Těsně před začátkem roku 2014 změnilo majitele vydavatelství Ringier Axel Springer. Koupili ho podnikatelé Daniel Křetínský a Patrik Tkáč a přejmenovali ho na Czech News Center. Nového vlastníka tak získal další z velkých vydavatelských domů - Mafru už v roce 2013 převzal Agrofert Andreje Babiše a třetinu v Borgisu, vydavateli deníku Právo, ve stejném roce odkoupil Seznam.cz. V roce 2014 se schylovalo k prodeji i dvou zbylých zavedených mediálních domů - jednání o osudu Vltava-Labe-Pressu i Mladé fronty ale zřejmě prozatím ztroskotala na ceně. V roce 2014 jsme tak spíše sklízeli ovoce předloňského nového kolíkování hřiště.
Když se drolí obři
Vlastnické změny (hlavně v Mafře) vyvolaly postupný exodus zkušených novinářů jak z redakcí Lidových novin, tak z MF DNES. Kamínky strhly lavinu, která zasáhla i další newsroomy. V tirážích tak místy nezůstal kámen na kameni. A část žurnalistů na parcelování trhu mezi zdejší miliardáře zareagovala založením nových projektů.
V březnu se tak na webu objevilo Echo24. Online deník postavený zpočátku na jménech komentátorů Lidových novin dostal hned zpočátku dar z nebes v podobě reklamy od samotného ministra financí Andreje Babiše, který na ně v přímém přenosu chtěl poslat kontrolu z finančního úřadu:
Echo24 má na svědomí Dalibor Balšínek, autor výroku, že internet je médium plebsu. Teď obrátil: "V onlinu je pořád růstový potenciál. V printovém světě jde v posledních třech, čtyřech letech všechno dolů. Bojuje se už jen o to, jestli to někomu padá o šest, jinému sedm nebo deset procent, a to je smutný souboj,” říkal v rozhovoru pro Lupa.cz.
Balšínkův plán získat do konce roku sto tisíc čtenářů se podařilo splnit - v prosinci ukázal NetMonitor necelých 154 tisíc unikátních návštěvníků (o návštěvnosti přitom Balšínek celý rok vede zábavné spory s Danielem Dočekalem). Jak se nakonec ukázalo, jen online návštěvnost na ekomickou soběstačnost nestačila a Echo24 nakonec zachraňuje vydávání tištěného týdeníku.
Se zajímavým ekonomickým modelem přišel v září další nový projekt - měsíčník Reportér bývalého šéfredaktora MF DNES Roberta Čásenského, který z Mafry odešel po převzetí firmy Agrofertem. “Nechtěl jsem dělat noviny pro žádného oligarchu. Druhý den ráno potom, co jsme byli prodáni, jsem se s majitelem domluvil. Myslel jsem, že by mě to nebavilo, a to si myslím i po roce,“ tvrdil na záříjovém NetClubu. Postupně za ním odešli i Michal Musil, Jaroslav Kmenta či Adéla Dražanová.
“Z první desítky každopádně plyne několik poučení – seriózním médiím se na internetu (ale nakonec ani na papíře) nijak zvlášť nedaří. Čtenářům je jedno, kdo lže, manipuluje, vymýšlí si. Nakonec: vše, co dostávají, mají zadarmo. A co především, chtějí se bavit, bavit a jenom bavit. A čím bulvárnější médium je, čím více infotainmentu a lákavých titulků nabídne, tím lépe na tom bude,” tvrdí ve své analýze Daniel Dočekal.