Pane Peterko,
Vaše články se čtou dobře, ale tentokrát by bylo vhodné zabrousit do trochu vzdálenější historie - propojovací poplatky nebyly prvotně určovány mobilními operátory, ale operátory fixních sítí v čele s SPT Telecomem a byly ve výši (pokud se dobře pamatuji) 12-15 Kč za minutu. Tento marketingový omyl fixních operátorů, jejichž management podcenil reakci českého trhu na mobilní nabídku, měl za cíl odradit běžného zákazníka od mobilních sítí. V okamžiku, kdy mobil přestal být telefonem pouze pro podnikatele a "k mobilu" obrátila české rodina - zejména "náctiletí", zbyl pro fixní operátory tak leda pláč nad rozlitým mlékem. POčet uživatelů mobilů překročil počet fixních linek a SPT a spol tahaly za kratší konec provázku.
Dnes máme skoro 10 miliónů mobilů - s docela dobrým ARPU - a počet zákazníků pevných linek odhaduju na 2,5 miliónu, kdysi ČTC uváděl 2,8 miliónu zákazníku, nyní p.Berdár demagogicky hovoří o 3,6 mil. zákazníků, což je samozřejmě nesmysl - alá každé ISDN = 2 resp. 30 linek. Propočtete-li si ARPU na telefon, jsou na tom hůře než ARPU na SIM - a to nehovořím o faktu, že na jednu linku je obvykle více než jedna osoba.
Prostě "pevné linky" se snaží obhájit hlasové minuty, což je ztracený boj - správnější by bylo nabídnout něco, co nelze "zkopírovat" na mobilu - tedy širokopásmové služby, mám na mysli broadband a nikoli agregaci 1:50, pokud k tomu nedojde, tak jim žádný ČTÚ stejně nepomůže, ať se pan Rubeck rozčiluje jak chce.
je to sice jenom drobny detail, ale pokud pojmenovavam firmy podle jejich skutecnych jmeno tj. Eurotel, RadioMobil (resp. T-Mobile), hodilo by se misto "Oskar" pouzit jmeno Cesky Mobil
Čeští mobilní operátoři jdou (přirozeně) za co nejvyšším ziskem a často používají PR metody, které mají veřejnosti nalít do hlav, že hovory z mobilních telefonů (bez rozdílu operátora) jsou vlastně "ztrátové". Jenomže jak by potom dosahovali rekordních zisků?
Není třeba věřit každému (mobilnímu) operátorovi vše, co zplodí jeho tiskový mluvčí nebo PR článek v tisku... Ostatně - i ten Oskar má stejné (vysoké) ceny na hovory do pevné sítě, jako na mobilní konkurenci. U zákazníka jeho "snaha o snížení propojovacích poplatků" vidět není.
Nerad slovíčkařím, ale užití slova 'adekvátně' je zcela neadekvátní v kontextu věty "Díky tomu mohli mobilní operátoři nabízet adekvátně nižší ceny za volání z mobilní do pevné sítě" Každý ze tří 'konkurenčních' mob. operátorů vynakládá ročně desetimiliardové částky na reklamní kampaně s cílem přesvědčit zákazníka o své zcela mlhavé výlučnosti oproti konkurenci. Jde tedy o nepřiměřený zisk, který není využitý v souladu se zájmem zákazníka, an přirozeně již dávno ví, kteří 3 vyvolení operátoři zde společně tvoří trh. Proto je stanovení účtovaných cen (nejen zde) zcela neadekvátní. Smyslem 'Úřadu' je blaho zákazníka a jeho povinností je se starat o hospodárné a účelné využití tržeb, které jsou v deformovaném konkurenčním prostředí vlivem oligopolu snadno zneužitelné k nekalé soutěži namísto rozvoje telekomunikačních a datových sítí a jejich dostupnosti. Ceny volání nejen v tomto konkrétním typu propojení nejsou ani v nejmenším 'adekvátně nižší' nýbrž neadekvátně vysoké a už před mnoha lety bylo na místě se touto disproporcí začít seriózně zabývat. Nerozumím, proč nezávislý publicista tato zásadní fakta vyjímá z kontextu a podílí se tak aktivně na deformaci telekomunikačního trhu. Tato slova bych spíše čekal z úst tiskových mluvčích několika (na prstech jedné ruky počitatelných) společností, tvořících v naší zemi cenovou hladinu telekomunikačních poplatků a konektivity obecně, porovnatelnou dnes snad jen se zeměmi, jejichž vlády nástroji podobnými našemu ČTU udržují a spravují informační embargo uvalené na své obyvatelstvo z etnických nebo náboženských důvodů.