Kandidatura na vysokého státního úředníka bude podmíněna přísnými kvalifikačními předpoklady. Nestane se tedy, že by do pozice hlavního hygienika mohl být zvolen Karel Gott nebo Dolly Buster. Naopak, lidé budou vybírat ze 2-3 kandidátů s plnou kvalivikací, kteří představí veřejnosti svou schopnost komunikace a obhájení svých kroků.
Docílíme toho, že hygienik bude občanům např. zodpovědný za likvidaci českých hotovek, a že své kroky bude činit s vidinou časové omezenosti svého mandátu, jednoduše řečeno docílíme tím rotace úředníků na vysokých postech.
Protiargument Karel Gott hlavním hygienikem bych tímto považoval za vyvrácený a celá věc se vrací zpět z naivity do reálu. Na závěr bych jen dodal, uvědomme si, že mandát může odebrat jen ten, kdo jej udělil, a že tedy přímá volba podmiňuje praktickou odvolatelnost těchto osob občany.
To jako bude hygienik mit nejaky svuj program/nejaka sva autonomni rozhodnuti nepodlozena striktne vykladem zakona?!
Nejde o program, chápete to zle. Jde o schopnost komunikace s veřejností (i odbornou). Jde o zodpovědnost přijatých rozhodnutí vůči veřejnosti a o rotaci úředníků. Zeptejte se právníků, jaký je rozdíl mezi zákonem a jeho výkladem. Ostatně, není snad třeba dokladovat, jak nesmyslné výklady zákonů jsou ná schopni úředníci v této zemi podsouvat a jaké paskvily obhajují nařízeními shora (např. z EU).
"kteří představí veřejnosti svou schopnost komunikace a obhájení svých kroků"
Slusny smysl pro sebeironii :-D
"Docílíme toho, že hygienik bude občanům např. zodpovědný za likvidaci českých hotovek"
To jako bude hygienik mit nejaky svuj program/nejaka sva autonomni rozhodnuti nepodlozena striktne vykladem zakona?! Navic, to chcete i urednicky posty zpolitizovat, aby vyhraval nejvetsi populista?!
"celá věc se vrací zpět z naivity do reálu"
Delat blazny z novinaru si muze dovolit Klaus (a ani ten ne - i u nej to bylo vseobecne brane jako nevychovanost), u vas je to pak vylozene smesne. Jinak mimochodem opet vytribeny vkus k sebeironii.
1) nesmysl, vzdycky se najde nekdo kdo se zajima:)
2) kdyz to budou kvalifikovani politici, tak v cem je problem?
3) tojo, treba u sefa NKU verejnost nechape k cemu potrebuje k praci tri sluzebni auta a velmi luxusni bytecek. treba ja bych to vysvetleni rad slysel a casu by to snad moc nezbralo;)
1, a? to ho ma volit ten jeden (prehanam), ktory sa zaujima?
2, v tom, ze ked robis politiku, tak sa neriadis len tym, co je spravne, ale aj tym, co je politicky spravne.
3, a co by ste z toho ziskal, ked by vam to vysvetlenie podal. na riesenie zrovna tohoto pripadu existuju vyrazne jednoduchsie mechanizmy (samozrejme nie v tomto bananistane), nez priama volba uradnikov.
1, to znamena, ze mala ucast nebude, alebo ze nevadi, ze mala ucast bude?
2, trochu to doplnim: Co je horší, úředník jako politik (v tom pravém slova smyslu, tedy ten kdo se musí - by se měl - ohlížet na potřeby veřejnosti) nebo úředník ovládaný politiky (v tom pravém slova smyslu, tedy ten kdo se musí - by se měl - ohlížet na potřeby veřejnosti)?
osobne si myslim, ze v tomto pripade je zbytocne, aby kazdy tu politiku riesil kazdy - berie to dost casu ;).
3, ano, verejnost podcenujem (a z mojho pohladu pravom :). u odbornej som si neni isty. ad "není nutné, aby volil celý národ" - kto by teda musel/mal/mohol volit?
Já si myslím, že především máme zcela otočené systémy voleb do komor parlamentu. Poslanecká sněmovna neboli zákonodárný sbor by měla být volena většinovým způsobem a voliči by měli mít možnost poslance odvolat. Naopak senát (jakási rada starších a pojistka proti ústavním veletočům) by měla fungovat na bázi poměrného zastoupení politických stran. Tím bychom se vyhli tomu, že v současnosti prakticky vládnou stranické aparáty, které je pro lobisty mnohem jednodušší ovládnout. Zkuste se nad tím zamyslet, jak by asi na dnešní situaci reagovali relativně nezávislí poslanci, kteří by nebyli v područí stranických aparátů, ale naopak by měli před sebou vidinu odvolatelnosti a doplňovacích voleb.....
Je mi jasné, že tohle je velké sousto pro jakoukoliv stranu, ale IMHO je to jediná cesta jak 100hoven.
Ti kdo by mohli systém změnit na tom nemají zájem. V současné době jsou tyto pozice děleny stranicky. Dokud se tu nevyskytne úplně nová nezkažená strana (kde jí vzít?), nebude na změnu vůle.
1) jeden? jak ste na to prisel ze bude jen jeden.
2) nojo ale kdyz jsi dosazen kamarady tak delas jen to co je dobre pro ne a pro tebe
3) aha, takze kdyz nemam tuseni o praci urednika a chci si ji teda nechat vysvetlit, tak bych tim vlastne nic neziskal a chtit to nemam?
1, to bol priklad (trochu prehnany), ktory moze nastat
2, a? to ma ako verejnost volit uplne kazdeho v statnej sprave (ved by tam niekto mohol byt dosadeny kamaratom)
3, ja som nikde nenapisal, ze to vysvetlenie nemate chciet. pytal som sa, co by ste tym ziskal.
Nad podobným nápadem jsem kdysi jen tak ze srandy přemýšlel, vím že je nerealizovatelný.
Vysoký státní úředník by se dal volit tak že by se přihlásili zájemci a z nich by byl vybrán daný úředník komisí. Komise by byla složena z náhodně vylosovaných lidí kteří by se přihlásili dobrovolně a měli danou kvalifikaci. Jednoduché, průhledné, těžko zkorumpovatelné
predpokladam, ze cielom tohoto navrhu je zvysit kvalifikaciu a bezuhonnost uradnikov.
ak ano, tak vas ciel je spravny. nespravny je ale sposob, akym ho chcete realizovat. tu je len zopar z dovodov, preco:
1, ludia sa o tieto veci nezaujimaju - uz o parlamentne volby nie je az taky zaujem, komunalne a europske su skoro ignorovane. na taketo volby by ludia kaslali uz uplne.
2, uradnici by sa stavali politikmi - to najhorsie, co sa moze stat.
3, verejnost o praci jednotlivych uradnikov nema tusenie a predpokladam, ze vysvetlim im to by zabralo sprilis vela zbytocneho casu.
osobne by som sa skor sustredil sa sprisnenie kontroly, hodnotenia a urcenie zodpovednosti za jednotlive rozhodnutia.
Podívejte, jistě nemáme patent na rozum. Ten koncept se dá poměrně nenásilně odzkoušet a neosvědčí-li se, pak od něj lze odstoupit. Jedině praxe odpoví na to, zda je ten nápad skutečně naivní nebo vlastně docela dobrý. Občas se na první pohled naivní věci při hlubším rozboru ukáží jako nejlepší řešení z možných.
Jen připomenu, že tito úředníci jsou ve skutečnosti vysokými manažery disponujícími značnými lidskými i finančními zdroji. Sem spadají např. i ředitelé veřejnoprávních médií.
Jen krátce k Vaší argumentaci:
1) Námitku malé účasti nesdílím, neb jsem přesvědčen, že volit budou ti, kteří k tomu mají co říci a o problematiku se zajímají.
2) Co je horší, úředník jako politik (v tom pravém slova smyslu, tedy ten kdo se musí - by se měl - ohlížet na potřeby veřejnosti) nebo úředník ovládaný politiky? Nemyslím si, že se dá záležitost charakterizovat slovy "to je to najhorsie, co sa moze stat", nemáte to nijak doloženo.
3) Nepodceňujte veřejnost a už vůbec nepodceňujte odbornou veřejnost. Vždy mne překvapuje jak mnoho lidí v této zemi se poměrně dosti do hloubky zajímá o z hlediska široké veřejnosti "nepodstatné" věci. Souvisí též s bodem 1), není nutné, aby volil celý národ.
Vaši poslední větu máme v programu částečně zahrnutu také. Je to výzva k přijetí zákona o státní službě a požadavek odpovědnosti úředníků za přijatá rozhodnutí.