NOKIA nepochopila, v čem je síla masovosti mobilů pro rozvoj navigací - když zahájila s OVI MAPs, domníval jsem se, že udělá velmi user-friendly systém pro hlášení chyb v mapách (s nějakou malou bonifikací), a tak vzhledem k počtu uživatelů během pár měsíců poskočí NAVTEQ v kvalitě a aktuálnosti o řád výše.
Nestalo se tak, neexistuje pořádné pohodlné hlášení ani na webu ani aplikace v telefonu.
Autor je úplně mimo a sežral marketing Nokie i s navijákem. Navigace je zdarma jenom pro značně omezenou množinu telefonů. Např. moje E66 tam není, přestože má integrovanou GPS... Tzn. taky znamená, že ty modely, které to budou mít "zdarma" budou o něco dražší... Krom toho TomTom má lepší mapy i aplikaci.
ad 1), podklady jsou casto tytez, ktere pouzivaji ony "profesionalni" mapy, v pripade CR jde o fotomapy, katastralni mapy, importy (napr prave probiha import vodnich ploch a toku). Jako bonus vas mapa (napriklad) neposle po D8 mezi 45 - 48km, protoze vi, ze je uzavren. Vetsina maperu tak jako tak mapuje predevsim mista, ktera zna a kudy denne chodi/jezdi, takze presnost a aktualnost dat je o nekolik let jinde.
BTW: Asi 10x jsem posilal zmenu adresniho bodu na seznamackou mapu, stale to adresu ukazuje na druhe strane obce.
Mně teď málem nachytaly mapy na googlu, když mi naplánovaly cestu autem přes hraniční přechod přes most, který se už desítky let plánuje a nikdy nepostavil. Hraniční přechod je v podstatě brod. Naštěstí při pohledu na satellite view je situace vidět :-)
Dovolím si souhrnně zareagovat na několik příspěvků:
1) Openstreetmap.org a další podobného typu: nemyslím si, že tudy vede cesta. Líbí se mě kombinování profesionálně vytvořených map a doplnění uživatelskými daty, ale na těchto projektech chybí to první, výchozí podklady jsou špatné, a opravdu připomínají ty pověstné "řecké mapy".
2) Tiskové náklady map. Samozřejmě, že něco stojí vytvořit podklady, zejména v minulosti to stálo velmi mnoho, ale dnes jsou podklady napůl "free". Náklady dělíme na fixní a variabilní; fixní mají tu výhodu, že se zaplatí "jednou provždy" a pak už jsou jen ty variabilní. Proto dnes, když jsou mapové podklady takto dostupné, mě toto přijde už jako dramatický nepoměr. Zatímco u mapy jsou variabilní náklady 1:20, u běžné knihy to je 1:4 až 1:5, a to jsou v tom skryty ještě náklady fixní.
Konkurence v tištěných mapách u nás právě že moc nepanuje. U turistických map (padesátek) máte v podstatě jen dva producenty: Kartografii a SHOCart.
3) Článek "o ničem": autora to samozřejmě vždycky trošku nadzvedne :). Samozřejmě že zde nepopisuji nic dramaticky nového, ale poukazuji na ten poměrně rychlý "pád copyrightu" u jedné z ještě nedávno nejtvrději copyrightovaných oblastí na světě.
Pane Hlavenko, pěkný a přehledný článek. Díky. Většinou se v komentáři na Lupě objeví jen ty negativní nebo hnidopišké názory a korektury... tak myslím, že je potřeba to cenit v globálu :)
Vy si stezujte, ja mam papirovou "aktualni automapu Chorvatska" a ze silnice druhe tridy (mapa rozlisuje potom jeste treti tridu a nezpevnenou cestu) se vyklubala metr a pul siroka sterkova cesta s nejasnym prubehem a koncem :-)
jj, specielne co se tyce nasi male zemicky, tak nektere oblasti jsou zmapovany do posledni lavicky/stromku :D.
Globalne se da mapa sklidem pouzit jako automapa s bonusem, ze v se vam (narozdil od Tomtoma a dalsich) nestane, ze by vas poslal autem pres pole, protoze je tam vyslapana ztezka :D.
Já chtěl zase překročit železniční trať v zářezu po mostě, který na nové mapě (podklady VKÚ Harmanec) byl. A v reálu nejméně několik desítek let nebyl. :-)
Cestuju uz druhou sezonu po Zelandu a nepouzivam ani papirovy mapy, ani mobil, ani GPS nebo neco vestavenyho v aute. Vozim s sebou notebook s Google Earth, kde mam i points of interest a dalsi veci.
Jedina nevyhoda je, ze GE ma jako podklad jen satelitni snimky, ne teren, jako ma Google Maps. Skoda.
Není trochu demagogické napsat "tiskové náklady pětikoruna, koncová cena stokoruna"? Vždyť příprava mapy, aktualizace, distribuce se do ceny promítají také. Nemluvě o marži pro prodejce... Opravdu si myslíte, že v konkurenci jaká na trhu v ČR panuje by si nakladatelé dovolili nadsazovat ceny? Zejména v dnešní době?
Navíc mi v článku trochu chybí zmínka o tom, že Nokia/Navteq stejně budou muset za aktualizaci podkladů stále platit. Komu? Mimo jiné i těm výrobcům map, co se opupínkujou ze slova Freeware.
v poslednich letech klesla kvalita zde publikovanych clanku na pozoruhodnou uroven. autor casto rozpracuje ideu, ktera je od sameho pocatku zcela chybna.
Dovolim si trosku poopravit clanek. Pokud vim, tak Apple ma ctvrtletni cisty zisk mezi 2-3 mld dolaru a na hotovosti ma podle ucetni uzaverky za lonsky rok 38.9 mld. dolaru. Klidne si proto muze dovolit koupit treba tri Navteqky a jeste by jim dost zbylo. A jak jsem psal, cisty zisk se u Applu pohybuje spise kolem 8-12 mld. dolaru rocne, to ale nevim presne. A navic koupil Apple nedavno firmu s mapovymi podklady, jako odpoved na uvedeni free navigace Googlem. Myslim, ze je to ale stalo jen neco kolem 300 mil. dolaru.
A je třeba zdůraznit, že openstreetmap už dávno není jen hračka pro nudící se děcka.
Do budoucna má velkou šanci, protože změny krajiny a zástavby jsou řádově pomalejší, než rychlost, s jakou jsou to dobrovolníci schopni zaznamenávat.
Důvod pádu map jako autorského obsahu je především v tom, že satelitní a letecké mapy se staly snadno dostupnými (vždy to nějaký kamarád vynesl z firmy či úřadu) a gps přijímače jsou "zadarmo" v každém mobilu.
Takže data si dnes může pořídit každý jouda (viz navigace waze). To o softwaru. knize, či celovečerním filmu bohužel zatím neplatí.
Seznam si nenechal nasnímat Česko, ale už nasnímané ortofotomapy zakoupil. Geodis tyto snímky prodává různým subjektům. Například Olomoucký kraj zakoupil snímky pro svoje území a tyto podklady používá ve svém GISu.
Mapové podklady v Ovi Mapách, dříve Nokia Mapách, jsou už od začátku zdarma! Nyní Nokia zpřístupnila jen navigaci. Takže fakticky článek, který je sice pěkný, ale zcela neaktuální.