Nebudu řešit to jeslti to je správně či špatně, na to se názory liší především dle toho kým je daný diskutující.
Umístení seznam, aukra, apod na whitelist je logické. Opera se bojí, že ji mohli tyto web hromadně blokovat. Opera se tím stane prvním prohlížečem, který jasně serveru řekne, že blokuje reklamu. Nainstalovaný adblock v prohlížeči se odhalí až dle načtení reklamních prvků, ne tím že by bylo v User agent přidáno příznání jsem blokovač.
Tahle bitva začíná být zajímavá. Kdyby měli reklamáři normálně fungující mozky a uměli je používat, museli by už dávno dojít k poznání, že to, co produkují, je pro většinu návštěvníků webu nestravitelné, je nejvyšší čas přestat tlačit na pilu a s agresivní, debilní a spyware montující reklamou skončit. Jenže komu není s hůry dáno... Pokud jde o blokovače: Jak poznáte, že návštěvník používá něco jiného, než Adblock, nebo že reklamu sice stáhne, ale počítač mu ji nezobrazí? Těch 10 - 18% blokujících jsou ti, kteří nedovolí reklamu ani načíst; těch, co ji tak či onak neuvidí bude kolem 70% a budou stále přibývat.
No, jeho střeva fakt neznám, ale pravidla se zadávají na URL. Takže pokud všechny obrázky budou ze stejné adresy jako stránka a všechny elementy na stránce budou mít šifrované URL (ne /reklama/..., ale /Id8jieKdssdí87), tak se asi AdBlock moc nechytne. Nedělá se to tak asi proto, že to zvyšuje nároky na servery.
Druhá věc je skrývání elementů, ale to zase potřebuje nějaké atributy, na které se chytí. Popravdě nevím, jestli se dá napsat pravidlo, že H2 obsahuje text (Komerční Sdělení).
Pravidla lze zcela bez potizi zadavat na libovolny prvek html (vcetne konstrukci typu 1. potomek obsahujici id=xyz). A ten se nezobrazi a pripadny odkazovany obsah v nem se vubec nemusi* stahnout.
*Nezkoumal jsem tedy osobne, zda se opravdu nestahne, ale nezobrazi se zcela urcite.
Pochopitelne pak existuji jeste mocnejsi nastroje. Namatkou greasemonkey, stylish a mnoho dalsich. Zkratka kdyz bude uzivatel chtit, muze si napsat zcela vlastni frontend k danemu webu a vyzobat si z jeho obsahu jen to, co vylozene chce. A kdyz tomu nerozumi, tak zcela jiste nekdo neco takoveho da k dizpozici ke stazeni - podobne jako si uzivatel adblocku muze stahnout pripravene filtry.
Jinak receno, jak tu jiz zaznelo, neni dobry napad valcit se svymi zakazniky. Ten boj totiz nemuze provozovatel webu vyhrat. Naopak, cim mohutnejsi "zbrane" nasadi, tim masivnejsi odvety se docka.
Než něco stáhnu, tak mám k dispozici pro filtrování jen kontext, tedy v jakém elementu to je, a URL. Nic jiného pro analýzu k dispozici nemám. Když na stránce nebude způsob, jak zjistit, že daný obrázek je reklama (tedy to bude obyčejný img tag bez ošperkování class="reklama" nezahnízděný do 15 dalších elementů, jak se to teď dělá) a URL bude směřovat na zdrojový server stránky a šifrovanou adresu, tak ani ten nejgeniálnější blokovač nedokáže nic blokovat bez stažení, protože na té stránce nebude žádná informace, že se jedná o reklamu. Jedině může použít heuristiku je to nahoře, tak to je asi reklama, nebo statistickou analýzu, že na tomto serveru bývá třetí obrázek reklama, a podobně, ale to bude hodně nespolehlivé. Ano, může udělat analýzu po stažení a podle toho to případně nezobrazit, ale primárním cílem blokovačů je nic nestáhnout.
Vy zjevne nechapete, jak to funguje, ze? Adblock a dalsi vubec nezajima, jestli to je nebo neni reklama. Adblock zajima, jestli je to treti potomek DIVu vlozeneho do druheho DIVu na strance. A presne obsah tohoto prvku nezobrazi/nestahne. A je mu uplne jedno, zda vede na primarni adresu nebo nekam ke vsem certum.
Ano, muzete zmenit strukturu a pak to - par minut az hodin, nebude adblock filtrovat - nez k uzivatelum probubla uprava filtru.
Pro zajimavost by me pak zajimalo, jak zduvodnite neoznacenou reklamu prislusnemu uradu.
Vy stale nechapete, ze zadny blokovac nikdy reklamu nerozpoznaval, nerozpoznava a v blizke budoucnosti rozpoznavat nebude.
§ 2
(1) Zakazuje se
... d) ... u níž je obtížné rozlišit, že se jedná o reklamu ..., e) ... pokud vede k výdajům adresáta... , f) ...
Tudiz nikoli, do obrazku to opravdu nestaci, protoze to spadne do toho obtizneho rozliseni. A jelikoz k vydajum adresata vede 100% reklamy na webu, tak se da smele konstatovat, ze je vlastne nelegalni veskera reklama na webu. Vyjimkou je odkaz na jiny zakon, ktery rika, ze pokud s tim subj souhlasi, je mozne mu (oznacenou) reklamu posilat mailem.
A ten zákon se opravdu vztahuje k možnosti strojového rozlišení? Pokud do článku vložím obrázek, v němž bude velkými písmeny napsáno "Toto je reklama" (takže ho jako reklamu okamžitě rozpozná každý gramotný návštěvník-člověk), opravdu bude porušen zákon, protože to HTML parser nepřečte? To by mě zajímalo, kdo Vám poskytl takový výklad...
Bude li obrázek nebo textový prvek součástí stránky, nebude možno obsah té reklamní části nijak modifikovat, což při tlačení reklamy z jiného serveru není problém. To je důvod, proč se toto řešení nepoužívá; reklamáři chtějí být ,,akční" to by tímto systémem nešlo; změnit reklamu by znamenalo přepsat celou webovou stránku a to by se správci webu asi nelíbilo, navíc by správce webu mohl reklamu i měnit, nebo nežádoucí likvidovat, což by se zase nelíbilo reklamářům.
Kde jste na takový nesmysl přišel? To, jestli reklamu na svém serveru stáhnu z reklamního serveru a přibalím do HTML, nebo se jen odkážu na reklamní server, vyjde co do flexibility nastejno. A přepsat celou webovou stránku? To si fakt myslíte, že stránky třeba na zpravodajských portálech jsou statické a někdo je ručně upravuje?
Skutečným důvodem, proč se do toho provozovatelé webů nehrnou, je, že by reklama žrala jejich zdroje (a ocitli by se tak ve stejné situaci jako konečný konzument, aby k němu dostali pár kB vlastního obsahu, museli by tlačit i ten o několik řádů větší balast).
Žádné přibalování není třeba, stačí, když když ten portál si namapuje, že toto URL na něj je ve skutečnosti jiné URL na reklamním serveru, stáhne to a přepošle. Nic upravovat a do ničeho zasahovat nemusí.
Proč se to nedělá, je asi otázka důvěry. On by si pak totiž ten portál mohl generovat libovolný počet requestů na reklamni server a ten server by si nemohl ověřit, že se to opravdu přeposílá koncovému konzumentovi.
Pokud by to nebylo řešeno prostým přesměrováním, ale byla by to opravdu "full proxy" (aspoň tak chápu to "stáhne to a přepošle"), tak tam ta zátěž pořád je, pořád by to byl můj server, kdo reklamní obsah posílá uživateli.
Ale ano, otázka důvěry zadavatele reklamy v "prostředníka" je při vymýšlení různých cest, jak reklamu ke koncovému uživateli dostat, rozhodně zajímavá.
Jenže pokud má být to free wifi připojení použitelné, je to opět o množství stahovaných dat. Takže zablokování reklamního toku i v tomto případě povede ke zrychlení komunikace. A vůbec bych se nedivil, kdyby poskytovatel té free wifiny zablokoval reklamy přímo na routeru, udělal by jen dobře.
A můžou za to programátoři, nebo reklamní (obchodní) oddělení, které ty reklamy má na starosti? Programátor jen dělá podle pokynu někoho, statické bannery ani textové reklamy zlo nejsou, zlo jsou hlavně video a flashové reklamy a pak taky stránka celá oblitá reklamou kolem dokola (a nemusí to být rovnou flash).
Mainstreamovým možná ano, ale nic nového to není.
https://adblockbrowser.org/
Blokuju co se da, jak na PC tak tabletem, blokuju i fejsbuky a jiny dalsi kraviny. Doporucuji vsem blokovat vsechno, co neni v zajmu ctenare a nechodte sem s tim ze pisalci nebudou mit praci, hura, aspon se da vetsi prostor blogarum kteri pisou z vasne a ne pro prachy. Vetsina redaktoru stejnak jen nekde neco okopci a puvodni clanek je timto znehodnocen.
Upřímně je to super věc. To že mi tu teď lupa.cz píše, abych si vypl blokera... Nevypnu. Toleroval jsem na webech sem tam reklamu, ale aby jich bylo tolik co je dnes... Neříkám přímo na lupě.. nevím, nevidím je :D... Ale už mě to otravovalo. Čeho je moc... toho je moc. Navíc mi teď notebook na baterce vydrží déle při brouzdání. Pokud něco chci, zjistím si to. To, že si koupím vrtačku, na internetu se kouknu, jestli jsem jí koupil za dobrou cenu a pak o vrtačce čtu ještě týden... NE. Takže zkrátka povedené. :)