Vlákno názorů k článku Od “hurá podnikání” k sofistikovanému oboru od Robert Němec - K výzkumům internetu a na internetu by se...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 26. 11. 2001 13:53

    Robert Němec (neregistrovaný)
    K výzkumům internetu a na internetu by se toho dalo napsat spousta (a kdo prošel rukama doc. Mareše, doc. Plaňavy a prof. Smékala, bude mít vždy bohatou munici :-)).

    Vemte si jenom takový základní fakt: lidé se chovají dosti rozdílně, když si myslí, že nejsou sledováni a když ví, že jakýsi program zaznamenává, jak se na internetu chovají, a data z tohoto programu pak analyzují jacísi lidé. Je jedno, že je to anonymní, ten tlak působí stále.

    Že bych sem přetiskl jeden příběh z Dismanova "Jak se dělá sociologický průzkum" (pro sociology: tu o Ortenovy :-)).





  • 26. 11. 2001 15:52

    Zbyněk Laisek (neregistrovaný)
    "Bohatá munice" samozřejmě existuje, vždyť metody a techniky výzkumu jsou sofistikovaným odvětvím...

    Pan Disman a jiní píší o jevu jménem "panelový efekt", kdy osoby v panelu mění po čase své chování (profesionalizují se), protože jsou sledováni. V NETmeterovém měření výzkumu NET PROJEKT tento jev působí méně - respondenti mají pouze nenápadný prográmek v počítači, nikoliv "skříň velikosti videa" jako u peoplemetrů. Panel se přesto samozřejmě obměňuje, aby k tomuto efektu nedocházelo. Praxe ukázala, že tito lidé rovněž nejsou žádnou skupinou "poloprofesionálů", kteří sedí u internetu 24 hodin denně, ale odpovídají průřezu populace. Vše je docíleno velice přísným uplatněním náhodného výběru.
  • 26. 11. 2001 16:10

    Martin Kopta (neregistrovaný)
    Neměl by panel spíše odpovídat průřezu uživatelů Internetu?
  • 26. 11. 2001 16:28

    Zbyněk Laisek (neregistrovaný)
    ...samozřejmě musí odpovídat INTERNETOVÉ populaci (jinak by to byl nesmysl), kde uzivatel je definovan jako ten, ktery deklaruje uzivani internetu 2xmesicne a casteji (tj.96 procent internetove populace)...realna frekvence uziti je pak podstatne nizsi.
  • 26. 11. 2001 16:27

    Tomas Urbanek (neregistrovaný)
    Myslim, ze jste narazili na zasadni problem internetovych panelu.

    Z nasich vyzkumu plyne, ze prumerny "panelista" se chova velmi odlisne od prumerneho internetoveho universa. Mohu vedet jak je tento problem osetren v NETPROJEKTU? Pokud neni, musi byt aktivita cele populace v netprojektu vyrazne vyssi nez v realu.

    Dale mne zajima, jak je vyresen problem obsazeni panelu "light" usery, ktere neni v podstate mozne zrekrutovat a kdyby ano, tak jejich aktivita je tak nizka, ze by panel musel mit alespon 10000 clenu? V opacnem pripade bude aktivita universa take vyrazne vyssi nez v realu.
  • 26. 11. 2001 16:39

    Zbyněk Laisek (neregistrovaný)
    Je jasne, proc tento zaver z vyzkumu TNS plyne. Levnejsi a rychlejsi metoda rekrutace panelistu samovyberem (na ruznych webovych strankach atd.) zpusobi, ze se "samovybiraji" aktivnejsi profesionalnejsi uzivatele.

    Cesta rekrutace nahodnym vyberem je sice mnohokrat drazsi, ale v dusledku je kvalitnejsi prave z duvodu vernejsiho odrazu internetove populace. To se promitne i v zastoupeni "light users".
  • 26. 11. 2001 16:48

    Tomas Urbanek (neregistrovaný)
    Problem je v tom, ze ted nesrovnavam respondenty v panelu netprojektu s respondenty v iPanelu ci prave pripravovanem reprezentativnim panelu o jejichz metode zberu nemuzete nic vedet.

    Jde mi o to, ze vice nez 50% uzivatelu internetu nastevuje internet malo casto a nebo vyjmecne. A ted k jadru pudla. Musim tim padem timto typem uzivatele obsadit vice nez 50% panelu a tim nesplnim denni quoty (diky male aktivite techto uzivatelu) a vazeni bude v tak malem zastoupeni velmi nepresne a nebo nemozne. Nechci se ted dohadovat o tom jestli je Vas panel lepsi nez nas a opacne, ale vubec o principu. Je tu sice varianta zvetsit panel na odpovidajici velikost, ale to by zase nikdo nezaplatil. A nebo dalsi varinata - nemluvit o tom :o)
  • 26. 11. 2001 16:54

    Tomas Urbanek (neregistrovaný)
    A tyto zavery nejsou teorie, ale exaktne zmerene udaje o chovani uzivatelu internetu.
  • 26. 11. 2001 17:00

    Robert Němec (neregistrovaný)
    Přeci jenom sem toho Dismana přepíši, protože je navíc vtipný a výzkum musí být vtipný, jinak by se z toho člověk zbláznil. :-)

    O VZORNÉM TAZATELI A VZORNÉ ZKOUMANÉ OSOBĚ

    Byl jednou jeden rozsáhlý výzkum o využití volného času ve velkém průmyslovém městě. Bylo to velmi náročné pro respondenty. Žádali jsme je, aby po řadu dnů zaznamenávali v 15 minutových intervalech, co dělali od probuzení do usnutí. Tazateli byli studenti naší fakulty. Mezi nimi Jirka. Na Jirku připadla také jedna velice stará paní. Když uslyšela, o co jde, posílala Jirku za sousedkou. "Ta je mladá, pořád je někde, chodí na schůze a tak." Náš Jirka jí laskavě a moudře vysvětlil teorii konstrukce vzorku, význam sociologického výzkumu a nakonec babička podlehla a kdyý Jirka po několika dnech přišel, aby odnes záznam, byl moc překvapen. Babička byla v divadle, na výstavě, dokonce i na schůzích. Jirka ji moc pochválil a stará paní řekla: "Ale jsem moc ráda, že to mám za sebou. Já bych už víc toho chození po těch candrbálech nevydržela."

    Tak toto je vzácný případ toho, jak výzkum může zkreslit ne odpověď, ale chování zkoumané osoby. Všimněte si, že jsem známého sociola průmyslu, dr. Jiřího Ortena vůbec nejmenoval.

    In Disman, Miroslav: Jak se vyrábí sociologická znalost

  • 26. 11. 2001 17:35

    Tomas Urbanek (neregistrovaný)
    Pravda pravda, dle Media projektu je frekvence uzivani internetu X a dle exaktniho mereni Y. Od X k Y je ale dlouha cesta ;o))))

    Dale na vzorku respondentu (sice nereprezentativni vuci celkove populaci, ale dostatecne reprezentativni vuci internetove populaci) byl proveden maly vyzkum. Respondenti odpovedeli na otazku frekvence uzivani internetu. A jeke bylo prekvapeni po skutecnem zmereni to frekvence? Muzete hadat, dvakrat ;o)
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).