Představte prosím čtenářům stručně svůj projekt.
OpenBrand je nová platforma pro komplexní správu firemní značky. Pomáháme firmám spravovat a sdílet jak abstraktní základy značky (představy jejího majitele), tak jejich korporátní identitu (loga, barvy, fonty i typografická pravidla či vizuály) až po všechny marketingové aplikace značky. Nabízíme prostředí, ve kterém si firma zorganizuje, zazálohuje a rozvíjí vše od věcí, které byste dříve našel v uzavřeném PDF brand manuálu, až po všechny vizitky, reklamní předměty, letáky, televizní reklamy nebo designy firemních aut.
Sdílení a organizace všech těchto věcí umožňuje jejich efektivní využití v budoucnu. Přístup ke všem informacím a zkušenostem automaticky přináší vyšší efektivitu všech lidí, kteří se značkou pracují. Dostupnost a snadná distribuce významně šetří čas a peníze všem spolupracujícím stranám – tedy jak firmě, tak její reklamní agentuře nebo freelancerům, které si najímá na jednotlivé zakázky související s marketingem a propagací.
Mirek Burkoň očima Mirka Burkoně

Je mi 29 let, zatím stále bydlím v Praze, jsem svobodný, bezdětný, holduji wakeboardingu a snowkitingu. Zajímám se o inovace a moderní trendy, a to rozhodně nejen v IT. Kromě OpenBrandu jsem před několika lety spoluzaložil firmu Keboola, která se dnes věnuje výhradně implementaci a vývoji business intelligence řešení a úzce spolupracuje s GoodData Romana Staňka.
Kdo jsou vaši největší konkurenti u nás a v zahraničí?
Máme celkem tři segmenty konkurence. První jsou custom-made aplikace, které si velké nadnárodní firmy nechaly naprogramovat na zakázku. Tady konkurujeme cenou a především tím, že jsme napřed před jejich požadavky. Pracujeme pro „všechny značky na světě“, takže jsme lépe připraveni na každou z nich.
Dále nám konkurují jednoúčelové a často velmi jednoduché nástroje, které plní jenom některé dílčí funkce. Například existují desítky jednoduchých služeb pro vystavení vašeho loga a základního brand manuálu na internetu, tohle my děláme lépe a propojujeme to s celým životním cyklem značky.
V poslední řadě konkurujeme ve specifické vertikále DropBoxu, Sharepointu, e-mailů, FTP serverům, sdíleným diskům, atd. Výhody a rozdíly OpenBrandu už jsem zmínil, jde o specifika.
Proč jste zvolili právě jméno OpenBrand?
OpenBrand pro nás znamená snadnou dostupnost informací o značce pro kohokoli, kdo je potřebuje. Boříme hranice a necháváme lidi přirozeně spolupracovat. A taky jsme docela dobře koupili doménu ;)
Kolik lidí na projektu pracuje?
Momentálně je nás pět, kdo se OpenBrandu věnujeme na plný úvazek.
Váš příjmový model je založen na předplatném. Řada společností však využívá k ukládání svých grafických dat služby jako Picasa od Googlu, které jsou zdarma. V čem tedy vidíte výhodu svého řešení?
Značka není o obrázcích. Odborníci jako Tomáš Hrivnák z Idealistů nebo spoluzakladatel OpenBrandu Lumír Kajnar by vám řekli, že značka není ani o logu nebo barvách. Je to myšlenka, značka žije v hlavách vašich zákazníků a zaměstnanců.
My nabízíme specializované prostředí pro práci s „nástroji značky“, které vám pomůžou dostat ji tam, kam potřebujete. Jsme naprosto specifičtí v tom, že když v OpenBrandu mluvíme o logu, nabízíme k němu předpřipravené technické varianty a nápovědy. Radíme, jakými daty a doplňkovými informacemi jej popsat a co nezapomenout říci ostatním. Úplně stejné je to i s vizitkou nebo televizní reklamou.
Stojíme nad běžným filesystémem a nabízíme připravené chytré struktury, které jsou opravdu schopné zachytit a předat jemné nuance a technické parametry všech součástí značky. Pomáháme lidem zorganizovat a zachovat to, co až dodnes nebylo mnohde spravováno vůbec, nebo bylo a nedostatečně právě univerzálními nástroji jako je Dropbox, e-mail, PDF, FTP a další. Kromě toho nabízíme specifické nástroje, které mohou fungovat jenom nad takto organizovanou a strukturovanou značkou, a které jinde nenajdete.
Kdo je váš typický zákazník? Orientujete se spíš na velké korporace nebo začínající internetové firmy?
Typickým zákazníkem je pro nás firma, která má alespoň logo manuál. To je pro nás signál, že si uvědomuje hodnotu vlastní značky a pracuje s nějakým marketingovým rozpočtem. Pricing jsme stavěli tak, aby u nás mohla firma (nebo její grafik) postavit dynamický moderní brand manuál úplně zdarma, a aby následný poplatek za používání OpenBrandu, když se firmě značka rozroste, odpovídal pouhému zlomku toho, co utratí za marketing.
Největší užitek ze služby mohou mít tedy marketingová oddělení. Jaké jsou jejich reakce?
V Česku ještě není tak běžná pozice brand managera, takže u nás se opravdu většinou bavíme s lidmi z marketingu. Stejně jako majitelé menších značek, i oni reagují často až velmi emotivně – značka je jejich srdcovkou. Ve většině případů okamžitě vidí, k čemu jim bude OpenBrand dobrý a kolik práce jim ušetří.
Grafické podklady v tiskové kvalitě bývají nedostatkovým zbožím. Třídíte data (loga a fotografie produktů) podle zamýšleného použití?
Necháváme uživatele samotné třídit a stavět si značku podle svých konvencí a zvyklostí a propojovat jednotlivé položky podle souvislostí. Každá značka je unikátní, do podobných věcí bychom nemohli zasahovat.
Jak může být vaše služba nápomocna firmám, které zatím korporátní identitu vůbec nemají?
Pomůžeme jim s tím, aby si srovnaly v hlavě, co by měly mít. Řekneme jim, co je positioning na trhu, firemní mise a vize a pomůžeme jim tyhle věci zdarma sepsat. Pomůžeme jim zadat práci kreativcům, a zkontrolovat, že od nich dostali opravdu všechny informace a data. Hned na začátku je připravíme na to, co jejich značku čeká.
Uvažujete kromě angličtiny i o dalších jazykových mutacích?
Uvažujeme, ale vzhledem k tomu, že OpenBrand obsahuje v návodech a popisech takovou středně velkou knihu o brandingu, bude nám to asi docela trvat. :) Budeme hodně zvažovat, na jaký jazykový trh se vydáme, protože to pro nás bude zásadní investice.
Kde vidíte svůj projekt za tři roky? Čeho byste rádi dosáhli ještě letos?
V letošním roce bychom rádi stabilizovali firmu, posbírali prvních pár tisíc brandů a vybudovali partnerskou síť. Máme v plánu zastoupení v Londýně a New Yorku. Za tři roky bychom byli rádi považování za industry standard pro brand management a brand building.
Pokud by neexistoval Internet, v jaké oblasti byste se nejspíš realizovali?
Lumír by asi kreslil loga na papír, což ale dělá i dnes :) Já bych vymýšlel něco, co by propojilo naše dřevěná počítadla, umožnilo nám sdílet znalosti a zkušenosti a diskutovat o tom, co jsme měli k snídani :)