Na Vaše komentáře jsem odpověděl i na blogu, ale kopíruji i sem:
Tomáši, toto je pohled, se kterým se často setkávám u lidí, kteří nezažili žádný z pokročilých nástrojů a hlavně neví úplně zblízka, jak fungují velké firmy ("korporace"). Snaha řešit vše pomocí individuálního dovyvíjení Google Analytics je hodně drahá a v konečném důsledku nefunkční cesta. Odpovím na Vaše komentáře:
"Tak zaprvé customizace - Google Analytics má dostupné a velmi dobře dokumentované Google Analytics API. Máte-li tedy potřebu ať už upravit nějakým způsobem vstupní data, nebo si připravit vlastní reporty s různými metrikami, pak to jste schopni vesměs udělat i s Google Analytics a jeho API."
Tak zkuste snadno udělat v Google Analytics opravdu customizovaný report, se kterým bude umět pracovat po pouhém přihlášení jakýkoliv vyšší manažer, do jehož širší kompetence web spadá. A bez toho, aby se tam zobrazovalo spoustu zbytečných čísel okolo, s možností customizace grafu (jak vzhledu, tak zobrazovaných dat), bez nutnosti pokaždé znovu všechno vysvětlovat.
Nebo mi ukažte, jak dokážete v Google Analytics sledovat metriku typu konverzní poměr z přesvědčených uživatelů (ne ze všech návštěvníků, za přesvědčené můžeme považovat třeba ty, kteří vyplnili nějaký formulář). Opět to chci snadno dát do reportu a grafu.
V pokročilých nástrojích je toto otázka chvilky, jsou k tomu totiž postavené.
"Druhým bodem je integrace - opět je zde Google Analytics API, které vám umožní data integrovat do jakéhokoliv systému."
A co zobrazování skutečně realizovaných objednávek přímo ve webové analytice, se spárováním ke kampaním? K tomu potřebuje integraci opačnou, z interního systému do webové analytiky. S Google Analytics opět narážíte.
"Martin zde zmiňuje možnost vidět "kompletní zkušenost jakéhokoliv konkrétního návštěvníka s webem", což lze i s GA (každého návštěvníka či jeho návštěvu můžete označkovat dle libosti), otázka pak hlavně je, kdo by s tímto pracoval. Protože snažit se něco vydedukovat z jedné návštěvy bývá ošidné."
V Google Analytics nemůžu vidět například, jak postupovali individuálně lidé, kteří udělali třeba dva různé typy konverzí a před tím navštívili dvě jiné stránky, přišli z určité kampaně, v rozmezí dvou dnů. Takových lidí není mnoho, ale abych mohl poznat jejich chování (a následně si udělat obecný závěr), musí mi můj nástroj umožňovat s jednotlivými návštěvníky pracovat. To Google Analytics prostě neumí, a často na to narazíte třeba i při použití segmentů (co když chci vyfiltrovat návštěvníky, kteří navštívili určité stránky ve mnou daném pořadí?).
"I Google garantuje, že bude data využívat jen ke statistickým účelům a agregovaná, a garance ochrany dat od Google má minimálně pro mě mnohem větší váhu než jakékoliv garance jiných zmíněných hráčů."
Pro Vás možná ano, pro firmy, kterým Google potenciálně konkuruje, je to ale úplně jinak.
"Firmy typu O2 prostě z principu i podle interních bezpečnostních pravidel prostě nemohou dát citlivá data jiné firmě."
No, oni nemohou dát citlivá data Googlu, u jiné firmy už je to obvykle jinak (vlastní zkušenost).
"Podpora - tady je článek úplně mimo."
Asi nevíte, že pro většinu korporátních zaměstnanců je nějaká podpora komunity k ničemu, protože obvykle ani neví, co to "komunita" znamená :-) Chci tím říct, že tu jde o jiný způsob podpory - já si něco platím, proto někam napíšu, a oni všechny moje problémy vyřeší. Nebudu nic hledat na internetu, proboha.
Nechci tuto diskusi směřovat na "Google Analytics proti zbytku světa". I článek jasně říká, že Google Analytics jsou dobrým nástrojem a pro jistý typ použití tím nejlepším. Ale nemůžete ho napasovat na účely, pro které nebyl vytvořen - k těm slouží pokročilé nástroje, na trhu přece existují z určitých důvodů.
re: Tak zkuste snadno udělat v Google Analytics opravdu customizovaný report ...
S pomocí Google Analytics API jednoduché. Možná to není na úplné naklikání (ale to ani v těch pokročilých nástrojích, když ten report chci opravdu customizovat), ale všechno to co jsi psal jsem z GA schopen dostat.
re: A co zobrazování skutečně realizovaných objednávek přímo ve webové analytice, se spárováním ke kampaním? K tomu potřebuje integraci opačnou, z interního systému do webové analytiky ...
No čemu říkáš "ve webové analytice"? Přeci jako uživatel potřebuji mít tato data pohromadě. A přesvědčovat manažera, aby na ně koukal v nějakém externím nástroji, když celý život kouká do excelových tabulek nebo do svého interního nástroje? To by bylo hodně zvláštní. V principu jsem asi schopen do GA z interního systému dávat nějaká další data pomocí nějakých uživatelských nebo session proměnných, ale nechápu, co bych tím získal, když mnohem bezpečnější/jistější bude dávat méně citlivá data do mého systému, kde si je zobrazím přesně tak jak potřebuji, a ne má citlivá data posílat nějaké firmě a pak se jejich aplikaci přesvědčit, aby mi data zobrazovala jak já potřebuju
Pro Vás možná ano, pro firmy, kterým Google potenciálně konkuruje, je to ale úplně jinak. No znám tuny firem, které používají "pokročilé analytiky" a ani jedné z nich Google nekonkuruje. Tady bych ten důvod nehledal. Hlavně jak jsem psal, jediná opravdová bezpečnost je mít veškerá data inhouse, ne je posílat komukoliv mimo.
Podpora: tady jsi vytrhl jednu větu z kontextu. Psal jsem přeci naprosto jasně, že si může každý zaplatit placeného konzultanta, stejně jako u těch analytických nástrojů a že ten konzultant bude výrazně levnější. A nebo že mnohem víc věcí zvládnou sami bez toho, aniž by se někoho museli ptát.
Já netvrdím, že GA je všespásný - psal jsem o důvodech, proč firmy vybírají placená řešení. Ale prostě tvůj článek o nich nepojednává a místo toho zmiňuje věci, které GA zvládá plus mínus stejně. A já tak měl potřebu to uvést na pravou míru, aby si lidé nemysleli, že si musejí kupovat drahé nástroje a služby za několik tisíc dolarů jen proto, že je nejde integrovat nebo přizpůsobit, což je blbost.
"S pomocí Google Analytics API jednoduché. Možná to není na úplné naklikání (ale to ani v těch pokročilých nástrojích, když ten report chci opravdu customizovat), ale všechno to co jsi psal jsem z GA schopen dostat."
To je právě rozdíl. Pokročilé řešení je pro podobné požadavky připraveno samo od sebe, a ne ve stylu "jsem z GA schopen dostat". Možné je dneska všechno, i přinutit kočku štěkat, jediná otázka je, s jakými náklady.
"No čemu říkáš "ve webové analytice"? Přeci jako uživatel potřebuji mít tato data pohromadě. A přesvědčovat manažera, aby na ně koukal v nějakém externím nástroji, když celý život kouká do excelových tabulek nebo do svého interního nástroje? To by bylo hodně zvláštní. V principu jsem asi schopen do GA z interního systému dávat nějaká další data pomocí nějakých uživatelských nebo session proměnných, ale nechápu, co bych tím získal, když mnohem bezpečnější/jistější bude dávat méně citlivá data do mého systému, kde si je zobrazím přesně tak jak potřebuji, a ne má citlivá data posílat nějaké firmě a pak se jejich aplikaci přesvědčit, aby mi data zobrazovala jak já potřebuju"
Je to právě zásadní pro to, abys mohl kampaně analyzovat na základě uskutečněných objednávek, to bez zpětné integrace dat do webové analytiky nejde.
"Hlavně jak jsem psal, jediná opravdová bezpečnost je mít veškerá data inhouse, ne je posílat komukoliv mimo."
Tohle je tvůj názor, otázka je to diskutabilní, a asi nemá cenu ji tady otevírat.
"Podpora: tady jsi vytrhl jednu větu z kontextu. Psal jsem přeci naprosto jasně, že si může každý zaplatit placeného konzultanta, stejně jako u těch analytických nástrojů a že ten konzultant bude výrazně levnější. A nebo že mnohem víc věcí zvládnou sami bez toho, aniž by se někoho museli ptát."
A co když budu mít podezření, že mi Google Analytics o 20 % podměřují, případně jiný problém s funkčností? K tomu potřebuju, aby se mnou komunikovala firma produkující nástroj.
"Já netvrdím, že GA je všespásný - psal jsem o důvodech, proč firmy vybírají placená řešení. Ale prostě tvůj článek o nich nepojednává a místo toho zmiňuje věci, které GA zvládá plus mínus stejně."
Pokud máš jiné zkušenosti než já a budou v jiné rovině než "jedna paní povídala", "takhle to prostě je", případně "tohle je blbost", tak si je rád přečtu - zatím jsem je tu ale neviděl :-)
Souhlasím. K tomu přidám jen, že je potřeba flexibilita okamžitá. Pro webovou analytiku je velmi důležité umožnit si data nastavit a zkombinovat tak, aby analytik odhalil nedostatky a dostal požadovaný výstup. Toho prostě přes API dosáhnout nelze. Při webové analytice nejde "umět odněkud data vytáhnout", ale moci se do dat ponořit libovolně, flexibilně a hlavně okamžitě.
Druhou věcí je také troubeshooting či testování nastavení. Zpoždění Google Analytics při sběru dat fakticky jakýkoliv bezprostřední troubleshooting a otestování nového nastavení (uživatelského pole, sledování toho a onoho) znemožňuje a je vždy třeba počkat, až se data do GA nasypou, kdežto u pokročilých nastavení lze testovat a řešit problémy v reálném čase. Byť se to může zdát jako prkotina, není tomu tak, jakékoliv prodlení se může rovnat zbytečným výdajům na kampaň.
"Firmy typu O2 prostě z principu i podle interních bezpečnostních pravidel prostě nemohou dát citlivá data jiné firmě."
Mohou (včetně bank). Od toho jsou smlouvy o ochraně citlivých informací.
"Asi nevíte, že pro většinu korporátních zaměstnanců je nějaká podpora komunity k ničemu, protože obvykle ani neví, co to "komunita" znamená :-) Chci tím říct, že tu jde o jiný způsob podpory - já si něco platím, proto někam napíšu, a oni všechny moje problémy vyřeší. Nebudu nic hledat na internetu, proboha."
Zřejmě máte poněkud zkreslené představy (na to, kolik uvádíte svých korporátních klientů - pracuji v jednom z nich) o úrovni IT oddělení velkých společeností. Dokonce mohu potvrdit, že v poslední době z mateřských společností stoupá tlak na využívání opensource software - a ne vždy se zaplaceným supportem od třetí strany.
Mimochodem, nevím o tom, že by se u nás používal Vámi uvedený analytický nástroj - a něco bych o tom vědět měl. V pondělí se na to ze zvědavosti podívám.