No, já být inzerent, tak bych s tímhle modelem moc spokojený nebyl. To je jako fakt někdo nadšený z toho, že platí za věštby ze sušenek nadrobených do (JAVAscript) kafé, aby tam i ten osvědčený lógr byl?
Když už jsme u toho šmírování, bylo by fajn vysvětlit, jak vlastně funguje kategorie "měření dosahu reklamy". Protože já jsem to pochopil tak, že:
- Hledám nějaký produkt, řekněme růžoví lítací auto na mentionový pohon. Rozkliknu to v nějkaým e-shopu.
- E-shop má jejich tracking systém, který provozovateli řekne, že jsem prohlížel lítací auta. Ale ten to zároveň napráší i provozovateli toho systému.
- Provozovatel trackeru vidí, že někdo hledá lítací auto a začne mu cpát konkurenční e-shopy, co nabízí lítací auta a když se najde někdo, kdo přebije nabídku toho původního, ztratí jejich zákazník svýho zákazníka.
A za tohle fakt chtějí od firem platit?
8. 6. 2024, 06:13 editováno autorem komentáře
Přesně tak. Nevím, proč na zpravodajským serveru nemůže být formulář, kde po přihlášení zakliknu základní údaje (věk s přesností na 10 let, pohlaví, minimálně pět oblastí o který se zajímám z 50) a nemusí nic hádat.
Právník s bytem 3+1 nedostane nabídku na portálový jeřáb v akci, pokud si nevybere kategorii "těžké strojírenství".
Inzerent by měl jistotu, že pleťovou masku pro ženy nad 40 nenabízí 16letýmu klukovi.
A všichni by byli spokojení...
Tak ale na to funguje pozitivní motivace - přihlášeným nabídnout něco navíc. Třeba na Lupu se přihlašuju, jenom když chci něco komentovat.
Pokud by někdo udělal akci typu "Když u nás budeš tenhle měsíc u nás surfovat přihlášený minimálně 5h, dostaneš od sponzora XY poštovný zdarma na příští nákup", tak je jistota, že ten člověk nejenom bude online, ale ještě koukne na nabídku XY, jestli to stojí za to. A spokojení by byli všichni - čtenář, že bude mít výhodu, provozovatel webu, že má věrnýho přihlášenýho čtenáře a firma, které zaručeně přijde na stránky potenciální zákazník. A zaplatit sponzorský dar jednomu webu + pár lidem poštovný ve finále může vyjít líp, než rozhazovat za reklamu, kterou v tom balastu nikdo ani nepostřehne.
Představ si, že by nabízeli za přihlášení body, který po rozkliknutí povedou na seznam firem, u kterých za ty body dostanou lidi nějakou slevu. Firmám, co se přidají, to přivede zájemce hledající uplatnění pro svoje slevový body a lepší kontrolu nákladů na propagaci, než plošný rozhození reklamy (vidí, že z tohohle seznamu přišlo X lidí, z toho Y nakoupilo). Zákazník se dobrovolně rozhodne, že chce mít slevu za něco, co mu konkrétně nevadí. A Seznam by to skoro nic nestálo, jenom počítadlo bodů za prokliky a správu toho seznamu...
Rozhodně by to bylo férovější. Ale to by se museli soudruzi napřed přestat škrtit svým vlastním rektálním svěračem.
" v rozhovoru to obhajuje jako něco, co vlastně návštěvníci chtějí,"
Na mne ten rozhovor působil tak, že návštěvník je jen to zboží, které oni musí hezky zabalit a prodat svým zákazníkům. Těm také prezentují metody, jak návštěvníka déle udržet na stránkách, zjistit o něm co nejvíce a podstrčit mu co nejefektivněji reklamu. To inzerenty zajímá, protože nechtějí peníze za reklamu vyhazovat oknem a je to logické.
Celý ten rozhovor mi jen potvrdil, že tenhle cirkus budou muset hrát beze mne :-)
Myslím, že je dost lidí, kteří reklamu v televizi vidí, aspoň první jednu-dvě a pak třeba poslední před pokračováním vysílání. Já na komerční televize nemám čas, ale vím o lidech, kteří mají televizi puštěnou pořád, sledují ji napůl, občas přepnou kanál - když se jim chce hledat ovladač - ale to pro reklamu stačí. Takovým divákům také odpovídá úroveň té reklamy.
pro Seznam jsou ale všichni návštěvníci, zákazníci to jsou až u té třetí strany.
Myšlenka byla jiná, i v rozhovoru to obhajuje jako něco, co vlastně návštěvníci chtějí, protože na stránce zůstávají delší dobu, ale to může (a zpravidla je) milná implikace rostoucích čísel.
Když v obchodě strávím delší dobu, tak to může znamenat, že tam mám z čeho vybírat a líbí se mi tam nebo že prostě nemohu trefit ven.
Když s někým mluvím dlouho, tak to také může znamenat, že si s ním mám o čem povídat a chci si povídat nebo že ten druhý mluví tak protáhle, že mu trvá příliš dlouho se vyjádřit.
Když na novinkách budou psát nejednoznačnné nebo skandální (ad absurdum přetažené) titulky, tak si to třeba budu více proklikávat, ale to neznamená, že mě zajímá současný obsah, pouze jsem v naději, že mě zajímat bude. Když se tohle začne aplikovat masivně, lidé budou proklikávat článek jen aby se dozvěděli, jestli je zajímají, pak z toho jsou ale stejně znudění a bez pozornosti (to jde trochu proti účinnosti reklam, že).
To je podobý případ se sledování reklamy v televizích. Teď spoustu online televizí zavedlo reklamy a milně se domnívají (vč. našeho Seznamu a jeho pilotního projektu/neprojektu TV, ale pššt, interní informace), že když reklama běží, někdo se na ní dívá. Diváci ale využívají reklamu jako pauzu si někam odskočit, něco si říct (ne, monitorování ztlumení vzuku se ukazuje jako také chybná cesta).
No a pak člověk příjde na prezentaci a vidí krásné rostoucí grafy, protože se nasadila nová verze personalizačního modelu. Uhf. Mám "výhodu", že se specializuji na rozsáhlé databáze a analytiku nad tím, což jsou právě věci, které tyhle společnosti poptávají a potřebují a tak jsou někteří moji zákazníci (ať už dodávky nebo školení zaměstnanců).
"Cíl je zvednout čísla a ne uspokojit návštěvníka."
Což já beru, protože návštěvník není zákazník, ale zboží o které se obchoduje. Zákazníkem je ten, kdo celý ten cirkus platí, takže zadavatel reklamy. A o jeho spokojenost jde, protože ta generuje peníze na další provoz. Poplatek návštěvníka za necílení reklamy ještě nepovažuji za něco, co by udělalo z návštěvníka zákazníka. Chápu to spíše jako překážku, která má návštěvníka navést tam, kde ho Seznam potřebuje mít.
personalizace v českém podání (vč. Seznamu) je jedna velká faleš, za hranicemi nejspíš taky, ale osobní zkušenost mám jen od nás.
Cíl je zvednout čísla a ne uspokojit návštěvníka. Říkat, že když se čísla zvedly, tak musí být návštěvníci uspokojeni, protože na to klikli je k pláči, stejné argumenty zaznívají i v tomhle rozhovoru.
Nepochopení čísel a dat je hlavní problém. Pak vznikají milné předpoklady, že potřebují více dat, aby mohli být přesnější, vynakládají se obrovské peníze do více dat a místo, aby vše fungovalo tedy lépe, čísla se zvedají vmanipulováním uživatelů do pastí.
Mně nevadí ani tak to samotné cílení reklamy, jako spíš fakt, že se děje hloupě, na základě falešných předpokladů a ne zcela podložených teorií.
Zjednodušeně: na základě sesbíraných dat systém odhadne, co by mne mělo zajímat, a následně pracuje s tím, že mne to skutečně zajímá. A pokud není úspěšný, nepředpokládá se, že je chybný, ale snaží se jen upřesnit nastavení na základě více vstupních údajů. Nikdo neuvažuje o tom, že ty údaje mohou být a priori zcela špatné (z mnoha důvodů).
Garbage in - garbage out.
"Průšvih je, že tím diktátorem, který rozhoduje, jaké informace se k člověku dostanou, se stává Google, Seznam..."
Dnes je to cílení reklamy, což je první stupínek k ovlivňování rozhodnutí. Co bude dál? Prodají ta data? Prodají službu "ovlivnění názoru"? Někdo ta data vynese nebo ukradne?
"když začnete bojkotovat Seznam, vyloučíte i důvěryhodné zdroje"
Které?
Průšvih je, že tím diktátorem, který rozhoduje, jaké informace se k člověku dostanou, se stává Google, Seznam... Někdy přímo (co dá na první místo vyhledávání, na čelo zpráv...), někdy spíš nechtěně (když začnete bojkotovat Seznam, vyloučíte i důvěryhodné zdroje a rychle skončíte na pochybných webech konspirátorů).
Nacisté neměli informace o vyznání, ale o původu - a židovství
odvozovali od toho, podle svých pravidel.
Mimochodem: používali k tomu holerithovy děrnoštítkové stroje, a dodnes nám zůstal pro seřazení (podle abecedy...) nesprávný výraz třídění
, protože se prostě udělaly hromádky štítků "A", "B" na první pozici, pak na druhé... - čili se opravdu třídily. ;o)
Akorát tenkrát by mne možná tím tříděním zařadili mezi Židy, dneska mne řadí mezi roboty. ;oD
"Ideální by bylo, kdyby tohle vůbec potřeba nebylo. ;o)"
Souhlasím, ale když už je Internet takový...
"Vůbec, ono to samotné třídění uživatelů, zařazování do kohort, a podobná cvičení, je samo osobně velmi nepřesné, a obávám se, že v reálu to páchá spoustu škod."
Já vidím nebezpečí v tom, že ty kohorty a modely chování uživatelů se dají prodat nebo ukrást. Pak se k nim dostane někdo, kdo je použije proti nám. Jak? Že s nimi bude umět ovlivňovat "svobodné" rozhodování lidí. Bude vědět, jaké informace má každému jednotlivci dát, aby se nějak rozhodl. Trochu se to blíží Matrixu, akorát lidé nemusí ležet v těch "bateriích". Sen každého diktátora.
Tomu se nedá utéct, protože i kdyby Vaše rozhodnutí neovlivnil, stačí, že ovládá lidi kolem Vás. Proti tomu je aféra s holítky ještě pohoda.
Nacisté takové informace neměli, stačilo když se dostali k seznamu lidí s vyznáním a už věděli, kdo je žid a co s ním...
Ideální by bylo, kdyby tohle vůbec potřeba nebylo. ;o)
Vůbec, ono to samotné třídění uživatelů, zařazování do kohort, a podobná cvičení, je samo osobně velmi nepřesné, a obávám se, že v reálu to páchá spoustu škod. (Ostatně, když mne Google ani nerozezná od robota, jak mne chce někam zařazovat - nebo mají speciální kategorii na roboty?)
IMHO by úplně stačilo, kdyby se ta reklama nepersonifikovala podle uživatele, ale nastavovala se podle stránky, na které se zobrazuje, v podstatě podle kontextu. Pak by nehrozilo, že se mi personifikovaně zobrazuje reklama na dámské vložky a holítka, protože si na mém počítači žena hledala nějakou drogerii, když jsem na stránkách o fotbale nebo motoristickém sportu (například) - a já bych nemusel vysvětlovat, že jsem opravdu nechtěl koukat na ty mladý holky v plavkách, ale jen jsem ťuknul na reklamu na okraji stránky, když jsem se snažil myší trefit posuvník. ;oD
Ona ta politika v podstatě není až tak přísná či nesmyslná.
Základem je prevence proti úniku dat - nejen jmen/hesel uživatelů, ale třeba taku informací o navštěvovaných stránkách či ochrana proti profilování zařízení (fingerprintingu), což znamená například blokování spousty scriptů. Firma prostě nechce, aby si kdekdo na internetu spočítal, kolik máme počítačů, kdy se kam připojují, jakou mají zhruba konfiguraci, jaký OS, jaké jsou IP v interní síti, kdy kdo pracuje z domova...
Takže neukládat hesla a mazat cookies, to je naprosté minimum - navíc snadno vynutitelné politikou.
Kdyby to měl být opt-in
, pak by se to celé velmi zjednodušilo: úplně by stačilo sledovat pouze ty přihlášené, protože buď s tím souhlasili, nebo mají zaplaceno. Pak by stačila obyčejná technická sušenka
a odpadly by složité a kvalitativně pochybné fingerptinfingové scriipty.
Jenže to by jim tak nějak klesl podíl těch lidí zhruba na pětinu...
přitom logické a uživatelsky správné je využití opt-in, ten kdo má zájem o personalizovaný obsah a sledování, sám si to zapne a pak je na něm, jestli cookies maže/nemaže. Sám Seznam "tvrdí", že vlastně po tom je poptávka.
Naopak neustále dotazy, jestli opravdu nechci personalizovaný odkaz a neustálý aktivní nesoulad je nepříjemný. Stát jim zakázal si ukládat informace, takže oni se jak na potvoru schválně znovu a znovu ptají jen aby demonstrovali, jak je stát špatný, že jim to tak nařídil. Ne, stát jim rozhodně nenařídil, aby služby měli opt-out a aktivně se museli odmítnout, jim nařídil pravý opak. To jen tyhle společnoti z nás dělají rukojmí kvůli svému byznysu.
Ono to je analogicky stejné ve fyzickém světě, když někde jsme, koukáme okolo, vidíme reklamy, stánky, upoutávky a sami volíme co chceme a za to utrácíme. Naopak neustálé dotazy pouličních prodejců, kteří se vnucují se svojí nabídkou bereme jako obtěžujjící.
Tož z jejich pohledu to určitě výhoda je.
Jenže pokud se někde má uchovávat ten souhlas, jsou jen dvě možnosti: cookies
a profil přihlášeného uživatele, cookies s přihlášením
.
Což znamená, že i když si člověk zaplatí, tak stejně musí pořád dokola jak magor
vyplňovat přihlašovací údaje.
Zvlášť, když firemní politika je striktní: cookies se mažou a hesla se neukládají. Jenže na Seznam narazíte i na stránkách, kde by to člověk vůbec nečekal, a kam neleze soukromě, ale služebně...
Opruz je, že ten souhlas musíte odklikávat mnohokrát denně (když máte mazané cookies...)
Mám tak trochu podezření, jestli to tak trochu není účel, že se těm drzým nekonformním uživatelům, kteří si nechávají mazat cookies, znepříjemní život. Přinejmenším jsem si celkem jistý, že to Seznam (a další) vůbec nevnímají jak problém nebo nevýhodu, ale spíš jako příjemný bonus (tedy pro ně).
Tipuji, že většina odklikla cílení reklamy a jede se dál...
Ono jim často moc jiného nezbývá..
Když to bylo i na Mapy.cz, chtěla to potvrzení i stránka s výběrem místa doručení balíku nebo stránky s kontakty na firmu (kde byla mapa...), teď zbyly ještě různé dotazníky (Zboží...), případně tam, kde mají integrované články z Novinek, apod.
Opruz je, že ten souhlas musíte odklikávat mnohokrát denně (když máte mazané cookies...)