Nemate to navic...viz posledni veta § 16 zákona 256/2013. Cili pokud mate sluzbu, neposlou Vam dopis. To, ze v tom paragrafu se doctete i o vetu driv, ze vam poslou i informaci SMS ci emailem nesouvisi s hlidacim psem, ale s tim, kdyz napr date na katastr navrh na vklad, potom si tam muzete vyznacit a zaskrtnout, ze chcete poslat info emailem ci SMS.
>A sem opravdu zvedav, ktery ze dvou zcela dobove odpovidajicich elektronickych dokumentu soud uzna ... kdyz v jednom bude, ze si pole koupil franta, a v druhym ze pepa ...
No přece ten co bude pravej a tím pádem po několikátý podepsanej ještě zatím neprolomeným algoritmem.
> o v pripade papiru je pravdepodobnost vyroby dokonaleho falza podstatne nizsi - prave proto, ze existuje cela rada sekundarnich znaku, ktere lze posuzovat.
No a to je přesně naopak. Dá se sehnat starý papír, starý inkoust, ale opravdu srozumitelný dokument požadovaného obsahu se stejným hashem jako měl nějaký původní nikdy nevyrobíte, vždy to budete muset "vyfutrovat" nějakými znaky navíc, které do daného formátu prostě nepatří....a to Vás vždy usvědčí.....
>Formaty jsou navic cim dal slozitejsi...
Ano ovšem třeba formát jako je nejběžněji používaný PDF bez problémů otevřete i za 50 let...to Vám garantuju... Případně formát XML používaný pro předávání dat půjde "rozkódovat" vždycky......
Nerozumim jeste jedne dulezitejsi veci.
Stat si platime danemi, abz na garantoval bezpecnost, vzmahatelnost prava a garantoval soukrome vlastnictvi a mnoho dalsich argumentu proc si mame platit dane (treba bezpecne cesty...).
Proc si mam tedy platit PODRUHE, abych ziskal garantovane soukrome vlastnictvi!!!
???
Kupodivu ta pravdepodobnost je presne 100% ... je jen otazkou kdy. A sem opravdu zvedav, ktery ze dvou zcela dobove odpovidajicich elektronickych dokumentu soud uzna ... kdyz v jednom bude, ze si pole koupil franta, a v druhym ze pepa ...
To v pripade papiru je pravdepodobnost vyroby dokonaleho falza podstatne nizsi - prave proto, ze existuje cela rada sekundarnich znaku, ktere lze posuzovat.
Nemluve o tom, ze az se za tech 50+let bude chtit nekdo soudit, tak dost pravdepodobne nebude nikdo vedet, jak a cim ten ktery dokument vubec precist. Kolik lidi umi dnes otevrit formaty jako ami pro? A to se bavime o nekolika malo letech. Formaty jsou navic cim dal slozitejsi, a vzhledem k vyvoji ... 50let je z hlediska IT doslova archeologie. Kolik lidi trebas dnes umi spustit 8bit aplikaci a otevrit nejaky jeji format s nejakymi daty ... smesnych 20let ...
Nepředpokládá. Předpokládá se, že se bude neustále zvyšovat výpočetní výkon, a také že mohou být nalezeny nedokonalosti v algoritmech (jako např. MD5), takže se životnost předem omezuje, aby bylo možné průběžně zvyšovat požadavky na délku klíče nebo na použitý algoritmus. To ale neznamená, že se ty požadavky také pořád mění – třeba časová razítka se přerazítkovávají znovu stejným algoritmem a stejnou délkou klíče. V rámci EU ke změně došlo v roce 2010, kdy se z SHA-1 přešlo na SHA-2. A vypadá to, že SHA-2 tady s námi ještě pár let bude.
S těmi originály je to složitější. Nesčetněkrát jsem se soudil a vždycky přikládám k žalobě jen obyčejné kopie všech důkazů - tj. i kopie podpisů. Nikdy soud po mě nechtěl originál, a to ani na jednání k nahlédnutí. Vždycky soud vycházel z těch kopií. To říkám z praxe.
Samozřejmě kdyby protistrana namítla nepravost dokumentu, pak bych musel vytáhnout originál, aby třeba znalec posuzoval podpis, ale kupodivu to se mi ještě nestalo, byť advokáti protistran dokáží vymyslet pozoruhodné klacky pod nohy, ale toto ještě nezkoušeli.
Já jsem z článku a rozhovorem s TP té aplikace pochopil, že například pokud budete mít ideální polovinu nemovitosti s někým druhým, pak pokud tomu druhému připlácnou nějakou plombu tak se tím Vaše práva nemění a ouřední povinost Vás obeslat nevznikne. Ovšem pokud si zaplatíte tuhle službu, tak vás budou informovat o každém šustnutí.
Další situace, kdy se na zápisu v katasstru něco mění, ale z právního hlediska to nemá na Vaše vlastnictví vliv se jistě najdou.
Pro mně je to jednoznačné, za ty dvě stovky mi to prostě stojí za to si to zřídit i když mám jenom 2 (teda podle katastru 6) nemovitostí kde jsem jediným vlastníkem.
...informace o plombě je posílána pouze těm příjemcům, jejichž právo k předmětné nemovitosti se má nějak změnit. Nikoli tedy ke všem, kteří mají k dané nemovitosti nějaký vztah (resp. jsou účastníky příslušného řízení). Informováni nejsou všichni ti, jejichž právní vztah se měnit nemá. Ale třeba by i oni chtěli být informováni....
Ja jako vlastnik nemovitosti predpokladam, ze vse co se s nemovitosti zacne na KN dit, tak o tom budu dopisem na adresu trvaleho bydliste informovan, je to tak? Jelikoz nejsem nikde veden jako opravneny z vecneho bremene, zastavce apod....ma pro mne tato sluzba nejaky smysl? Nebo pro pouhe vlastniky je zbytecna, neb jsou informovani postou...
Diky
To nenařídil Vám, ale Vaší firmě....no tak firmu zlikvidujte, zaměstnejte se někde a nebudete muset DS používat.
Mně to stát nenařídil a pořídil jsem si to dobrovolně.....jak pro podnikání (OSVČ) tak jako fyzická osoba.
BTW Při posledním setkání se soudem jsem byl dotázán kam a jak chci doručovat, takže pokud bych si řekl že chci papírově dostal bych vše na papíře s tím Vaším milovaným kulatým razítkem .......
Možná by bylo lepší se pořádně o všem informovat, než jenom jako ovce brblat, na všechno nadávata nechávat se odrat i tehdá kdy na to pastýř nemá právo......
Pokud to povaha věci umožňuje, přidám k dokumentu naskenovaný vlastnoruční podpis (už léta používám ten samý sken), celé to pak jako PDF podepíšu kvalifikovaným certifikátem a odešlu. Občas se někdo ozve, že mu to elektronicky podepsané nestačí a že to potřebuje na papíře. Pokud nemám náladu se s ním dohadovat, dělám to zásadně tak, že vytisknu na domácí inkoustové tiskárně ten zaslaný dokument s naskenovaným podpisem. Tedy přesně to, co mohl udělat i příjemce nebo kdokoli jiný. Kolik lidí nebo úřadů si asi ztěžovalo, že nedostali originál s vlastnoručním podpisem, ale jenom kopii? Přesně nula. Protože to nikdo nepozná. Před soudem by jim ten papír asi byl k ničemu, protože soudní znalec by předpokládám bez problémů určil, že je to celé vytištěné na inkoustové tiskárně, a já bych snadno dokázal, že ten naskenovaný podpis vypadá úplně stejně, jako na spoustě dalších mnou "podepsaných" dokumentů. A že stejně, jako ty dokumenty vyrábím já, je může vyrobit kdokoli jiný.
Takže vlastnoruční podpis technicky vůbec nefunguje a spoléhá se na něj jenom ze zvyku. Elektronický podpis bez jediného časového razítka je pořád podstatně spolehlivější, než vlastnoruční podpis na papíře. Spolehlivost vlastnoručního podpisu se dá zvýšit tím, že se podpis ověří a ověření zaznamená do nějaké evidence, to má ale smysl jen tehdy, pokud se následně v té evidenci také ověřuje. No a žádný úřad vám nepošle dokument s ověřeným podpisem, jediná evidence je interní evidence toho úřadu.
Takže pokud si někdo archivuje papírové dokumenty od úřadu, které si kdykoli může vyrobit kdokoli, a chce něco alespoň stejně spolehlivého pro elektronické dokumenty, stačí to PDF zazálohovat na pár míst, žádné přerazítkování není potřeba řešit - a pořád to bude průkaznější, než ten papírový dokument (o kterém dotyčný stejně netuší, zda je opravdu z toho úřadu). No a pokud to chce mít někdo opravdu posichrované, přidá tam to archivní časové razítko za 10 Kč, a má po starostech. Pravidelné přerazítkování přes datové schránky je sice také možné, ale není to tak bezpracné, jako archivní časové razítko, navíc jste pak závislý na celé té nejistotě ohledně datových schránek. A také datové schránky platí jen v ČR, dokument podepsaný kvalifikovaným certifikátem platí v celé EU (i když prokazovat to prakticky musí být zážitek).
Protože nikdo neví, jestli za 10 let soud rozsudek neztratí, nebo jestli v té době budou ještě DS existovat...
Možná Vás taky dřív přejede auto a už ten rozsudek potřebovat nebudete....tak si klidně fabulujte nesmysly o zrušených DS a ztracených rozsudcích...vždyť já Vás k používání DS nepřemlouvám, já jsem s nimi a jejich fungováním v principu spokojený...
ale necancejte tady smyšlené historky o tom, že státní správa datové zprávy neuznává jenom proto že jste ovce a nedokážete si svoje práva prosadit.
Když už zůstaneme u rozsudku - rozsudek je třeba opatřit doložkou nabytí právní moci a doložkou vykonatelnosti. Domnívám se, že ty lze získat elektronicky - tedy do DS přijatý rozsudek cca po dvou týdnech pošlu prostřednictvím DS zpátky soudu a on mi ho vrátí s elektronickými doložkami.
Jenže zpráva po 3 měsících zmizí.
Já ten případ nechci hned dát k exekuci (protože vím, že dlužník se skrývá) a rozhodnu se využít svého práva a 10 let počkat. Abych po 10 letech mohl s rozsudkem k exekutorovi, musím konvertovat a zaplatit 300 Kč.
Protože nikdo neví, jestli za 10 let soud rozsudek neztratí, nebo jestli v té době budou ještě DS existovat...
Když ty rozsudky máte dva do měsíce, tak už je s tím spojen docela velký opruz.
Přitom dříve stačilo vzít rozsudek, poslat zpátky poštou soudu a po týdnu přišel originál s razítkama. Nestálo mě to ani korunu (resp. jen tu známku).
Pokud chcete nejakou pravni kontinuitu mezi dvema rezimy (nebo ob jeden rezim jako napr. prevraty v letech 1948 a 1989), tak v pripade papiru staci, kdyz predstavitele noveho rezimu umeji cist. Pokud spolehate na elektronicka data, tak musi byt predstavitele noveho rezimu ochotni provozovat slozity a zejmena nakladny informacni system, bez nehoz prislusna data nemaji pravni hodnotu.
Ještě jedna poznámka k těm falzifikátům. V případě DS by falzifikátor pravděpodobně ještě musel nějak hacknout systém datových schránek, protože by sice zfalšoval podpis dokumentu uvnitř zprávy, ale už by nedokázal změnit otisk zprávy v systému DS a tím pádem by celá datová zpráva neprošla validací v systému DS.
ad 1) a kde ten papír máte. Zdarma můžete mít jenom jeden doma v kredenci takže jste asi neslyšel o
- požáru
- povodni
- krádeži
Proti tomu Vás ochrání pouze minimálně jedna ověřená kopie na jiném místě (což už není zadarmo) nebo uložení originálu někde v bankovním trezoru (to už vůbec není zadarmo)
ad 2) "el. podpis dlouhodobe je zcela nepouzitelny, protoze podpis bude drive nebo pozdeji prolomen"
Když tomu nerozumíte , tak o tom neplácejte kraviny, právě kvůli tomuto se dokumenty "přerazítkovávají" vždy novým aktuálně neprolomitelným certifikátem a pokud byste znal princip toho podpisu, pochopil byste že i kdyby se dal ten otisk dokumentu zpětně vypočítat, pak pravděpodobnost že vyrobíte uměle dokument nějakého typu ,v tomto případě většinou PDF, s odpovídajícím formátem a s potřebným obsahem je velmi mizivá a i v tomto ohledu lze případné podvržené dokumenty podrobit znaleckému zkoumání, stejně jako dokumenty papírové.
Já si osobně dokonce troufám tvrdit, že vyrobit papírový falzifikát, který uspěje u soudu může být při dnešním stavu techniky jednodužší než by bylo možné vyrobit falzifikát elektronický i při tzv prolomení el. podpisu.
ad3) Archiv rozhodně nemám na jednom místě a jednom médiu. Používám na to GoogleDrive a jeho synchronizační funkce, takže se o to nemusím starat.
A co se posledního bodu týče....to spíše vypovídá něco o Vás a o Vaší inteligenci a gramotnosti...ale co zkuste to ....budu Vám fandit....
Jak jste sám psal, takovéhle věci nejsou pro pologramotné lidi příliš vhodné. Proto si DS opravdu raději nezřizujte.
Jinak již nějaký čas existuje něco jako bankovní účet, příkaz k úhradě a dokonce Karkulky POZOR....... internetové bankovnictví (já vím že vy byste ty Internety nejraději zakázal) ale vězte že tímto způsobem se v haléřích platit dá :)
Já osobně jsem s tím spokojený, já těch rozsudků zase tak moc nemám. Když vezmu ušetřenej benzín a čas za cesty na poštu pro kdejakou chujovinu od ZP, PSSZ, FU tak mi to ten jeden 3 stránkovej dokument co jsem si musel nechal konvertovat za stovku bohatě vyváží.
BTW Zrovna rozsudek IMHO není nutné konvertovat na papír neb je archivován u soudu a kdykoliv ho lze otamtud zase získat. Takže myslím stačí bohatě ho archivovat elektronicky.
Děkuji za vyčerpávající odpověď. Obávám se, že zpráv, které musím archivovat je významná většina - např. rozsudky nad dlužníky, se kterými jsem se soudil.
Je to velmi nepříjemné, rozsudek je třeba na 5-10 stránek a já musím konvertovat 30 Kč za stránku. Nejen, že mě to stojí peníze, které mi nikdo nevrátí (toto totiž ani není možné zahrnout do nákladů řízení), ale stojí to také hodně času, protože na Czechpointech je buď velká fronta, nebo narazíte na paní, která si s tím neví rady. Pokaždé záležitost na 30-50 minut.
Priklad nepodstanyho dokumentu je vejs - vyplatni paska.
Dalsi priklad zcela nepodstatnyho dokumentu - dolozeni historickeho vlastnicvi pozemku dopisem, ve kterem se resil souhlas s prujezdem nejakych vozidel. Jiny doklad dotycny nemel. Urednici kupodivu nasledne "objevili" dalsi "neexistujici" zaznamy.
Mimochodem, trebas prave pri restitucich se resily papirove dokumenty i nekolik stovek let stare. Kupodivu byly vyuzitelne i pres nekolikerou zmenu rezimu ... a kupodivu, je i po stovkach let umime celkem bez problemu precist. Narozdil od elektronicky ulozenych dat, ktera neumime precist ani po nekolika desetiletich.
Takze si stema elektronicky podepsanejma nesmyslema dete vitekam.
A opet dokola ...
1) proc by nekdo mel neustale dokola zalohovat a udrzovat citelnych minimalne nekolik ruznych medii (protoze zadne neprezije spolehlive vice nez 5 let), kdyz papir vydrzi stovky ... zcela bez udrzby. Tzn papir je RADOVE levnejsi a spolehlivejsi.
2) digitalni podpis je koncept pouzitelny pro KRATKODOBE platne dokumenty, dlouhodobe je zcela nepouzitelny, protoze podpis bude drive nebo pozdeji prolomen. U papiru se daji pak vzdy zkoumat sekundarni znaky - stari papiru, stari ikoustu, slozeni ... a z nich se da dovodit, zda (v pripade pochybnosti) je vubec alespon mozne, ze dokument pochazi z odpovidajiciho obdobi. To u digitalne podepsanych dokumentu ... jaksi z principu vubec nelze, takze jakmile bude podpis prolomen ... nelze zadnym zpusobem rozhodnout o platnosti.
3) i velmi poskozeny papir ( v pripade ruznych pohrom/valek/...) je schopen poskytnout informaci. Pozkoseny datovy nosic ... neposkytne zadne.
Ale jo, uz se tesim ... za par let podpalim datovy centrum s katastrem, a nasledne prohlasim, ze vsechny pozemky jsou moje. Dokazte ze ne ...
Osobne neznam cloveka, ktery by prave s vymerenim duchodu neresil nejaky problem ... Vetsinou totiz jeho davni zamestnavatele uz davno neexistuji a pokud by si neschovaval vse co kdy dostal, tak nema ani jak dolozit, ze vubec nekde pracoval ... A co vic, videl sem na vlastni oci i situace, kdy se vytahovaly doklady po neboztikovi ... a dotycny mel kliku, ze z toho nic nevyhodil.
Karkulky narozdil od naivnich tupcu maji zkusenosti s ceskymi urady, a moc dobre vedi, ze co neni na orazitkovanem papire jako by nebylo.
Apropos, jak u pokladny zaplati mr admin 52 haleru, kdyz nejmensim zakonym platidlem je jedna koruna? Ano, tak zenska co tam sedi rekne "to nereste" ...
Mimochodem, pro trose googleni se da po netu najit pomerne slusna sbirka karkulek, ktere dostali vyzvu k uhrade 0Kc a prislusne vypoctene penale ... trebas nekolik tisicovek.
>když to přepodepisování neumí žádná aplikace
Problém je v tom, že Vy tomu prostě nerozumíte. Každá DS má funkci "Ověření datové zprávy" která ověří, zda byla konkrétní datová zpráva v minulosti dodána datovými schránkami a zda je v neporušeném stavu. Pokud ano, můžete důvěřovat celému obsahu takové zprávy.
Takto lze ověřit jakoukoliv datovou zprávu. Jejím "přerazítkováváním" pak docílíte nesmrtelnost tohoto ověření.
>Takže bububu na svědomitého úředníka, nezabere...
Podle zákona je datová zpráva vždycky rovna papírové zprávě a svědomitý i nesvědomitý ouřada si to ve chvíli, kdy po něm chcete písemně vyjádření nakonec vždycky zjistí...a vůbec proč se tady s vámi bavím, zatímco já to znám z vlastní praxe a zkušenosti, vy si tady jenom vymýšlíte a fabulujete nesmysly...nebo máte nejakou snad vlastní zkušenost s DS?
Navíc holt DS není pro každého jak tady už někdo psal :
http://www.lupa.cz/clanky/podvody-v-katastru-nemovitosti-pohlida-hlidaci-pes-jak-funguje/nazory/608137/
No bavíme se o tom -
a dalších asi 12, které si udržuji na disku a přepodepisuji ručně
kde vám těžko vyjdou vstříc, když to přepodepisování neumí žádná aplikace toho času ověřit. Pokud uděláte bububu na úředníka, riskuje on v případě vyhovění zase opačný postih, že pustil něco, co řádně neověřil. Takže bububu na svědomitého úředníka, ať se vám to líbí nebo ne nezabere. a stěžovat si můžete, ale o instanci vejš. On udělal vše co mohl.
U soudu jsem tu čest zatím neměl, nejvýše to bylo asi ve správním řízení......tady se ouřada nejdříve cukal, ale po požadavku na písemné odmítnutí chvíli telefonoval a pak mi dal za pravdu flashku vzal a dokonce to online ověřil přes systém DS, nahlas přečetl a všem přítomným potvrdil že se jedná o totéž co mají ode mne vytisklé před sebou.
Státní správy se nebojím, tam je to jasně dané zákonem a oni nemohou cuknout, problém může nastat pouze u soukromých subjektů, které si mohou dovolit zákon až do případného soudního sporu klidně ignorovat. Tam , zejména pokud Vy něco chcete od nich může být problém a teoreticky Vás k papírové konverzi mohou tlačit...tam by asi zafungovalo jedině hlasovat nohama a jít ke konkurenci - pokud bude kam....ale s tím jsem se zatím nesetkal.....
> jo to je opravdu funkční řešení pro laika.
Doporučoval jsem DS pro počítačově gramotné....
> Navíc ho ani státní správa nehodlá akceptovat.
a to říká kdo ?
Státní správa to MUSÍ akceptovat..že je holt někdo připosranej z toho, že mu nějakej podřadnej ouřada dělá s něčím kůže - to je věc toho dotyčného. Já jsem se zatím setkal s tím že státní správa vše akceptuje a pokud nějakej ouřada chtěl místo flashky konvertovaný papír, tak na to buď zafungoval argument že pokud stát vydá nějaké rozhodnutí formou peruánského provázkového písma, tak je z logiky věci povinen ho ve formě peruánského provázkového písma taktéž přijmout. No a na ty opravdu neústupné ouřady platí jednoduchá věta : "Vážený pane/paní vzhledem k tomu, že na věc mám jiný právní názor, prosím Vás v této věci o vydání písemného rozhodnutí o nepřijetí listin v této formě"....to zafunguje vždycky....strach z následků nesprávného úředního postupu celkem funguje....
BTW Ale spíše se naopak setkávám se vstřícným jednáním ouřadů už jenom proto, že z logiky věci předpokládájí, že DS si sám od sebe nezřídí kdejaký jouda a tuší, že proti nim stojí někdo kdo se nenechá odbýt jako většina ovcí, takže kolikrát mi vyjdou vstříc i nad rámec svých poviností....oni totiž velmi často svoje povinosti příliš neznají takže se pak nechají kolikrát přesvědčit i o lecčems navíc....
a dalších asi 12, které si udržuji na disku a přepodepisuji ručně
- jo to je opravdu funkční řešení pro laika. Navíc ho ani státní správa nehodlá akceptovat. No držím vám palce v případném sporu, kde ponesete další náklady na právníky. A ani jedno vaše řešení není zadarmo. O jednom řešení bych věděl. Až dostanete důležitou zprávu přes ISDS dojděte na úřad a nechte si vystavit zdarma listinný stejnopis opatřený klasickým podpisem a orazítkovaný nikoliv větou "otisk úředního razítka" a jste za vodou.
Zkuste si alespoň vymyslet nějaký takový typ dokumentu, který je nepodstatný (čili nějaké to předvolání, informace o stavu pohledávek/závazků PSSZ, ZP,) a zároveň Vám za 50 let prokáže nějaké vlastnictví....
"Krymsky Tatar s elektronickym dokumentem co by mu vyprsela platnost a potreboval by ho v Kyjeve "prerazitkovat"?"
To jste asi nepochopil princip toho "přerazítkování" já kvůli tomu fakt nikam jezdit nemusím....
"Papir ke svemu fungovani nepotrebuje slozitou infrastrukuru, ktera se muze zhrouti uz po par hodinach blackoutu."
No ale stejně potřebuje jakousi soudní a právní kontinuitu, takže v případě podstatné změny režimu si můžete i s těmi Vašemi papíry...víteco
Navíc blackout moje na flashce uložené dokumenty neohrozí....a pokud se již nikdy neobnoví dodávky proudu pak bude stejně jedinou věcí, která zaručí Vaše práva nabitá zbraň a dostatek nábojů..........
Aby měl dokument nějakou právní váhu, musí být podepsaný. Takže stačí jednoduše si ta podepsaná PDF z datových schránek uložit někam k sobě, kam je libo – na pevný disk, na flash disk, do jednoho cloudu, do druhého cloudu. To není žádná složitá infrastruktura.
Můžete ty soubory takhle nechat. Nebo pokud si od každého papíru hned necháte udělat ověřenou kopii, můžete podobně postupovat i u těch elektronických dokumentů. Připojíte k nim archivní časové razítko, ani ne 10 Kč za jedno, a máte vystaráno.
Řekl bych, že infrastruktura pro to, abyste měl ty dokumenty uložené na více místech, je mnohem jednodušší, než když byste se takhle pokoušel archivovat ověřené papírové dokumenty.
Zavidim vam ze dokazete znat dulezitost zprav dopredu. Pokud prijdou nejake dejinne udalosti (valka, zmeny rezimu, zanikani a vznikani statu ...) archivy prestavaji byt uplne a u soudu po desitkach let mohou o vlastnicitvi majetku rozhodovat ve sve dobe nepodstatne dokumenty co se nejakou nahodou dochovaly.
Nebo priklad z dnesni doby. Co by se stalo, kdyby zdejzi "vynalez" datovych schranek pouzivali na Ukrajine. Co by asi tak mohl delal napr. Krymsky Tatar s elektronickym dokumentem co by mu vyprsela platnost a potreboval by ho v Kyjeve "prerazitkovat"?
Papir ke svemu fungovani nepotrebuje slozitou infrastrukuru, ktera se muze zhrouti uz po par hodinach blackoutu.
Dělejte jak myslíte, ale zkušenost moje a mých známých ukazuje, že co se týče komunikace se státní správou, je nutné archivovat každý papír, co z nich vypadne (i kdyby to byl použitý hajzlpapír), jejich fantazie v otravování života je totiž nekonečná.
Stalo se známému, že si šel pro důchodový výměr a tam se podivili, co tam chce, když v životě nepracoval. I donesl jim krabici od bot plnou výplatních pásek a pak radši tu jeho ztracenou složku našli. Kdyby si každý papír neschovával, šel se rovnou pást.
a teď tu o té Karkulce.....prosíííím...
BTW Výpisy z PSSZ a ZP mi chodí cca 2x do roka a vždy je tam jasně napsáno kolik jsem měl dát a kolik jsem dal a kolik dlužím. Ve výsledku se těžko může najednou po desteti letech zpětně objevit rozdíl. Každý další takový výpis by to popíral. A ten poslední budu mít vždy čerstvý a průkazný.
Nicméně pokud jste schizofrení můžete si archivovat i tyhle zprávy. Navíc nevím jestli by vám v tomhle 10 let starý papír nějak pomohl.
Dokonce 3:
1) Zřídit si placený datový trezor (vhodné pro někoho kdo má opravdu hodně zpráv nutných archivovat)
http://www.datoveschranky.info/cz/aditivni-sluzby/datovy-trezor-id34690/
2) Placená aplikace LongTermValidátor http://www.postsignum.cz/dlouhodoba_platnost_datovych_zprav.html
(do 50 zpráv zdarma)
3) Zdarma si důležité zprávy archivovat u sebe a ručně je jednou ročně přepodepsat pomocí funkce "Přerazítkovat" v DS (Zkontroluje si, zda konkrétní datová zpráva splňuje podmínky dlouhodobé průkaznosti. Pokud ne, systém automaticky doplní novou, rozšířenou značku.)
Taky se zamyslete kolik zpráv potřebujete OPRAVDU dlouhodobě archivovat. Já osobně mám za 3 roky fungování dvou DS (fyzická osoba a OSVČ) jednu zprávu kterou jsem nechal konvertovat do papírové podoby a dalších asi 12, které si udržuji na disku a přepodepisuji ručně (teď jsem díky Vám zjiistil že existuje i aplikace LongTermValidátor a asi ji na tohle použiju)
Ostatní zprávy mám na disku taky ale většinou jde o informativní zprávy, které není nutné nijak archivovat a opečovávat. K čemu mi bude za 10 let , že jsem byl předvolán k vysvětlení dopravního přestupku nebo že mi PSSZ vyměřilo penále 34,52 haléřů za bůhvíco......
A pan Peterka tomu přitrubuje. Pokud se zamyslíme nad podstatou, že změnu vlastnictví majetku jde provést přepisem v evidenci, tak jsme ve státě právníků se slepičími mozky. Aneb taky ne, Ve státě právníků - mafiánů. A pozor, až někdo povede databázi riskujících co si službu nezřídily...
A datové schránky to je jen taková zástěrka mafiánského podnikání. A i když si to tady Peterka nepřipouští tak pro příjemce, ač má vše "zdarma" tak ho to stojí víc než by byl výdaj úřadu na listinnou poštu. A ten rozdíl navíc shrábne na Czechpointech většinou ta ´Česká pošta, která prý zlevnila poštovné úřadům....
Nejvetsi prdel na tom je, ze katastr nikdy nezakladal nic jako vlastnicke pravo. Odjakziva to byla jen evidence pro stat. Majitel nemovitosti zadnej zapis v katastru nepotrebuje, muze si svuj majetek ohlidat trebas polozenim minovyho pole ... katastr potrebuje stat, aby vedel koho kde o co ma okrast.
Takže pokud někdo dokáže podvodem změnit zápis v katastru nemovitostí tak tím získá neoprávněně něčí majetek, tak ho má, pokud se okradený včas neozve. Hmm.
Z pokud by toto platilo v 15. století, by byl případ mediálně známého Dalibora z Kozojed (ten co ho nouze naučila housti) značně komplikovanější.
http://cs.wikipedia.org/wiki/Dalibor_z_Kozojed
Dalibor z Kozojed si přivlastnil majetky souseda Adama Ploskovského z Drahonic pomocí právního triku s přijetím vzbouřených nevolníků pod svoji ochranu.
Kdyby Adam z Ploskovic byl nějakou dobu např. obchodně mimo a neměl by zřízenou u krále datovou truhlici co by si do ní pravidelně zajžděl nahlížet. Tak by se o právním aktu souseda Dalibora se včas nedozvěděl a nepomohl by mu ani Zemský soud.
V historri by bylo o jednu nespravedlivost více, o jednu operu méně a věž na v Praze na hradě by se jmenovala jinak.
Nesmyslný problém, který by normálně nemusel existovat, se řeší ještě hloupějším opatřením, které navíc situaci ani neumí předejít, ale jen upozornit, že se něco stalo, navíc bez jistoty stoprocentního doručení tohoto upozornění.
Ach jo. Tyhle kraviny mi vždy bolestně připomenou, že nežiju v normálním státě plném zdravého rozumu, ale v banánové republice.
Čerstvá informace. Zkusil jsem si službu založit a protože jsem pečlivý, tak jsem si chtěl přečíst text na posledním linku formuláře kde "Souhlasím s podmínkami poskytování služby sledování změn" a protože mne to vracelo zpět na formulář (tedy patrně proto, že jsem ten boxík nezaškrtnul) tak jsem zavolal na podporu. Tam jsem se zeptal a dozvěděl, že zřízením hlídacího psa sice nepřijdete o "povinné" zasílání, ale že je již někde "vysoko" návrh na to aby katastry tuhle povinost neměly páč je to prý drahé jako prase. Nicméně dokud nezmění zákon, tak to posílat musí bez ohledu na zřízení wacthdogu.
posílat způsobem s víceméně zaručeným doručením - doporučeným dopisem
Od roku 2009 spíš méně. Za zaručené doručení se považuje i to, když si dopis poleží 10 dnů na poště a pak vám ho možná hodí do schránky.
Navíc podle vyjádření úřednice KN také pokud si zřídite "hlídacího psa" ad 2), tak Vám KN přestane posílat info způsobem ad 1).
To je ovšem v rozporu se zákonem: pokud o to požádá, katastrální úřad informuje vlastníka také elektronicky na e-mailovou adresu nebo zprávou na mobilní telefon.
S vyloučením úvah o datových schránkách a z vlastní návštěvy KÚ:
Nejobvyklejší - majitel nemovitosti (bytu/domu), ve kterém má trvalé bydliště by si měl rozmyslet, zda chce:
1) informaci o změnách posílat způsobem s víceméně zaručeným doručením - doporučeným dopisem na adresu trvalého.b. (podle zákona od 1.1.2014)
nebo
2) způsobem s nezaručeným doručením tj. a) SMS b) free email (zde můžou negativním způsobem zapracovat antispamové filtry)
Navíc podle vyjádření úřednice KN také pokud si zřídite "hlídacího psa" ad 2), tak Vám KN přestane posílat info způsobem ad 1).
Takže je to jen na Vás
Lupa je expert na datové schránky, tak nějak se to pak projevuje i v článku.
Kdo datovku nemá, tak těm přijde upozornění normálně poštou na adresu uvedenou v katastru.
Je třeba vždy číst celý článek a ne se zastavovat při první příležitosti. Pokud budete dělat třeba nějakou zkoušku, také budete postupovat tak, že když se zaseknete hned u první otázky, tak ostatní otázky kvůli tomu již nebudete dělat?
Mám si dobrovolně zřizovat službu, ze které mi důležité dokumenty budou samy od sebe mizet, a když je budu chtít mít archivované, budu si je muset nechat vytisknout na poště? Hm... snad radši počkám, až se dostane k moci někdo rozumný a nechá ten systém předělat na něco užitečnějšího...