Nemyslím si, že by to nějaká internetová kalkulačka vyřešila. Alespoň u mě jsou ty potřeby provozu hodně odlišné měsíc od měsíce, někdy člověk potřebuje hodně volat, někdy data, někdy roaming. A většina supernabídek našich operátorů je právě postavená na tom, že vám vnutí "výhodný" tarif a za každou odchylku nahoru nebo dolů vás tučně zkasíruje (tj. spíš okrade o už zaplacená nevyčerpaná data nebo minuty). V normálním životě si taky ve svém supermarketu neplatíte na 2 roky dopředu paušál kolik tam budete odebírat každý měsíc rohlíků.
Takže já uznávám za rozumný v podstatě jediný model: žádný nebo minimální paušál a k tomu platit podle jednotkových cen za konzumaci. K tomu může být férové od zákazníka požadovat za množstevní slevu nějaké minimální průměrné měsíční plnění. Prakticky všechno ostatní jsou jen způsoby jak zákazníky okrást.
Teď je otázkou, kdy se praktiky mobilních operátorů alespoň přiblíží praktikám operátorů v konkurenčním prostředí jako je VoIP: paušály, minutové ceny, účtování 1+1. Řekl bych že nikdy, to si spíš umím představit ČR jako další čínskou provincii.
Normalne (v konkurencnim prostredi ) to funguje tak, ze pokud prelezete nejaky objem odebiranych sluzeb/zbozi, tak vam dodavatel +- automaticky da mnoztevni slevu - uz jen proto, abyste nezacal nakupovat jinde.
Nemusite na to uzavirat zadne extra smlouvy, k nicemu se zavazovat ... samozrejme, pokud vase odbery klesnou, zvednou se i vase ceny.
Účtování 60+60 je ještě zlaté, Vodafon účtuje data 17 Kč za každých započatých 24 hodin. Taky bych byl radši, kdyby to zdražil na 1 Kč za každou započatou hodinu, ale uznávám, že nějaká kvantizace být musí a respektuji právo prodávajícího si ji stanovit. Jenom nechápu, proč to neplatí pro všechny obory. Jak dlouho by zůstal nepotrestán řezník prodávající šunku za cenu 10 Kč za každých započatých 10 deka anebo pumpař s cenou 35 Kč za každý započatý litr paliva?