No, chcete příklad z praxe? minulý týden si kamarádka něco koupila v e-shopu, byla nadšená a když jí přišel mail snabídkou hodnocení, chtěla obchodu i produktu napsat kladnou recenzi. Jenže odkaz vedl na Zboží.cz a první, co na ni vyskočilo, byla žádost o osobní údaje nebo 79 Kč. Takže okno zavřela a napsala prodejci mail, že je sice s jejich přístupem i zbožím spokojená, ale že se omlouvá, ale za těchto podmínek nebude svou spokojenost sdílet online.
To musela u vás být hodně velká pijatika,. že portál, placený obchodníky za propagaci jejich zboží, chce navíc platbu i po zákaznících. Obávám se, že střízlivýho by to nenapadlo.
Vtip je v tom, že v zaměstnání máme Seznam blokovaný, protože:
a) Seznam (jako takový) pro svou práci nepotřebujeme a soukromé věci na počítači dělat nesmíme,
b) blokují se veškeré fingerprintové scripty, aby nebylo možné odpozorovat strukturu sítě a chování uživatelů (qůli bezpečnosti).
Ono nikoho nezajímá, že ten Seznam využívá protistrana.
Chyba je tedy primárně v tom, že ty služby/weby bez těch seznamáckých ši googlích věcí prostě nefungují (či nefungují správně). Jenže bojovat s tímhle morem tím, že to přestanu blokovat, je zcela proti tomu, proč takové blokování vůbec existuje.
Správně by to mělo být tak, že pokud služby Seznamu výslovně nepožaduji, neměl bych vůbec mít potřebu je jakkoliv nastavovat - a stejně tak by Seznam neměl požadovat, abych s čímkoliv souhlasil, pokud (já, přímo) ne jejich službu nepřistupuji. Všechny sty stránky třetích stran by se měly obejít nejen bez mého (ne)souhlasu s podmínkami Seznamu, ale také by měly fungovat i v případě, že ty seznamácké služby nejsou dostupné (třeba z důvodu blokace na straně klienta).
Ostatně soudím, že každý web by si měl vystačit pouze se zdroji ze své domény (a subdomén).
Ono jde často o stránky, kam prostě musím - Seznam prorostl do spousty služeb, takže člověk ani netuší, že se tam s ním potká.
Například: před hodinou jsem byl šéfem požádán, ať si najdu na stránkách spolupracující firmy kontakt na obchodní oddělení a laskavě tam zavolám... - a oni mají na webu embeddované nějaké archivní články z Novinek, které se týkají jejich firmy, takže jsem musel zase odklikat souhlas. (Zcela zbytečně, protože vzápětí jsem ten prohlížeč zase vypnul, takže se to celé zapomenulo.)
Kdyby se to týkalo jen čistě stránek Seznamu, pak budiž, tam nejspíš dobrovolně stejně nezabloudím. Ale postihuje to stránky třetích stran - a těžko budete vysvětlovat, že business děláme jen s tím, kdo nemá na webu nic seznamáckého.
Na chvilku teď odbočím od Seznamu - protože ten přístup služby vám nikdo nevnucuje
neplatí jen pro Seznam: právě mi byla odeslána zásilka z e-shopu, o čemž jsem byl informován e-mailem, s odkazem na sledování zásilky. Žel, ten odkaz je mi k ničemu, protože nejprve musím překonat CAPTCHA, a poté bych musel povolit několik domén Google, abych se dozvěděl, zda ten balík už alespoň mají v ruce.
Se službami Seznamu je to podobné. Já je používat nechci, ale používá je někdo jiný: doručovací služby pro zobrazení výdejny, obchodníci pro hodnocení zboží, případně je na webu vložený archivní oslavný článek na Novinkách, nebo při nákupu na e-shopu je možnost přihlásit přes Seznam/Facebook/Google
zařízená tak nešťastně, že bez povolení seznamáckých a googlích scriptů se nedostanete ani k tlačítku pro nákup bez registrace. O všech těch e-mailech na seznam/post/email ani nemluvě.
Já bych mnohem radši použil výběr místa doručení z obyčejného seznamu adres, nakoupil zcela bez registrace nebo s přihlášením přímo u obchodníka, článek z Novinek mi na těch stránkách jen překáží ve vyhledání telefonního čísla.
To, co skutečně chci menusí vůbec Seznam potřebovat.
Samozřejmě, že můžu Seznam zcela bojkotovat, a pokud to někde je, tak tam nenakoupit, nevstupovat... Jenže to by mne taky mohlo stát zaměstnání, protože občasné zjištění informací ze Seznamem zamořených stránek patří k mým povinnostem. (Ale jak odkliknout ten souhlas bez scriptů, to jsem se nedozvěděl.) Mého šéfa nezajímá, že se něco změnilo na nějakém Seznamu - vždyť já přeci komunikuji s úplně jinou firmou! Prostě si to zařiď, ale naši admini ti výjimku nedovolí, vždyť ji nepotřebuješ, na Seznam stejně v pracovní době nesmíš
.
To je realita. A že drtivá většina uživatelů prostě resignuje a opakovaně jim dává souhlas, protože na ty stránky chce? To je jejich rozhodnutí, jejich svobodná vůle.
I já bych se rád svobodně rozhodl - ale volba nepoužívat Seznam
je z takového rozhodování zřejmě vyloučena.
Předně: nepřeji si se kamkoliv na Seznam přihlašovat!
Dále: vzhledem k nastavené politice cookies se mažou
(což nemám jak ovlivnit, nejsu adminem) je v principu jedno, zda zaplatím či nikoliv, zda mám reklamu personifikovanou či nikoliv, ale musím se při každém vstupu na stránku proklikat dotazníkem se souhlasem a/nebo se přihlašovat.
A konečně: a tohle mne otravuje i na stránkách, kam tak úplně dobrovolně nelezu - mapy a e-mail tam aktuálně nepadají, ale například některé dotazníky (zboží...) stále ano.
Předně: nebrečím po internetech a rozhodně nehledám tisíc a jednu výmluvu!
Blokováním těch IP adres bych pravděpodobně vylil s vaničkou i dítě
, protože pak by asi nešlo ani posílat e-maily na všechny ty seznam/email/post/... adresy, a přestalo by fungovat čertvíco dalšího, ale seznamácké služby, embeddované do webů třetí strany by to nepostihlo, nebo by to naopak rozbilo vše a přestaly by fungovat služby, o kterých ani nelze tušit, že mají se Seznamen cokoliv společného.
To není řešení, ale cesta do pekel, zvlášť, když to musíte nastavit pro víc, než jen svůj vlastní počítač.
Jenže já žádný souhlas dávat nechci a nebudu a už vůbec ne si zařizovat účet. Některé nové pořádky se mi nelíbí.
Vy tvrdíte svoji pravdu, uživatelé to vidí jinak.
Já se v GDPR nevyznám, ale zde na lupě už půl roku a i v této diskuzi zaznívá, že stejně jako Meta i tohle porušuje GDPR(které je stejně nesmyslné, ale bohužel platí). Opravdu mě zajímá, jak tohle obstojí, ale posoudit to bude muset někdo, kdo rozumí jak právu, GDPR, českému soudnictví, fungování webu a konkrétnímu pozorovanému a popisovanému chování za poslední tři měsíce
5. 6. 2024, 18:04 editováno autorem komentáře
Dobrý den, společnost Seznam.cz nabízí své služby nadále zdarma všem uživatelům, kteří jí udělí souhlas se zpracováním osobních údajů za účelem cílení reklamy. Pokud si nepřejete zobrazování cílené reklamy či personalizovaného obsahu, je to možné za měsíční poplatek ve výši 79 korun. Vámi popsaná situace tedy není chybou, ale novým standardem využívání našich služeb. Připomínám, že přístup k e-mailu máte stále zdarma, stačí využít přímý link email.seznam.cz. Bez nutnosti platby zatím zůstává také přístup na Mapy.cz. Více informací najdete zde: https://o-seznam.cz/pravni-informace/ochrana-udaju/souhlas/. Za Seznam.cz Aneta
U Mety tu jiz pomerne dlouho hovorime o soudnim rozhodnuti, ktere predchazelo zpoplatneni jejich sluzeb, kde je vcelku jasne receno, ze odmitnuti muze byt za primerenou odmenu. Je fakt, ze cast lidi se soudem nesouhlasi nebo ho ignoruji a v "diskusich zazniva, ze ...", ale jestli mam dat na zaznivani v diskusich nebo na nazor soudu, tak spise beru jako relevatni ten soud.
Podobny system jako ma Seznam je populatni treba v Nemecku, kde velka cast zpravodajskych webu nabizi souhlas nebo zaplat a u tamnich regulatoru to prochazi. Probehly nejake pokuty za detaily implementace, ale koncept placeni za nesouhlas jako takovy je dle tamnich regulatoru v poradku.
Osobne nejsem schopen posoudit, zda je odmena, kterou si za neposkytnuti souhlasu uctuje Seznam primerena ani jestli je implementace 100% vporadku, ale dle meho nazoru dnes vse nasvedcuje tomu, ze je mozne chtit poplatek za odmitnuti souhlasu.
No to je na složitější vysvětlování, vy byste to asi pochopil . Na normálních webech jdou skutečně věci zablokovat na pár kliknutí, případně ani to není potřeba ani (kvůli filtračním pravidlům nevázaných na domény, to se týká jak CSS selektorů #cookie-lis, ins.googlead, ale i url jako fp2.js) a za třetí centralizace škodlivých domén jako imasdk.googleapis.com , r2d2.cz, jhmt.cz). Ačkoliv se snaží tlačit maskování domén přes CNAME, tak i s tímhle si uBlock poradí.
Ale to problematické je ,že i když prostě jsem měl kdysi dávno na pár kliků a na pár pravidel a na pár zablokovaných domén (na dané stránce řekněmě třeba 10, ne celkově, to jsou tisíce), najednou (1rok až pět) jisté zmíněné weby včetně seznamu v porcelánu začly nějak detekovat blokátor a snažily se udělat z těhle filtračních pravidel hromádku tříšek, blokování podle url přestávalo dávat smysl (až na pár reliktů, které zároveň sloužily jako RED FLAG: dopc.cz,jhmt.cz). Včetně cookies k tomu byly zneužité.
Muselo se na to jinak - buď vykostit na stránce ty nebezpečné skripty a nebo vyfabulovat stránce takové environment, že blokátor nedetekuje. A to je na tom to složité, protože krokování javascriput a zkoušení různých abort-on-stack-trace nebo set-constant.js je dost složitější než kliknout na obdélníček s reklamou nebo podezřelý iframe s výpisu požadavků.
bože.., viz i rozhovor v článku, ono to tak dobře nefunguje a ty společnosti to více méně sofistikovanými triky obchází.
Více profilů je super, ale třeba reklamní ID mají všechny stejné. Problém pak jsou placené služby, protože mají pouze jeden kontext a platit si vícekrát stejnou službu jen abych měl více contextů se mi také nechce.
Bohužel DNS (hosts) neřeší reklamy všude a za všech okolností a ne kompletně (ale z velké většiny obecně ano),
Na youtube ne.
Na seznam.cz a dalších asi tří skupin webů v ČR to funguje částečně a podle situace, podle nálady. Protože se může stát, že reklamy pak proudí přes tu hlavní doménu prohlížeče.
Vám stačí k blokaci reklam na seznamu jenom hosts?
Já jsem se s tím paradoxem taky setkal a nedokážu to pochopit, na čistém Chrome mobilním prohlížeči s nulovou schopností blokovat reklamy , obojí jede přes stejné reklamy nemám na seznamu a na počítači je to opruz složitým laděním pravidel uBlocku. Napadlo mě jediná věc, prostá detekce mobilního browseru, ale tím to není. . Tedy do začátku roku to tak fungovalo , potažmo do března, kdy bylo browsení na těchto webech zmrveno tím přesměrováním na souhlas a kdy jediná možnost je blokace cookies.
Glasny:
Soud nebude rozhodovat podle práva, nebo zdravého selského rozumu, ale tak, aby úhonu neutrpěl BYZNYS! A byznysu jsou nějaká lidská práva, nebo etika, morálka a spol dokonale u zadku, viz kauza Markíza. PPF dalo jasně najevo, že redaktoři jsou jen slouhové, kteří smějí publikovat jen to, co jejich Veličenstvům nevadí.
Za socíku to bylo stejné, jediný rozdíl byl v tom, že cenzuru dělal stát a platila pro všechny stejně, (ale mohlo se nadávat a vyprávět politické vtipy v hospodě u piva). Dnes páchá cenzuru v médiích nejen stát prostřednictvím různých Rad a podobných zbytečných institucí, ale i jejich vlastníci, cenzura řádí i na internetu a sezení v hospodě je a/ luxus, vzhledem k cenám, b/ na venkově je to do ještě fungující hospody většinou daleko.
Glasny:
Co je na ,,ladění" uBlocku složitého? Jednak uBlock není jediný blokátor, jednak není problém prostě vše zakázat a na nějakém webu, kde bych náhodou někdy něco potřeboval nastavit výjimku. Asi tě to překvapí, ale nakupovat na e-shopech se dá i s totálním blokováním všeho a v anonymním režimu.
"Seznam zcela bojkotovat, a pokud to někde je, tak tam nenakoupit, nevstupovat... Jenže to by mne taky mohlo stát zaměstnání, protože občasné zjištění informací ze Seznamem zamořených stránek patří k mým povinnostem."
Pracovní využití Seznamu by mělo probíhat odděleně od soukromého života. V té chvíli byste měl pro Seznam existovat jen jako zaměstnanec firmy a ne jako soukromá osoba. Pokud ho musíte používat pracovně, tak by vám to admini neměli blokovat, jinak by vám bránili ve vykonávání vašich pracovních povinností.
bože.. cookies jsou např. v Google Chrome vázany na daný "profil".. vytvořte si v Google Chrome dva, tři. .více různých profilů a dle potřeby v nich brouzdejte na síti..
Google bude sbírat pokaždé data pouze z toho, ve kterém jste.
další možnost, jak zamezit Google sbírat vaše data pro cílení reklamy, je v každém prohlížeči vyvolat v menu možnost "anonymní - soukromé okno". v tom se také nesbírají cookies
na reklamy používám jeden strašný starý mechanismus, rss čtečka a dnes už v novější verzi, kdy to rss dávám i stránky, které rss nemají nativně. Většinu obsahu takhle čtu.
Pokud jde o těch pár webů kam aktivně chodím, buď to neřeším, protože používám mobil a tam nejsou tak agresivní nebo mám http proxy, která mi to prostě celé filtruje, mění a předělává, je s tím ale práce. Běžně to používám pro penetrační testy, paradoxně dnes už musím i pro běžné chození po webu.
Jenomže i kdybych tohle zaplatil, tak tohle je částka za komplet všechno, co má Seznam pod palcem. Asi dobrý, kdybych prokrastinoval 2h denně na Novinkách. Ale když normálně služby Seznamu nepoužívám a dostanu 3x ročně odkaz na nějaký video na Streamu, tak to znamená, že se kvůli tomu musím registrovat a za každý video zaplatím 79 Kč. Když to srovnám s předplatným streamovacích služeb, snadno zjistím, že bez kouknutí na to video se dá naprosto spokojeně žít...