Vlákno názorů k článku Otazníky ohledně licence Windows Vista objasneny od Nop - Zda si OS kupujeme - jako licenci, kdy by...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 3. 11. 2006 8:53

    Nop (neregistrovaný)
    Zda si OS kupujeme

    - jako licenci, kdy by ji tedy měl nahradit/přenést jen za manipulační náklady v případě poruchy konkrétního HW, protože žádný HW není bezporuchový a navíc postupné upgrady jsou vzhledem k vývoji HW a potřebám uživatele na místě. Je naopak chyba MS, že jejich skuper skvělý OS je napsaný tak dokonale, že obvykle nerozdýchá výměnu MB (i když čím novější Win, tím více problémů při změnách prakticky libovolné komponenty). Jediným otazníkem by bylo to, zda se licence vztahuje na 1 PC (ovšem bez toho, aby propadla po zániku HW) nebo na 1 osobu (to by byla teprve legrace).

    - nebo jako zboží, kdy by neměl vůbec MS co mluvit do toho jak si uživatel (resp. v tomto případě majitel) přesunuje (pozor, nikoliv kopíruje, ale přesunuje) tuto licenci mezi HW

    MS si samozřejmě vybírá tu nejhorší variantu z obojího dle toho, jak se mu to více hodí, a nejraději by vybíral (jak se snažil i snaží) výpalné z každého CPU, MB a nejlépe i HDD a RAM či Flash. Ale stejně se chovají i prodejci zábavního průmyslu (CD/DVD).

    Rozhodně chybou MS a jejich licenčního modelu v realitě je to, že v honbě za zvyšováním zisků čím dál tím omezují a štvou uživatele (např. WGA apod. vytočilo už hodně legálních uživatelů) a pod tlakem marketingové mašinérie produkuje stále bombastičtější omalovánky, které prodává prakticky jako beta-verzi a zneužívá možnosti přenést náklady na doladění a úpravy na uživatele. Navíc každá verze je opuštěna a vyřazena z podpory dřív, než se ji vlastně podaří dokončit a doladit, přičemž zastavení podpory je páka pro přitlačení uživatelů k upgradům a tím dalšímu hození peněz do softwarového prachostroje.

    Nehezkým trendem, kterému se přizpůsobily i další SW firmy je prodej nedodělků (pod heslem hlavně rychle, ať nás nikdo nepředběhne) a následné uklidňování zákazníka, že už brzy vyjde service pack, který vyřeší všechny problémy. Kupodivu málokdo připustí, že uživatel chce a také potřebuje software, na který se může spolehnout a který nainstaluje a může se věnovat práci.
  • 3. 11. 2006 9:17

    xentar (neregistrovaný)
    Úprava licenčních podmínek ukazuje, že microsoftu nejsou reakce uživatelů ukradené. Zároveň si dovolím nesouhlasit s tvrzením o WGA. Pro majitele legálních windows neznamená jendo kliknutí navíc při instalaci software žádný problém.
    Naopak, znám spoustu lidí, co si oblíbilo software distribuovaný pouze platícím zákazníkům po ověření pravosti. Spíš je škoda, že ten systém není ještě robustnější.
  • 3. 11. 2006 9:36

    Ladislav Soukup
    Ja zase znam spoustu lidi, kteri na WGA nadavaji (legalni uzivatele) a na druhou stranu znam spoustu lidi s WinXP bez "radne" licence a tem WGA nevadi vubec...

    Z pohledu firmy a hromadne instalace mi WGA vadi, ale jde snadno odstranit. Napriklad Windows Defender se na nektere pocitace pres GPO nedokazal nainstalovat, protoze na nich nikdy neprobehlo overeni pravosti a instalator v tichem rezimu toto overeni neprovede! Jen zjisti, ze system jeste neprosel overenim a ukonci se. Pri rucni instalaci projde v pohode, ale fakt nemam cas obchazet vsechny PC a pravidelne na nich spoustet WGA overeni... Nastesti staci pomoci MS nastroju "hacknout" MSI balicek tak, aby overeni nepozadoval ;)

    A pak nasleduje otazka... Proc vlastne WGA, kdyz lze snadno obejit?
  • 3. 11. 2006 11:06

    xentar (neregistrovaný)
    V podnikovém prostředí se nepohybuji, tudíž nevím, jakým způsobem je tam WGA řešeno, ale myslle jsem, že hromadné instalace jdou provádět prostřednictvím specializovaných nástrjů, které tohle řeší. Ale tady jsme se bavili o domácích uživatelích.

    Naše rozdílné zkušenosti jsou pochopitelné, prootže se nejspíše pohybujeme v jiném prostředí. Ale skutečně se shodneme v té poslední otázce. I když to není tak jednznačné. WGA snadno obejdou zkušenějšíuživatelé, kteří tvoří většinu mezi čtenáři Lupy nebo Živě. Ale ve skutečném světě je většina uživatelů, kteří se při pohledu na varování leknou a dost možná si i uvědomí, že něco dělají špatně. (MS hlásil výrazný nárůst prodejů OEM v reakci na WGA, takže to asi funguje).

    Navíc na západě více než u nás bují prodej padělků, které lze takto odhalit - uživatel pak po vyplnění formuláře dostane bezplatně legální windows (OEM verzi).
  • 3. 11. 2006 23:21

    Ladislav Soukup
    Máte pravdu v tom, že WGA na běžné uživatele opravdu funguje. Hrozba toho, že Microsoft dokáže nelegální Windows "zablokovat" je silná zbraň (a docela ji i chápu). Jen škoda, že způsobuje problémy právě těm platícím zákazníkům. Naštěstí to není tak zásadní, jako třeba SecuRom ;)

    WGA a hromadná instalace...
    Je zvláštní, že WGA v instalačních balíčcích MSI se nechová vždy shodně... Pokud používáte MOM nebo jiný nástroj pro deployment, pak Vám problém s WGA odpadne (řeší ho deployment agent). Pokud ale použijete "jen" GPO, pak Vám WGA problém udělat může. MSI balíčky bych rozdělil na dvě skupiny...
    První si provádí opravdu validaci Windows - s tou problém není.
    Druhá ale kontroluje, zda máte "Genuine" Windows (resp. zda u Vás WGA již proběhlo a bylo úspěšné) - tady problém je. Pokud u Vás WGA ještě nikdy neběželo (nebo proběhla starší verze), MSI instalaci ukončí s chybou... což v tichém režimu není vidět :( Naštěstí problém se dá řešit pomocí nástroje "ORCA" z SDKčka k Microsoft Installeru ;)
  • 3. 11. 2006 9:38

    kuba (neregistrovaný)
    Taky bych chtěl aby ten systém byl neprůstřelný. O to víc lidí by od Microsoftu odešlo. Jako já.
  • 3. 11. 2006 9:56

    pepak (neregistrovaný)
    Neuvedomujete si nekolik zasadnich veci:

    1) Nejde o "jedno kliknuti navic pri instalaci". Jde o "mnoho kliknuti navic, pravdepodobne nekolik telefonu a urcite o znacne zdrzeni" pri druhe a dalsi instalaci nebo pokazde, kdyz se zmeni kriticke komponenty (pricemz se nikde nedozvite, KTERE vlastne jsou ty kriticke komponenty).

    2) System overeni pravosti je mozna prijatelny, dokud funguje. Pokud budete potrebovat preaktivovavat zrovna v okamziku, kdy je aktivacni server vypnuty, mate docela problem.

    3) Otazka zni, co budete delat se svou draze zaplacenou licenci, kdyz vyrobce zkrachuje a sve aktivacni servery navzdy vypne.

    Za sebe mohu rici, ze pocitam dny, nez jista firma dokonci u jednoho sveho produktu betafazi a zacne ten produkt prodavat, abych na nej mohl okamzite prejit. Proc? Protoze konkurencni produkt, ktery pouzivam ted, ma protipiratskou ochranu resenou zpusobem, ktery je pro me (legalniho uzivatele) zcela neprijatelny - v podstate kontrolu pravosti, ale tak robustni, ze narazim na vsechny tri otazky uvedene vyse.

    To, ze dosud pouzivany software plne vyhovuje mym pozadavkum a svym zpusobem k nemu mam vetsi duveru nez k softwaru, kterym ho zamyslim nahradit, dokonce i to, ze novy software bude mit nezanedbatelne dodatecne naklady, nedokaze prevazit nad faktem, ze ta protipiratska ochrana je natolik obtezujici, ze ji proste nehodlam trpet a jakmile bude alternativa, tak na ni prejdu.
  • 3. 11. 2006 11:17

    xentar (neregistrovaný)
    1, Pro většinu uživatelů jde o to jedno kliknutí a aktivaci přes internet, pokud se bavíte o aktivaci Windows. Pokud se pamatuji, tak aktivace přes internet proběhne u Win XP Professional asi 3x, pak je nutné telefonovat, a to opravdu příjemné není. Ale obyčejný uživatel si přinese domů počítač se zárukou a když se něco podělá, tak ho odnese do servisu. Totéž s upgrady, uživatel nemůže do počítače zasahovat sám, přišel by o záruku.

    2, Máte pravdu, pokud nefunguje server a je mimo pracovní dobu aktivační linky, je to problém. Ale pokud se pamatuji, tak Windows i Office pracují před aktivací i 30 dní bez omezení.

    3, V případě Microsoftu je tato otázka hodně spekulativní, skoro z říše bajek. Ale budiž. Předpokládám, že každý výrobce, který má platící zákazníky a musí ukončit svou činnost, zajistí funkci svých produktů. Ale v případě krachu je tento problém obecný, stačí se podívat na problémy s reklamacemi telefonů BenQ-Siemens.

    Popravdě nevím, který produkt je teď v betě, ale pokud vám z jakéhokoliv důvodu vyhovuje více než Windows, tak vám přeji hodně štěstí při jeho používání. Zvláště, pokud jste smířen s vyššími náklady spojenými s přechodem. A kdyby kvůli WGA přešli ke konkurenci „zadarmo“ kromě nepokojených majitelů legálních windows všichni hajzlíci s pirátskými kopiemi, vůbec bych se nezlobil. Doteď nechápu, proč by měli platící uživatelé přispívat na vývoj software, který si někdo ukradne. Socialismus už přeci máme za sebou, alespoň formálně.
  • 3. 11. 2006 11:43

    pepak (neregistrovaný)

    Popravdě nevím, který produkt je teď v betě, ale pokud vám z jakéhokoliv důvodu vyhovuje více než Windows, tak vám přeji hodně štěstí při jeho používání.

    Nejedna se vubec o operacni system. Proste jen jde o software, ktery shodou okolnosti pouziva dosti podobnou protipiratskou ochranu jako si oblibil Microsoft. Ja ho uvadim jako protipriklad k vyzneni vaseho prispevku, ze legalni uzivatele proti aktivaci casto nic nemaji - jako priklad, kdy "ochrana proti piratum" prebiji vsechno pozitivni, co ten program obsahuje.
  • 3. 11. 2006 13:10

    xentar (neregistrovaný)
    Opravdu je otázka, nakolik vy nebo já představujeme většinového uživatele. Pokud někomu aktivační proces vadí, je jen dobře, když má k dispozici alternativu. A je na každím, aby zvážil pro a proti u konkrétního řešení. Já jen, jako člověk, kterého z valné části živí autorské právo, vítám technologie, které pirátům alespoň trochu znepříjemní život a naopak nabídnou platícím uživatelům "něco navíc".
  • 3. 11. 2006 14:05

    bez přezdívky
    Vy snad žijete v jiném světě! Asi jste nikdy nezažil...

    - účetnictví potřebuje HW klíč, ten se rozbil, dostat z výrobce náhradní trvá týden. Pirát se směje, jemu to jede!
    - nainstalovaná hra nefunguje, protože si CD mechanika nějak nerozumí s ochranou. Pirát se směje, jemu to jede!
    - ochrana programu si cosi zapsala do MBR a zabila boot manager. Pirát se směje, jemu to jede!
    - offline instalace Windows a aktivace po telefonu. Snažíte se s operátorem probrat čísly o několika desítkách míst a hledáte překlep. Pirát se směje, jemu to jede!

    A takhle by se dalo pokračovat do nekonečna. Rád bych byl v tom vašem světě, kde se mají platící uživatelé lépe než piráti... Bohužel tam kde žiji já, tam je to nějak naopak.
  • 10. 11. 2006 15:46

    abonent (neregistrovaný)
    Na rakvi s mrtvolou
    patnáct chlapů chlastá
    johoho, ať teče rum!
    na ďáblovo zdraví
    se popíjí a chvástá
    johoho, ať teče rum!

    Pirát se směje, pirát se má? No tak buďte taky pirátem. Když se takhle zařídí všichni, ono to těm nahoře nakonec dojde a všechny ty aktivace a blokace hezky potichoučku zase zmizí. :-)
  • 3. 11. 2006 14:19

    l4m4 (neregistrovaný)
    >... technologie, které pirátům alespoň trochu znepříjemní
    > život a naopak nabídnou platícím uživatelům "něco navíc".

    Což je omyl, pokud to něco není pruda. Je zapotřebí si uvědomit, že nelegální uživatelé jsou v obcházení ochrany zběhlí a mají mnohem vyšší práh znepříjemnění, a především že jakmile je ochrana prolomena jednou, někdo už to prolomení dostane do masové user-friendly podoby. Tudíž znepříjemnění, které pocítí nelegální uživatelé, ale nebude komplikovat život uživatelům legálním, lze dosáhnout velmi obtížně. Teoreticky to řeší treacherous computing, ale musíte věřit, že to výrobce nejen implementuje správně, ale především že svou totální kontrolu nezneužije a že druhý den nezjistíte, že potřebujete udělat něco, co není nelegální, ale stejně to nesmíte...
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).