Skylink nemohl úbytek HD kanálů ovlivnit
Na internetových fórech, které se věnují digitální televizi (včetně serveru DigiZone.cz) se za poslední měsíce začaly objevovat nářky diskutujících nad směřováním satelitní služby Skylink. Uživatelé si především stěžují na to, že z nabídky operátora ubývají HD programy, případně tyto verze bývají nahrazovány pouhou standardní kvalitou, naopak se v hojnějším počtu objevují stanice právě v SD rozlišení. Nemalý podíl na této skutečnosti měl krach bulharského operátora Satellite BG, s nímž Skylink řadu programů sdílel. Člen představenstva jeho provozovatele, společnosti M7 Group, Jaromír Glisník, to ale nevidí tak bledě.
Je pravda, že několik HD programů jsme byli nuceni zastavit, případně
změnit do SD podoby, ale hlavním důvodem byl krach našeho bulharského partnera,
konstatoval Glisník. Řada lidí si neuvědomuje, že Skylink nemohl tuto
skutečnost nijak ovlivnit. Programy se vysílaly na kapacitě Satellite BG a
jednoduše tak mohl vzniknout dojem, že stanice z nabídky odebírá právě
Skylink. Skutečnost je ale třeba chápat v širších souvislostech. Podle šéfa
satelitního operátora se naštěstí i přesto tato skutečnost podepsala na počtu
klientů minimálně. Dopad na naši zákaznickou bázi je opravdu velmi malý,
protože některé programy byly v balíčcích, jejichž počet předplatitelů byl
velice nízký,
uvedl Jaromír Glisník. Takové kanály si většinou předplácelo pouhé % klientů

Díky krachu Satellite BG zmizela z nabídky Skylinku i stanice MTV Live HD.
iConcerts HD musel ustoupit plánům pro Benelux
Přechod z vysokého do klasického rozlišení obrazu se nedávno
dotknul také oblíbeného hudebního kanálu iConcerts, který Skylink nabízí v České
republice a na Slovensku exkluzivně jako jediný satelitní operátor. Proč tedy
najednou tato stanice s HD skončila a začala vysílat pouze v SD přesto,
že Satellite BG zkrachoval už před několika měsíci? I tady má člen
představenstva M7 Group vysvětlení: V okamžiku krachu našeho bulharského
partnera jsme hledali umístění pro všechny stanice. iConcerts byl jednou z nich.
Protože jsme měli k dispozici kapacitu pro HD verzi, využili jsme ji. Aktuálně
ji ale potřebuje naše společnost pro zákazníky v Beneluxu, kde se očekává
spuštění nových stanic, proto došlo k tomuto kroku.
Bohužel je pravda, že zákazník, který preferuje hudební stanice ve
vysokém rozlišení obrazu, by musel být z událostí posledních měsíců
poměrně rozčarován. Z nabídky zmizely postupně kanály Deluxe Lounge HD
(později nahrazená Deluxe Music HD a následně vyřazena), 360 TuneBox
(nahrazena SD verzí), MTV Live HD a nyní iConcerts. Člen představenstva Skylinku
přesto odmítá, že by se ze služby stávala platforma, která preferuje programy
ve standardní kvalitě. Některé rozšíření nabídky se týká programů v SD rozlišení,
protože jejich verze neexistuje. To jsou mimo jiné příklady kanálů Nickelodeon (je
k dispozici v HD, ale není lokalizován, pozn. red.) nebo Crime and
Investitation. Pokud HD verze neexistuje, tak ji pochopitelně nemůžeme nasadit,
oponuje Glisník.

Z nabídky Skylinku zmizela HD verze iConcertu, byla nahrazena rozlišením v SD.
Nelokalizované stanice nemá cenu zařazovat
V nabídce Skylinku se v poslední době objevovaly (až na
výjimky) především programy v klasickém rozlišení. Podle člena
představenstva M7 Group je důvod takový, že na pomyslném seznamu HD kanálů,
které jsou k dispozici, nejsou takové, jež by byly atraktivní pro
zákazníky. Myslím si, že nemá smysl, abychom do nabídky zařazovali program v HD
kvalitě, který nebude lokalizován. Je rozhodně rozumnější, pokud do nabídky
přidáme stanici, která je pro diváky svým obsahem atraktivní, byť doposud ve vysokém
rozlišení neexistuje,
uvedl Jaromír Glisnílk. Pokud program lokalizovaný je,
musí ale zároveň splnit podmínku, že si dokáže v nabídce operátora na sebe
vydělat.
Podle člena představenstva M7 Group by teoreticky nebyl problém nabízet
například padesátku programů ve vysokém rozlišení, ale otázkou je, jak by se
toto množství stanic podařilo ufinancovat. Jsme soukromá společnost a
pracujeme s předplatným našich zákazníků. Podle toho tedy musíme
postupovat,
sdělil Glisník. Skylink přesto udělal nedávno čáru přes rozpočet i
kritikům snižování počtu HD stanic a to zařazením této verze Film Europe
Channel. Program se stal součástí balíčku Kombi a vyšších, to znamená, že dopad
na zákaznickou základnu je významný, protože počet předplatitelů těchto nabídek
je přes sto tisíc. Jako prémiovou službu si tento kanál předplácely pouze
jednotky tisíc klientů.

Šéf Film Europe Ivan Hronec může být spokojen. Po necelých dvou letech od svého startu je stanice dostupná v nabídce Skylinku v HD rozlišení.
Placená televize má celkem přes tři sta tisíc klientů
Kritici Skylinku si pochopitelně mohli všimnout také toho, že operátor
se chystá od října některé nabídky zdražit, byť jde spíše o kosmetické změny,
například u balíčku Kombi o přibližně 30 korun. Proč ale společnost M7 Group
přichází s tímto krokem právě v tuto chvíli? Je velmi jednoduché si
srovnat nabídku balíčku Kombi v dubnu 2011, kdy byl spuštěn, s tím,
co obsahuje dnes. Myslím, že se příliš nespletu, když řeknu, že přibylo
nějakých deset programů. Zdražení o 27 korun mi tedy připadá velmi úměrné. Reálná
cena balíčku narostla o hodně,
zdůvodnil Glisník. Zdražení u operátora by ale
bylo možné zdůvodnit také tak, že se mu nedaří a musí kompenzovat případný
úbytek klientů. Je tato úvaha správná?
Podle Glisníka naopak. Počet zákazníků Skylinku prý stoupá. Meziročně
naše zákaznická základna ve všech kategoriích rostla. U balíčku Kombi odhaduji
nárůst přibližně o 30 % zákazníků. Pokud bude balíček s malým počtem
zákazníků, tak jeho zdražení pochopitelně ničemu nepomůže. Zvýšení ceny krát
malý počet zákazníků dá logicky malé výnosy,
uvedl člen představenstva M7
Group. HD balíčky si v současné době předplácí více než sto tisíc
zákazníků, celkem si placené služby objednává přes tři sta tisíc klientů. V současné
době se počet klientů Skylinku pohybuje okolo 2,1 milionu a tato cifra platí už
přibližně rok. Někteří zákazníci poté, co jim skončí ochranná lhůta, už se
rozhodnou servisní poplatek neplatit a odpadnou, jiní klienti zase přibývají. Zatím
tedy stagnujeme,
konstatoval Glisník na závěr.
„Meziročně naše zákaznická základna ve všech kategoriích rostla. U balíčku Kombi odhaduji nárůst přibližně o 30 % zákazníků," říká člen představenstva M7 Group Jaromír Glisník.