Tak jsem si říkal, že mi Martin vyfoukl téma. Mám rozepsaný článek o tom, jak rozjet neúspěšný (ano, neúspěšný) startup. Je to příběh 10 let zpátky, ale kupodivu dnes stále inspirativní.
Neměl jsem zatím moc motivaci (a čas) ho dopsat, ale vidím, že by zájem o konkrétní zkušenosti ze žiovta i byl. :-) Tak možná ho dopíšu. :-)
nadprůměrný článek, jak jsem se pytlíkovsky zadíval do nedostatků.
K dobru ještě pár poznámek: Ad peníze, většina lidí je nemá. Je snazší mít 5000 juniků denně, než neprodělávat. Ad FB, ten neprodává návštěvníkům, ale návštěvníky. Když je vy nemáte komu prodat (Adsense nestačí), tak FB neemulujte. Ad nápady, tajte hlavně to, že je tajíte. Předložte zcela obyčejný projekt bez nápadů, slibte hard work a klíč si nechte pro sebe. Nápad totiž pro získání investora vůbec není důležitý, je pouze klíčový pro úspěch projektu. Až projekt uspěje, říkejte, že to byla hard work. Nápadem nikoho nepřesvědčíte. Pokud přecejen ano, přínosnost nápadu vám upře a bude říkat, že to byla samozřejmost. Investoři investují do odvětví, ne do nápadů. A konečně, ad investoři, pozor na zlé venture kapitalistické vyžírky. Investor musí být váš kámoš, nebo aspoň být hodný jako Y-Combinator. Jinými slovy, přestaňte snít o podnikání bežte se raději zaměstnat :-)
Myslim si, ze "pasti" uvedene v clanku jsou pravdive a obcas by na ne nekdo mohl i zapomenout.
Bohuzel, vycet mi prijde ponekud kratky a vytrzeny z kontextu.
Proc jednou nenapsat "poradny" clanek, s priklady, s sirsim zaberem a "konkretnim" pristupem?
Tady nevidim, jaka je pointa... Upozornit na 5 problemu z 500 (nebo vice), na ktere muze "vlastnik napadu" narazit?? Navic v tak siroke oblasti jako je IT podnikani?
Nechci kritizovat, je to preci jen lepsi nez nic!
Vsem "vlastnikum napadu" preji hodne uspechu a vydrze. Hlavne kdyz to cloveka bavi!
Věci zmiňované v článku mi přijdou relevantní. Přidal bych bod o cashflow a vlastně i plánování obecně, protože dva roky vyvíjet produkt je nákladné a bez investice či stabilního vedlejšího příjmu nadšení dlouho nevydrží. Příjem z obchodu zase vyžaduje plánování dealflow, což se také neděje samo. Pro ilustraci ppt z BarCamp Brno pod hlavičkou Jihomoravského inovačního centra http://www.slideshare.net/AdamHazdra/jak-si-zruinovat-business-9718513
Ano, článek je moc obecný. To spíše vypadá, že chytrý autor píše o něčem, o čem nesezbíral příliš mnoho konkrétního materiálu. Je těžké říct, jestli je přínos článku pro ony hloupé startupisty v ohrožení větší než časová ztráta způsobená jeho čtením. A ne, roztrubovat své nápady není dobrá strategie.