Jen par podoteku.
I po zavedeni internetoveho provozu plati pravidlo dve. Existuji dokumenty, ktere to potvrzuji (zkuste oslovit nejake inkumbenty, kteri maji pausal - napriklad v USA). Pokud mate jine dokumenty, sem s nimi. Mimo zeme s pausalem toto NENI mozne prokazat, protoze telecomy deformuji chovani uzivatelu tarifnimi programy.
ISDN, ktere autor spolecne s ATM a xDSL predklada jako jedno z reseni, je uplne stejna sluzba jako klasicke volani. Uplne stejne prepinani okruhu.
ATM je prakticky totez co klasicke pevne datove okruhy. Neuspesnost ATM vyplynula predevsim z cenove politiky vyrobcu - ktera castecne vyplyva ze slozitosti implementace.
Z ekonomickeho hlediska maji smysl pouze PREDIMENZOVANE site (terminus technicus). Ukazuje se, ze naklady na fungovani klasickych siti a omezovani uzivatelu jsou vetsi nez naklady na zaplaceni takove konektivity, ktera uspokoji uzivatele.
Ale jinak je to pekny pokec, autor sice zije v zajeti starych paradigmat, ale dokaze je oprit o solidni matematickou zakladnu (i kdyz ty axiomy nesedi) :-)
Data jsou ovšem převzatá z jiného zdroje - podle řetězce referencí jde o cca čtvrt milionu místních hovorů skrz pobočkovou ústřednu nějaké firmy.
Po chvíli hraní jsem získal tenhle graf

Je vidět několik věcí
Při pohledu na tahle data a svůj účet za telefon příliš nevěřím uvedenému odhadu "v průměru devíti minut provozu za hodinu na linku". Odpovídalo by to více než třema hovorům za hodinu... to se mi fakt nezdá. Prosil bych autora o případné upřesnění, zda je to údaj z nějakéhom současného vzorku, nebo zda to číslo také pochází od pana Erlanga - prostě kde se vzalo. Dále mi není jasné, jak je uvažován příchozí provoz. Z logiky "kritické je zatížení spojového pole" plyne, že by měl v čísle A být zahrnut, to ovšem neodpovídá popisu v textu.
Dále by bylo potřeba uvážit rozdíly mezi firemním vzorkem a domácnostmi. U domácností bych čekal výrazně větší střední délku hovoru a nižší průměrné vytížení.
Dále - chtělo by to lepší odhad o počtu paušalistů na tisíc linek. Že by (podíl paušalistů)*(podíl času, co průměrný paušalista visí online) byl 5%, mi přijde totálně ujeté. Jako horní odhad (podíl času, co průměrný paušalista visí online) lze vzít průměrnou dobu, kdy je vůbec zapnutý počítač. Vezmeme-li 1/2 času, potřebovali bychom k průměrné zátěži 5% v ČR asi 10% linek, t.j. 200000 paušalistů. To je IMHO při výši paušálu řádu 500-1500Kč/měsíc nesmysl. Kabelové televize jsou spokojené, když mají po pár letetech 5% uživatelů. Přitom možnosti připojení via kabelovka jsou zjevně výrazně lepší.
Opět - zajímalo by mě, kde se odhad 50 nonstop visících na tisíc linek vzal.
Vezmu-li parametry, které jsou IMO reálnější - horní dohady!! - (počet paušalistů)=5%, (podíl vysení)=0,5, (průměrná aktivita hovorové linky) = 0,015 (o řád jinak), ústřednu s N0=120, obsluhovaných linek 1000, pak N1=95, na jednoprocentní ztrátovost bych musel mít aktivitu 70 hovorů. Odhadovaná aktivita je 15 a ztrátovost je pak 0. Jak sám autor píče, poměr 1000linek/N=120 čili 8:1 je nejhorší možný se vyskytující.
Závěr - bez rozumně podložených dat má článek hodnotu plácnutí do vody. Osobně uvedeným datům nevěřím. S filosofií článku, že zdaleka nejbezbečnější je žádné služby neposkytovat, nelze než souhlasit. S kategorickým závěrem, že každá forma paušálu znamená přetížení sítě, souhlasit nelze. Autor používá IMO vždy maximálně pesimistické odhady (horní odhady vytížení) a ještě zřejmě s mírnou rezervou. Na základě takových odhadů v principu nelze učinit kategorický závěr, že zavedení jakékoliv formy paušálu by znamenalo přetížení stávající sítě . Zavádění paušálu lze samozřejmě dynamicky regulovat, odmítáním případných (zcela hypotetických) davů zájemců, kteří by na ústředných s nejhorším poměrem 8:1 způsobili neůnosné zvýšení chybovosti. Aby při objednání paušálu bylo vyhodnoceno, zda zvýšení počtu paušalistů místní ústředna snese je triviální a mám pocit, že u jiných služeb SPT takové hodnocení i funguje (co kdyby si nedejbože třeba 20% domácností pořídilo normální pronájem okruhu...).
S tím, že dialup paušál je zdaleka nejhorším možný způsob, jak využít zakopaných "last mile" drátů, souhlasím. S exkurzí do světa paketového přenosu ne.IMNSHO se ISDN, xDSL a ATM zásadně liší.