K tomuto názoru pána Hlavenku sa dá napísať jediné: seriózne média strácajú punc svojej kvality v prospech obsahu, kt. má pritiahnuť čitateľov za každú cenu. Krásne to dokumentujú slovenské a české spravodajské portály v nedeľu. Stačí sa pozrieť v posledný deň v týždni na titulnú stranu a namiesto seriózneho spravodajstva sú uverejnené články, ktoré majú udržať čitateľa na stránke. Obsahovú funkciu, v snahe dozvedieť sa niečo podstatné, nemajú. Na titulke sú články, ktoré by si v tlačenej verzii na hlavnú stranu ani jeden z majiteľov denníkov nedal. Čakám, kedy internetové spravodajské portály pochopia, že existuje možnosť nemeniť každé 2-3 hodiny TOP článok, aby ukázali čitateľom, že sa stále niečo deje. Sú totiž čitatelia, ktorí sa chcú dozvedieť len to najpodstatnejšie z domova, zo sveta a športu za posledných 24 hodín. Keď článok, ktorý bol v raňajších hodinách na TOPke a večer ho nenájdem na hlavnej stránke, predpokladám, že bol pravdepodobne o ničom dôležitom, a preto bol zákonite odsunutý do úzadia.
Bublinoidní víra ve všespásnost facebook.com v jakémkoliv oboru mne nikdy nepřestane udivovat... splaskla bublina SEO, splaskne i bublina facebook..
Facebook se ve skutečnosti myslím nehodí prakticky na nic, protože se na něm sice dá asi dělat skoro všechno, ale nic doopravdy pořádně.
A hlavně, jen dává k dispozici platformu, nic nového, co tady už nebylo, jen to podivným všeobjímajícím a podle mne až vlezle neodbytným způsobem agreguje, ale pořád je to jen zábava pro nudící se.... ale pořád to neřeší problém nejen medií, ale i spousty firem, co si myslí, že díky FB zbohatnou..... totiž, že základem je mít něco, co lidé chtějí a v lepším případě mít něco, co lidé chtějí i za peníze.... a to se nejen současné žurnalistice nedaří vůbec.... upřímně řečeno, za 99% informací v dnešních novinách i televizi nejsem ochoten zaplatit ani 1,- nad rámec reklamy...
Dosavadni 'bubliny' predpokladaly investice a z toho vyplyvajici navstevnost. Facebook to mel prave naopak. Ted uz to tak uplne neplati, do rozsirovani investuje, ale porad je tam tech xxx milionu aktivnich useru a to je tak dobrej zaklad, jakej tu doted nebyl. Kdo neumi vydelat na takovy mase lidi nebo dokonce prohlasuje, ze je to cely k nicemu (a zamerne vynechava Zyngu atd.), stejne se nehodi do podnikani a tudiz neni treba jeho reci brat moc vazne. Smir se s tim, bude to tak lepsi pro nas i pro tebe.
Zcela zbytečné invektivy ...
To je právě zcela elementární chyba.... posuzovat facebook jen podle milionů registrací..... až budete prodávat clusterové farmy nebo luxusní jachty nebo maybachy, kolik jich na facebooku prodáte? :)
Zamyslete se nad tím, jaký je typický uživatel facebooku a do jaké míry koresponduje s typickým zájemcem o Váš produkt....
Můj obor jsou například právní služby v oboru duševního vlastnictví... jejich prodejnost je na facebooku 0,000001% protože málokterý CEO, CAO nebo CLO chodí na facebook schánět právní rady v mezinárodních právních sporech:)
Ja nehodlam resit, kde delam chybu nebo kde jsem se nepresne vyjadril. Ja vidim jejich vysledky, Zyngu, tvorbu her pro fb jako druh reklamy pro velke herni spolecnosti, Credits atd. Neumet s tim pracovat neni dukazem nepouzitelnosti. Mimochodem pravni sluzby v oboru dusevniho vlastnictvi povazuju za parazitovani na tragicke situaci nasi legislativy a doted jsem se nedopustil zadne invektivy. Staci se ale podivat na pocty placenych uctu na tamnim pokeru a cloveka prejde chut byt slusny v debate s nekym, kdo svoji neschopnost dohledat si informace vydava za dukaz toho co rika. Radeji toho nechame, za to mi zadnej pravni slouha nestoji.
Tommik: Zuckerberg je v minusu?
Ale já neřekl, že na facebooku se nedá vydělat, ale že je nesprávná všeobecně šířená idea, že na facebooku může vydělat každý a že zachrání každý business. Jasně, Zukr a Zynga se nakapsují, byli první a plebs naletěl... a dál? Kdo další?
Vždycky je první vlna otců zakladatelů... nakapsoval se IBM.... Intel... Microsoft.... Google.... protože byli ve svém segmentu první.... a tím to hasne...
Netvrdím, že se nedá na FB vydělat... vydělat se dá na všem.... ale že by to byla líheň milionářů a wall street to mohla rovnou zabalit.... :) mikrotransakce od maminek na mateřské moc nových miliardářů nevyrobí :) Sama internetová reklama je naleštěné a navoněné prd s nepříliš dobře kvantifikovatelnou efektivitou, kterou platíme my všichni v cenách výrobků...
A jak kvantifikovatelnou efektivitu má printová reklama? Nevidím zde rozdíl. Facebook vidím jako další relevantní komunikační kanál. Pro někoho má smysl zde komunikovat a inzerovat, pro jiného méně. Existuje hromada lidí, kteří jej každodenně používají a zapínají ho mezi prvními stránkami po spuštění počítače. Nepřeceňoval bych jej, ale určitě taky nepodceňoval.
Tištěná média ve zpravodajství hlavně naprosto ztratila respektované osobnosti, jejichž názory čtenáři brali a vyloženě na ně čekali a šlo o lidi, kterým se prostě věřilo...
Příkladem z USA mohli být třeba Bob Sherrod z WWII, Edward Murrow v poválečném období, dál by se dal zmínit třeba víc na odborná témata zaměřený Walter Cronkite atd. Jenže tihle lidé byli postupně nahrazeni novou vlnou žurnalistů, kteří už měli jako primární cíl dosažení vysoké čtenosti či sledovanosti a proto postupně stále víc preferovali hledání různých afér či v horším případě pseudoafér. Nějakou dobu to fungovalo dobře, jenže postupem se to začalo publiku zajídat a srážka s online médii pak byla velkým problémem právě pro tento styl publicistiky - kdyby měl čtenář/posluchač na výběr mezi tím mít za peníze Murrowa a zadarmo typického online publicistu, tak docela věřím, že se pro placenou verzi rozhodne nemálo lidí. Ovšem když má jako alternativu bezplatných médií dnešního typického "výběrčího senzací", tak pak opravdu k placení důvod není.
V ČR je situace od USA trochu odlišná, ale výsledek je v podstatě stejný, ne-li horší...
Asi tak. Na otazku "co rikas na to Japonsko?" nemuzu odpovedet, ze nevim, protoze z novin se dozvim pouze totalni blbosti. Specialne u idnesu to nastesti zachranuje semtam dobry odkaz na externi zdroj v diskuzi pod clankem. A pak taky pomaha jednou tydne navstivit anglickou wikipedii a podivat se na clanek k danemu tematu. Podobne to bylo i s havarii polskeho Tupoleva ve Smolensku.
Co se novinaru tyka, tak souhlasim s Milosem Zemanem a to jsem ho nikdy nevolil.
Já myslím že hlavní problém klasických médií je že se jejich přístup příliš zploštil do ekonomických rovin, zjednodušeně:
- čtenář je zákazník a proto budeme psát co si chce číst, ne to co je důležité a co se děje
- hlavním smyslem novin je vydělávat peníze pro majitele
Ta věc je obousměrná - není to nějakou změnou pouze v novinách - totiž že se mění také společnost - asi je to takový symbiotický proces. Lidé se místo občany a lidmi stále více primárně cítí být zákazníky, a chovají se podle toho i tam kde tradičně platily jiné typy vztahů.
Je to ostatně vidět i na problematice copyrightu... typickým argumentem není že kvůli přehnané ochraně duševního vlastnictví nemám přístup k důležitým informacím, ale že zábava na kterou mám zrovna chuť není dostupná ve formě a za cenu které si jako zákazník určím.
já (a určitě nejen já) bych za zpravodajství/analýzy/komentáře atd. klidně platil...pokud BY ZA NĚCO STÁLY...alespoň na úrovni jako měly třeba Hospodářské noviny okolo roku 2000, problém je, že to co noviny produkují dnes se hodí opravdu jen na ten podpal, ať už tam text je nebo není..
Já bych ocenil krom kvalitního, odborného a srozumitelného obsahu, kterého je vždycky málo i nějaké lepší nástroje na práci s nimi.
Lepší agregátory a čtečky RSS atomu a nějaký snadnější způsob třídění vyhledávání a zpracovávání RSS zdrojů.
Jeden z mích oblíbených autorů má například blog na my.opera, pak další firemní blog na jiné doméně ve wordpressu a pak píše články na linuxexpres.
A teď nestačí přdat pouze u tohoto jednoho člověka 3 feedy pro každý blok, ale ještě pro každou diskuzi? pod článkem?
Něco tu je špatně..
A uzavřené sociální sítě používat nechci..
Chci lepší podporu a používání otevřených standardů.
Chci mít například celé zpravodajské články dle vlastního výběru v emailu (tam je můžu prohledávat fulltextově, dávat štítky a řadit do složek...)
Osobně si myslím, že snaha propojovat klasické média se sociálními sítěmi a "hlasem lidu" je cesta do pekel.
Oni to mysleli v prvopočátku dobře. Ale věřím že budoucnost ukáže, že to byla slepá větev. Minimálně to podřezává větve kvalitní žurnalistice. Která je už tak dost prořezaným stromem.
Když člověk občas slyší volat ty vol..ající do rádií v noci, nebo do Hydeparků v televizi, občas je člověku skoro do breku.
Nejde o to že by to bylo špatné propojování.
Ale facebook je špatný způsob.
Navíc by to chtělo lepší způsob jak oddělit zrno od plév :)
Co se týče medií, tak si myslím že na tom není ještě úplně mizerně web českého rozhlasu, ale změny v poslední době také nejsou k lepšímu.
tisk to dělal v řádů týdnů a TV v řádu dnů. Sociální sítě se stanou médiem pro sofistikované manipulace s davem zejména pro tajné služby. Tento proces lze automatizovat, analýza algoritmů rozhodování roje, nebo mraveniště ukazují, že se to dá dělat podle jednoduchých pravidel, jejichž aplikací lze dosáhnout komplexního chování společenstva. Třeba poslední revoluce v arabských zemích, v nedaleké budoucnosti budou pomocí uměle generovaných tweetů tlumeny v zárodku a nebo naopak uměle rozdmýchávány.