Online média 2014: vydavatelství skoupili miliardáři a co z toho vzešlo

30. 1. 2015
Doba čtení: 10 minut

Sdílet

Nové projekty, vlastnické změny, nástup videoreklamy či boje o streaming. Co důležitého se v loňském roce stalo na české online mediální scéně?

Těsně před začátkem roku 2014 změnilo majitele vydavatelství Ringier Axel Springer. Koupili ho podnikatelé Daniel Křetínský a Patrik Tkáč a přejmenovali ho na Czech News Center. Nového vlastníka tak získal další z velkých vydavatelských domů - Mafru už v roce 2013 převzal Agrofert Andreje Babiše a třetinu v Borgisu, vydavateli deníku Právo, ve stejném roce odkoupil Seznam.cz. V roce 2014 se schylovalo k prodeji i dvou zbylých zavedených mediálních domů - jednání o osudu Vltava-Labe-Pressu i Mladé fronty ale zřejmě prozatím ztroskotala na ceně. V roce 2014 jsme tak spíše sklízeli ovoce předloňského nového kolíkování hřiště.

Když se drolí obři

Vlastnické změny (hlavně v Mafře) vyvolaly postupný exodus zkušených novinářů jak z redakcí Lidových novin, tak z MF DNES. Kamínky strhly lavinu, která zasáhla i další newsroomy. V tirážích tak místy nezůstal kámen na kameni. A část žurnalistů na parcelování trhu mezi zdejší miliardáře zareagovala založením nových projektů.

V březnu se tak na webu objevilo Echo24. Online deník postavený zpočátku na jménech komentátorů Lidových novin dostal hned zpočátku dar z nebes v podobě reklamy od samotného ministra financí Andreje Babiše, který na ně v přímém přenosu chtěl poslat kontrolu z finančního úřadu:

Echo24 má na svědomí Dalibor Balšínek, autor výroku, že internet je médium plebsu. Teď obrátil: "V onlinu je pořád růstový potenciál. V printovém světě jde v posledních třech, čtyřech letech všechno dolů. Bojuje se už jen o to, jestli to někomu padá o šest, jinému sedm nebo deset procent, a to je smutný souboj,” říkal v rozhovoru pro Lupa.cz.

Balšínkův plán získat do konce roku sto tisíc čtenářů se podařilo splnit - v prosinci ukázal NetMonitor necelých 154 tisíc unikátních návštěvníků (o návštěvnosti přitom Balšínek celý rok vede zábavné sporyDanielem Dočekalem). Jak se nakonec ukázalo, jen online návštěvnost na ekomickou soběstačnost nestačila a Echo24 nakonec zachraňuje vydávání tištěného týdeníku.

CIF25

Se zajímavým ekonomickým modelem přišel v září další nový projekt - měsíčník Reportér bývalého šéfredaktora MF DNES Roberta Čásenského, který z Mafry odešel po převzetí firmy Agrofertem. “Nechtěl jsem dělat noviny pro žádného oligarchu. Druhý den ráno potom, co jsme byli prodáni, jsem se s majitelem domluvil. Myslel jsem, že by mě to nebavilo, a to si myslím i po roce,“ tvrdil na záříjovém NetClubu. Postupně za ním odešli i Michal MusilJaroslav Kmenta či Adéla Dražanová

“Z první desítky každopádně plyne několik poučení – seriózním médiím se na internetu (ale nakonec ani na papíře) nijak zvlášť nedaří. Čtenářům je jedno, kdo lže, manipuluje, vymýšlí si. Nakonec: vše, co dostávají, mají zadarmo. A co především, chtějí se bavit, bavit a jenom bavit. A čím bulvárnější médium je, čím více infotainmentu a lákavých titulků nabídne, tím lépe na tom bude,” tvrdí ve své analýze Daniel Dočekal.

Autor článku

Po klasickém desetiletém novinářském kolečku (on-line, papír, televize) se vrátil zase na web a je mu dobře. Více na LinkedIn.

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).