Za pronájem přijímače je tuším stovka měsíčně, ale opravdu to není povinnost brát. Někomu to vyhovuje, jinému ne, ať se každý rozhodne sám.
A která firma, když si u ní koupím SAT přijímač, mně reklamaci řeší výměnou? Možná TechniSat u nějakých TOP modelů za 10 a více tisíc, ale v běžném segmentu přijímačů to prodejci takto rozhodně neřeší. Nebo o nich nevím a pak se ptám, kteří to jsou.
Já mám přijímač svůj, na externí HDD se nahrává bez kódu, takže s nahrávkami mohu nakládat dle libosti. A něco s vestavěným HDD bych osobně už nikdy nekoupil, kdysi jsem měl videorekordér s nahráváním na interní disk, a když jsem chtěl HDD vyměnit, tak byl nesehnatelný a videorekordér šel do šrotu. Od té doby si dávám pozor na podobné výrobky.
„Vyfasování repasů je daň za to, že to člověk nemusí kupovat za tisíce z vlastní kapsy.“
Přesto bych freeSAT nedával za příklad něčeho, kde vše funguje na jedničku s hvězdičkou, co se zajišťování set-top-boxů týče (o nic víc mi nešlo), protože:
1) I na repasovaný kus elektroniky mi ta životnost a poruchovost přijímače přijde už za hranou (alespoň, co se mé zkušenosti týče).
2) Nechat si platit za HD balíček s FullHD kanály a pronajímat k němu (tehdy) jenom přijímač podporující maximálně 720p, není zrovna vzor dodávání optimálního přijímače k dané službě.
A jen tak mimochodem: během let za pronájem člověk přijímač „zaplatí“ (byť není jeho). Výhoda tedy není v celkové úspoře, ale v tom, že najednou člověk nevydá několikatisícovou částku a nemusí řešit klasickou reklamaci nebo nákup nového zařízení po záruce. To by bylo celkem fajn, kdyby ty repasy držely déle ...
„3 dny je dlouhá doba jenom relativně, protože pokud si koupím vlastní přijímač a ten klekne, tak má prodejce 30 dnů na opravu.“
Ano, je to relativní. Taky jsou případy, kdy se reklamace naopak řeší opravou na místě nebo výměnou kus za kus kurýrem do 24 hodin. Zrovna jsem kupoval tiskárnu Canon s takovou zárukou přímo od výrobce.
Když nic, mohl freeSAT nechat ty výměny na partnerech jako tomu bylo dříve. To bylo rychlé a snadné.
„A nějaké nahrávky také nikoho nezajímají (proto je dobré používat přijímač, který ukládá na externí HDD a bez kódu).“
Dobré to je, ale již jsem si nechával vyměnit DVR/PVR , kde nebyl problém domluvit se. Nanejvýš pětistovka to většinou spravila (když neodešel zrovna HDD).
„ČT4 HD by neměl ani Skylink “
Nikde jsem neporovnával DVB-S poskytovatele, takže eventuální šlendrián někoho jiného (Skylink) je off-topic. Jako zákazníka, který měl freeSAT, mě zajímalo, co (ne)nabízel v danou chvíli freeSAT.
Vyfasování repasů je daň za to, že to člověk nemusí kupovat za tisíce z vlastní kapsy. Ale samozřejmě může, v tom mu nic nebrání, pak dostane nové zboží.
3 dny je dlouhá doba jenom relativně, protože pokud si koupím vlastní přijímač a ten klekne, tak má prodejce 30 dnů na opravu. A nějaké nahrávky také nikoho nezajímají (proto je dobré používat přijímač, který ukládá na externí HDD a bez kódu).
ČT4 HD by neměl ani Skylink nebýt toho, že ho zařadila samotná Česká televize. Stačí si vzpomenout, jak dlouho trvalo zařazení např. ČT2 HD - Skylink tento program sám od sebe nikdy nepřidal. Jinak ale v základu má Skylink těch HD víc, o tom žádná. Freesat je na tom zase lépe u většího počtu karet (až 4 na jednu smlouvu). To už musí každý zvážit sám, co je pro něho lepší (nebo mít rovnou kombinaci obojího, Skylink na základ a zbytek freesat).
FreeSAT mi nepřijde (taky) jako dobrý příklad. Za tři roky u nich jsem měl šest výměn a vždy jsem přišel o nahrávky na interním HDD. Ani za poplatek mi je nebyly ochotni / schopni přetáhnout, přestože se porucha HDD netýkala a odešlo jenom IR čidlo.
Problém je, že to byly pořád dokola repasy, takže sice vyměnili jednu součástku, která odešla předchozímu nájemníkovi. Jedna součástka tedy třeba držela, ale odešlo zase něco jiného. Je mi jasné, že ekonomicky nemůžou pokaždé vyměnit přijímač za zbrusu nový, ale až taková poruchovost mi přijde hodně za čarou. Nevím, jestli je to jejich standard nebo jsem měl prostě smůlu ....
Navíc ty výměny nebyly ze dne na den. Ze začátku stačilo přinést přijímač na partnerskou prodejnu (tj. okamžitá výměna), ale pak se musel posílat poštou a to znamenalo minimálně tři dny bez televize, než jim vadný dorazil a funkční poslali. A když se do toho namotal víkend nebo svátek, trvalo to samozřejmě déle.
To a (ne)pružnost s zařazováním nových kanálů mě od nich nakonec vyhnala. Přišlo mi tragikomické, že třeba v HD balíčku za extra příplatek neměli ČT Sport HD, který přitom kdekdo už tehdy mohl chytat FTA přes DVB-T. To už ale odbočuji ...
Navíc ten přijímač, co mi pořád dokola nabízeli a vyměňovali, opravdu nebyl zrovna dobře vybraný a odladěný pro službu. Zvládal totiž maximálně 720p, přestože v HD balíčku jsem si platil za kanály ve FullHD. Čili zrovna freeSAT bych po osobních zkušenost za vzor dodavatele prověřených přijímačů nedával. Jedině, že by se poměry otočily o 180 stupňů od doby, co jsem se na ně vykašlal.
To není moc dobrý příklad, což bylo vidět i na vydrbávce s tím, že část přístrojů po nějaké době toto označení oficiálně ztratila. Leč v prodeji s logem Skylinku byly na trhu pořád, a to už si nezjišťuje vůbec nikdo, jestli je ta šaškoidní certifikace platná nebo ne. Když chce nějaký poskytovatel služeb svým klientům něco garantovat, pak ať to udělá jako třeba freesat, který přímo dodává zařízení a v případě potřeby ho na svoje náklady i vyměňuje.
Ono je to v těch prodejnách ještě horší. Nedávno jsem se ptal opět v Datartu. Tam mají příjem ze Žižkova a dokonce vědí o tom, že nějaké DVB-T2 bude. Ale když jsem se zeptal, jestli DVB-T2 test někdy zkoušeli naladit, tak nikoliv a dělat to nebudou. Jim stačí to, co napíše výrobce - a ten nepíše nic.
„Souhlas, jediným výsledkem jakési Skylink certifikace jsou akorát zbytečně vyšší ceny těch jejich zázraků, nic víc.“
Obecně za jakoukoliv certifikaci si „musí“ zákazník připlatit. Otázka je, jestli to má v tom daném případě smysl.
Například: V začátcích DLNA UPnP jsem hledal vhodný HDMI dongle na streaming z PC do TV a koupil si několik levných necertifikovaných asijských výrobků. Vyhozené peníze. První, tehdy násobně drahý kousek, ovšem certifikovaný DLNA šlapal jako hodinky.
Jak říkám, případ od případu. Skylink je IMHO zase ta druhá strana spektra. Nepamatuji si ale, že by třeba STB s „Umí dobře česky“ od DigiZone.cz byly výrazně dražší než srovnatelné přijímače bez této placky ke chlubení.
„Co se týče pozemáku tak by bohatě stačilo pokud by samotní výrobci TV uváděli ve svých specifikacích to co uvádět mají, pak by nebyla žádná certifikace potřeba ani tady.“
To ano, nicméně v běžném kamenné prodejně s elektronikou by to stejně nikdo na štítek do regálu nenapsal a personál s tím neseznámil.
Nedávno jsem byl v Okay kupovat nějaký kabel a díval jsem se pro zajímavost na televizory. Někde deklarovali DVB-T2 tuner, ale jen u jednoho modelu byl zároveň uveden kodek (HEVC). Na dotaz prodavačka nevěděla, co to kodek je. Ani tak základní věc pro příjem jsem se tedy při vší snaze nedozvěděl.
Jedině si ty informace dohledávat přímo na stránkách výrobců, kdyby tam ovšem (vždy) byly. No a pak ještě, aby jim laik rozuměl :-)
O tom, že by měl někdo problém přímo v TV, jsem osobně nikdy neslyšel. A byť část set-top-boxů problém měla, tak zase na druhou stranu bylo hodně typů, kde všechno fungovalo jak má. Což zase nechápeš ty. Můžete si s filharmonikem spustit svoje vysílání a všem ukázat, jak se to má dělat, když jste takoví chytrolíni :D
To, že problémy měly jen staré šroty, je pohádka, kterou jste vytvořil, protože Pařízek je přece bez chyby. Problémy neměl ale jen Technisat, ale i spousta TV, protože těch kixů v konfiguraci bylo víc. Není žádný nový a starý systém, pořád se jedná o DVB-T. A na rozdíl od vás to nakonec Pařízek pochopil.
Mně osobně je tady v tomto kontextu nějaké certifikování ukradené a nemíním za něj horovat ;-)
Jen jsem ho zmiňoval jako eventuální součást kampaně vedené za soukromé prostředky zainteresovaných komerčních hráčů namísto státní kampaně, která bude zajisté předražená a neefektivní. Stát totiž jinak utrácet prostředky neumí ...
PS: Certifikovalo se už dříve. I DigiZone.cz rozdávalo placku „Umí dobře česky“: http://www.digizone.cz/texty/symbol-umi-dobre-cesky-a-podminky-jeho-uziti.
V analogu nebylo co certifikovat, PAL/SECAM neměl (ve střední Evropě) žádné varianty nastavení. Buď někdo vysílal v normě, nebo ne.
U DVB-T už Pařízek předvedl, že ne každá verze nastavení je funkční, byť se stále jednalo o DVB-T/mpeg2, případně 4. Certifikáty "funguje s Pařízkem" by se u jeho vysílání hodily, jen by se hlavně zpočátku často měnily :-) Nakonec se dopracoval do verze funkční prakticky na všem, ale trvalo to.
Televizní vysílání je zde přes 50 let a nikdy nikdo nic certifikovat nepotřeboval. Nebo snad ČRa dřív vydávaly certifikace, že ten či onen televizor vyhovuje pro příjem analogového vysílání? Nebo pro příjem DVB-T? Je to jedna velká šaškárna, protože úplně stačí, aby na trhu v oběhu byly pouze výrobky určené pro provoz v ČR (EU), které budou splňovat příslušné normy. Ale certifikace je akorát to, že na přijímači bude svítit nápis toho "certifikátora", což je pouze reklama na něho samotného. Nebo ať si ČRa ke službě dodávají svoje přijímače, podobně jako třeba freesat nebo UPC to dodávají také ke své službě a pak se samozřejmě nikdo nebude pohoršovat nad logem společnosti, které tam je.
Dejme tomu. Pro blaho lidstva to komerční subjekt bude dělat těžko :-)
Nicméně určitě by taková certifikace stačila na verifikaci, že přijímač má správný tuner (DVB-T2) a kodek (HEVC). A co se dalších ohledů týče? Těch operátorů nebude zase tolik, aby si každý nemohl ocejchovat přijímače pro vlastní sítě.
Samozřejmě, že vedle operátorů jsou tu nezávislí hráči, jak již jsem psal (odborná média, spotřebitelská sdružení). Navíc s certifikací počítám jenom jako se střípkem do mozaiky.
BTW: Kdyby certifikoval ČTÚ jako nezávislá autorita, nevadilo by mi to. Ovšem výrobce, který chce na svůj přijímač státní placku, by si musel zaplatit minimálně náklady na certifikaci.
ČRa mohou certifikovat leda velký kulové, protože rozhodně nebudou jediným subjektem, který bude v T2 vysílat. Takže výsledek bude zhruba stejný jako u SAT vysílání, kde si Skylink cosi certifikuje, ale nemá to na nic vliv, protože ostatní subjekty se stejnou činností na to zvysoka kašlou a z celé certifikace se tak stává nanejvýš trapná reklama na sebe sama.
…z jakého titulu? Protože „spektrum“ je (také) národní bohatství. A nejen zbožím, aby si je nechal rozebrat bez vlastní aktivity.
No, to se bavme třeba o co možná nejvýhodnějším a nejefektivnějším rozdělením a vydražením částí spektra. Ale nepřijde mi, že nákladná informační kampaň spadá do nějaké ochrany proti drancování národního bohatství. Můj názor.
Spíš naopak z toho bude drancování veřejných rozpočtů ...
„Vzdyt jste si sam odpovedel. Jak mohou vest prodejci kampan, kdyz "akorát lidem navěsili modely se špatným kodekem".“
Samozřejmě, šejdíři mezi prodejci byli, jsou a budou, ale od toho si už daňový poplatník platí například ČOI. Neberu to jako argument, proč by stát měl platit drahou kampaň. Při téhle logice by se dalších aspirantů na státem placenou dotaci našly stovky.
Co se týče demagogie nepoctivých prodejců, existuje cosi jako samoregulace trhu. ČRa chtějí certifikovat kompatibilní přijímače. Jistě se přidá mediální odborná veřejnost jako kdysi DigiZone.cz (Umí dobře česky). Mohla by se přidat i spotřebitelská sdružení atd.
Vážně bych informační kampaň nechal na tržních subjektech, které jsou byznysově zainteresované do přechodu na DVB-T2. Nechat stát dělat jednu velkou kampaň mi nepřijde vůbec moudré. Stát neumí dělat věci kvalitně a efektivně, natož oboje najednou. To je léty prověřený fakt.
Vzdyt jste si sam odpovedel. Jak mohou vest prodejci kampan, kdyz "akorát lidem navěsili modely se špatným kodekem".
Jak uz pisi jini, je to problem statu. Muze byt samozrejme otazkou jestli ma kampan delat primo stat, nebo platit kampan stanicim a provozovatelum. Co bude celkove drazsi? :-)
…z jakého titulu? Protože „spektrum“ je (také) národní bohatství. A nejen zbožím, aby si je nechal rozebrat bez vlastní aktivity. Z pohledu bohatství se komerční subjekty chovají jako červi v jablku. A já si nedovedu představit, že by jim stát měl ponechat „vyžrat“ zajímavý obsah podle pravidla, kdo má větší kusadla, víc si ukousne. Toto není kolíkování dílů jako na Divokém západě. Tady už žijí lidé!
„Hlavním nákladem na straně státu bude pak informační kampaň“
A z jakého titulu ji musí vést stát? Tedy kromě toho, že už si na ty peníze z veřejných rozpočtů brousí zuby kde kdo?! Jde přece o byznys operátorů a televizí.
Svoji troškou do mlýna by mohli přispět i výrobci a prodejci přijímačů, protože DVB-T2 jistojistě bude brzy velký prodejní argument. Vždyť už nějaké pokusy v tomto směru byly, akorát lidem navěsili modely se špatným kodekem :-)
Každopádně vidím na trhu dost subjektů, které by ve vlastním zájmu mohli převzít přímo či nepřímo svůj díl informačního břemena. A zcela přirozeně.