Drsny. Ale velmy zajimave, diky. Docela by me zajimalo, jak se tohle vyvine. Aspon vim, ze implementaci tech reklamnich cancu, co po na chteji produktaci, muzeme rovnou radeji zariznout ;-)
V tom případě bych doporučil podmínky freemailů doplnit o odstavec, kde se zakladatel účtu zaváže na své náklady neprodleně a průkazně informovat všechny potenciální příjemce svých emailů o tom, že jim může být zaslána reklamní patička.
Jistě by bylo vhodné udělat nějaký centrální server, který by jednou denně rozesílal tyto informace na všechny adresy v rámci domény .cz, aby se zákonu učinilo za dost.
Jenze, trestne-pravni odpovednosti (tedy, pokud v tomto pripade skutecne existuje) se nelze zbavit tak, ze s nekym uzavres "civilni" smlouvu ve ktere ho zavazes, ze musi udelat cosi, co tvuj postup zlegalizuje. Pokud on to neudela, muzes z nej sice pacit nahradu skody z nesplnene smlouvy - ale sedet pujdes stejne ...
V tom případě bych doporučil podmínky freemailů doplnit o odstavec, kde se zakladatel účtu zaváže na své náklady neprodleně a průkazně informovat všechny potenciální příjemce svých emailů o tom, že jim může být zaslána reklamní patička.
Jistě by bylo vhodné udělat nějaký centrální server, který by jednou denně rozesílal tyto informace na všechny adresy v rámci domény .cz, aby se zákonu učinilo za dost.
to mas pravdu, ale kdyz to prezenem, tak pak to ze si do podpisu mailu das sve URL a popis cinnosti sve firmy je tez reklama (a nevyzadana:)) - a jaky je pak rozdil mezi timhle a reklamou kterou tam prida provozovatel freemailu?? -ja bych rekl ze zadny.
Jenze to je uz o tom co je definice reklamy a co je kocourkov. No nic, treba to dopracujem tak daleko ze az ti budu posilat nejake foto, nebo zajimavy odkaz, budu se te muset napred zeptat jestli muzu - protoze jinak bych porusil zakon...
...trochu mimo- ale pripomelo me to doby, kdy se na olympiadach prelepovaly reklamy na vsem (lyze,boty...), protoze to bylo zakazany...
Rozdil je velmi podstatny, ten link tam dal autor mailu, kdezto tu reklamu o ktere je tu rec vklada treti osoba. Podle me totez a stejne tak nezakone je posilani SMS z webu na Eurotel s prilozenou reklamou, protoze prijemce tomu nijak nemuze zabranit.
Ale puvodni prispevek byl o autorovi dopisu. Ja nemam problem s konstrukci, ze pokud autor posila dopis z freemailu/brany, tak ho (on) posila i s reklamou.
Koneckoncu co se pamatuji, tak u Eurotelu se zobrazi text zpravy i s reklamou a uzivatel musi kliknout na Potvrdit (nebo Odeslat nebo tak), takze opravdu AUTOR odesila zpravu s reklamou. Pokud ji tam nechce, muze zpravu odeslat jinak.
Jestlize vam reklama vadi, tak si domluvte s lidmi co vam posilaji SMS/maily aby vam posilaly maily/SMS odjinud ;-)
Já si píšu i s chlapama, nejen s ženskejma. Pro žádnýho asi nebudu natolik důležitej, aby kvůli mně měnili svou zaběhlou mailovou adresu, takže tudy cesta nevede.
S tím ET máte pravdu, že to odesílá autor, ale ET tam strká reklamu, kterou autor nemá šanci ovlivnit (resp. pouze může vybrat jinou). Nicméně to by mohlo být právně OK, to je fakt.
Ja prave tvrdim, ze autor ma sanci ovlivnit reklamu na 100%, neb mu nic nebrani poslat tu zpravu z mobilu, kde si muze dat reklamu jakou chce (nebo zadnou ;-) Pokud je pohodlny a/nebo skudlil, tak holt musi pridat do zpravy jednu z Eurotelem vybranych reklam. To, ze mu ji tam server prida sam a nemusi ji tam autor datlit je IMHO uz jen technicky detail.
NJ, jenze problem je v tom, ze autor neni prijemce reklamy. A ten zakon je o tech, kteri tu reklamu dostanou = ONI MUSI souhlasit, nikoli odesilatel, ten je mimo hru. Nemluve o tom, ze zde (SMS) neni odesilatel autorem reklamy, tim je treti osoba a ta jednoduse pozmenuje zpravu = nejspis jde o trestny cin jak bylo uvedeno.
To mate uplne stejne, jako kdybych Vam navrhl, ze budete moci telefonovat zdarma, ale kazdych 20s z minuty bude muset ten komu volate (= ne Vy) poslouchat reklamy. To by Vam s tim ten na druhe strane asi brzo prastil co ? Ale prijmu SMS s reklamou se branit muze stezi, stejne jako prijmu onoho mailu s prilozenou reklamou. A presne o tom je rec.
P.S.: Mrkni na www.digifoto.cz, maji tam skvele ceny digi fotaku.
=============
porusuje zakon, protoze jste mu nedal povoleni, aby vam tu informaci v PS napsal.
U tech Eurotelich SMS autor SMS odklepne poslani SMS i s tou reklamni zpravou, takze ja tvrdim, ze tu SMS poslal on. Zbytek je jen automatika, ktera provedla jeho prikaz a predala SMS presne tak, jak ji on odeslal. Ale to je spis o slovickareni, jako ostatne cely tenhle (v clanku zminovany) pseudoproblem ;-/
Hmm, takze podle Vas kazdy uzivalel netu rozesila reklamu, kdyz prida link ? Ja bych rek, ze je tu jeden podstatny rozdil a to ten, ze tomu vasemu kamosovi za to nikdo neplati a nedela to v tisicich mailu. Pokud ano, pak porusil zakon, protoze rozesila spam.
Velmi pochybuju, ze bude nekdo tak choromyslny, ze bude rozesilat spam/reklamu zdarma.
Aha, sorry, prehledl jsem ke konci vety slovo "prijemce". Ale stejne ta argumentace plati. Nemuzete zabranit tomu, aby vam nekdo (klidne znamy) nenapsal:
Ahoj Franto!
Jak se mas, pujdeme v patek na pivo?
Honza
P.S.: Mrkni na www.digifoto.cz, maji tam skvele ceny digi fotaku.
Přidávání reklamy od provozovatele free mailu je podobné jako když pošleš v klasické obálce dopis. Představ si, že tu obálku pak poštáci rozlepí, nacpou do něj reklamní letáky, zase zalepí a pak teprve dodají adresátovi. Jak byste se tvářili na takový postup od pošty? A je mi jedno, že k tomu dal odesílatel souhlas. Ten dopis byl určený mně a žádný pošťák nemá z mého pohledu adresáta právo tu obálku otevírat.
no u odesílatele bych to řešil tak, že se mu ta patička vloží předem do formuláře. Tím se obejde to pozměňování dopisu. No a pak je odesílatelem té reklamy už on a ať si to s příjemcem řeší sám :-)
Šlo by to takhle?
Samozřejmě by musel někde odsouhlasit, že bude za poskytování služeb "free" mailu "platit" prací - odesíláním reklam. Jen nevím jak by se ošetřilo, aby tu reklamu nemohl smazat. Kontrola, jestli tam zůztala nebo snad druhý zašedlý editbox, kde by viděl odesílatel, co se připojí? Nebo super by bylo, kdyby mohl i vybrat oblast, ze které se reklama pošle - pokud píše kamarádovi programátorovi, vybere IT, pokud kamarádce švadleně, vybere módu a tak... :-) A dalším krokem by mohly být body pro uživatele za rekace příjemců na tu reklamu a za body by se dalo něco pořídit... Já si asi založím freemail, to by mě možná i bavilo! Tak týden... :-)
Hmm.. pekne ustanoveni. A jak se v tomto pripade divat na zahazovani mailu obsahujici virus (vzhledem k obvykle podvrzenym adresam odesilatele obvykle skutecne zahazovanym bez varovani, nebo zpravy odesilateli nebo prijemci) a s resenim spamu, casto na urovni centralniho mailserveru napriklad oznacovanim mailu (zapisem do hlavicek, casto upravou $SUBJ) pripadne potlacovanim spamu pomoci Greylistingu jak tu v patek psal Pavel Satrapa?
Je otazka, nakolik se u viru jedna o pisemnost, kdyz se to odesle bez vedomi odesilatele. Spam je neco jineho a dovedeno ad absurdum musi s tim kazdy prijemce souhlasit.
Ale tesi me, ze tohle kladivo muzu pouzit na Seznam, protoze me stve nemoznost vypnout si spamovy filtr, ktery mi do slozky Spam dava i to, co spam neni.
Čistě pro pořádek: greylisting nepotlačuje, jen odkládá. Takže je z pohledu zákona "čistý". Nicméně souhlasím, že sloučit zahazování virů a spamů s tímto zákonem může být celkem problém.
Laicky pohled: Ceska posta na obalky obcas pridava ruzna reklamni razitka, ne? Neni pridani reklamni paticky dolu pod e-mail analogii teto cinnosti? Tedy uprava vnejsku zpravy, nikoliv sdeleni?
Rekl bych ze ne. Vy kliknete "odeslat" a poslete celou zpravu i s reklamou. Tu reklamu vidite a zprava dojde presne tak jak ji vidite - nikdo ji nemodifikuje... Proto si myslim ze je tam to "kliknuti navic".
Posta na obalku smi pridavat informace nutne pro doruceni zasilky (servery do zahlavi zpravy delaji totez). Nejsem si jisty tim, ze by posta mohla, byt na obalku, pridavat jakakoliv reklamni sdeleni, nicmene v kazdem pripade nic takoveho neni postou pridavano do obsahu dorucovane zpravy.
Tak místo toho, aby se reklamní patička na freemailech přidávala do odesílaných mailů, by se mohla vkládat do přijímaných... A tak by dostávali maily s reklamní patičkou opravdu jen ti, kdo s tím souhlasili :-)
Technicky to nestojí ani korunu, jen se jinak nastaví všechny freemail servery (teď přidávají reklamu do všech odchozích e-mailů a příchozí nechávají "čisté", pak můžou přidávat reklamu do všech příchozích a odchozí nechávat "čisté")
Do registračního formuláře se pak přidá jen věta "Souhlasím s tím, že u každého mailu, který mi do této freemail schránky přijde bude na konci vložena krátká reklama."
A bude všechno legální a OK :-)
--
Takhle by to šlo úplně krásně vyřešit, nebo v tom někdo vidíte nějakej problém??? :-)
1) Nevim, jak moc koser je upravovat prichozi zpravy bez autorova souhlasu (viz take tato diskuse)
2) Reklama vetsinou slouzi jako selfpromo freemail serveru, AFAIK komercni vyuziti neni moc velke. A delat selfpromo vlastnim uzivatelum je trochu kontraproduktivni ;-) I kdyz je reklama treba a ostatni sluzby portalu, stejne je mozne vlastnim uzivatelum ty informace naservirovat efektivnejsi formou, nez patickou dopisu.
Osobne bych rekl, ze nejlepsi reklama pro freemail jsou maily bez reklam, spolehlivost sluzby + ! dobra reference od uzivatele !.
Pokud mi kamos rekne, ze tam je to OK, ze to umi to a to, je to pro me daleko lepsi reklama, nez kdyz v kazdem jeho mailu vidim nejaky pripojeny blabol. To me naopak presvedci o tom, ze tam mail mit nechci.
jo, takhle to dopadne, když laikové vykládají zákony (no offence, prostě je třeba si uvědomit některé věci, které nejsou na první pohled zřejmé).
předně, nemyslím si, že doplnění reklamní patičky je pozměněním zprávy, nejde o pozměnění, ale o přidání určitého sdělení, o kterém navíc průměrný uživatel ví, že jde o sdělení provozovatele freemailové služby. analogie rozšiřující podmínky trestní odpovědnosti je v trestním právu nepřípustná.
dále, i kdyby doplnění patičky bylo skutečně pozměněním zprávy, pak je třeba vzít v úvahu společenskou nebezpečnost takového jednání, která musí být vyšší než nepatrná, jinak vůbec nejde o trestný čin. domnívám se, že v případě reklamní patičky přidané do mailu je společenská nebezpečnost nulová.
problém bych viděl tam, kde by reklamní sdělení nějak zasahovalo do obsahu emailu. do rozporu se zákonem by se patička mohla dostat též bv případě, že by byla klamavá, urážela adresáta apod., tam by nastoupily předpisy o nekalé soutěži, ochraně osobnosti apod.
1) Pripojena reklama casto zasahuje do obsahu emailu tim, ze se snazi maximalne prilnou k textu zpravy, aby prijemce venoval sdeleni vyssi pozornost, napriklad ruznou formou "PS:" atd.
2) Spolecenska nebezpecnost rozhodne neni nulova. Bude posuzovana podle toho, ze se casto jedna o umyslne uvadeni prijemce v omyl, motivaci je vlastni zisk, a navic se jedna o cinnost pachanou plosne ve velkem meritku.
Hlavicka mailu je informace pridavana servery nezbytna pro doruceni. Stejne tak adresa, post. znamka, razitko apod. na postovni obalce. Hlavicka/razitko nezasahuje do obsahu odesilane zpravy, je ji mozne vzdy bezpecne oddelit a zobrzit jen obsah (viz prislusne RFC). Na proti tomu reklamni paticka ma uplne jinou funkci a od zpravy ji nelze (automaticky) oddelit. Proto nelze hlavicku srovnavat s patickou.