Platit 50Kč za přečtení jednoho článku, např. http://www.digizone.cz/clanky/zlata-samkova-v-nedeli-s-podilem-37-nejsledovanejsi-z-olympiady-stafeta-muzu, to je zřejmě špatný vtip. Jsem jediný, komu se ta cena zdá naprosto mimo mísu? Byl bych zvědavý, kolik lidí jednorázově zaplatí. Myslím, že nikdo.
Asi jsem pesimista, závistivec, atd. (no, aspoň zatím nejsem kryptofašisata, viz mladý Lister v Č. trpaslíkovi), ale mně to připadá spíš jako naprostá katastrofa.
Shrňme si to: Podle Netmonitoru z loňského jara je na CZ Internetu asi 6,5 milionu lidí. A podle údajů tohoto článku placené weby získaly v nejlepším případě tisíce, ale většinou spíše stovky předplatitelů, takže se pohybujeme v setinách procenta potenciální čtenářské obce. V případě tabletových verzí časopisů a deníků měla úspěch jen reklamní kampaň Samsungu a velice pochybuji, že si dotyční předplatné obnoví, až jim vyprší to zaplacené Samsungem - domnívám se, že to brali jen jako dodatečný bonus k celkem drahému přístroji. Motýlek.com též představuje zvláštní případ - průměrná tržba na jednoho předplatitele činí 30 kKč, což skoro jistě nejsou jednotlivci, ale instituce (v širším slova významu, tedy jak veřejné, tak soukromé) - už to zaznělo v názorech výše. Takovou klientelu však asi získá málokdo, navíc instituce s dostatečnými prostředky už nyní mají přístup k zavedeným placeným informačním zdrojům.
Abych to zkrátil - pokud se budou držet stejná čísla i nadále, pak placený webový obsah u nás zřejmě má téměř mizivou šanci.na úspěch. Uspěje asi jen pár výjimek, zejména ti, pro něž to bude spíše zábava - viz F. Fuka. To je ovšem velmi známé jméno v oborech jeho zájmu, ale i on má ustálené tržby hluboce pod průměrnou mzdou a funguje to očividně jen díky tomu, že jde o práci jednoho člověka (pro ty, kdo nevydrží bez angličtiny - "one.man show").
Náklady novin klesají opravdu hodně, překvapilo mě, jak málo mají HN a LN, zjevně už se prodává jen bulvár (MFD k němu směřuje mílovými kroky), ovšem to se dalo čekat Jenže čtenáři papírových novin zjevně nepřešli na placená elektronická média, ale na NEPLACENÁ elektronická média - televizi a Web. Je vysoce nepravděpodobné, že ti, kdo odešli od novin (podle situace ve svém okolí soudím, že k tomu přispěla jak zvyšující se cena, novin, tak klesající kvalita obsahu, který je navíc v naprosté stejně dostupný jinými kanály zdarma) se nadšeně vrhnou na placený elektronický obsah. Český trh je prostě příliš malý a neplacená konkurence (pomiňme teď její kvalitu, ta očividně zajímá málokoho, když se nejvíc prodává bulvár) příliš velká.
Jazyková poznámka na závěr: Opravdu je nutné používat ty příšerné výrazy "online" a "print"? Vždyť mají jasné české protějšky (chcete-li, tak ekvivalenty - mně cizí slova nevadí, ale z historických důvodů čeština u cizích slov nejprve hledá termíny z latiny a řečtiny, až pak sahá do jiných jazyků). Ale asi jsem nechutný jazykový purista (takže nakonec i ten kryptofašista - nebo alespoň "grammar nazi" či spíše "language nazi").
Mi nevadí, že chtějí vybírat platby nebo že si za článek účtují padesátku... to je venkoncem vzato jejich věc. Vadí mi (ba sejří mě), že zamčené články se točí dole v liště iinfa a já jim na to ze zvyku klikám, protože téma televize a sledovanosti je tak trochu můj koníček. Zdůrazňuji ovšem, koníček. Nejsem profesionál v oboru, takže opravdu nemám ani to nejmenši nutkání platit pajzku za něco, co z mého pohledu není "výdělečná" informace, nýbrž cosi na úrovni "Hutnických rozhledů" či "100+1 zahraniční zajímavosti". Informace o tom, která estráda zase na Nově propadla a proč, mě sice potěší, ale za peníze ji zkrátka oželím - tím spíše, že už jsem Novu dobré tři roky neviděl. ;-)
Nikde. Ale to, co se v něm píše, (a vy chcete číst opravdu úplně vše, co v něm je?) na netu najdete, i když někdy pod jiným názvem a v jiné formě zpracování. A kdyby se z těch cen ty nuly umazaly, možná by se pár plátců našlo. Skoro čtyři litry ročně za něco, co nemám možnost si předem ověřit prostě nedám.
Vychazel jsem z toho, ze se bavime o Motejlkovi. Co se tyce Digizone, mame na http://www.digizone.cz/predplatne/ ukazky placeneho obsahu.
Problém 067 není v tom, že by články byly nekvalitní. Problém je ale v tom, že ty články ani nijak nevybočují z průměru toho, co se dá běžně číst zadarmo. Například u M. Kašpárka bych si dokonce dovolil tvrdit, že to, co od něj bylo publikováno na 067 a bylo volně k přečtení bylo spíš slabší než některé jeho věci publikované "zdarma" na Finmagu, v podstatě by se něco podobného dalo říct i o dalších autorech.
A tohle je právě zásadní věc - myšlenka platby za "exkluzivní kvalitní obsah" je dobrá, ale u většiny projektů ta "exkluzivita" existuje jen v propagaci vydavatelů. 067 viz výše, u Digizone je prakticky plnou náhradou mediaguru a takto lze pokračovat. O exkluzivitě lze snad mluvit u Motejlka - asi proto je také skoro jediný, kdo je opravdu ziskový...
Nevim jak je to u ostatnich, ale Motejlek si predplaci nektere velke firmy. Na tom samozrejme neni nic spatneho, ale takhle z clanku to vypada, ze se najde docela dost jednotlivcu, kteri za obsah plati a z toho by mohl kdejakej Franta Vomacka vyvodit, ze taky bude publikovat na netu za penize a pak by byl (nebo i z dalsich pokusu uvedenych v clanku mozna je) prekvapeny, ze zoufalcu, co zaplati je tak malo. Samozrejme nevime, jak velky podil ma u Motejlka firemni sektor, ale kazdopadne to chce mit krome kvalitniho obsahu i kontakty do firemniho sektoru, dle meho alfa a omega placeneho webu.
Nojo, Kašpárka jsem nechtěl jmenovat. To byl prostě úlet...
Co se týče ostatních: možná bych něco podobného našel, kdybych věděl co a jak hledat. Ale nikdy by mě nenapadlo např. hledat něco o rusko-japonské válce, a přitom to byl výborný a zajímavý článek.
Proto já tu platbu beru spíše jako za syndikaci a výběr zajímavých témat, než jako platbu za obsah.
No tak zrovna ta RJ válka je trochu nahrávka na smeč - podívejte se například na http://www.valka.cz/clanek_10426.html (a pak další 4 díly)...
A hodně zajímavé je třeba i http://21stoleti.cz/blog/2009/04/21/kdo-byl-vlastne-vitezem-rusko-japonske-valky/ , kde je podrobně popsáno, jak probíhala jednání po válce, což byla taky kapitola sama pro sebe.
Ano, jako syndikace to v 067 zajímavé být může a pokud vás podobná témata nazajímala, tak to pro vás nové bude, to beru. Jenže jakmile se o danou oblast zajímáte, tak najednou těch zdrojů najdete řadu (i v češtině).
Tak zrovna Rusko-Japonskou válku jsem přečetl jedním dechem a jako špatně zpracované téma to nepovažuji.
Osobně mi nevadí, že lze podobný obsah možné najít i jinde a zadarmo. 067 beru spíše jako seznam článků na různá témata která by mě nenapadlo hledat a myslet si, že by mě mohla zajímat. A nemuset se prohrabovat horou balastu.
Ale ano, pokud se o něčemu rozumíte, tak vám to obzory moc nerozšíří. Např. Koubského článek o číslech byl psán snad jen pro humanisty.
Mozna, ze hrebicek je trefeny na hlavicku prave v terminu "zábavné čtení na internetu" (pod coz bych zaradil i bulvar to jest i vsechny ceske internetove deniky). Konkurenci neni jen jine "zabavne cteni na internetu", ale zabava obecne i mimo internet a mimo pocitace. A pokud uz se chce bavit nekdo echt zrovna na internetu, tak tam je obrovska konkurence zabavy, co bude vzdycky zdarma.
To já jsem kvůli placeným statistikám sledovanosti přestal na Digizone chodit. Dříve jsem tam sledoval právě články o sledovanosti TV a občas jsem si přečetl i nějaký další článek. V době, kdy některé články zpoplatnili, jsem si našel daleko lepší náhradu a na Digizone už nechodím.
reklamou, a to je ten nejlepší obchodní model i pro zákazníka. Neplatíte si dohazovačku, ale objekt vašeho zájmu si platí opeření :-))) Je to strategie stará jako svět sám, a evolučně účinná. V dobách zlých po pádu planetky na zem, v dobách konce dinosaurů, přežili jen opeření dinosauři, protože měli lepší a pohotovější reklamu, peří je variabilnější než zbarvení kůže a proto opeřené druhy dinosaurů se mohly snadněji měnit a tím adaptovat na změněné podmínky.