Peníze.cz vystoupily z vykopaného hrobu
Osud serveru Peníze.cz byl pohnutý. Před osmi lety se kolem něj prohnala aféra krachujícími s Private Investor, pak nastalo období klidu až přílišného. O další kolo rozruchu se postaral v polovině loňského roku „vstup do mediální skupiny Dignity“ J.V. Čepa. Zatímco v červnu 2008 J.V. Čep vstoupil do kanceláří Peníze.cz jako nový majitel, o několik měsíců později z nich musel odejít, když se ukázalo, že na investici do serveru nemá peníze a jeho sliby zůstanou spíše a především sliby. Pozoruhodné na celé akci bylo, že tehdejší majitel serveru transakci důvěřoval natolik, že nechal J.V. Čepa převzít po dobu několika týdnů vedení společnosti, což serveru málem zlomilo vaz. Proč? Protože na reklamní agentury zapůsobilo jméno J.V. Čepa jako rudý hadr na býka a příliv peněz do Peněz ustal. Personální složení nás nepovzbudilo do další spolupráce,
komentoval situaci jeden ze zástupců reklamní agentury. Referovali jsme ve článku Dignity je bez Peněz.
V prosinci přišel další zvrat, Peníze.cz odkoupil František Alexa. Proč, jaká byla motivace, nebylo zřejmé, pravděpodobně šlo o nostalgii, možná o nějaký obchodní záměr, jenže ten se nezrealizoval. V půlce záři odkupuje polovinu podílu od Františka Alexy server Peníze.cz Clareo zaměřené na investice do startupů. V té době Peníze prodělávaly každý měsíc několik set tisíc korun a táhly za sebou mnohamilionovou ztrátu. Uvažovaná osmimilionová kupní cena je spíše účetní záležitost, spíše šlo o zalepení ztrát a záchranu finančního portálu, než o nějaký Alexův zisk. Ostatně, na trhu koluje informace, že pro případnou strategickou spolupráci či prodej může Clareo mluvit i za zbývající část podílu, jímž právně nevládne.
Za měsíc, po který Peníze.cz spravuje Clareo, došlo k prudké očistě serveru a minimalizaci nákladů. Naštěstí bylo kde jinde šetřit, než na redakci. Server se přestěhoval z benevolentně dimenzovaných prostorů v Centru do menší kanceláře a firma dostala nového šéfa Marka Zekiče (dříve Stream.cz), redakce zůstala bez větších změn. Reklamní příjmy se postupně začínají stabilizovat a vypadá to, že Peníze.cz vykročily z hrobu na poslední chvíli.
Dignity je mediální skupina bez skupiny
Podobně pohnutý osud mělo i podnikání J.V. Čepa na českém Internetu. Postupy importované ze stáží v Rusku nepomohly a z mediální skupiny Dignity zůstalo jen Tiscali, které Dignity v dubnu 2009 transformovalo do Tiscali Media. Pod vedením Kamila Koupého začalo Tiscali s restrukturalizací svých webových aktiv. Z plánů se nejviditelněji zrealizoval server Bonus.cz, což je variace aukce s platbou za příhoz, tedy postup považovaný spíše za loterii nebo rovnou za podfuk, v Česku jde ale o oblíbenou zábavu i výdělek. Z jiných spoluprací se nerealizovalo nic, na plánované aliance nezbylo to nejdůležitější: peníze a důvěra. Tím zůstalo Dignity mediální skupinou bez skupiny, jen s Tiscali. Do budoucna bude zajímavé sledovat, kam se kdysi hrdá značka evropského Internetu proklepe.

Zdroj: NetMonitor, týdení RUest za rok 2009 pro Tiscali.cz
Isobar Michala Fejka
Polovina října byla důležitá i pro komunikační agenturu Aegis, která konečně uvedla na český trh svou digitální divizi Isobar. Její vedení převzal dosavadní šéf internetového oddělení Aegisu Michal Fejk (na fotografii vpravo), pro něhož, jak na tiskové konferenci přiznal, bylo osamostatnění Isobaru „prakticky životním snem“. To nepřekvapí, Aegis nebyl brán reklamními odborníky za zrovna nejhorlivějšího nadšence pro internetovou reklamu, Petr Chajda, šéf Aegisu, je spíše přívrženec „tradičních médií“ (ostatně, vedl Primu a TV Barrandov, dědičné zatížení tu tedy je), což v době, kdy se rozdíl mezi ATL a BTL aktivitami stírá, působilo poněkud „oldschool“. Osamostatnění oddělení starajícího se o komunikaci v digitálních médiích do samostatného Isobaru bylo logickým krokem. Ten přichází ale dosti pozdě, nedá se přehlédnout, že Aegis je snad poslední velkou agenturou na českém trhu, která vyčleňuje svou digitální divizi. A proč je vyčlenění tak důležité? Hlavně kvůli pružnosti a akceschopnosti, té se televizně orientovaným agenturám většinou nedostává.
Podle Michala Fejka je posláním Isobaru vytvořit čas pro komunikaci značky s klientem, čehož chce dosahovat především nejrůznějšími formami komunitního marketingu. Zvýšení času, který zákazník se značkou tráví, je zajímavá strategie, ovšem nijak jednoduchá. Na tiskové konferenci prezentované příklady Isobaru byly ukázkami zahraničních kampaní, přičemž nebylo jasné, zda Isobar bude v Česku vystupovat jinak, než jako lokalizátor zahraničních zakázek. V každém případě je sympatické, že tým Isobaru ihned od počátku obnáší pozici „social networking specialist“, kterou obsadil Martin Glatz, už od pohledu spíše věková skupina Facebooku.
Stream.cz redesignoval
Český videoportál Stream.cz změnil po dvou letech vzhled a vypadá to, že mu proměna sluší, ačkoliv původní barevné ladění připomíná už jen kousíček červené barvy v menu. Nově je upřednostněná flashová obrazovka podbízející nejdůležitější snímky. Nedošlo jen na vzhledovou změnu, nyní má být podporován také formát 16:9 a co je důležité, na Streamu jsou v archivu nově i pořady z Óčka. Oznámení (zejména na Óčku) přitáhlo kýžené diváky, a tak den po spuštění nového designu 13. října dosáhl Stream svého návštěvnického rekordu, když jej za den navštívilo 217 046 RUest/den a zobrazeno bylo přes jeden milion stránek. To znamená dvanáctou příčku v absolutním pořadí českých internetových serverů měřených NetMonitorem.

Nový design Stream.cz
Také z grafu týdenní návštěvnosti je patrné, že Stream si pomohl. Po plonkovém létě přišlo počasí, při němž si mládež zalezla ne za pec, ale za monitory a spolu s Óčkovou podporou byla polovina října historickým rekordem, který – pokud se udrží – pomůže Streamu možná ještě letos atakovat milionovou hranici týdenních uživatelů.

Zdroj: NetMonitor, týdení RUest za rok 2009 pro Stream.cz
Atlas.cz bude pro starší
Už se ví, co bude s Atlasem. Tedy, Tomáš Búřil, nový šéf obchodu Centrum Holding, v rozhovoru pro Marketing a Media prozradil, že firma hodlá značku pozicovat jako vstupní místo pro věkovou skupinu 35 let a starší. Ostaření portálu má být prioritou, ale termín spuštění znám není. Je to zajímavá vize, obsahu pro mladé je na internetu přehršel, ale právě že obsahu, který by zaujal „starší“ cílovou skupinu, nemá Centrum Holdings přehršle. Bude muset sáhnout po partnerstvích s dalšími servery. Snad bude mít tentokrát se značkou Atlas úspěch a nedočkáme se jejího zániku.