Vlákno názorů k článku
Ohlédnutí za létem s Mytrixem
od M. Petrášek, Mytrix s.r.o. - Z diskuse na reklama.nawebu.cz vybiram:
Patrick Zandl, Mobil.cz:
"Moje zkusenosti...
Patrick Zandl, Mobil.cz:
"Moje zkusenosti jsou docela kladne. (...) Pro nás je příjemné, že to online dává opravdu dosti s interní statistikou shodující se čísla o návštěvnosti, návštěvnících a dalších ukazatelích. (...) Nezbývá, než
globálně konstatovat, že se mi to líbí."
Jiri Lahvicka, Atlas.cz
"Merime tim homepage Atlasu a par dalsich webu, a vsechno nam funguje a odpovida jinym zdrojum. (...) Terminologie je trochu divna, ale da se na ni zvyknout, od toho tam je online slovnik pojmu. (...) Pokud tam byly nejake rozpory, tak vetsinou tim, ze cast dat je opravdu v realnem case, cast ma zpozdeni."
Ad PricewaterhouseCoopers - odkazuji na nasi tiskovou zpravu z 16.6.2001(http://info.mytrix.cz/press/news.phtml#n3) a doplnuji, ze k teto zalezitosti chystame zasadni vyjadreni.
Nepopírám, že na Mytrix jsou i kladné reakce. Proto jsem také uvedl odkaz na diskusi, ze které uvedené citace pocházejí (konference Reklama na webu) a čtenář si je tam může nalézt sám.
Já sám jsem měl zpočátku tendenci ke shovívavosti, protože jsem projektu opravdu fandil. Faktem však je, že mám rozpory v reportech, o kterých v článku píšu, zcela konkrétně doloženy. Několik případů jsem popsal i v diskusním fóru Mytrixu (viz odkaz pod článkem) a v něm je též zachycena často rozpačitá a někdy dokonce žádná reakce uživatelské podpory.
Ona totiž Lupa nenapsala jednu zásadní věc. Hlavní důvod, proč řada serverů ochotně použila Mytrix je, aby nasrali i-audit (tnsofres), který je drahý, poměrně neschopný a navíc hrozí věcmi jako idot, tj. jakýsi překrývací služba zjišťující, jaké překryvy lidí kam chodí, což samozřejmě dopadne špatně pro Zandla i lahvičku.
Tedy mytrix je v roli mouřenína. Ve skutečnosti ho nikdo nebere vážně, ti kluci (Petrášek) jsou obchodně celkem stateční a tlačí seč můžou, ale neuvědomují si, že jakmile mytrix poslouží jako zbraň proti i-auditu, bude odložený do starého železa.
Na rozdíl od Vás si nemyslím, že má Mytrix něco společného s iAuditem. Principielně se jedná o dvě zcela odlišné služby, se zcela odlišným cílem a se zcela odlišnou cílovou skupinou.
Souhlasím ale s tím, že strategie Mytrixu je v tomto značně mlhavá a podobným úváhám nahrává.
nechápu, proč by pro mne mněl špatně dopadnout překryv lidí. Naopak by mne docela zajímal. Jenže zatím o něm slýchám jen legendy, kdy už to bude. Jestli jste tím myslel, že ze slibů dostanu infarkt, tak se nebojte, já si na to zvykl.
Musím přiznat, že Mytrix je přesným datům v log souboru nejblíže, Toplist je o malinko dále a daleko za nimy zůstává Navrcholu (tomu se daří naměřit mnohem méně IP adres než je uvedeno v přesných informacích z log souborů). V tomto pohledu je Mytrix nejkvalitnější, Toplist ujde a Navrcholu je dobré snad jen pro porovnaní serverů, ne pro absolutní čísla.
Ano, to vypovídá o tom, že Mytrix vzhledem k počtu současných uživatelů disponuje dostatečně výkonnými servery a daří se mu tedy naměřit relativně kompletní vstupní data.
Naopak to nic nevypovídá o tom, zda je následné zpracování vstupních dat technicky i logicky správné.
Rád bych připoměl, že Mytrix asi nikdo nebude používat proto, aby zjistil počet IP adres, PV, hitů, atd. Jeho hodnota by měla být v sofistikovanějších výstupech, jako jsou např. analýza klíčových slov, cesty návštěvníků po webu, analýza času stráveného na stránkách, atd.
Vesměs se jedná o detailní podklady pro vyhodnocení usability stránek a kvality obsahu. Nikoli o "silové" veličiny určené k oslnění inzerentů. Proto je také Mytrix něco jiného než iAudit.
Mezi nami a Toplistem vznika podle mne rozpor diky rozdilne metodice. Klidne mi napiste a zkusime porovnat porovnatelne.
Srovnat vas log s nasim merenim je jiste jednoduche, ale mate nas kod na absolutne vsech strankach? Mate ho vsude dobre? (nechci se vas dotknout, ale uzivatele, kteri nadavaji a pak se zjisti, ze je chyba u nich, jsou bezni) atd... Takze, jak rikam, nepiste to do diskuzi na Lupe, ale nam - Lupa vam to nevyresi ani nevysvetli.
Pochopitelne nelze nikomu zakazat filtrovani cehokoliv - my s tim nic nenadelame. To je dalsi duvod toho, proc se muzou vysledky ruznych sluzeb lisit. Nekdo zablokuje sluzbu X, ale uz ne sluzbu Y a rozdil je na svete. Nicmene porad dava sluzba nejaky vysledek, ktery vychazi z rovnych podminek pro vsechny zucastnene - i kdyz mi, dejme tomu, bude chybet 10 % pristupu (z jakehokoliv duvodu), porad udaje davaji smysl, vidite, ze nejvic lidi chodi mezi 10-12 hodinou, ze pouzivaji Winndows 98, ze maji MSIE 5.0, ze oproti kvetnu chodi v srpnu mene lidi atd.
My jsme nikdy a nikde nerekli, ze muzeme v presnosti soutezit s logem serveru. Nase sluzba a ji podobne je ALTERNATIVOU, ktera umoznje ziskat zdarma udaje, ktere 99 % majitelu stranek ziskat nemuze nebo neumi. A o tom, ze je o sluzbu zajem, svedci mimo jine i nasich vic nez 20.000 aktivnich uzivatelu.
Navrcholu služba funguje zcela korektně a výsledky jsou srovnatelné s našim vlastním měřícím bodem, stejně tak jako s interním měřením na straně serveru (na QUICKu i na Namodro). Jako každá "obrázková" služba na sledování návštěvnosti má svá omezení, ale nelze prakticky nic vytknout. Je zcela absurdní se domnívat že by někdo "zakazoval" navrcholu.cz na základě jakéhosi problému z doby před osmi měsíci.
Mytrix.cz jsem dva měsíce zkoušel a došel poté k poměrně jednoduchému závěru -
a) nepřináší nic nového a revolučního, takže jakékoliv náklady na jeho používání nemají opodstatnění
b) jeho kód je komplikovaný, složitý, velký a v některých případech činí prohlížečům problémy (a to takové, že generují požadavky na neexistující stránky), hlavní problém je ale ve velikosti měřícího skriptu - nevidím důvodu proč chudáky uživatele dusit tou obludností
c) uživatelské rozhraní je komplikované, zmatené a neustále nabízí výpisy které nechci - zejména jenom takové, které nabízí údaje z dnešního dne - dostat se k historickým výpisům je přitom neuvěřitelný opruz
d) systém neumožňuje měřit snadno několik desítek částí edné webové služby (jako jsou například všechny části QUICK.CZ) a už vůbec ne konsolidovat výsledky (včetně průniků IP, průniků unikátních uživatelů) - v tomto okamžiku není ničím jiným než Navrcholu či Toplistem v slušivějším kabátě
výsledek je ten, že testovací účet byl včera zrušen a Namodro ani QUICK.CZ nebude Mytrix.cz používat
Samozrejme, ze ted asi nikdo nebude navrcholu zakazovat kvuli davnym problemum. Jde mi spis o to, ze pred temi osmi mesici bylo jeho zarazeni na blacklist jednoduchou cestou, jak znovuzprovoznit web (viz onen clanek v SnM).
A ruku na srdce, kolik administratoru toto omezeni odstranilo, jakmile se navrcholu znovu rozbehlo?
Upřímně řečeno, přestal jsem používat toplist, protože byl přetížený a kolikrát nepočítal nic a vzhledem k tomu, že i jeho vizuální vzhled je snad z roku 97, nic nenasvědčuje tomu, abych jej zkusil znova. Přešel jsem na Navrcholu, a zdá se mi to vpořádku, čili názor o špatné funkci Navrcholu mě zaráží?