Vlákno názorů k článku Polemika: je web Bezpecneonline.cz předraženou kopií? od Michal Krsek - Myslite, ze MI CR si nezridilo srocko se...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 12. 4. 2006 9:52

    Michal Krsek
    Myslite, ze MI CR si nezridilo srocko se zakladnim kapitalem 7.5M, a pri pripadnem zruseni toho srocka by se zpet do MI CR vratilo zpet 7.5M?

    Nevim, jak Vam, ale me druha trida matematiky rika, ze 7.5-7.5 je nula, kdezto .45 - 0 je 0.45 ...
  • 12. 4. 2006 9:26

    Libor Nováček
    S těmi chlebíčky jste mne rozesmál. U nás na Pankráci je cukrárna a ta spadá pod Ministerstvo vnitra. Bývala to taková klasická socialistická sámoška (velmi dobře zásobená už za socíku, byla v areálu patřícímu k MV) a dneska je z toho cukrárna, která má obrovské zázemí. Takže vnitráci si nemusejí outsourcovat dortíky a těší se z ní i místní důchodci.

    Buďme rádi, že si MIČR nezřídilo nějaké sročko na tworbu a správu toho webu, třeba za 7,5M :-)
  • 11. 4. 2006 20:33

    Jan Kodera (neregistrovaný)
    Ono uz bohate staci to ze oslovila 6 firem. To opravdu nestaci k overeni ceny na trhu. Proste at Berova ukaze smlouvu a co je v ni nasmlouvane a kolik to bude stat a uvidi se.

    A nebo bude uz druhej ministr MI kterej pujde pred soud. Asi tradice nebo co.
  • 13. 4. 2006 14:06

    J (neregistrovaný)
    Prave ste zminil jeden z nejpodstatnejsich duvodu proc pouzivat OS SW. Kdyz vas firma hodi pres palubu, neni problem najmout jinou.
  • 11. 4. 2006 14:38

    David Špinar
    Pixy ví, že z hlediska té "nezaplacené" práce, kde jsme dostali jen minerálku a kafe, jsem na tom stejně jako on. (Mmch. nikde vlastně nepadlo, že se to týkalo práce na Pravidlech přístupného webu pro účely zákona č. 365/2000 Sb. o ISVS.). Taky mě zaskočilo, že nám ministerstvo odmítlo za naši mnohadenní práci cokoliv zaplatit, nicméně v případě webu bezpecneonline.cz si myslím, že to zas až takový přešlap není, a tudíž můj názor na MIČR zas až tak příkrý není.

    Účastnil jsem se jako konzultant mnoha výběrových komisí na weby pro státní správu a samosprávu a můžu Vám říct, že mě cena 450 tisíc překvapila spíše jako celkem nízká. Odhlédněme teď od toho, že je to bohapustá kopie svého anglického originálu, což mě pochopitelně zaráží, a věnujeme se spíše té ceně.

    Argumenty typu "ten a ten to dokáže za polovinu" jsou v prostředí státní správy liché. Úředníci poptávají u velkých, zavedených firem, většinou systémových integrátorů, protože jejich webové aktivity mají souvislosti s jejich interními informačními systémy a téměř nikdy nestojí zcela mimo. Proto prostě nikdy neobstojí nabídka malého webového studia, které, byť dokáže nabídnout nejlepší cenu, neobstojí v technických a technologických podmínkách tendru. Například požadavek, aby byl web postaven na informixu.

    Je k smíchu argumentovat hostingem za 1000 Kč. Úřady mají vlastní IT politiku, zabezpečené zóny, zálohovací schémata atp. A do toho se prostě musí dodavatel vejít.

    Dalším důvodem, proč úřady spolupracují s drahými molochy jsou často i málo pochopitelné formální překážky v tendrech. Například požadavek na certifikát ISO, na minimální obrat, minimální počet zaměstnanců atp.

    Dále, cena je vždy otázkou nabídky a poptávky. Všichni víme, že parametr nákladové ceny je pouze jedním z mnoha při stanovení ceny pro klienta. A pokud vám všichni zájemci postaví nabídku plus mínus za milión, tak to prostě ten úřad za ten milión koupí. Je jedno, že firma XYZ by to byla (možná) schopna postavit levněji.

    Takže, sečteno a podtrženo, pokud tento web stál 450 tisíc Kč, mám za to, že to byl spíše nižší průměr pro tento typ webu. Samozřejmě, že mi to jako poplatníkovi vadí, ale z hlediska MIČR na tom neshledávám žádné zásadní pochybení.
  • 11. 4. 2006 19:20

    Vilem Marsik (neregistrovaný)

    Ani tyhle duvody nepovazuji za opravnene. Pozadovat minimalni obrat a minimalni pocet zamestnancu u tvurcu takoveho miniwebu? To je jako kdyby se chlebicky pro jednani pani ministryne musely kupovat v lahudkach s minimalne 100 zamestnanci, jediny podnik vyhovujici tomuhle kriteriu byly velkovyrobny lahudek, ktere dodavaji minimalne 1000 kusu, a pri odberu dvaceti by se stejne tech 1000 muselo zaplatit.

    Vlastni IT politika a spol. - to by meli mit vlastni webservery a redakcni system, a stacilo by vlozit ty prelozene stranky, ne? To by melo penize spis setrit. A pokud ho nemaji, proc ne webhosting? Copak museji zacit napr. zacit vydavat vlastni noviny, kdyz chteji dat inzerat do novin? Jak muze byt tenhle web provazany na informacni system MI, ze nejde zadat zvlast? Vzdyt neobsahuje zadne informace, ktere se v case meni. A jedine informace ktere ziskava jsou logy webserveru.

    Ze vsichni zajemci pozadovali stejnou cenu? Trh je plny firem, ktere to udelaji podstatne levneji. Ze jim to nenabidli? Nebo ze pomoci nesmyslnych kriterii vyloucili vsechny rozumne zajemce? Pak to vyberove rizeni neni objektivni.

  • 12. 4. 2006 19:41

    Hekerle Vítězslav (neregistrovaný)
    Cena by mě nepřekvapila při odpovídajícím zpracování. Toto mi připadá spíš jako dílko:
    1. s bídným obsahem hemžícím se prapodivnými překlady jež mi připadají jako strojový překlad, na některé výrazy je potřeba skutečně mnoho fantazie (na nic v mailu neklepejte)
    2. s nekonzistentním obsahem, viz např. sekce průvodce pro začátečníky, kde sice chápu význam prvních tří bodů, ale např. bod 6 mi skutečně nic neříká. Celé texty jsou často místo naprosto fádní, jinde zabíhají do nesmyslných podrobností
    3. s špatně napsaným obsahem, polovina textů obsahuje každé dva řádky technický termín, jehož význam sice lze zjistit v glosáři na který směřuje odkaz, nicméně neexistuje cesta zpět
    4. s bídným grafickým zpracováním místy vypadajícím jako nadšenecké dílo objevitele paintbrushe
    5. a pro uživatele patrně irelevantní - s bídným technickým zpracováním, kde směs kódu spíše paroduje html 4.01

    Celý web nejeví nejmenší známku optimalizace pro vyhledávače, sémantika je prachbídná, nemluvě o neošetřeném vyhledávání jež si přímo říká o test script-kiddies.

    Vemu-li v potaz, že ty a jiní jste investovali poměrně značné množství času do vytvoření pravidel přístupného webu právě pro MIČR jež tento projekt nechalo stvořit, pak mi uniká tvoje odpověď - tento projekt totiž nejeví ani nejmenší stopu po tom, že by kdokoli kdo ho tvořil o těchto pravidlech byť jen slyšel. Před třemi týdny jsem měl na stole bakalářskou práci jedné své kamarádky na téma informační systém knihovny. Odpovědně mohu prohlásit že její dílko vytvořené za dvaapůl měsíce (pochopitelně při studiu) bylo po všech stránkách lépe zpracované.
  • 11. 4. 2006 18:26

    -pixy- (neregistrovaný)

    Samozřejmě, že mi to jako poplatníkovi vadí, ale z hlediska MIČR na tom neshledávám žádné zásadní pochybení.

    Ač se to může zdá divné, naprosto s tebou, Davide, souhlasím - a považuji to za velmi smutné a dokud budu moci, budu se snažit dělat něco pro to, aby to tak nezůstalo. To, že stát byl a je dojná kráva pro všechny možné vyžírky, beru sice na vědomí, ale mávnout nad tím rukou s tím, že s tím stejně nic nenadělám, nehodlám.
  • 11. 4. 2006 20:01

    Jan Kodera (neregistrovaný)
    Jo tak stat chce od firem ISO? to je docela smesny, protoze pochybuju ze by ho sam mel implementovane. V tom pripade ale je naprosto jasne, ze ta cena je premrstena, protoze podminky jsou uplne mimo misu. To si urednici vymejslej pri pauze na obed.
  • 12. 4. 2006 15:08

    jezek (neregistrovaný)
    No, problem s temi podle Vas nesmyslnymi pravidly je ten, ze z vlastni praxe znam mnoho projektu, ktere dana firma nedodelala/neudelala tak jak mela nebo vcas. No a protoze statni rozpocet byl jeste donedavna pouze rocni, tzn. co nebylo utraceno v danem roce a bylo naplanovano, muselo se vratit, ale v dalsim roce (protoze se pocitalo, ze to uz bude hotove) na to v rozpoctu penize nebyly, tak se muselo neco jineho penezne zkrouhnout, aby bylo na dodelani toho projektu. Takze pak chapu, ze urady hledaly nejaka kriteria, kde maji aspon nejakou zaruku, ze se projekt dodela v stanovene kvalite a dobe. Napr. ucetni programy ministerstvum dobre slouzi i od firem "one man show", ale co kdyz ten dotycny programator nedej boze onemocni (dlouhodobe). Tak je ministerstvo nahrane, protoze pri rychlosti zmen v predpisech mu je pristi rok dany ucetni program nanic. Tak proto napr. ty podminky o poctu zamestnancu apod. Uznavam, ze u nekterych projektu je to asi mene oduvodnitelne trvat na splneni tech podminek, ale zase uz vidim spoustu firem, ktere se budou rozcilovat, ze tamhleto take nebyl tak velky projekt a museli jsme splnovat takove a makove podminky a tihle nemusi => tj. kde stanovit hranici. Takze se udelaji jednotne podminky pro vsechny.
    Ted uz tedy muzou nevycerpane prachy na projekt prevest do fondu a uzit pristi roky, ale odpada z toho, co jsem napsal jen to riziko zpozdeni.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).