Vlákno názorů k článku Pomůže vám komunita? od anonym - Specialne v diskusnich forech by zeny (ktere znaji...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 10. 1. 2006 20:15

    bez přezdívky
    To mi pripomina, jak "mi" ve firefoxu zakerne prehodili save a cancel ... v nekolika desitkach pripadu mi to, ze jsem zmacknul spatne tlacitko, doslo hned po pusteni mysi. No uz jsem si zvyknul ...
  • 9. 1. 2006 14:24

    LK (neregistrovaný)
    Dělám před deset let v IT, takže zkušenosti mám a opravdu mohu zodpovědně říct, že naprostá většina uživatelů počítačů jsou BFU. Nic to nemění na tom, že ono BFU může být "v civilu" špičkový fyzik, řidič nebo doktor.
    Jako na s člověka s pověstí velmi znalého ve svém okolí se na mě řada BFU obrací s žádostí o pomoc. A jsou to hlášky typu "nejde mi myš" (přitom je zatuhlý celý počítač" nebo "nejde mi Word". A ti lidé čekají, že já kouknu do magické koule a budu vědět, čím to je. Povědomí BFU o umu a schopnostech počítačových mágů je totiž naprosto neuvěřitelné.

    Docela mi pomáhá dokopat je k celkem normálnímu chování. Té známé, co "jí nešla myš", protože byl vytuhlý celý počítač, jsem se zeptal, zda by v případě, že se jí vůbec nepodaří zapnout automatickou pračku, hlásila opraváři závadu "nejde mi prát bavlna na 30 stupňů". Uznala, že asi ne.
    To samé s kamarádem, kterému "nešel Word". Říkám mu - zavoláš do autoservisu o radu s tím, že "ti nejede auto" nebo jim k tomu řekneš, co jsi dělal naposledy, jak se to chová právě teď, v čem spočívá to "nejede", zda vůbec nejde otočit klíčkem ve startéru apod.
    Docela jsem si ty "svoje" BFU vychoval, že když mají nějaký problém, tak ho aspoň v rámci svých možností popíšou.

    Nedělejme zase z BFU naprostý blbce. Když umí ovládat pračku, mikrovlnku, auto nebo televizi a v případě problémů umí popsat, co se naposledy stalo, co to právě dělá apod. a nehlásí jen "mně to nejde", tak není důvod, proč by se tak neměli chovat i v případě IT.
  • 9. 1. 2006 14:52

    Pavel (R)
    Je to trošku od původního tématu, ale jinak pravda. Moje zkušenosti jsou mj. toho rázu, že lidi jsou líní číst. Chybové hlášky málokdo čte a typická reakce na dotaz - cos dělal, než to přestalo fungovat je: "něco jsem zmáčknul, vylítla na mě nějaká tabulka, zmáčk jsem OK a teď to nefunguje". Co na té "tabulce" bylo napsáno se člověk nedozví.
    Změňte dialog při ukončení třeba Wordu s neuloženými změnami z "Uložit soubor? [Ano] [Ne]" na "Soubor se změnil, chcete [Zahodit změny][Uložit]" a půlka lidí klikne na levé tlačítko, aniž by to četla. Neřeknou vám, v jakém programu jsou a když z nich vymámíte "co je napsáno v modrém pruhu?" a snažíte se je třeba navést po telefonu nějakým dialogem, budou tvrdit, že to políčko v okně nemají, protože v tom dialogu je víc jak 3 řádky textu a oni to nenajdou.
    Posledně mě dorazil kolega - nový software mu spadl a nahlásil chybu. Když jsem z něj asi za hodinu mámil, co tam bylo, dialog vypadal takto:

    Co tam bylo napsaný?
    Něco červeně, přes dva řádky.
    No dobře, ale co?
    Bylo to anglicky.
    Aspoň přibližně..?
    Nevím, anglicky neumím.
    Tak to příště aspoň opiš.
    Vždyť říkám, že to bylo anglicky.
    No ale opsat to snad můžeš, ne?
    Bylo to anglicky, já neumím.
    Tak to příště aspoň obkresli na pauzák.
  • 9. 1. 2006 15:07

    LK (neregistrovaný)
    Tohle je ale také chyba vývojářů, že kolikrát uživatele obtěžujou hláškama, kterým on není - při svých znalostech počítačů - schopen porozumět a/nebo těch hlášek je zbytečně moc.
    Nicméně když jsem známému v Access 2003 otvíral soubor s makrama a musel jsem 3x odklikávat, že opravdu nejsem idiot a vím, co dělám, když ten soubor otvírám, to jsem myslel, že mě omejou. Jako uživatele mě to šíleně otravuje a připadám si jak v ústavu pro choromyslné.
    Na druhou stranu si ale (z vlastní zkušenosti sw ing) dokážu představit situaci, jak na MS významní zákazníci tlačí, aby to tam dal 3x. Logická odpověď "vždyť už to tam jednou je" je zamítnuta tvrzením "Ten první dialog si stejně nikdo číst nebude" nebo "Soubor s makrama je opravdu nebezpečnej, než jednou něco špatně povolit je lepší zeptat se 2x" apod. To jsou argumenty, které při jednání se zákazníky také občas slyším, otvírá se mi kudla v kapse, ale oni to platí a přestože se to snažím rozmluvit, kolikrát si říct nedají.

    Jinak situace typu:
    - Mám tu tabulku a píše mi, že se na disk nedá ukládat, protože je plnej
    - No tak máš plnej disk a nejdřív něco musíš smazat, protože se to tam už nevejde.
    - Aha, díky moc

    znám taky velmi dobře.

    Ale koukám, že se z toho stala studie "jak vznikají BFU", to jsem nechtěl. Já jen chtěl podotknout, že lidé si zvykli koukat na IT jako na něco nadpřirozeného, co samo funguje a když ne, tak se řekně ajťákovi a on hned bude vědět, co s tím.
  • 9. 1. 2006 13:08

    Ebzenka (neregistrovaný)
    Problém není v komunitě linuxové ani jiné. Problém je v lidech, kteří chodí po tomto světě.

    Odpověď "když tomu, slečno, nerozumíte, tak si o tom nejdřív něco přečtěte" jsem dostala kdysi i ve specializovaném obchodě s fotoaparáty, ačkoliv jsem panu prodavači přesně sdělila své přání. Dodnes si to pamatuju a dodnes si myslím, že ten pán je úplný idiot, a taky jsem všechno své fotovybavení nakoupila u sympatičtější konkurence.
    A na druhou stranu, zrovna dneska jsem dostala rychlou a účinnou radu na diskusním fóru jedné OS komunity. Je fakt, že byla lehce okořeněná pohledem "to teda nevim, k čemu takovou nepraktickou věc potřebuješ, já to už dávno přestal používat", ale i tak jsem vděčná za pomoc, protože JÁ tu věc používat chci.

    Problém je v tom, že mezi lidmi, kteří "pracují s počítačem", respektive jakoukoliv technikou, je mnohem víc lidí, jejichž sociální inteligence a empatie je na úrovni neandrtálce. Nedokážou si představit, že někdo jiný třeba pracuje jiným způsobem a používá jiné utility, a záhadně "zapomněli", že oni sami taky kdysi byli začátečníci a hledali radu a pomoc všude, kde se dalo. Ale to platí jak pro odpovídající, tak i pro tazatele, kteří své dotazy špatně formulují a ptají se mnohdy na věci, které někdo zodpověděl o tři řádky níž.

    Řešení je jenom jedno - dodržujte základy slušného chování a vzájemné zdvořilosti i na webu a napomínejte ostatní, kteří se tak nechovají. A naučte zdvořilosti (i webové) svoje děti, ať z nich nejsou taky bezohlední machové a tupouni.
  • 9. 1. 2006 14:11

    Martin V (neregistrovaný)
    Děkuji za tento příspěvek, nezbývá nic jiného než souhlasit.
    Oni totiž jsi lidé co "rozumějí" počítačům o těch ostatních myslí, že jsou totální blbci. To, že ten někdo co je BFU by v jiných oborech roznesl tyhle GURU na OS na kopytech oni nepochopí...
  • 9. 1. 2006 14:49

    Zdenek (neregistrovaný)
    Vas priklad je nevhodny. Vase pozice vuci prodavaci byla zcela jina nez je pozice cloveka hledajiciho radu u komunity.

    Myslim, ze odbornici nezapomeli, ze kdysi byli zacatecnici. Ale moc dobre si pamatuji, ze to co vi neziskali az tak pokladanim dotazu do for, ale studiem. A prave tuhle svoji zkusenost chteji predat dal.
    Mate odkaz na nejakou studii, ktera dokazuje, ze uzivatele techniky maji mensi EQ? Nebo je to ze stejneho soudku jako, ze kuraci cigaret musi mit sizene IQ, kdyz preci koureni prokazatelne zabiji?
  • 9. 1. 2006 15:46

    Flasi (neregistrovaný)
    Promluvil jste mi z duse. Opravdu nechapu proc tolik lidi souhlasi s Ebzencinym prispevkem.
  • 9. 1. 2006 13:13

    Michal (neregistrovaný)
    Tohle je nejlepsi prispevek ze vsech co pod timto clankem jsou. Rekl bych, vice zen na internet !!
  • 9. 1. 2006 15:47

    mm (neregistrovaný)
    Ja s tim tak uplne nesouhlasim. Neni samozrejme nic spatneho, kdyz nekdo nerozumi pocitacum a pritom rozumi perfektne necemu jinemu. To ani v nejmensim. Ale takovym lidem vetsinou ja osobne BFU nerikam. Lide, kteri neco opravdu umeji, v sobe maji jistou pokoru a resit s nimi problemy na jejich pocitaci byva leckdy celkem zajimave a clovek se pri tom od nich i leccos zajimaveho dozvi.
    Ti kterym rikam BFU, to jsou uplne jini lide. Jsou arogantni ("tak nam, poskoku, ted predved, jak opravis ten picytac"), jsou bez pokory (neustale do toho kecaji aniz by vedeli o cem kecaji), jsou lini ("prece nebudu cist ten odstavecek v navodu, kdyz na to mam lidi..."), neustale generuji problemy, ktere jini nemaji a tak dale...Zajimate - li se o ne do hloubky, zjistite, ze zase tak moc toho neumi ani ve svem oboru. Techto lidi je spousta. Rekl bych cim dal vic. A ti mne lezou na nervy. Ne napr. dobra lekarka, ktera je vydesena z toho, ze ji to rano nenabootovalo. Ta si necha treba i poradit, aby nepouzivala ten podivny MS Explorer a zbytecne nevyhazovala penize za dalsi upgrade Windows s MSOffice, kdyz lze poridit jiny OS s kancelarskym balikem s moji pomoci daleko levneji....
  • 9. 1. 2006 16:42

    J (neregistrovaný)
    Ten priklad je pravda trochu mimo, ovsem tato situace je o to horsi, ze onen prodavac je placen za tu radu.

    Na druhou stranu je fakt, ze z pozice prodavace je nekdy opravdu obtizne jistym "vsevedum" vysvetlit, ze P4 opravdu do Socket A nepasuje. Obzvlast kdyz prijdou se seznamem HW "od znameho co tomu rozumi".

    Zkratka kdyz neco nevim, tak si necham aspon poradit.
  • 9. 1. 2006 17:08

    Honza (neregistrovaný)
    I me jste promluvil z duse. Navic nechapu, jak nekdo muze srovnavat PLACENEHO prodavace s komunitou slozenou z ryzich dobrovolniku? Prodavac chce mit prachy. Stejne tak jako vyrobce proprietalniho softwaru. Proto MUSI delat to, za co jsou placeni - pokud mozno dobre. Ale geekove produkujici free software? Proc si myslite, ze oni maji povinnost nebo treba i jen zajem si vas udrzet? Nekteri maji, nekteri ale ne - a to je jejich pravo. Chcete-li podporu, zaplatte. Ale absolutne nemate nejake vysadni pravo prenaset sve problemy na jine lidi, a setrit svuj cas utracenim casu jinych lidi. Je jen a jen na jejich volbe, jestli vam ten cas venuji.

    Chapu, ze si Elizabet preje ziskat reseni, ale na rozdil od prodavace, u komunity na nej nema nejaky vecny narok. Tohle nepisu ve zlem, ale plest si vlastni prani s narokem na nejakou vec je typickym znakem neurozy. Kdyz Elizabet pise o zdvorilosti, zni to hezky. Ale kdyz chcete, aby se k vam ostatni chovali zdvorile, tak v prve rade VY SAM musite vedet, jak se chovat. A musite se to naucit sam - kdyz to neumite, je to vas problem, a nemuzete si narokovat, aby vas to nekdo vyucoval. Na to mate narok mozna od maminky, nikoho jineho.

    Snad to Elizabet nevezme osobne, ale myslim ze je to velmi typicke pro radu tazatelu v diskusich, kteri si mysli, ze kdyz polozi dotaz, tak maji NAROK na odpoved, a pokud se jim komunita nenamaha odpovedet, tak je komunita spatna. Omyl - to VY jako tazatele mate problem, a proto musite jako dospeli lide prijmout za sebe zodpovednost a VY se musite snazit svym problemem zaujmout a motivovat komunitu k reseni. Ja jako tazatel se tak chovam, a kdyz nedostanu odpoved, vidim problem v sobe, ne v komunite.

    a mimochodem, vsem doporucuju precist nasledujici - lecos to osvetluje: http://stare.cz/otazky/
  • 10. 1. 2006 8:16

    bez přezdívky
    Protože to je holka. Jak se na internetu objeví holka, KAŽDÝ ji musí odpovědět :)
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).