Pokud nekdo polozi dotaz "mam SB live 5.1 rev xy, v /etc/xyz mam nastaveno ... nasel sem to na www... ale SW abc mi pise ze ... distro je ..., v konferenci sem nasel ... ale nepomohlo"
Pak ma smysl se odpovedi zabyvat, protoze tazatel evidentne vyvynul alespon elementarni snahu problem vyresit.
Moje zkusenost je bohuzel takova, ze na otazku uvedenou v prikladu dostanu nejspis odpovedi typu: - "SB Live 5.1 je shit, kup si radsi ..." - "RTFM" - "Viz ... [odkaz na nesouvisejici diskusi]" - "Udelelej ... [popis toho, co uz tazatel vyzkousel a nepomohlo to (a on na to ve sve otazce upozornil)]On k te "kristalove kouli" dospeje casem kazdy. Kdyz totiz nekdo napise "nemam cas to hledat, jak rozchodim v linuxu zvukovku ?", tak muze nasledovat bud ban, pokud to konference/4um/... umoznuje, nebo velmi sprosta reakce nebo ironie nebo naprosta ignorace.
Zvláštní. Když někoho takové dotazy iritujou a není momentálně schopen se přes to všechno přenést, tak proč na ně vůbec nějak reaguje? Proč sahat po banování, sprosťárnách, či ironii, když je tu ta zmíněná lákavá možnost ignorování dotazu a přenechání jej těm, kdo zrovna náladu mají? Tohle mi vadí. Proč zbytečně gaychatovat?
Možná by všem bylo lépe. Těm vystresovaným nováčkům i těm nevinným náhodným kolemčtoucím, kteří musí číst/přeskakovat plané plky a leštění bambusu... :)
Snad mi trochu rozumíte.
Pak ma smysl se odpovedi zabyvat, protoze tazatel evidentne vyvynul alespon elementarni snahu problem vyresit.
To je pěkné, ale co když tazatel je totální laik a nováček, ochotný se učit, ale neví z čeho (je pěkné, že existují manuálové stránky, ale co když prostě tazatel ani neví, jak a na co se ptát a potřebuje nutně alespoň provizorně danou službu/funkci zprovoznit? Ono to ze začátku není jednoduché...
Někdy se mi zdá, že určitá část "zkušených uživatelů" prostě nelibě nese blížící se konec "elitářství" (a díky této nelibosti záměrně přehlíží výhody zvýšeného zájmu newbies o GNU/Linux atd) a zuby nehty se snaží těm nováčkům házet klády pod nohy, aby to, nedejal-láh, neměli jednodušší, než oni před měsíci (záměrně nepíši "před lety" a kojím se pocitem, že tak činím správně)... :(((
Asi mě zase popadla blbá nálada, tak se omlouvám za výlevy. :)
Nadpisy typu help, pomoc, velky problem rozhodne nesvedci o tom, ze tazatel je zoufaly a v presu. Svedci o tom, ze nema elementarni znalosti, jak se chovat v internetove diskuzi.
IYO. Ostatně, ty znalosti vždy každý musel, musí a bude muset nějak získat. Mně příjde logičtější je získat v té diskuzi, než nějak telepaticky. Slušnou formou.
A tak to funguje ve vsech oblastech lidske spolecnosti, ze kdyz nekdo neco chce a nema elementarni znalosti o tom, jak se chovat, tak dopadne spatne. Nekdy je ignorovan, nekdy je vysmivan a nekdy dostane do zubu
Já dávám přednost tomu řešení, které jste z podivných důvodů nezmínil, tedy klidnému "zasvěcení" bez zbytečných šaškáren atd... :)
A prijde mi lepsi, kdyz mi na muj dotaz nekdo odpovi ironicky a udela ze me blbce, nez kdyz neodpovi vubec.
Mně příjde ještě lepší, když mi na můj dotaz někdo odpoví slušně, kamarádsky a kolegiálně. Ale to už se zřejmě nenosí, to už není "in". Inu - škoda.
To fakt nechápu. Když jsem začínal já, tak žádné takové abclinuxu nebylo, protstě jsem to z té dokumentace musel pochopit. Takže to asi nebude nemožné, ne? A že byla často v podstatně horší kvalitě než dnes.
To snad ale neznamená, že dnešním začátečníkům se nesmí pomáhat a je nutné si z nich utahovat a dělat z nich debily...
Alespoň doufám.
,Argumenty` o vystresovaných nováčcích jsou akorát chabé pokusy odvést pozornost vyvoláním soucitu.
To si vážně myslíte? Opravdu nejste ochoten připustit, že to může být realita? Pokud ano, je mi líto.
Pokud mě instalace nového, úplně jiného OS tak hrozně stresuje, tak proč se do toho ksakru pouštím?
Nemusí jít nutně o instalaci systému, vždyť zásekových problémů je takové množství...
A konec elitářství? Nebuďte směšný. Pokud lidi, kteří používali GNU/Linux ve verzi 0.98
Viz moje poznámka měsíce x roky
jsou stále stejně špatně položené dotazy stále a dokola na totéž taková pruda.
Souhlasím. Já chci jen jediné - aby si jistá individua, pokud je začátečnické dotazy tak prudí, odpustila přiblblé narážky a odpovídala buď slušně a věcně, bez efektu odrazování, nebo neodpovídala vůbec.
To je vše... :)
Ne, ale neznamená to ani to, že neprojevit žádnou vlastní snahu je dnes v pořádku (trochu moc záporů, co?) -- přinejmenším když chci od lidí, aby mi ve svém volném čase pomáhali.
Točíme se v kruhu, oponuji již dříve použitým - nelíbí-li se Vám takovéto dotazy, prostě je zasklete, přejděte bez zbytečných poznámek, zvyšujících zbytečně jen traffic (popřípadě i sebevědomí)...
To si vážně myslím. Hrajete argumentaci na emoce. To neberu.
Omlouvám se, že ještě nějaké emoce mám... ;^)
Viz moje poznámka měsíce x roky
To je ovšem nepochopení.
Je. Ale ne o mém. Ta poznámka byla myšlena poněkud jinak. Vyjádřil jsem jí bláhovou naději, že ti "záškodníci" jsou spíše součástí "nevé vlny", než těmi stařičkými ostřílenými vlky, těm to snad nestojí za to. Snad. Doufám.
Já bych zae chtěl, aby do fór a konferencí, kam přispívám, nelezli zoufalci ptající se na první otázku ve FAQ a vymaštěnci, kteří se nedokáží zeptat, neumějí chovat slušně, ale zato chtějí odpověď -- rychle, přesně, podrobně. Každý holt chce to, co nemá...
Líná huba - holé neštěstí.
Na druhou stranu připouštím, že líný mozek je neštěstím taky.
Tak nevim, jestli to, ze tazatele nekdo odkaze RTFM na manual, je spatne - kdyz neodpovi vubec, je to z pohledu tazatele nadutost...
Pokud ho slušně odkáže na konkrétní manuál/URL, tak není co namítat, takových by mělo být víc...
Ale dost už toho, všechny tyhle debaty jsou k ničemu, lidi nepředělám. Tyhle debaty o RTFMování se vedou dlouho a všude možně (stačí si třeba přes groups.google.com nechat to RTFM v nějaké skupině vyhledat a zjistit, že všechny pod touto glosou uvedené názory už tam někde zazněly a oponenty nepřesvědčily...
Jeden moudrý muž kdysi řekl "If you can, help others. If you can't, at least don't hurt others.", s čímž se já ztotožňuju. Z mého útlocitného pohledu tím ubližováním je ono machrování a zbytečná ironie.
Příjde mi to, jako když slepec potřebuje přejít přes silnici a já jdu okolo:
No, nechme toho, vše bylo řečeno, vše bylo ignorováno, reklamy se protočily.
Takže přecijen prachsprosté elitářství...
OK, je to Váš "boj".
Já jsem vděčný za každého nového uživatele gnu linuxu, byť by byl pro Vás a Vaší ctěnou komunitu jakkoli méněcený. Já v přílivu i obyčejných konzumentů, kteří "jen berou a nic komunitě nevrací" vidím pro sebe dostatečný užitek. Pokud ho ostatní nevidí...
IMHO ta část ptajících se uživatelů, která veleváženou "komunitu" tak irituje, je přesně v pozici slepce, který se prostě vlastními silami není schopen pohnout z místa a velevážená "komunita" se není schopna ani ochotna do pozice těch jedinců vcítit a vše bere stylem "podle sebe soudím Tebe" , "smrádek, ale teploučko, cizáci pryč, nerušte nám naše kruhy" atd atd, vše tu již padlo, tohle je o ničem, viz předchozí post, sbohem.
Už zase začínám mít stavy, o kterých jsem se zmiňoval v prvních postech.
s bohem a uz se nevracej, bez blbecku kteri se snazi citove vydirat, jako ty, nam bude lip :-)
Jo, jasně, "citově vydírající blbeček"... No, dalo se čekat, že se ozve i nějaký klon widlepatřídohnoje(nebojaksetenvelkydrsnýlinuxákzživějmenuje)ho. :^) Ale co, to mám za ty "idioty"...
Boha si do úst neberte, (nejen) tam je to totiž i o pokoře a vůbec o takových podobných divných irelevantních věcech, které ne všichni rozdýchají... Mějte se pěkně. :)
Elitarstvi pouzivate jako negativni nalepku
Nic jiného si totiž IMHO nezaslouží...
V tom, ze nejsou vitani lide, kteri chteji aby se za ne namahali druzi? O nicem jinem jsem nepsal...
Každý chce dosáhnout úspěchu s vynaložením co nejmenší námahy. Lenost je motorem pokroku. Je lákavé se drsňácky zbavit neužitečné a "líné" spodiny, aby Vám nesmrděla ve Vašem soukromém VIP hI6h3Nd h4x00R fóru/konferenci, leč je to zároveň i krátkozraké. Vy se namáhejte dnes, oni se budou namáhat zítra, či pozítří, až si vzpomenou na to, jak kolegiálně a trpělivě jim v začátcích někdo pomáhal.
Ta masa Vámi opovrhovaných "lenochů" je přinejmenším i masou potencionálních zákazníků, požadujících po autorech sw vývoj linuxových verzí jejich oblíbených programů a po výrobcích hardware podporu a ovladače pro linux. Vám možná současná situace s dostupností ovladačů vyhovuje, já bych ale uvítal změnu, já to tak narcisticky a sobecky "vidím".
linuxova komunita ma povinost ve svem volnem case za vas delat vasi praci.
Linuxová komunita (ať už tím je myšleno cokoli) snad také nemá povinost si z těch lidí dělat prdelky. Pokud Vás ty dotazy žerou, tak si jich nevšímejte. Nechcete někomu, kdo se Vám (snad jen pro pořádek, píšu všude "Vám" {ze zvyku s velkým písmenem}, myslím tím však tu část "komunity", kterou zde, jak se mi zdá, názorově obhajujete. Není v tom nic zcela osobního.) znelíbil pomoci, fajn - tak mu ale ani neškoďte. Zasklete ho, povzneste se do svých odborných výšin a nesestupujte tam, kde byste se mohl ušpinit. Jak tady o tom kdosi psal, ty drsňácké odpovědi přehlednosti Vašeho milovaného fóra asi taky nepřidají.
Nelíbí se styl otázky? Tak neodpovídejte, odpoví někdo jiný, třeba ne hned, ale odpoví. Nic jiného nechci. Také mi jde o přehlednost diskusí, jde mi o to, aby když někdo položí dotaz, tak aby byl zodpovězen, a to pokud možno zcela konkrétně, ne odkazem na web, který může být za pár let (kdy budu podobný - pro Vás třeba triviální - problém já, nebo někdo jiný řešit) a koneckonců i manuálové stránky se mění, programy přibývají i mizí z distribucí atd atd.
Zdravím.
je překvapivé, jak jednoduše jste dokázal přehlédnout faktickou část toho příspěvku. Váš přístup je totiž opravdu manipulující a citově vydírající.
? Popíral jsem to? Připouštím, že určitým typům lidí se apelování na nějaký cit může jevit jako vydírání a manipulace, WTZ... Vše ale dělám pragmaticky pro svůj prospěch. :)
Problém je v tom, že "Vše ale dělám pragmaticky pro svůj prospěch" je projev sobectví a egoismu, zcela odporující chování v komunitě (které sám vyžadujete). Potom se nemůžete divit, že vás pošlou leninskou cestou (tj. po pr....)
V čem spočívá mé sobectví jsem již zmínil v jiném příspěvku, zkuste zatnout zuby a přečíst si jej (popřípadě alespoň keywords: masa potencionálních zákazníků, ovladače, linuxové verze programů), bude hned někde vedle. Nemyslím si, že by to bylo nějak zásadně proti zájmům komunity okolo gnu linuxu (samozřejmě se mohu mýlit).
Zcela jsem už v argumentaci odsunul stranou tu obyčejnou slušnost a toleranci k chybám druhých (o nějakém soucitu a nadhledu ani nemluvě, bo nechci, aby mě cestou do práce zatkli za vydírání a manipulace), která se zjevně už nenosí, alespoň tedy v některých komunitách, nebo jejich zvenčí viditelných částech... ;^)
A kde jste se namahal uvest, V CEM spociva to elitarstvi a PROC si tuto nalepku zaslouzi lide, o kterych jsem ja psal - lide, kterym se nelibi, kdyz si nekdo mysli, ze jsou POVINNI mu ve svem volnem case poskytovat pomoc?
Nejsou POVINI (a věřím, že si to ani valná část tazatelů nemyslí, snad jen určitá skupina, zmagořená nerealistickým básněním nějakého nadšence o výhodách gnu linuxu a vyzdvihující obětavou a všemocnou komunitu, bez zmínění určitých pravidel, jak to chodí a význam zkratek, které mohou očekávat). Nelíbí se mi to Vámi opěvované bezmilostné banování, sakrasmus a štvaní z fór, určených pro elitu, odmítající se zabývat tupým plebsem... Nevidíte do duše toho tazatele, nevíte, co zná, nevíte, že přestože by třeba rád uvedl ke svému hloupému dotazu dostatek informací, neví JAKÉ informace jsou třeba a kde je získá (jinak by se snad neptal) - což je pro Vás nepochopitelné, antož Vám by se to stát nemohlo. Ono je asi jednodušší nad každým zlomit po pár pokusech hůl a vykopat ho pryč, otázka je, zda to je nejvhodnější řešení. IMHO není, IYO zjevně je.
Nalepovat nalepky dokaze kazdy. Daji se nalepit na kazdeho, kdo se vam znelibi, tezko se proti tomu brani a neni nutne se namahat vymyslenim argumentu. Jediny problem je, ze to neni fair.
K tomu snad jen: Tohle je smesne. Ti, o kterych tady celou dobu mluvim, se nebudou namahat NIKDY s NICIM. To je prave podstata problemu.. Nálepka jak vyšitá. Telepatie a věštění vecí budoucích je krásná věc, také bych to rád uměl. No, nebo asi spíš raději ne, asi by to za chvíli byla nuda.
Kde jsem psal o nejakem delani prdelek? Psal jsem, ze dokonce i lidem, kteri nevedi jak se chovat, by mela byt dana sance se to naucit. Teprve kdyz k tomu nekdo neni ochoten, vypudit ho ze sveho soukromeho prostoru. To ale neni delani prdelek, to je sebeobrana. A jeste veeelmi liberalni.
OMG, on sakrazmus je vlastně úplně o něčem jiném, než o dělání si prdelek a leštění si bambusu, on je vlastně.....hmmm, o čem?
OK, braňte se, izolujte se, příjemné vymření přeju...
Myslím, že to tu ani nemá smysl nějak dál rozvíjet, zcela jste mi objasnil Váš postoj, děkuji. Jsem rád, že po předchozích zkušenostech z jiných platforem (ne, nemyslím tím windows) si držím od všelijakých komunit odstup. Tak se mějte pěkně, já jdu do pr.... práce. :)
Nikoliv. Logické je si to přečíst. Na Abclinuxu je návod, jak položit dotaz a co před tím udělat. Ten návod je těsně nad formulářem pro zadání dotazu.
To je možné a šikovné (na abclinuxu jsem přestal chodit).
"Ptám se přece Já! Nic nebudu něco hledat, nic nebudu číst. Vy jste tu přece od toho, abyste můj problém vyřešili."
My tu jsme od toho, abysme buď slušnou formou pomohli, nebo to nechali plavat.
Často se pak stane, že mu někdo odpoví třeba http://www.google.com/search?q=jméno_programu nebo "man jméno_programu".
Proti takové odpovědi nelze nic namítat a byl bych rád, kdyby tak odpovídali všichni. Potom už je to opravdu jen problém tazatele.
A tazatel, místo aby následoval link nebo se podíval do manuálové stránky, pouze odsekne něco o neochotě komunity, která mu neodpověděla ani za 10, ba ani za 20 minut.
Také už jsem se párkrát setkal s případem, že tazatel vysloveně uvedl, že v manu hledal, leč nepochodil - a přesto mu byl doporučován zatvrzele man. Asi to lidi dělají automaticky, nevím...
Já se pod touto glosou ozval proto, že mi mnohé připomenula (ne svým konkrétním příkladem, ale "duchem zákona"). Připomenula mi bolestně rozdíl diskusí před pár lety a teď (popřípadě na fidonetu blahé paměti). Opravdu se mi zdá, že se slušnost (bohužel na obou stranách. K tomu dodávám - oni na Vás kamenem, Vy na ně chlebem.) někam vytratila a příjde mi to líto.
Nadpisy typu help, pomoc, velky problem rozhodne nesvedci o tom, ze tazatel je zoufaly a v presu. Svedci o tom, ze nema elementarni znalosti, jak se chovat v internetove diskuzi.
IYO. Ostatně, ty znalosti vždy každý musel, musí a bude muset nějak získat. Mně příjde logičtější je získat v té diskuzi, než nějak telepaticky. Slušnou formou.
Nikoliv. Logické je si to přečíst. Na Abclinuxu je návod, jak položit dotaz a co před tím udělat. Ten návod je těsně nad formulářem pro zadání dotazu.
Když však přesto zadavatel napíše "Help, please", navíc stejný dotaz, který je momentálně na hlavní stránce serveru, svědčí to pouze o naprosté ignoranci tazatele: "Ptám se přece Já! Nic nebudu něco hledat, nic nebudu číst. Vy jste tu přece od toho, abyste můj problém vyřešili."
Často se pak stane, že mu někdo odpoví třeba http://www.google.com/search?q=jméno_programu nebo "man jméno_programu". A tazatel, místo aby následoval link nebo se podíval do manuálové stránky, pouze odsekne něco o neochotě komunity, která mu neodpověděla ani za 10, ba ani za 20 minut.
Jinak souhlasím s tím, že mě obtěžují fóra, kde mají dotazy nadpisy typu HELP!!!, pomozte, problém apod. :-(
Tyto nadpisy mi zas nijak moc nevadí, jsou pro mě jen znamením, že tazatel už fakt neví jak100hoven, je zmatený, zoufalý, v pressu.
Jestli mi něco OPRAVDU vadí, tak to jsou bohorovné reakce milých "guruů", "wizardů" a podobných individuí, která nelitují času, aby vysvětlili zoufalému tazateli, že se jeho problémem nehodlají zabývat, žonglujíce přitom ironicky svými křišťálovými (nebo jakými vlastně) koulemi (jistě jste se už s tímto dementním výrazem setkali. Zajímalo by mě, který -beeeeep- to má na svědomí, kdo s tím začal.).
To si potom o těch idiotech (ne, skutečně teď těmi idioty nemyslím ony tazatele) pomyslím cosi velmi ošklivého a leckdy to zcela nespravedlivě vztáhnu na celou komunitu, posléze i na komunitu z druhé strany frontové linie a následně na celé lidské pokolení a vše živé i mrtvé v širokém dalekém okolí.
Zkrátka - tihle chytráci mě dovedou vytočit, přestože jsem jinak spíše flegmatický melancholik. Když nechtějí pomoci, ani nejsou schopni se vcítit do zoufalé situlace začátečníků, nechťať si nabouchají svá obecná moudra do trenek a drží kušnu!
U brady al-láhovy, vždyť ti nováčci neví, v čem je přesně jejich problém, neví, jak se mají ptát a co vše mají k dotazu připojit, to je snad normální u každého začátečníka v každém oboru, není přece nutné si na nich vybíjet své buddhaví kde získané mindráky a stírat je přiblblými ironickými kecy!
Čest chápavým a tolerantním výjimkám.
(Já osobně se "komunit" raději na nic neptám... Pardon za nesouvislý nesmyslný výlev mysli, jsem po noční.)
To snad ale neznamená, že dnešním začátečníkům se nesmí pomáhat a je nutné si z nich utahovat a dělat z nich debily... Alespoň doufám.
Ne, ale neznamená to ani to, že neprojevit žádnou vlastní snahu je dnes v pořádku (trochu moc záporů, co?) -- přinejmenším když chci od lidí, aby mi ve svém volném čase pomáhali.
To si vážně myslíte?
To si vážně myslím. Hrajete argumentaci na emoce. To neberu.
Viz moje poznámka měsíce x roky
To je ovšem nepochopení. Samozřejmě, že dnes může u řady věcí začátečník po několika měsících zvládnout to, co se dřív znalec učil roky (a u řady stále ani náhodou). Jenže já psal o tom, že znalec se nejspíš učí stále, a proto dnes umí věci, které je zapotřebí se učit roky dnes. Konec elity se nekoná.
Já chci jen jediné - aby si jistá individua, pokud je začátečnické dotazy tak prudí, odpustila přiblblé narážky a odpovídala buď slušně a věcně, bez efektu odrazování, nebo neodpovídala vůbec.
Já bych zae chtěl, aby do fór a konferencí, kam přispívám, nelezli zoufalci ptající se na první otázku ve FAQ a vymaštěnci, kteří se nedokáží zeptat, neumějí chovat slušně, ale zato chtějí odpověď -- rychle, přesně, podrobně. Každý holt chce to, co nemá...
>>>Elitarstvi pouzivate jako negativni nalepku Nic jiného si totiž IMHO nezaslouží...A kde jste se namahal uvest, V CEM spociva to elitarstvi a PROC si tuto nalepku zaslouzi lide, o kterych jsem ja psal - lide, kterym se nelibi, kdyz si nekdo mysli, ze jsou POVINNI mu ve svem volnem case poskytovat pomoc? Nalepovat nalepky dokaze kazdy. Daji se nalepit na kazdeho, kdo se vam znelibi, tezko se proti tomu brani a neni nutne se namahat vymyslenim argumentu. Jediny problem je, ze to neni fair.
Lenost je motorem pokrokuOblibena fraze. Az na to, ze byla myslena naprosto jinak. Byla myslena na "lenost" lidi, kteri se nechteli namahat s neustale opakovanymi rutinnimi ukoly a proto se namahali vymyslet neco noveho. To rozhodne nejsou ti lide, o kterych se tady bavime. Ti jsou nanejvys brzdou pokroku.
je to zároveň i krátkozraké. Vy se namáhejte dnes, oni se budou namáhat zítra, či pozítří, až si vzpomenou na to, jak kolegiálně a trpělivě jim v začátcích někdo pomáhalTohle je smesne. Ti, o kterych tady celou dobu mluvim, se nebudou namahat NIKDY s NICIM. To je prave podstata problemu.
Linuxová komunita (ať už tím je myšleno cokoli) snad také nemá povinost si z těch lidí dělat prdelkyKde jsem psal o nejakem delani prdelek? Psal jsem, ze dokonce i lidem, kteri nevedi jak se chovat, by mela byt dana sance se to naucit. Teprve kdyz k tomu nekdo neni ochoten, vypudit ho ze sveho soukromeho prostoru. To ale neni delani prdelek, to je sebeobrana. A jeste veeelmi liberalni.
opravdu pomahat se evidentne komunite prilis obecne nechce, jiste je to o lidechTakk tohle uz je IMO opravdu sila. Komunita dala dohromady ve svem volnem case ohromnou kupu software a zadarmo to dala k dispozici lidem. Komunita dala dohromady obrovske mnoztvi informaci ve forme manualu, guidelines, dokumentace - rozvnez ve volnem case, a rovnez to dala k dispozici lidem. Jako by to vse nebylo dost, komunita provozuje obrovske mnozstvi webu, irc kanalu a dalsich diskusi, kde se ve svem volnem case snazi zadarmo pomahat lidem - navzdory tomu, ze nekteri toho zneuzivaji k zaplavovani diskusi smetim, ktere uz se milionkrat opakuje jinde, a navzdory tomu, ze existuji placene distribuce linuxu, ktere za cenu mnohem nizsi nez konkurence pridavaji k software i profesionalni placenou podporu. A pak se presto objevi mudrc, ktery prohlasi "opravdu pomahat se evidentne komunite prilis obecne nechce, jiste je to o lidech". Nezlobte se na me, ale z toho je mi opravdu na zvraceni.