Vlákno názorů k článku Pavel Tůma: firmy se zatím ENUM nenaučily využívat od RaStr - Pro domaciho uzivatele je ENUM v soucasnosti prakticky...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 23. 1. 2008 0:46

    RaStr (neregistrovaný)
    Pro domaciho uzivatele je ENUM v soucasnosti prakticky nepouzitelny. Vetsinou bude pouzivat VoIP v konfiguraci dodane jim zvolenym operatorem a pokud neni odbornik na ICT tezko si sam podporu ENUM implementuje, problemem je jak samotna podpora ENUM v pouzivanem HW a SW, tak problem s komunikaci "naprimo", zejmena kvuli zminenemu NATu, ruznym pouzivanym kodekum, atd. . Korporatni uzivatele pak narazeji na problemy uvedene vyse, tj. podpora ze strany dodavatele HW a SW, ktery vyuzivaji + problemy se soucasnym stavem fungovani ENUM registraci a samozrejme problem zacarovaneho kruhu, kdy mala rozsirenost vyuzivani ENUM cini jeho nasazeni nerentabilnim. A co se tyce VoIP operatoru tak ti jiz davno museli najit jina reseni a ENUM je ted jiz pro ne prakticky zbytecny. Idea je to sice hezka ale prisla ponekud pozde, mozna pred 5ti lety to melo jeste nejaky vyznam, ale dnes jiz tezko. Pro VoIP operatory (kteri jedini by mohly ten kruh rozetnout) jde navic o technologii kontraproduktivni, smerovani hovoru pres JTS (jak odchozich, tak prichozich)je obvykle jedinym zdrojem jejich prijmu, o ktere by s prechodem veskere komunikace na VoIP trasy prisly a zmena obchodniho modelu (zavedeni pausalu) je pri soucasne velke konkurenci v oboru nerealna.
  • 23. 1. 2008 9:16

    Pet (neregistrovaný)
    Taky mám ten dojem. Jediný, co se občas objeví, je občas oslavný článek na ENUM, přitom to není technicky a organizačně moc dořešený, VoIP operátoři to tiše a ostatní otevřeně bojkotují. Mobilů, které by uměly se připojit k wifi a fungovat jako SIP je jako šafránu a i to zprovoznit je dost složitý (už měsíc zkouším s přestávkami nastavit E51, ani ťuk).
  • 23. 1. 2008 10:47

    malySkeptik (neregistrovaný)
    Operatori si zatim nechavaji vyvijet reseni - ono neni zcela
    be problemu prejit na tuto technologii. A jak jsem psal v komentari k nejakemu starsimu clanku na lupe - ENUM neni az tolik o koncovych uzivatelich, jako o postupnem prechodu z ss7 (sigtran) na TCPIP.
  • 23. 1. 2008 12:08

    Pavel Tuma (neregistrovaný)
    Nastaveni Nokii vskutku neni zrovna prochazka ruzovym sadem :) Navic zmeny ve firmwarech apod. Zkuste http://podpora.nic.cz/ Je tam popis nastaveni pro ucet na Asterisku, treba vam to pomuze.
  • 26. 3. 2009 22:22

    Tomáš (neregistrovaný)
    Kolik jste jich nastavoval? ;-)

    Já jsem měl 2 roky E61 (fw jsem aktualizoval několikrát) a teď mám E71 a nastavení je úplně stejné i přes mnohonásobné aktualizace firmware.
  • 26. 3. 2009 22:20

    Tomáš (neregistrovaný)
    Že jsi to ty, přikládám nastavení SIPu pro Nokii Symbian S60 (používám vox.802.cz):

    Profil služby: "IETF"
    Veřejné uživatelské jméno: "sip:telefonni-cislo(9-cifer)@ipadresa-sip-serveru např. sip:222111333@1.2.3.4
    Použít kompresi: "ne"
    Použít zabezpečení: "ne"

    > Proxyserver
    Adresa proxy serveru: sip:ip-adresa-proxy-serveru (u 802.cz stejná jako sip server) např. "sip:1.2.3.4"
    Oblast: ip-adresa-proxy-serveru např. "1.2.3.4"
    uzivatelske jmeno: (u 802.cz uživatelske jmeno ktere pouzivam pro prihlaseni do webove administrace)
    Povolit volne smerovani: ne
    Typ prenosu: UDP
    Port: 5060

    > Registracni server
    Adresa reg. serveru: sip:ip-adresa-registracniho serveru (u 802.cz stejna jako sip server) např. "sip:1.2.3.4"
    Oblast: ip-adresa-registracniho serveru (dtto)
    Uzivatelske jmeno: (u 802.cz uživatelske jmeno ktere pouzivam pro prihlaseni do webove administrace)
    Typ prenosu: UDP
    Port: 5060
  • 23. 1. 2008 12:27

    Pavel Tuma (neregistrovaný)
    Zmena obchodniho modelu ceka operatory tak jako tak - stavajici obchodni model umira. Minutove hovorne je nizsi a nizsi. Uz dnes se pohybujeme v radech haleru. Kolik hovoru musi prumerny zakaznik mesicne udelat, aby mohl operator na konci mesice vytisknout vyuctovani a poslat jej postou? Kolik hovoru musi provest, aby operator byl schopen zaplatit billingovy system a lidi, kteri se o nej budou starat ?

    A pokud chteji opravdu konkurovat fixnim operatorum, bude to muset byt neco, co je od nich zasadne odlisi. O 10 haleru levnejsi minutove hovorne do mobilni site mimo spicku a o korunu levnejsi volani na Ukrajinu to urcite nebude a zakazniky velkych operatoru to nepretahne.

    Jinak proc myslite, ze neni model s pausalem realny? V ruznych podobach se pouziva bezne - treba v mobilnich sitich, u pripojeni na internet, u technicke podpory apod.
  • 23. 1. 2008 16:52

    ViR (neregistrovaný)
    Ad: "A pokud chteji opravdu konkurovat fixnim operatorum, bude to muset byt neco, co je od nich zasadne odlisi. O 10 haleru levnejsi minutove hovorne do mobilni site mimo spicku a o korunu levnejsi volani na Ukrajinu to urcite nebude a zakazniky velkych operatoru to nepretahne."

    Všichni významní čeští VoIP operátoři se odlišují od těch tradičních fixních z pohledu uživatele poměrně dost. A to zejména zpravidla nulovým paušálem, bezplatným voláním ve vlastní síti a v peerovaných VoIP sítích, hovorným do PSTN nižším nikoli "o desetník", ale zpravidla o desítky procent a s plně sekundovou tarifikací 1+1. To vše za podmínek zcela odpovídajících (či velmi blízkých) parametrům závazným pro "veřejnou telefonní službu", kterých lze dosáhnout v současném Internetu zpravidla pouze tehdy, je-li celá hovorová trasa průběžně monitorována (tj. i tehdy, když zrovna neprobíhá hovor). To technologie, kdy je hovorová trasa celá sestavována "ad hoc" až v okamžiku požadavku na hovor, zrovna moc nezajišťují. Mezi ně patři i směrování hovoru dle ENUM, což je třeba vzít v úvahu.

    Jinak nějaký "drobný" paušál za využívání ENUM by byl samozřejmě možný. Otázkou je, jak drobný. Operátoři by patrně potřebovali při zavedení plné podpory ENUM zvednout svůj paušál "na číslo" z 0,- Kč na 10 - 20 Kč vč. DPH a k tomu by patrně přibyla ještě jednou taková částka za poplatky pro CZ.NIC a registrátory. Takže průměrný VoIP uživatel by již neměl měsíční telefonní účet někde kolem 80 Kč (s tím že když nevolá, tak nic neplatí), jak je běžné nyní, ale vyšší o 20 - 40 Kč paušálních poplatků. Nejsem si zcela jist, zda zrovna o toto uživatelé VoIP operátorů stojí. A VoIP operátoři si tím jistí samozřejmě nejsou také. Takže se vůbec nedivím, že s podporou ENUM v té současné podobě poněkud váhají, zvláště když ani po roce "komerčního provozu" není jasné, co budou do budoucna ENUM domény stát.
  • 25. 1. 2008 16:56

    JDe (neregistrovaný)
    Hlavní problém ENUMu je ve zcela naivní představě, že držitel telefonního čísla bude za jeho registraci v ENUM platit, tedy bude platit za to, aby mu jiní mohli telefonovat zadarmo. To nemůže fungovat. I kdyby byla registrace zadarmo, chybí motiv.

    Motivaci něco měnit má volající, ale ENUM předpokládá, že něco pro to udělá volaný. A to je základní chyba a nedomyšlenost. Představa, že si všichni navzájem solidárně pomohou mi silně připomíná budovatelská hesla z dob komunismu.

    Tedy ano, ENUM je mrtvý (a král je nahý).
  • 25. 1. 2008 21:47

    Brooch (neregistrovaný)
    Vidim to presne tak. Chtel jsem ENUM registrovat uz v dobe jeho vzniku, ale za ty penize to proste nedava smysl. Navic kazdy muze vyuzit moznosti ustredny (nejaky predial skript) aby se se zdarma dovolal tem co si to plati, ale sam za to nemusi dat ani kacku. Existuji alternativy zdarma aby i jeho cislo bylo dostupne pres SIP za nula penez a jedine tudy vede cesta k bezplatnemu telefonovani. VOIP operatori to ale budou zkouset za par let zablokovat, nebo vymyslet jiny zdroj prijmu. Ke komunismu je jeste daleko...
  • 26. 1. 2008 2:40

    Jack (neregistrovaný)
    co na zpoplatneni ENUM korenoveho zaznamu rekne NIC?

    me to prijde ponekud pritazene za vlasy, naklady musi byt temer nulove (nejvic bude stat asi billing), anebo ne?
  • 26. 1. 2008 15:17

    ViR (neregistrovaný)
    CZ.NIC by samozřejmě velmi rád dostal "své" peníze (či spíše peníze těch registrovaných), a to nejraději ve výši "srovnatelné s cenou registrace domény CZ". Ale skutečná komerční cena prý "bude teprve upřesněna", po vyhodnocení zkušebního a počátečního komerčního provozu ;-). To již NIC celkem jasně řekl na počátku spuštění testovacího provozu ENUM registru v r. 2006, s tím, že "dočasně" se bude registrovat zdarma, respektive v r. 2007 za 1 Kč.

    (Ovšem právě představa CZ.NICu o cílové ceně registrace ENUM domény, zjevná nechuť říci konkrétní "závazné" číslo, a současně neochota chránit VoIP operátory před rozpady blokových domén na dílčí domény, to je podle mne ten nejdůležitější a hlavní důvod, proč drtivá většina VoIP operátorů současnou formu "zákaznického" ENUM nepodporuje. Mají totiž, patrně oprávněně, dojem, že CZ.NIC si chce dělat svůj business na jejich úkor, respektive bez ohledu na jejich oprávněné zájmy. Navíc, ENUM z jejich pohledu jen jiným způsobem řeší problém směrování hovorů v Internetu, který oni byli nuceni vyřešit mezi sebou navzájem jinými metodami již cca v letech 2004 - 2005,tedy před příchodem "oficiálního" ENUM. A ty "jiné metody" zatím plní požadavky operátorů v cca 90% potřeb výrazně lépe, nežli ENUM.)
  • 28. 1. 2008 13:06

    Pavel Tuma (neregistrovaný)
    ENUM neni jen pro operatory, naopak je to nastroj, ktery umoznuje vetsi nezavislost koncovych uzivatelu na operatorech. Hovor pres ENUM si mohou zaridit sami a nemuseji cekat az jim jejich operator laskave umozni volat zdarma do te a te site. A tak z jisteho pohledu je uplne jedno jestli jej budou pouzivat operatori nebo ne. Dulezite je aby o nem vedeli samotni uzivatele ...
  • 28. 1. 2008 20:19

    ViR (neregistrovaný)
    Samozřejmě, že "zákaznický ENUM" primárně není určen pro operátory, ale jde o nástroj pro uživatele, který, jak píšete, "umožňuje větší nezávislost koncových uživatelů na operátorech". Sám ENUM běžně využívám, a tento fakt je mi jasný.

    Pak ovšem nemá smysl vyčítat VoIP operátorům, že ENUM nepodporují, když to vlastně běží mimo ně, že? A nebo je to jinak? Není to náhodou tak, že drtivá většina potenciálních retailových uživatelů, respektive jejich zařízení, není v současnosti schopna bez využití infrastruktury (ústředny) nějakého operátora hovor podle ENUM směrovat a další desetitisíce možných českých uživatelů, kteří mají dynamicky přidělovanou IP či jsou za NATem, opět nemohou bez využití infrastruktury operátora přímý IP hovor (tedy i ten s využitím ENUM) přijmout?

    Tedy shrnuto, nejsou náhodou (zatím) ti VoIP operátoři pro rychlejší rozvoj ENUM potřeba? Já myslím, že jsou. Takže by možná nebylo od věci, podle toho se k nim chovat, a jednat s nimi jako s partnery, kteří mají, v zájmu rozvoje ENUM, právo mluvit do jeho podoby. A ne je "nálepkovat" jako škůdce pokroku, či technicky neschopné a současně po nich chtít, aby na své náklady dali svou infrastrukturu do služeb ENUM, nebo opustili osvědčený a vůči tradičním operátorům konkurenceschopný obchodní model.

    (Ono k dohodě patrně stačí u mnoha VoIP operátorů docela málo. V první řadě stanovit rozumnou cenu blokové ENUM domény. A v řadě druhé současně garantovat, že když VoIP operátor zaregistruje blok třeba stovky, tisíce či deseti tisíc čísel jako doménu, a označí jej za "nedělitelný", tak že také nedělitelný zůstane. Ostatní už si myslím dokáží operátoři ošetřit sami...)
  • 28. 1. 2008 12:54

    Pavel Tuma (neregistrovaný)
    Proc myslite, ze neni zadna motivace resit to, aby me jako drziteli cisla nekdo jiny volal zadarmo. Asi uplne tim nejjasnejsim je pripad, ze volany je zaroven tim, kdo plati hovory na toto cislo. Zni to dost kostrbate, ale priklad to snad popise lepe ...

    - Firma ma vice pobocek a tak kdyz si volaji mezi nimi, tak stejne nakonec i hovory ktere prichazeji na pobocku B z pobocky A plati stejna firma. A uz tu motivace je.

    - V domacnosti je priklad obdobny. Manzelka Vam vola, ale stejne nakonec ucet platite Vy, takze chcete aby vam volala zadarmo. Opet motivace proc resit prichozi hovory.

    - A co treba firmy provozujici barevne linky. Ty plati za prichozi hovory primo.

    - Pro firmy to muze byt i marketingovy nastroj. Mohou svym zakaznikum rict: "K nam muzete volat zdarma."
  • 28. 1. 2008 21:21

    ViR (neregistrovaný)
    "- Firma ma vice pobocek a tak kdyz si volaji mezi nimi, tak stejne nakonec i hovory ktere prichazeji na pobocku B z pobocky A plati stejna firma. A uz tu motivace je."

    Správce sítě, řešící přes komerční ENUM routování hovorů mezi pobočkami společnosti, to je snad skoro člověk na propuštění :-). Jde přeci o triviální úlohu pro LCR ústředen jednotlivých poboček, které by měly "VoIP adresy" ostatních firemních destinací znát. A ne si je ad hoc při spojení zjišťovat z NAPTR záznamu ENUM. Jistou logiku by snad mělo jedině to, že směrování přes ENUM budou používat "cesťáci", s méně chytrým zařízením. Nicméně osobně bych to řešil spíš tak, že se mi ten "cesťák" i firemní pobočky přihlásí k jedné sipproxy, a celý systém se bude chovat, jako by všichni seděli v jedné budově.

    "- V domacnosti je priklad obdobny. Manzelka Vam vola, ale stejne nakonec ucet platite Vy, takze chcete aby vam volala zadarmo. Opet motivace proc resit prichozi hovory."

    V domácnosti je to obdobné, jako u firmy - viz výše. ENUM pro komunikaci v uzavřené skupině nic moc nepřinese. V těchto případech je lépe adresovat cíl (zařízení či sipproxy operátora) přímo, protože jej znám, či mohu znát.

    "- A co treba firmy provozujici barevne linky. Ty plati za prichozi hovory primo."

    Ano, zde to může mít význam. Otázkou je kolik volajících na zelené linky bude schopno (a ochotno) prohnat svůj hovor přes ENUM.

    "- Pro firmy to muze byt i marketingovy nastroj. Mohou svym zakaznikum rict: "K nam muzete volat zdarma.""

    To samozřejmě mohou i bez ENUM. Stačí uvést např. SIP adresu ústředny či koncového zařízení. Ale může to být zajímavé tím, že získají image pokrokové a novátorské firmy (problém trochu je, že každý druhý Běžný Franta Uživatel jim stejně vyčte, že blbnou "s nějakým ýnamem", místo aby se jim dalo volat přes Skype :-)).
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).