No se vším v článku může souhlasit asi málokdo, ale globálně je to fakt parádně a pravdivě sepsané. Já tam akorát postrádám jednu zásadní věc - filmy a seriály máme dle něho americké, evropské a české - Asie neexistuje? :-) Chápu že jako asiofilové jsme v ukrutné menšině, ale já tomu podlehl cca před 3 lety a už jsem tam objevil takových perel jako za předchozích 20 let "běžné" tvorby ne. Plácnu náhodou - kdyby naše mladší generace viděla seriál "My Girlfriend Is Gumiho", rvala by si vlasy na hlavě jak mohla na ty české odpadkové seriály vůbec dosud koukat. A hltači emocí (Ordinace a jiná kvalitka) by po skouknutí překrásného filmu A Moment To Remember spotřebovali víc kapesníčků než za 500 dílů zmíněného seriálu. No nic, jdu na další díl "My Love From Another Star" :-)
Nenapadlo mne, že by někdo mohl můj příspěvek nepochopit. Takže po lopatě: nemám nic proti českým filmům obecně, ani proti předlistopadovým komediím, na mnohé z nich se rád podívám i dnes. Ale zrovna Zabil jsem Einsteina, pánové mezi ně ani zdaleka nepatří. Takže pokud někdo hořekuje nad pokleslostí aktuální produkce a pak z něj vypadne, že se mu stýská po filmech, jako byl tento, přijde mi to, jako kdyby lkal nad úrovní současné populární hudby a pak si povzdechl, že dnešní doba nedokáže vyprodukovat takovou hvězdu, jako byl třeba Pavel Horňák.
Opět s tebou víceméně souhlasím. Nemůžeš čekat věcnou diskusi u těch, kteří vyrazí do boje, jen co se někdo objeví něco "amerického". Je (ne)zajímavé, že i většina těch, kteří neustále prezentují názor, že ČT je americkou propagandou, v jiném případě nezastává názorový proud Kremlu, Pražského hradu, jsou zároveň těmi, kteří "nenávidí" jakoukoliv americkou tvorbu. Pokud se pokusíš o výměnu argumentů, tak se dozvíš, že americká tvorba jsou blockbustery, akčňáky a horory. Pokud se zajímáš o kinematografii, tak víš, že americká tvorba (z velké části i nezávislá) produkuje obrovské množství citlivých dramat, tak i pohodových oddychovek. Troufám si i tvrdit, že v takovém množství, jako málokdo jiný. Mimochodem, je zajímavé, že ty "agresivní" blockbustery trhají rekordy v návštěvnosti po celém světě. V Číně často vydělá americký snímek víc, než v samotných Státech. Zřejmě je to tím, že americká propaganda dobře pracuje. :-) Další bonbónek je názor, že krváky jsou hlavním důvodem, proč je více agresivních dětí, válek, nenávisti... Z mého pohledu nejjednodušší výmluvný argument rodičů, kteří nechtějí trávit čas se svými dětmi a podílet se na formování jejich osobnosti. Osobně pochopitelně nemám problém s jakýmkoliv žánrem, kde tečou proudy krve, poněvadž vím, že film, hudba nebo počítačové hry jsou to proto, aby ti to zpříjemňovalo život. Jen čekám, kdy se vynoří podobné škatule pro příznivce vážné hudby Vs. metalu. :-)
Tak pánové, schválně jsem tuto diskusi celý den ignoroval a nechal jsem vás ať se projevujete :-)
Jsou lidi, kteří nepřekvapili, jako Pavel P., známý troll a provokatér, který má tu drzost napsat: "moc nepiš o pravidlách diskuze, protože tvůj post narozdíl od mého porušil všechny, kterými se oháníš". Milý Pavlíku, to jsi neslyšel o přísloví, že na hrubý pytel hrubá záplata? Jo a píše se pravidlech :-) Mohl jsem tě zcela stručně poslat zum Arsch, ale to je pod moji úroveň. Až si vykoleduješ banánek, tak se potom nediv.
A dočkal jsem se samozřejmě "imperialistických zaprodanců a amerických špionů" jak v Černých baronech, ale to ve mně vzbudilo jen úsměv. Protože vše prezentované jsou ověřená a ověřitelná data.
Kdo překvapil, byl mnoha jinými diskutéry kritizovaný caramba 21, který má zde sice některé názory odlišné od mých, ale tak je to OK. Ale hlavně jediný mluví k věci, na rozdíl od vás ostatních, kteří se tu různě urážíte a nadáváte si tu třeba do pravdoláskařů.
A ještě nakousnu jednu věc: kvalitní časovky jako Zabil jsem Einsteina, pánové! (CSFD 75%) což vůbec není žádná pokleslá zábava, vznikaly koncem 60. let a pak až 2012 - Probudím se včera (CSFD 66%).
A nebojte, další články budou. Dočkáte si kupříkladu velkého (opravdu velkého) srovnání všech velkých poskytovatelů televizního obsahu.
Hezký den.
Autor.
Přesně o tom to je,slátanina přerušovaná reklamou a reklama přerušovaná céčkovým americkým filmem,napsat ale,že tyto filmy/až na vyjímky/-jsou vždy lepší?možná pro nemyslícího američana,případně pisatele,opravdu,ale opravdu mi to připomíná komunistickou minulost,kdy nebylo nic lepšího jak sovětský film,dnes se hold každý cítí znalcem-bohužel neunese názor druhého,jako skoro každý v této zemi jsem snil a velebil ameriku,dnes určitě ne!
Navic. Cesky serial nebo zabavny porad na konercnich zumpach je pro divaka oddechovka a snese u toho i reklamu. Ale proc si nicit zazitek z filmu ( jakekoliv produkce) diky nekolika nekonecnym reklamnim blakum?! Divak ani techto televiznich skupin neni tak hloupy, jak se zda. A proto jde na film jinam.
Ted jen ciste o me: ja bych v tv u filmu snesl nanejvys jeden reklamni blok v delce pet minut.
Ale neni to tak! Obe komercni skupiny produkuji neskutecne slataniny a program je pro ne kvalitativne az na druhem miste. Proste by se musel objevit nekdo, kdo by to akvizici investoval tak, aby free tv odvysilani bylo co nejrychlejsi. Ale proc by to delala nova nebo prima? Divaka nasyti hnusem a penizky pekne zustavaji v kapsach. Protoze ceske podrpumernosti zabiraji. Jak je mozne, rtl nebo prosieben dokaze odvysilat premieru filmu, ktery bezel v kinech pred rokem a pul?! Protoze investuje. A ceska televize do velkych baliku filmu diky kterym by ziskala trhaky, nevstoupi, protoze by tim kupovala i spoustu podprumernych produktu. Navic se nakupuje treba na ctyri roky dopredu, takze soucasti dealu jsou i filmy, ktere teprve jdou do kin.
Takze se kupuje zajic v pytli.
To vse ukazuje, ze tradicni free to air vysilani plne zahranicni prodkce ma s timto pristupem odzvoneno. Do budoucna bude free to air znamenat domaci tvorbu, zpravy a sport. Zbytek si divak najde jinde! Za nejaky poplatek a bez reklam!
A prave rychla dostupnost je kamenem urazu, proc divak hollywood v tv nevyhledava.
Kdyby se film 3-6 mesicu od promitani v kine objevil na dvd, za dalsich 3-6 mesicu sel na na dvd a pote se v prubehu trech mesicu odvysilal na placene televizi, znamenalo by to, ze nepozdeji po patnacti mesich by mela byt free tv premiera. Jenze to tak neni. Mnohdy se film z roku 2012 vysila jako free tv premiera v roce 2016. nova a prima jsou v tomto ohledu absolutne necinne. Protoze by musely obe skupiny priplatit. A do toho se jim nechce. A tak potom, co si prakticky rozdelily penize z tv reklamy, nechaly vse tak jak je, filmy se na tv obrazovce v premiere objevi az s minimalne triletym zpozdenim a pak jen smutni, ze se na to nikdo nediva. Ale ty skupiny ani zmenu nechteji. Protoze penize nejdou hlavne na program a jeho vylepseni, ale hlavne do kapes zahranicnim investorum. Takze divaky nakrmi levnou ceskou zumpou, ktera, co se tyce premier tvori 90% vysilani novy a primy a penizky jdou jinam. Nova i prima slibovaly, ze az ziskaji i reklamu od ceske televize, budou mit vice penez a bude to jen k dobru divaka.
Podle me autor tohoto clanku micha vice veci dohromady.
Pravda je, ze ceske produkty maji opravdu vyssi sledovanost nez americka produkce. A neni to tak jen v cesku. Je to tak i v nemecku, uk, polsku nebo na slovensku.
Pochopil to i vlada zelezny, kdyz videl, jak si vede ceska tvorba na ct1 a americke filmy a serialy na jeho nove. Nova samozrejme chtela ale za malo vydanych penez, hodne utrzit a tak vznikla rada nizkorozpoctovych predevsim zabavnych poradu, kterym se darilo hodne dobre. Zelezny timto odsunul americkou produkci do pozdejsich hodin. A protoze nova mela tehdy prakticky monopol na hollywood, nebyla tato tvorba v ceske republice po dvacate hodine dostupna a divak si zvyknul. Samozrejme prichazela az tak do roku 2005 spravidelnymi blockbustery jako titanic nebo pan prstenu od dvaceti hodin, ale bylo videt, ze zajem postupne upada.
Priciny jsou dve: rychla dostupnost filmu na netu a odvyknuti si divaka na akvizice po dvacate hodine.
Trhni si člověče Jane... s tebou totiž nemá cenu nikdy diskutovat protože vše z té krajiny odkud ten konzum přišel je dle tebe v pořádku a nejlepší ač tomu tak není protože ouha i autor článku to vyvrací... tak když nic jiného tak budeš do mne kopat jako vždy, že jsem... no raději tvé výrazy písemně nepřipomenu... víš které používáš vůči všem co ti "nevoněj" kádrovácky...
No já třeba kdysi hltal kde co na satech analog ale to co se děje dnes v digitálech je fakt už šílenost v těch tisícovkách stanic se kvalita těžko najde... zrovna tak i v tom pozemáku desítek a v cáblech stovek programů... Kdysi jak Pamětník píše stačil i jeden kvalitněji udělaný program na který se na chvilku seběhlo několik lidí z okolí a byly v pohodě a dnes?... Je vše tak roztříštěno a plno nenávisti a násilí jeden vůči druhému kvůli názorům atd., že se nedivím, že starší generace říká tak jako i odborníci, že společnost lidí na Planetě je opět svým chováním před nějakou velkou válkou jako vždy v historii lidstva... Nikdo mi nerozmluví, že tak velká produkce pořadů pro tolik tv stanic má a může mít kvalitu... Vymejšlej se nekonečný seriály jak na běžícím pásu, že pak některý jako na Nově i zkrachovaly dřív než je stihli dotočit a odvysílat... Žijeme v příliš více se zrychlující době, že fakt už jen nostalgie na ty kvality byť jsou to recykláty x krát repetované než ty narychlo spíchnuté slátaniny dnešních producentů s rejžema... Ostatně i tem Milionový dárek Jiřince taky nic moc když témata jsou o bobcích... Někde ta produkce jako vzor konzumu pro svět na celé Zeměkouli vznikla a je to na tom vidět kam to spělo a spěje...
Autor článku přednesl svoje názory a ukázal fakta a to v nemalé míře. Takže zcela oprávněně měl právo zde svůj článek vydat.
Měl to na srdci a dokázal to prezentovat. Zatímco komentář obsahuje jen nějakou tu urážku a nic jiného.
Mimochodem, jsem o pár let mladší než autor a můj názor je, že drtivá většina jím zmiňovaných filmů nestojí za shlédnutí.
Palec nahoru za sympaticke shrnuti. Myslim, ze kazdy z nas by v textu mel k tomu ci onomu nejakou vyhradu, ale jako celek to zpracovani vychazi velmi dobre.
A nenechte se otravit nenavistnymi komentari, i ty tu maji sve misto. Kdyz se nekomu ulevi ...
Diky redakci za odvahu a vice provokativnich textu ;o)
Autor tim jen potvrzuje nektere sve vyroky tim, ze kvalita muze byt i ceska, ale bohuzel to bylo davno kdy kvalitu mohli tvurci delat, nebot na ni meli cas.
Nezapominejte, ze prave tyhle stare filmove perly vetsinou psavali Ti co se verejne nemohli prezentovat a i kdyz tehdejsi ceskoslovenska kinematografie nebyla statem subvencovana,presto byly na kvalitni projekty penize. Jak je bylo mozne? Stat v podstate konfiskoval zisky z projekci zahranicnich produkci. Choval se vlastne jak pravy kapitalista. Nakupoval levne a s mnohanasobnym ziskem prodaval ;-)
Musím sebekriticky přiznat, že i já občas používám škatulkování, vlastně kvůli tebou zmiňovanému zjednodušení. :-( Pokud jde o nekonečné seriály, tak můj názor na ně změnila jedna známá, která mi řekla, že o Ordinaci ani tak nejde, ale že si s manželem otevřou vínko a udělají hezký večer - takový hezký rituál. Od té doby mě začalo více zajímat proč, než co lidé sledují.
Samozřejmě, že jsi to napsal velmi elegantně a logicky, jenže nikdo není dokonalý a občas (i ty, ač si to třeba nepřiznáš) se potřebuješ vyprázdnit svým komentářem (názorem). Je důležité odlišit lidi, kteří díky jinému názoru mají potřebu ůtočit na jedince agresivně a nenávistně, což zdaleka není případ nás, kvalitních jedinců. :-)
Jednoduché. Lidi se škatulkují, poněvadž se cítí zajímavěji. A zdaleka nejen na netu. Mne nezajímá nějáká image (přetvářka). Nemám problém si pochutnat na drahém, jak na levném jídle. Samozřejmě, že nepotřebuji vytvářet líbivé obrázky, že si mohu dovolit jen to nejlepší. Ano, je pro mne prioritní, abych nežral separáty a náhražky, ale... Příkladem - Miluji panenku, ale raději mám naloženou krkovici na gril. Miluji hispánskou, italskou, tureckou kuchyni, ale proč kopat do té české, kterou miluji též, pokud je z vybraných surovin. Tohle dle mého skrytě souvisí i s tím, co píšeš o tom opovrhování diváky Primy, Novy.
Pokládám za normální, že téměř na jakoukoliv problematiku existuje řada názorů, mnohdy i velice protichůdných. Je ovšem rozdíl mezi tím, vést diskuzi, někoho, nebo masy, přesvědčovat, že jen můj názor je ten správný a zneužívat web převážně na vášnivé osobní výpady proti komukoliv.
Nepovažuji se za znalce ve filmové a TV oblasti. Nepotřebuji to, v životě se bez toho obejdu. Možná je to důsledek i toho, že už téměř nepatřím do žádné věkové kategorie, zajímající TV a filmový průmysl. Stále si ale pamatuji na mé okouzlení filmem v dětství, kdy zpáteční cesta přes temný noční les ze sousední vesnice s hospodským kinosálem, někdy završovala silný dojem z tehdejšího filmu. Kolik vynalézavosti vyžadovalo shlédnutí nepřístupného filmu. Svá studentská léta jsem prožil v Plzni, kde jsem si již mohl vybírat jen to, co mne opravdu zajímalo. Také si moc dobře pamatuji na začátky televize, kde se nás na internátě u malé obrazovky tísnilo i 20, 30, třeba při MS v hokeji, či krasobruslení a barvy dresů detailně koloroval jen komentátor. Kdy jsem si doma občas zpestřoval nabídku jedné stanice ČST dvěma z Bavorska. Přesto považuji prožití svého dětství, mládí, i ještě neskončeného produktivního věku za šťastné a přínosné.
Proto moc nechápu, proč na údajně "nejlepším webu o TV a digitálu" obvykle přiživuje diskuzi jen vzájemná kritika komentátorů většiny nabízených témat. Nejsem naivní a tak mne nevzruší projevy programového ředitele TV, ale nechápu, k čemu a pro koho je dobré, jeho PR názory rozebírat a následně i komentovat? Nejsem asi sám a statistiky to spíše podporují, kdo "neprožívá" před TV obrazovkou významnou část svého života. Těch pouhých pár desítek minut denně, při dnešní nabídce více platforem distribuce pohyblivých obrázků, lze shlédnout spokojeně, nebo úplně jinak. Také dostatečnou žánrovou pestrost pořadů má většina TV diváků k dispozici. Proč do toho míchat i celosvětovou filmovou produkci a její uvádění na obrazovky televizorů? Snad nikdo neočekává, že formát na filmové plátno si odbude premiéru na TV obrazovce. Od toho jsou biografy a ty mají své příznivce a diváky. Kdo nechce čekat, komu vadí dabing, ten najde uspokojení v kinosále a nemusí kritizovat TV stanice, co, kdy a jak uvedou ve svém programu. A to se týká velkofilmů, animované i komiksové produkce. Jsou opravdu američtí diváci tak jasnozřiví, že předem odhadnou kvalitu filmu, když se argumentuje počty diváků a tržbami na premiérách?
Televize je téměř stejné podnikání, jako každé druhé. Proč právě v našich podmínkách je tolik odborníků na to, co, kdy, jak a za kolik, by měly televize tvořit svůj program? Proč tito vševědi nedokáží svá moudra do televize prosadit?
Jsem rád, že jsi uvedl pojem současný divák. Na článku mi totiž vadí vlastně jediné...Téměř opovrhování diváky Primy, Novy...a nekritické vyzdvihování konzumentů americké filmové tvorby. Nemám problém si dát tebou milovanou tlačenku s cibulí a octem a nebo steak, který je dle mého hodně přeceňovaný.
Také jsem včera psal něco v tom smyslu, že se Primě nedivím v jejich současných "programových" krocích, vysílat jen vlastní otřesnou tvorbu. Tam je i dle mého ta (skoro) jistota, že si jí početná vybraná skupina diváků pustí. Ač to zní příšerně, jde o "originální" tvorbu. Proto ruzumím i slovům programového, i když v globálu s nim samozřejmě nesouhlasím a nemít pochopení pro jeho funkci, zastávám v globálu názor autora tohoto článku. Současného filmového (seriálového) fanouška nemůžou podobné stanice uspokojit a nákup premiérové akviziční tvorby pro volné stanice je každopádně sázkou na nejistotu. Ten odliv případných zájemců od těchto stanic je obrovský. Všmni si, že zahraničním titulům, kterým se na podobných televizích daří i v současné době, tak se jedná téměř výhradně o prastaré kousky, které si často "retro-divák" oblíbil v době Železného éry.
Existuje nějaký veřejně dohledatelný zdroj, že je americký trhák nějak výrazně dražší než vlastní seriálová produkce? Nedivím se, že raději Prima (nejen ona) vsadí, na jistotu, kterou přiláká opakovaně k obrazovkám +- stejný počet věrných diváků, než vsadit na film s nejistou sledovaností. Když jim to ekonomicky vychází, tak proč ne? Já jsem ten, který si vybírá.
Víc takovýchto článků.
Jenom jedna poznámka. Autor sám uvádí, že za vším jsou peníze. A tak to je. Na americké filmy by se zřejmě dívalo víc lidí, ale asi ne tolik, aby se to zaplatilo. Tudíž se točí laciné b.l.b.osti pro ty zoufalce, co to sledují. A fanoušci amerických filmů se holt přestěhovali jinam, obvykle mimo lineární TV. A už se nevrátí. Tak co má potom nebohý ředitel v rozhovoru plácat? Že točí laciné věci pro socky? To si přece nemůže dovolit a proto jsme se dočetli to, co jsme se dočetli. Nemyslím si, že by byl pan ředitel hlupák, jen ho za peníze ze sebe dělá. A na tom nevidím nic špatného, spousta zdejších diskutérů by jeho plat brala a plácala ještě větší hlouposti :-)