Vlákno názorů k článku Odpůrcům bannerové reklamy scházejí argumenty od rr - Škoda, že se opakovaně zapomíná na zásadní, již...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 5. 3. 2008 15:00

    rr (neregistrovaný)
    Škoda, že se opakovaně zapomíná na zásadní, již nezvratitelný, efekt především bannerové reklamy, na tzv. „reklamní slepotu“. Touto slepotou trpíme skutečně snad všichni, co jsme často na netu, a projevuje se to tak, že jsme se naučili NEVNÍMAT útvary, které se reklamě jakkoliv podobají (obdélníky u záhlaví, postranní měnící se vykuky (flash). Nemluvme teď o AdBlocku a spol.
    Někde na netu je o tom moc šikovná statistika: zkoumala pohyby oči uživatelů, kam koukají na webu – a světe div se, mozkem byly automaticky a podvědomě vyfiltrovány ty části webu, kde se předpokládal reklamní obsah, nebo kde již periferním viděním se zdá být takový obsah (blikající flash). Uživatel ty reklamy vlastně nevidí! Myslím i na A List Apartu bylo něco podobného napsáno.
    Celou tuto záležitost jsem si uvědomil (a začal se o tento fenomén zajímat) na základě vlastní zkušenosti. Jsem hlavním redaktorem jednoho portálu s úzce specializovaným obsahem a občas se stávalo, že lidi mi napsali, že tím či oním názorem nesouhlasí (což je v pořádku), svá rozhořčení ale adresovali mně osobně a já jsem tomu nerozuměl, jelikož u těch příspěvků jsem osobně nefiguroval ani jako autor ani jako překladatel. Až náhodou jsem objevil příčinu. Víte proč to bylo? Protože údaje o autorovi, překladateli či zdrojů literatury byly psány formou obdélníkové tabulky a byly umístěny NAD hlavní nadpis. Lidi to prostě podvědomě ignorují. Oni totiž považovali onen obdélník se jménem autora atd. za nějaký (třeba jen textový) banner.
    Běžnou praxí je dávat bannery úplně nahoru – lidi to už ale nevnímají a celá věc tak má mnohem rozsáhlejší dopad i mimo oblast reklamy: grafici si to již musí uvědomit a navrhnout stránku (kde třeba žádná reklama není) tak, aby uživatel vnímal skutečně vše. Bojím se ale budoucnosti, kdy se to začne využívat i v reklamě, že je totiž budou umísťovat tam, kde je dosud uživatel neočekával.
    Reklamní slepota ale má mnohem vážnější dopad, než si člověk běžně uvědomí. Lidi totiž již běžně ignorují i na úředních tiskopisech oblasti, které se podobají umístění či tvaru reklamy na webu. O tom se již roky píše.
    Bylo by fajn o tom zde napsat a nejen hájit ten či onen zaručený model reklamní strategie. Reklamní slepota je reálná věc.
  • 5. 3. 2008 17:20

    XYZ (neregistrovaný)
    Banner blindness byl pred lety popisovany jako duvod postupneho a skoro nekonecneho poklesu upesnosti a smyslu banneru. Pravdou je, ze clickrate (onen stredobod mereni banneru) se vyrovnal na nejake hladine i diky vyrovnani chovani a zkusenostem brouzdalu (klesal podil nezkusenych novacku/pruzkumniku proti bezne zkusenym uzivatelum-ctenarum). Princip bannerove slepoty je podobneho puvodu jako treba rychlocteni. Webove stranky procitate podobnou metodou, byt o rychlocteni nemate ani paru - zamerujete se jen na konkretni blok informace, okolni nepottrebne informace podvedome ignorujete a vytesnujete z focusu zajmu (kolik lidi vi, kde je na obden navstevovanem oblibenem webu umistena zalozka pro "kontakt"?) - vite, ze to tak je ergonomii dano a podstatny obsah proste ocima 'vytrhavate'. To ale neznamena, ze napriklad vizualni informace na banneru (logo + kratke info) ve vas nezustava zachycena (= jste "nahlodani" i kdyz budete tvrdit opak) pro nejake pozdejsi rozhodovani ("ten shop je mi povedomi, mam duveru uskutecnit nakup zrovna na nem a ne jinde pri stejne vyhodnych podminkach"). Se to nezda, ale celkem spolehlive to funguje.
  • 5. 3. 2008 15:21

    Lweek (neregistrovaný)
    Naprosto souhlasím! Sám si uvědomuji, že reklamu podvědomě nevnímám. Odtud známé novodobé rčení "internet se nečte, ale prohlíží". Je to zcela přirozená rekace na vnucený nabytečný, nám často zcela zbytečný a neužitečný obsah. Člověk, který každý den pracuje hlavou je obvykle dost unavený na to, aby hodnotil reklamu. Osobně vnímám reklamu jako mor lidstva. Jednak protože často zvyšuje náklady a my tak musíme nakupovat věci dráž, i když to třeba tolik neplatí v případě webu, ale druhak tím, že nás reklama denně zavaluje neuvěřitelným množstvím zbytečných informací. Vůbec bych se nedivil kdyby třeba reklamní bannery u silnic nemohli mít drobný, leč neoddělitelný dopad na nehodovost. Stačí se jen zamyslet, podívat malinko jinam. Ale jsou tu i další aspekty, třeba ty tuny papíru kvuli nesmyslným letákům hypermarketů. Když si vezmete kolik to je materiálu, který by mohl být spracovaný užitečněji. Žijeme v době, kdy hlavní slovo má ekonomika, ne lidé. Invetiční záměry firem často válcujou přání a pořeby občanů ... no už zabředávám jinam.
  • 5. 3. 2008 20:22

    anonymní
    To nesouvisi s tematem reklamni slepoty ale s vasim chovanim. Kolikrat jste treba doma hledal klice nebo nejakou vec, kterou jste mel neustale pred ocima / nejak tou souvisi s principem pozorovani - muzi jsou lovci a zameruji (=zaostruji) na detail, zeny naopak na sirsi celek a blizke okoli. Tim chci rict, ze to s timto terminem nesouvisi, jen jste se po te strance nerozhledl, jen hledal a to je prave ten rozdil.
  • 6. 3. 2008 0:15

    Tomáš Jindříšek
    No máte pravdu, zatím to není bohužel standardem agentur, ale celosvětově k tomu měření směřuje. Více než počet návštěvníků je podle nových metodik zajímavější doba strávená na stránkách a samozřejmě v propojení se způsobem, jakým tak člověk přišel. Takže se záhy odhalí, zda banner jen přiměl lidi kliknout a pak všichni prchli po dvou sekundách....
  • 7. 3. 2008 13:38

    frant (neregistrovaný)
    To že reklamu vědomně nevnímáte, neznamená, že na Vás nezapůsobila. Podvědomí ji zpracovalo ...
  • 7. 3. 2008 13:40

    frant (neregistrovaný)
    >internet se nečte, ale prohlíží

    Platí z 50%. Druhá půlka lidí poctivě čte (systematicky)
  • 5. 3. 2008 21:50

    bez přezdívky
    Představte si, ze ty tuny papiru musi nekdo vyrobit, potisknout a roznest, pote svez do kontejneru, trideni recyklace nebo zahrabani na skladce. A mnoho lidi si podle tech letaku nakupuje, pry je to jedna z nejuspesnejsich reklam vubec.
    Vidite kolik lidi z toho ma uzitek? To maji byt radsi na socialnich davkach a krast nebo delat jine lumparny?

    Dodatek k reklamam u dalnic. Vite jak se meri ucinost reklamnich poutacu u dalnic? Podle statistik zvyseni nehodovosti v danem useku, takove klasicke "kliknuti" do svodidel nebo jineho auta :-D
  • 5. 3. 2008 18:34

    anonymní
    existuji zeme, kde reklama kolem silnic byt nesmi.. v nasem mafianostanu to ale jen tak brzy nehrozi. To same s letaky..
  • 5. 3. 2008 19:45

    nbmbnm (neregistrovaný)
    Se slepotou souhlasim. Zrovna vcera jsem na jednom serveru hledal jeden odkaz a furt jsem ho nemohl najit. A svete div se. Byl hned na uvodni strance, bohuzel vypadal spis jako obrazek s reklamou nez jako odkaz.
  • 5. 3. 2008 20:05

    rr (neregistrovaný)
    To je sice pravda, že to tak (bohužel) funguje, ale spíše mě zajímá ten negativní dopad úplně obecně, ne jen na webu, ale vůbec, jak jsem psal. Třeba to jednou povede k ignorování určitých dopravních značek...

    To by bylo mnohem zajímavější zamyšlení či glosa tady na Lupě, než "zasvěceně" mluvit o reklamě, jak by rádi co a jak a co potvrzují překroucenou "statistikou". Sdělí nám někdy agentury, že po kliknutí na banner a přesměrování na stránku JAK DLOUHO tam dotyčný zůstává?

    Jojo.
  • 6. 3. 2008 17:04

    krakonoš (neregistrovaný)
    Bohužel ne nadlouho. Na Slovensku billboard u silnice neuvidíte nikde! A kupodivu, jejich ekonomika se rozvíjí rychleji, než naše! Jak je to, bez reklamy na každém rohu, možné? Nejspíš tím, že 99% reklam jenom obtěžuje, nebo nás krmí nekvalitními informacemi.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).