Děti si odjakživa hrají na to, co vidí kolem sebe. Říká se, že dětské hry jsou přípravou na život. Já myslím že to tak je. Odjakživa si děti hrály s tím, co měly k dispozici, bohatší se skutečnými věcmi či jejich dokonalými napodobeninami, chudší s odloženými věcmi či nedokonalými napodobeninami. Víceméně ale s tím, co používali dospělí ve skutečném životě.
A najednou přišla doba, kdy si hračky začaly zaostávat o roky až celá desetiletí za světem dospělých. Kdy se to stalo? Proč se najednou děti hrou připravují na skutečný život svých babiček a prapradědů?
IMO je to setrvačnost lidského myšlení a technická revoluce. Lidé mají tendenci pořizovat dětem hračky, které měli oni, na které mají ty "nejkrásnější" vzpomínky. Ale vývoj už nepostupuje v krocích generací, život před rokem je v některých aspektech odlišnější, než před staletími před staletími. (To není překlep. ;-)
Nepřipravujme děti na život v minulostmi. Pořizujme jim moderní hračky. Ony si budou bezelstně a radostně hrát s čímkoliv. tak ať jim to aspoň k něčemu je.
Taky mi to prijde jako docela extrem. Pravdou ale zustava, ze si to vetsinou nejak "vydupe" to dite. Myslim si ze ve vetsine pripadu to rodice nenapadne samo od sebe. To jen capart to uvidi u nejakeho kamarada, v reklame nebo obchode a je vymalovano.
Ovšem to, že si to dítěvydupe je nedostatek vůle rodičů, nedostatek výchovy, podléhání emocionálnímu nátlaku a zejména neschopností odstínit dítě od médií a reklamního tlaku, který stále častěji útočí právě na děti a skrze ně pak zprostředkovaně na rodiče. Když rodiče rezignují na výchovu a dítě odkládají k televizi a gadgetům, tak se nelze divit, že z dítěte pak vyroste člověk bez názoru, nechající se manipulovat médii, který musí mít vše, co kde viděl a je schopen vynaložit enormní úsilí a nátlak pro splnění těchto svých egoistických potřeb. Je fakt, že v dnešní době je to často složité - rodiče jsou mnohdy plně vázáni v práci a na děti pak není toliko času, ale je to opět o kompromisu a myslím, že odpovědný rodič je schopen jej nalézt a neřešit situaci odkládáním dítěte ke zprostředkované mediální zábavě, reklamní masáži a vychově ulice...
Ale je předpoklad, že se děti budou i v podobných hračkách vrtat, stejně jako v tom Merkuru a vytvoří si k elektronice podobný vztah jako jsme my měli k tomu Merkuru. A pak se budou rozvíjet směrem k IT.
nj, jenomze klavesnice mi dum nepostavi, dite by se melo rozvijet v tom, co ho zajima, cimz nerikam ze jim ta elektronika uskodi, muj kluk ma merkur, lego i klavesnici, vyhralo lego (ted v 8tr vede kjavesnice) ale jde o to ze nam to pomohlo najit oblast dalsiho vzdelani, ano at ma i pda v materske skolce, ale musi mit i jine hracky, je dulezite zajistit, aby meli svobodu volby!
Tak já jsem PDA používal cca od 7. třídy základky (tehdy Palm m100) a něco do sebe to mělo (respektive nemělo), protože paměť akorát stačila na pár ebooků a nějakou lepší kalkulačku. Pokud by to školáky naučilo číst ebooky a počítat příklady, tak nejsem proti.
IT odborníka nejspíše nevyhová. Zato vychová správnou M$ ovci. Protože jen jeden operační systém je ten nejlepší a správný na věšné časi a nijdy jinak. :-)
Lidé poslední dobou spoléhají moc na techniku. Jako by rozvoj počítačů a elektroniky byl pro všechny spásou a univerzálním heslem doby je, že buď používáš všechny ty počítače, mobily, pda, facebook, skype, icq nebo jsi totálně "out" a tvojí jedinou možností je podívat se na trávu zespodu.
Ve skutečnosti veškeré vynálezy jsou vynalézány z jediného prostého důvodu, ulehčit nějakou práci a získat tím víc času. Ale paradoxně je život ve srovnání s dobou před 50 nebo 100 lety daleko hektičtější a nikdo dnes nemá na nic čas. Dokonce ani na rodinu a pořádnou výchovu svých potomků.
Většina předškoláků v dnešní době neumí ani pořádně vyslovovat všechna písmena české abecedy, a my už jim do ruček budeme dávat pda. Středoškoláci neumí správně formulovat své myšlenky a jejich písemný projev je ve valné většině tristní, ale hlavně že umí všechno najít na googlu. Jsem přesvědčen, že fascinace posledních generací technikou, na úkor rozvoje duševních schopností každého jedince stojí za kulturním úpadkem celé západní civilizace. Neschopní politici bez vize a programu, brak v masmédiích vysílaný nonstop, růst kriminality a sebevražedných střelců, neschopnost ekonomicky se vyrovnat s nástupem asijských zemí atd. atd. V mladých lidech je třeba rozvíjet především vize a touhy, jak změnit svět k lepšímu a ne dát jim pda do ruky a říct na google.cz všechno najdeš.
Kdo má pocit,že úpadek je způsobený všudypřítomnou technikou a moderní komunikací,měl by asi začít u sebe,přestat chodit na lupu a něco tam psát a vyhodit počítač do koše,případně ho ještě lépe dát úhlavnímu nepříteli,ne?
Nechci nijak kazit přátelskou atmosféru,ale proč někdo píše na web o tom,že internet je zlo?
Mou aktuální vizí je internet a hlavně sociální sítě bez odpůrců internetu a sociálních sítí.
Píšete: "zatěžování dětí technikou mi prostě nesedí"...
A já rozhodně nesouhlasím. Podle mě je to skvělá věc a kdybych se mohl vrátit do dětství,určitě bych tuhle věcičku chtěl. Když to dáte dítěti a bude se mu to líbit,nejen se zabaví,ale možná ho to posune dál. Když se mu to nebude líbit,nutit mu to nebudete. Takže tohle rozhodně není nějaké zatěžování. Kdybyste to dítěti nutili ("teď si půjdeš hrát s PDA,jinak nedostaneš najíst!"),bylo by to něco jiného,ale takhle... Určitě dobrá věcička (stejně tak bych dítěti kolem sedmi už doporučil založit mail,twitter,facebook a blog...).
Proč předpokládat,že z dítěte nebude jednou uznávaný bloger? (jasně že jsou stovky hrozných blogů,ale když dítě povedete k něčemu jinému než fanstránce Tokio hotel). proč si myslet že to nezvládne nebo že ho to poškodí? A když to nezvládne nebo nebude chtít,stane se něco?