To je pravda, nejhorsi je, ze se podobne opatreni netyka i ostatich podnikatelu. Zakon by mel spravne platit pro vsechny bez rodilu stejne. Tedy by mel platit pro vsechny poskytovatele sluzeb vcetne energetiky, plynu, vodaren a podobne. Opatreni je zjevne diskriminacni - zamerene jen na jeden typ podnikatelu. Nijak zde nehodnotim jestli si to nekteri podnikatele zaslouzi nebo ne, to je vec jina a mela by byt resena individuelne. Ale na to si budeme muset zrejme v socialisticke Evrope cim dal vice zvykat. Dnes to vsem nezodpovednym, kteri aby usetrili uzavreli dlouhe a nevyhodne smlouvy, pripada bajecne. Ale za par let nas mohou dostihnou dusledky, ktere si dnes nedokazeme predstavit.
Popisujete situaci, která žel v případě oligopolu mobilních operátorů není výsledkem oboustranně akceptovatelných podmínek ale jednostranně určených a vy (jako zákazník) máte možnost souhlasit nebo nesouhlasit. A protože konkurenční mechanizmus žel logicky nefunguje tak jak má (3 firmy), je nutné je zákonem upravit. Kdybyste popsal situaci, kde máte stovky konkurenčních firem, tak by (možná) situace byla jiná. Jestli nemáte možnost si zítra zřídit vlastní firmu, která bude plnohodnotným operátorem, tak jak to můžete udělat např. při prodeji hot-dogů, tak nemůžete se zastávat obecně platných postupů při uzavírání jakýchkoli smluv. Nepřijde Vám např. divné, že cz pobočky dotují zahraniční matky, kde je kupní síla zákazníků mnohem vyšší?
A tady jsou snad jenom tri operatori nebo kde zijete? Je to pro male a stredni operatory stejne problematicke jako 5mil. kauce pro vyrobce alkoholu - mali zaniknou nebo budou ve ztrate, velci se zasmejou.
Kde to jsme, aby platili veskere smlouvy jenom ne ty v telekomunikacich? Operator zainvestuje do vybaveni, do posledni mile, do koncoveho zarizeni, do technika a instalace na miste a jedine na co ma narok po vypovedi a doplaceni 20% do konce zavazku je amortizace na koncovem zarizeni. Fakt paradicka.
To se ted vsichni pretrhnou, aby kopali optiky, vybavovali site gigabitovymi smerovaci a zlepsovali sluzby, kdyz si budou moci zakaznici ukoncovat smlouvy doplacenim petiny zavazku. A pochybuju, ze budou v takovych pripadech pokracovat instalace zdarma, routery zdarma, modemy zdarma a telefony zdarma.
Presne tak. Novela neplati jen pro "velkou trojku", ale pro vsechny, kteri poskytuji sluzby elektronickych komunikaci. Tedy i pro Vaseho hodneho maleho mistniho WiFi poskytovatele, ktery Vam za rocni smlouvu dal modem zdarma a jeste ho naistaloval a kdyz se rozbil, dal Vam hned novy. Ted po novele s tim muze mit dost problem jelikoz nevi jestli mu druhy den neutecete k druhemu, mene hodnemu, ktery Vam da o par korun nizsi cenu ale bez modemu. Ale vlastne, ten Vy uz mate novy od toho hodneho, ze? :-)
Jenomze takhle to nefunguje. Tarif bez zavazku znamena vysoky tarif a placeny telefon/modem, zatimco tarif se zavazkem znamena nizky tarif a telefon/modem zadarmo.
Firme se mnohem vic vyplati zakaznik u ktereho ma garantovany mesicni prijem na dva roky nez zakaznik ktery treba utraci 2x tolik, ale muze kdykoliv odejit.
pokud by tento zakon napomohl tomu, ze vychcipou nabidky na modem, telefon, cokoliv zdarma, tak budu stastny. nehodlam totiz v predrazenem pausalu platit vas dotovany pristroj "zdarma".
timto neobhajuji spravnost snizeni smluvni pokuty kterou clovek podepsal dobrovolne ve smlouve.
Nevím, jaké možnosti nabízí konkrétně Vás poskytovatel, ale zkuste se zamyslet nad následujícím příkladem:
Pan Škudlil si chce pořídit připojení, ale nechce platit instalační poplatek související se zřízením služby, ani vysoký paušál. Využije nabídky poskytovatele, kdy závazek na 12 měsíců je vyvážen cenou instalace za 1,- Kč včetne všeho nezbytného. Poskytovatel na své náklady pana Škudlila připojí, což ho bude stát řekněme 2000,- Kč za klientské zařízení, wifi router, kabeláž, koncovky a zásuvky, čas technika na instalaci a také konfiguraci zákazníkových zařízení (často v pochybném stavu funkčnosti) a naftu na dopravení všeho (a to jsem z levnýho kraje, opomíjeje náklady na agendu). Pan Škudlil bude platit měsíčně 300,- korun, tj. náklady na nového zákazníka se vrátí za asi 7 měsíců, než na tom poskytovatel vůbec něco vydělá. Pan Škudlil ale za 6 měsíců přejde k někomu jinému, protože tam bude mít paušál 280,- Kč a náš milý operátor z celé srandy namísto předpokládaných 3600,- Kč (12x300), ze kterých 2000,- padne na zřízení a zbytek (1200,- Kč) na konektivitu a zisk poskytovatele, získá jen 2160,- Kč (6x300 + 1/5 z 6x300), čímž pokryje instalaci a za 160,- Kč mu 6 měsíců poskytoval služby (což nepokryje ani náklady na Škudlilovu konektivitu, natož na technickou podporu nebo nějaký zisk pro budoucí investice). Hm?
Ano, to je pravda. Ale kdo nutí poskytovatele dávat instalaci pod cenou (za 1,- kč)? prostě to dá za reálnou cenu. A pokud pan Škudlil nemá na jednorázové náklady, tak ať šetří a nebo si vezme půjčku. Celkově ušetří, nepřeplatí to pak v předraženém paušálu.
Myslím, že smyslem úpravy je právě ochránit hlupáky, kteří si vezmou mobil za 1,- kč (v hodnotě tak 2000,- kč) a k tomu paušál za 1000,- kč/měsíc na 2 roky a ještě si myslí, jak výhodný obchod udělali. Prostě ochrana slabších a hloupějších, pro ty chytřejší se nic moc nemění.
Navíc to podpoří konkurenci, když operátor nebude mít nevolníky uvázané na dlouhou dobu.
Opravdu je takový problém panu Škudlilovi rozepsat jeho měsíční platbu na dvě částky:
připojení: 130,- Kč
splátka za router: 170,- Kč
======================
Celkem: 300,-
Při výpovědi se uplatní 1/5 jen na první položku, druhou musí pan Škudlil doplatit celou. Kde je problém?
Hint: S ohledem na uvedené proto ustanovení § 63 odst. 1 písm. p) a § 63 odst. 11 ZEK, ve znění novely, nejsou aplikovatelná na dohody, jejichž předmětem je dobudování či úprava sítě dle požadavků účastníka ...
To PetrN: Opět odpovídáte nesmyslně. Zákon nevznikne za den a ani dva. To, že dnes tady máme 30 virtuálů neznamená, že tady byli, když se formoval zákon. A opět to byli 3 operátoři, kteří tomu celkem úspěšně bránili. Kdyby nevznikali zákony a úpravy vyhlášek jako to začalo za poslední 1 - 2 roky, tak tu dodnes máme telefonování bez smlouvy za 8,-CZK a s úvazkem na 24 měsíců za 5,-CZK.
P.S. Modem jsem si zaplatil, instalaci udělal sám a proto operátorovi nedlužím ani korunu. Datovou infrastrukturu, kterou vybudoval platím v ceně. Opět se vrátím k otázce: jak je možné, že v zahraniční operátoři mají nižší ceny a zároveň vyšší náklady na lidské zdroje a jde to? Kde je vážený pane chyba? Možná v lidech jako jste vy.
To je treba uz dnes, takze v tomhle smeru zhorseni nehrozi. Ovsem taky si myslim, ze by bylo produktivnejsi se zamerit na nekale marketingove praktiky diky kterym minimalne cast uzivatelu tyhle 'vyhodne' smlouvy, ze kterych pak chteji uteci, uzavira. Slusny obchodnik by vam tohle k podpisu nedal, nebo by vase odstoupeni povazoval za svou chybu, ze vam nabidl nevhodny produkt.
Nějak tomu nerozumím. Pokud uzavře zákazník s poskytovatelem smlouvu na dobu určitou, tak jde o závaznou věc. Pokud ji chce jedna ze stran porušit, musí z toho být schopna druhá strana vyvodit důsledky. Pokud do tohoto principu někdo zasahuje, je to podle mne protiprávní jednání. Rozhodně si myslím, že zákon je víc než nějaká vyhláška nebo opatření vydané ČTÚ. Viděl bych to tedy tak, že pokud uživatel sepíše smlouvu a pak ji chce porušit dříve podanou výpovědí, má operátor na výběr. Buďto si nechá kálet na hlavu a pak musí dodržet onu 1/5 paušálů do konce smlouvy, nebo prostě na jednostrannou výpověď nepřistoupí a dál fakturuje služby v plné výši. Zajímavá je též situace kdy zákazník podepíše smlouvu a provider mu ji svévolně vypoví a dle zákona mu ještě naúčtuje 1/5 paušálů do konce smlouvy..... komické. Tahle "ochrana spotřebitele" jen nahrává neplatičům a podvodníkům a bere providerům možnost jak "odměnit" zákazníky za věrnost. Hezký večer
Poskytovatelům to možnost odměnit zákazníky za věrnost žádným způsobem nebere. Ta 1/5 paušálů je v zákoně, a ten je víc než smlouva. Vztah spotřebitele a telekomunikačního operátora není vztah rovného s rovným, je obvyklé, že zákon chrání slabší stranu (proto ty zákony máme). Myslím, že zákon v současné podobě v ničem nebrání operátorům, pokud se chtějí chovat slušně.
Tak tak. A proto bude nejlepší, když operátoři tenhle styl obchodování opustí (aby je neobrali neplatiči a podvodníci) a hezky pěkně cenu rozepíšou. A odměna za věrnost? Vůbec bych se nezlobil, kdyby mi třeba operátor řekl: "Jste u mě už rok, tak příští měsíc je grátis na mě. Když to vydržíte ještě rok, tak budou grátis 2 měsíce." :) Jestli berete nabídky typu "podepiš se mi krví na 2 roky a plať i kdyby trakaře padaly" jako "odměna za věrnost", tak to pak jo. Takhle "odměňovat" už nebude tak bezrizikové. V této souvislosti je komické, že můj operátor mě "odměnil za věrnost", až když jsem pohrozil výpovědí.