Petr Staněk: bublina splaskla, trh s online zájezdy tolik neroste

25. 6. 2007
Doba čtení: 12 minut

Sdílet

Autor: 29
NetTravel.cz je druhou největší českou internetovou agenturou. Marketingový ředitel Petr Staněk odhaduje cenu společnosti na 65-70 milionů. Trh se prý profesionalizuje a firmy jsou ve výdajích opatrnější. „Spamovou aféru“ považuje za nafouklou a tvrdí, že se jednalo o obyčejný linkbuilding.

V jaké je teď NetTravel kondici?

Myslím, že v dobré. Jsme spokojení, daří se nám. Jsme etablovaná firma, posouváme se do kamenného světa. Otevřeli jsme pobočku v Brně, chystáme další v Ostravě. Letos se těšíme na zisk.

Petr Staněk
Petr Staněk (28)
  • V letech 1999 – 2003 pracoval jako Marketing Manager ve společnosti European Internet Network Inc. a později v mateřské společnosti Internet Product Development Group Inc.
  • Od začátku roku 2004 působí jako Marketing Manager ve společnosti Net Travel.cz, s.r.o.
  • V letech 2001 – 2003 získal dálkově diplom v managementu z Open University ČR.
  • Od začátku roku 2004 studuje dálkově MBA program na britské The Open University – Business School UK.
  • Je členem TUESDAY Business Network.

Letos bude NetTravel úplně poprvé v zisku?

To ne, ale hodně jsme nedávno investovali a expandovali, hlavně na Slovensku. Reagovali jsme na to, že do Invie přišel nový investor ze Švýcarska. V zisku jsme byli v prvních dvou letech naší činnosti – v roce 2003 a 2004. Až letošní rok skončí, konkrétní číslo oznámíme.

Zveřejníte také obrat?

Podle naší dohody s investorem, společností Unimex Group, nemůžu tento údaj publikovat. Ale kdo má zájem, vyčte ho z výsledovek, z veřejně dostupných údajů v obchodním rejstříku. Ani naše konkurence typu Last.cz výsledky nezveřejňuje.

Kolik lidí pro NetTravel pracuje?

Je nás zhruba přes 50, v sezóně více. Ale rád bych podotkl, že zdravost firmy se neměří na počet zaměstnanců. Ideální stav by byl, kdyby NetTravel.cz měl 10 klíčových zaměstnanců a vše ostatní dělaly online systémy.

Pro někoho možná zajímavá informace: kolik nabízíte svým brigádníkům v call centru?

Přijímáme převážně studenty vysokých škol. Výše platu se nedá takto říct, protože máme progresivní bonusové systémy. Ti dobří si vydělají klidně dvacet tisíc za měsíc, ale samozřejmě to není průměrné číslo.

Naši lidi mají dobrou znalost o destinaci. K telefonu vždy dostanete toho, kdo byl tam, kam letíte.

Jaká je vaše pozice v NetTravelu?

Jsem marketingovým ředitelem a jeden ze spolumajitelů. Unimex Group odkoupil v roce 2005 polovinu firmy. Druhou polovinu tvoří zakladatelka Naďa Rysková, Richard Cvach, já a můj bratr Jan Staněk. Osobně mám tuším jedenáct procent firmy. Kompletně se starám o marketing.

Kolik hodin denně pracujete?

Považuji za zásadní se své práci věnovat naplno. Zabírá mi tak deset, dvanáct hodin denně. Snažím se pracovat efektivně, vyhýbat se schůzkám, které nikam nevedou, a úkoly delegovat.

Ve stáji Unimex Group jsou i další firmy z oblasti travel byznysu. Jakou pozici v ní má NetTravel?

V tisku probíhaly diskuse, že se NetTravel po akvizici s Unimex Group stane prodlouženou rukou Čedoku, ale není to pravda, všechny firmy mají vlastní byznys plány, jsou nezávislé a jsou řízeny svými majiteli. Samozřejmě dochází ke sdílení know-how a obchodních výsledků. My jsme jako všichni cenově orientovaný portál, protože lidi se rozhodují podle ceny. Když chtějí kvalitní zájezd, jdou rovnou za Čedokem nebo za EsoTravel, což je jednička mezi exotickými zájezdy.

Vy ale přece nemůžete konkurovat cenou, neboť ta je stejná jako u cestovních agentur…

To ano. Bylo by pěkné, kdyby tomu tak nebylo, ale na 99,9 procent naleznete u online cestovních agentur ceny úplně stejné, jako nabízejí cestovní kanceláře. Občas tedy zaznamenáváme excesy, třeba když na HolidayWorld cestovky oznámily slevy až deset procent, aniž by nás upozornily.

Jak vysoké máte marže?

Je to zhruba osm procent. Průměrná cena prodaného zájezdu je 32 tisíc korun. Těší nás, že Češi jako zákazníci začínají vážit hodnotu svého času a už neletí na týdenní dovolenou za čtyři tisíce korun v tak velké míře.

Souboj s Invií

Když jste před dvěma lety poskytl Lupě rozhovor, říkal jste, že za dva roky vystřídá NetTravel Invii na pozici jedničky. Proč se tak nestalo?

Takové ambice jsme opravdu měli. Upřímně říkám, že se nám to nepovedlo. Je fakt, že naše představy byly trochu jiné, očekávání vyšší. Ale nehodnotil bych to jako náš výrazný neúspěch. My jsme tehdy teprve nastupovali, Invia už byla etablovaná a měla investora. Myslím že soupeř nezaspal a odvedl kus dobré práce.

Další věc je ekonomika provozu. Mohli bychom se na Invii dotáhnout napumpováním peněz, ale když jsme si to finančně spočítali, ten boj by byl neúnosně drahý. Dneska je pro firmy důležitý zisk, obrat již není podstatný. V tom ta bublina trochu splaskla, protože ještě před dvěma lety se valuace firem odvíjela podle obratu, dnes podle zisku. A jsem rád, že jsme do tohoto stadia dospěli.

Jakým způsobem chcete Invii dýchat na záda?

Dnes jsou české online cestovní agentury plus minus stejné. Co jedni vymyslí, hned druzí zkopírují. Firmy se učí jedna od druhé. Jediné, co rozhoduje, je kvalita. Snažíme se soustředit na profesionalizaci, komunikaci se zákazníkem a profilaci značky. Naší předností oproti Invii jsou také technologie. Běžíme na dot netu a ukazuje se to jako podstatná výhoda.

Ale každá online cestovka má své přednosti, slabiny a strategie. Invia se rozhodla utíkat přes franchising do kamenného světa. My nechceme bojovat v kvantitě poboček, ale v kvalitě. Naší strategií je věci neuspěchat. NetTravel.cz tu bude i za dalších 50 let.

Ideou Invie je nejspíš to, že si lidé dost často na webu dovolenou vyberou, ale koupit ji chtějí osobně v kamenné prodejně. Zákazníkům chybí osobní kontakt.

Ta myšlenka není vůbec špatná. Ale je zisková? Myslím že mají problémy v tom, že je ty lokální agentury obcházejí. Bohužel jsme v Čechách a naši Švejkové na všechno přijdou. Znovu bych zmínil tu kvalitu – jejich kancelář má možná plakát Invie na stěně. My jdeme jinou cestou. Zakládáme vlastní kamenné pobočky, kde můžeme kontrolovat kvalitu.

Jinak není zase tak těžké vymyslet nějakou přidanou hodnotu. Stačí se podívat na americké weby typu Expedia a nápady jsou hned tu. Ovšem už daleko složitější je jejich realizace a implementace do praxe.

Například?

Vynikající je to, že web zjistí, kdo jste. Student? Byznysmen? Táta od rodiny? Oni vám pak podle toho zvolí nabídku. Je to nesmírně uživatelsky příjemné. U nás se musíte probírat seznamem zájezdů nebo zavolat na call centrum s otázkou, kam jet.

Předpokládám, že zkopírovat personalizaci webu není tak jednoduché, když tu ještě není…

Je to spíš otázka dvou tří let. V Americe jsou ty firmy napřed, jejich weby nemají chybičku. Nápady jsou krásná věc, ale rozhodující je realizace a finanční možnosti.

No právě. Investujete do analýzy webů, uživatelských testů apod.?

S analýzou od Dobrého webu jsme byli spokojeni.

Co přinesla?

Ukázala nám věci, které vidí uživatelé, ale my ne. Jde o uživatelské prostředí. Třeba ta Expedie – to je stoprocentní web skoro bez chyby. Když si nalijeme čistého vína, nemůžeme říci, že máme ve srovnání s Expedií podobný web.

Hovořil jste o nenaplněném optimismu… je dnes trh tak úplně saturovaný, že už se nebude vyvíjet razantně?

Trh je pořád velmi zajímavý. Na druhou stranu cestovní kanceláře nespaly. Všechny cestovky, včetně těch největších, vyvinuly vlastní online systémy a začaly nám velmi dobře konkurovat. Tím nám to trochu ztížily. Mají svou dynamiku, ten kus koláče si trochu vzaly zpátky a berou si ho dále.

Dobrým příkladem je projekt Last.cz, který si vzal pod svá křídla Internet Mall. Očekávání také byla zcela jistě vyšší, a to si myslím, že Mall má s e-komercí a vývojem výborné zkušenosti. My jsme se toho spojení docela obávali, ale ukazuje se, že tržní podíly hlavních hráčů již nebudou vykazovat nějaké dramatické změny.

Nástup byl pro tyto firmy hrozně drahý, dnes se omezují rozpočty a firmy pečlivěji a opatrněji váží každou korunu, než ji vydají. A to je dobře.

Je tedy ještě na českém Internetu prostor pro růst v tomto sektoru?

Věříme, že ano. Dnes internetový prodej zájezdů představuje 18–20 procent všech prodaných dovolených v ČR. V USA a ve Velké Británii je to až 40 procent. Další dva až tři roky bude trh vykazovat růst, ale souhlasím s kolegou Radkem Stavinohou, že tu už není prostor pro dalšího velkého hráče. Myslím, že vstup nového subjektu a začátek na zelené louce je prakticky nemožný, nebo by to stálo desítky milionů.

Je to pěkně vidět na Slovensku, kam české firmy přišly, v podstatě zkopírovaly weby a přenesly know-how. Ukázalo se, že slovenská konkurence to nemůže ustát. České firmy jsou tam tak lídry trhu.

Kdo je na Slovensku vlastně první? Invia prohlašuje, že ona, vy to zpochybňujete…

Dle mého názoru to není to pravda, Invia do svých obratů započítává realizované zakázky z Čech a naopak. Jsem přesvědčený, že se letos na Slovensku odehraje zajímavá bitva a všichni důležití hráči dopadnou plus minus stejně. Já bych se velmi nerad přel o to, kdo je a není lídr trhu. Důležité je, co zbude na konci roku v pokladně. „Cash is the king.“

O prodeji online agentur

Je pravděpodobnější, že by nový zájemce někoho koupil? Už dlouho se mluví o možném prodeji Invie.

To je docela složitá problematika. Konkrétně v případě Invie se domnívám, že když se finanční investor podívá na její ziskovost vzhledem k deklarované ceně, tak mu návratnost investice nevyjde.

Proč myslíte? Jak se vůbec takové internetové firmy ohodnocují?

Je pravda, že Invie pořád investuje, takže je pro ni těžké vykázat vysoký zisk. Takové firmy se ohodnocují tak, že se vynásobí EBIT deseti až patnácti. To je běžná valuace. To znamená, že Invia by musela mít takový zisk, aby vykázala valuaci nad 200 milionů, a to dle mého nedokáže. Na druhou stranu kupní cena dává smysl při akvizici konkurencí, ať už by to byla Expedia, Travelplanet nebo kdokoli jiný. Když by se vzalo v úvahu snížení nákladů na call centra a další záležitosti, pak by ta částka dávala smysl. I vzhledem ke stále ještě rostoucímu trhu.

Jakou hodnotu by měl NetTravel?

Firmu si ceníme na 65–70 milionů.

Když by se NetTravel prodával, tak vcelku, nebo byste třeba jen prodali svůj podíl?

To záleží vždycky na podmínkách, jsou zde různé variace. V případě prodeje bychom se samozřejmě poradili s naším investorem. Nicméně v současné době o prodeji neuvažujeme a prakticky jsme na začátku našeho podnikání, čili si myslíme, že je poměrně brzy.

Z kterých oblastí by se mohli rekrutovat zájemci o koupi českých online cestovních agentur?

Kdyby to bylo jednoduché, byla by třeba Invie dávno prodána a nenabízela by se takto veřejně. Vytvořit firmu, prodat ji a odejít s kufříkem peněz je asi sen všech. Ale takto to nechodí. Kupec se může rekrutovat z oblasti konkurence a cestovních kanceláří. Pro ně by to mohlo být zajímavé. Pak se o online agentury mohou zajímat obchodní investoři, ale pro soukromého investora by to mohla být poměrně riziková investice. Na druhou stranu rizikových fondů je ve světě a Evropě dostatek. Od toho je slovo „riziko“.

A samozřejmě tu jsou zahraniční partneři. Máme zkušenost, že Expedia pozorně sleduje slovenský trh, protože jsme tam chtěli zaregistrovat ochrannou známku lastminute.sk, což Expedia napadla stížností na slovenský patentový úřad.

Teď přichází doba stabilizace a profesionalizace, firmy začínají vykazovat zisky a tím jsou pro zahraniční společnosti zajímavější.

Mohl by si dovolit koupit Invii třeba Unimex Group? Že by se Invia a NetTravel sloučily…

Teoreticky to možné je, ale zatím se o tom neuvažovalo. Na pořadu dne to není, muselo by se to vykalkulovat. A samozřejmě nemohu mluvit za Unimex Group. Kapitálově je to velice silná společnost s téměř dvacetimiliardovým ročním obratem, ale do jejich obchodní strategie nemůžeme jakkoli zasahovat a ani ji ovlivňovat.

O affiliatu

Slyšel jsem, že chystáte nový affiliate systém.

My jsme se rozhodli v něm Invii nekonkurovat, protože jsme jej považovali za černou díru. Ale když Invie teď na jaře udělala změny ve svém programu, tak jsme se rozhodli pracovat na nové verzi. Také bude založena na procentech, jako dosud. Žádné velké změny čekat nelze, spočívat budou spíše v interface a marketingové komunikaci.

Platbu za prokliky nezavedete? Počítáte s jen procentuální provizí za prodaný zájezd?

Teď to nedokážu říct, možné je vše. Na konci léta uvidíte.

Kolik nyní máte affiliate partnerů?

Máme šest až sedm hlavních affiliate partnerů. Vyplácíme zhruba půldruhého milionu na provizích za rok. Náš systém určitě není tak rozšířený jako ten Invie, z jednoduchého důvodu. Podle našich informací platili na provizích dvakrát tolik, než jsme byli ochotní zaplatit my. To nedávalo ekonomický smysl. Až potom, co ho přestali dotovat, jsme se na něj zaměřili i my.

Proč by jinak partnerský program Invia měla, když by jí nic nepřinášel?

Jedna teorie je, že si to špatně spočítali a až teď se na to zaměřili. Další z možností je, že se snažili natáhnout zákazníky, aby s nimi jeli i další rok. To je ale dle mého názoru poměrně drahá varianta. Je to spekulace, ale teď logicky dospěli k tomu, že se provize snížily.

Invia systém ale překopala a tak jednoznačné to není, ne?

Určitě provize spíše snížili, provize spadly dolů.

Chystáte se na vlastní prodej letenek?

Ne, nevidíme v tom žádný přínos. Marže jsou tak nízké, že bychom splakali nad výdělkem. Letenky nám servisuje Asiana, potažmo Letuska.cz, a letenky prodáváme na doméně letenky.nettra­vel.cz. Pokud se to rozjede jinde, tak bychom to mohli udělat vlastní systém na prodej, ale moc tomu nevěřím (úsměv).

Spam? Linkbuilding?

Do jaké reklamy investujete?

Je to značná část našeho rozpočtu, klasický mix na českém Internetu: Seznam, Sklik, Adwords. Hodně investujeme do SEO, teď se v něm rozehrála nová bitva. Tištěnou reklamu moc nepoužíváme, jen bartery. Neumíme ji změřit a na branding v tištěných médiích nemáme takové prostředky.

Nepoužíváte náhodou i spam?

Vy narážíte na kauzu, která se objevila v některých médiích. Já bych neřekl, že to byl spam. Byla to čistě marketingová aktivita, chtěli jsme vyměňovat odkazy s partnery. Vyšla z toho emotivní diskuse, ale ta nabídka byla legitimní. Některá média to rozmázla, udělal se velbloud z komára. Jak rychle tato kauza vznikla, tak rychle zanikla.

To byly ale e-maily rozesílané v podstatě naslepo bez osobního oslovení webmastera a uvedení jeho stránky.

Měli jsme brigádníky, kteří na klíčová slova hledali stránky a stáhli je do databáze, a pak jsme partnery kontaktovali. Ten projekt trval zhruba rok, takže některé stránky třeba zmizely, a tak vznikala nedorozumění. Podle mě ta nabídka byla v pořádku. Ale poučili jsme se, některým potenciálním partnerům telefonujeme.

Odkazy uvedené v patičce vašeho webu jsou komerční?

Ne, jsou to výměnné odkazy. Klasický reklamní prostor prodáváme přes Centrum.cz.

Bude vás osobně dále uspokojovat udržovat NetTravel? Nebude vám chybět ten vzrušující startup firmy?

MM Influenceři

Nikdy se nemá říkat nikdy. NetTravel je jednoznačně má hlavní obchodní aktivita, ale jsou i soukromé. Stále studuji, plus občas investuji do nemovitostí. NetTravel je ale priorita a baví mě.

Děkuji za rozhovor.

Spamoval NetTravel?

Autor článku

Autor vede MEDOBOS s.r.o., je Copywriter.cz a dělá weby pro Benešov i Říčany.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).