že místo subjektivního hodnocení, které samozřejmě není díky zákonu velkých čísel očištěno od možné systematické chyby, lze vytvořit poměrně jednoduchý test. Něco na způsob:
Máte před sebou počítač s připojenou tiskárnou, který je připojen i k internetu. Uveďte jej do provozu a přihlašte se jako uživatel "novak" s heslem "a356@". V osobním adresáři máte soubor "google.com" - vytiskněte jeho obsah jako prostý text. Najděte všechny obrázky, které jsou kdekoliv v adresářové struktuře pod osobním adresářem uživatele novak, vytvořte z nich jediný zkomprimovaný soubor a tento soubor odešlete na "testnovak@gmail.com". Na internetu vyhledejte osobní blog pana René Remigia Nováka.
Smula je, ze takto gramotne uzivatele zadny kurz neprodukuje, protoze na to neni cas nebo penize. To co leze ze skoleni jsou vetsinou cvicene opice.
Aby uzivatel dokazal ovladat pocitac (a ne obracene), musel by znat principy, na kterych funguji dane sluzby. Pak snadno nahledne, ze napr. vsechny postovni klienty jsou vlastne stejne, protoze delaji stejnou vec. Ve vysledku by byl gramotny a po lehkem pruzkumu by dokazal pracovat s jakymkoliv pocitacem.
Dnesni opice maji problem splnit ukol, kdyz se zmeni vzhled ikon nebo poradi tlacitek. Nadlidskym ukolem se stava vysvetlit jim, k cemu slouzi adresni radek weboveho prohlizece nebo proc se mailem neposila nekolik desitek MB velke video z rodinne oslavy.
Neznám kvalitu současných kurzů, ale vpodstatě s Vámi souhlasím. Učinil jsem zkušenost, že záleží na míře abstrakce, které je uživatel schopen bez většího úsilí. Dokud si bude psát poznámky typu "a teď stisknu mezerník", zůstane obětí konkrétních aplikací.
Je to trochu podobné jako v matematice. Každý by měl vědět, co to je např. bit, byte, soubor, souborový systém a jak se s tím pracuje - stejně jako by měl každý gramotný člověk znát desítkovou soustavu, desetinná čísla a aritmetické operace, a nespoléhat se na to, že na té jeho kalkulačce se to udělá tak a tak.