Mohl by mi nekdo strucne a jasne vysvetlit, jak mam jako zakaznik nakupovat ve vice pripadech na www.ebay.com (mam ucet u Ebanky a kartu VISA) abych minimalizoval pro mne z toho vyplyvajici rizika ?
Mozna by stalo za to napsat o tomto samostatny clanek na Lupe, nebot tento clanek se nese pouze v obecne rovine a to o cem mluvim ja je navysost KONKRETNI a tim i pro Vase ctenare pouzitelnejsi v beznem zivote.
Nevím jaké zkušenosti se zadáváním, prováděním a vyhodnocováním průzkumů máte vy, ale o výsledku průzkumu rozhodují mj.:
- formulace otázky a nabídnuté odpovědi
- výběr dotazované skupiny
- i to, co bych rád dostal
Jistě sám víte, že stejná data dokáží tři různě naladění hodnotitelé interpretovat třemi různými způsoby ...
Zkuste najít zprávu, kterou vydala VISA nebo MC. Kolik procent fraudu je celkem, kolik je ho na Internetu. To by byl skutečný argument.
Vždyť ale většina obchodů na internetu probíhá tak, že zákazník zaplatí a obchodník mu zboží nebo službu nějak doručí. Proto si myslím že s výjimkou zasílání např. kódů pro instalaci software, nebo stahování souborů vždy obchodník zboží zákazníkovi zasílá na existující poštovní adresu. A když zboží pošle doporučeně, těžko mohu zásilku popřít.
Většina větších internetových obchodů o tom nemluví, pokud však ano, pak obvykle přiznávají podvodné transakce v řádu několika málo procent. Jsou však samozřejmě i obchody, kde pokusy o podvody výrazně převyšují skutečné transakce. Záleží samozřejmě hlavně na sortimentu (jedná-li se o drahé a snadno zpeněžitelné zboží, mohou podvodníci obchod zlikvidovat).
Zvláštní kapitolou je poměr podvodů odhalených předem a těch, které byly odhaleny až po odeslání zásilky. Tady nemám žádné přesnější informace.
Pro ilustraci mohu poskytnout vlastní zkušenost, podnikáme však v oboru, kde lze předpokládat podstatně podprůměrné množství podvodníků (vážná hudba).
Pokusy o podvodné transakce: 0,3%
Odhaleno před odesláním: 75%
Do pokusů o podvod nepočítám zamítné platby při autorizaci. Odhalování podvodů by možná bylo téma na zvláštní článek.
To, že nabízejí řešení pro platby a priori neznamená to, že předkládají zkreslená fakta. Pokud máte nějaký faktický důkaz, tak sem s ním, jinak je to pouze Váš ničím nepodložený názor. A ještě přihodím pár jiných čísel - podle 2000 Internet Fraud Statistics (upozorňuji především na nejčastěji využívaný způsob platby podvodníky u "General Merchandise Sales" sajtů).
Přehlížíte jednu podstatnou skutečnost. CyberSource je společnost, která nabízí "bezpečné" nástroje a řešení pro příjmání plateb na Internetu. Od těch se nic jiného než lehce zkreslená fakta očekávat nedá. Nebo si snad nepamatujete, jak se argumentovalo při prosazování SETu do praxe ???
O závažnější obtíže se ve skutečnosti jedná. Viz třeba CyberSource Fraud 2000 Survey. Už vzhledem k tomu, že jakákoliv reklamace internetové transakce je prakticky automaticky provedena ve prospěch zákazníka. Pokud obchodník nemá transakci autorizovanou podpisem zákazníka, tak o platbu přijde a v řadě případů i o zboží.
Naproti tomu pro obchodníky je riziko reálné a s podvodnými transakcemi prostě musí počítat. Záleží jen na tom, kolich těch podvodů je, zda některé dokáže včas odhalit a zda ho ty neodhalené nepřivedou na mizinu. Zkušenost však ukazuje, že většině internetových obchodníků nečiní tyto ztráty závažnější obtíže.
ČÍ a JAKÁ zkušenost ukazuje, že se nejdená o závažnější obtíže? Mohl byste být konktrétnější?
Děkuji