Vlákno názorů k článku Pomůže vám komunita? od anonym - Prvni odpoved muze byt typickym pripadem odpovedi k...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 10. 1. 2006 8:18

    bez přezdívky
    Prvni odpoved muze byt typickym pripadem odpovedi k nicemu, ale bohuzel v mnoha pripadech to je jedine reseni - existuji HW, ktere pod linuxem proste nepobezi. U RTFM bych prohlasil za slusnost dodat, ktery FM by mel R (alespon kde zacit). Odhalit, ze diskuse je nesouvisejici, muze byt tezke. Posledni pripad by me taky nakrknul, ale na diskusnim foru za to casto muze provoz - nekdo reaguje na probihajici diskusi a neprecte si puvodni otazku, nebo naopak reaguje na puvodni otazku a neprecte si upresneni.
  • 10. 1. 2006 8:24

    bez přezdívky
    Myslim, ze spousta guru si nejen neuvedomuje, ze nekdo muze neumet anglicky, ale ani si neuvedomuje jak moc to vadi. Kolikrat neco ctu a kdyz se me pak zeptate, nevim, jestli to bylo cesky nebo anglicky ... ano, clovek co neumi anglicky ani cist (bez psani by se obesel) to ma v linuxu tezke.
  • 12. 1. 2006 9:41

    Melkor (neregistrovaný)
    Tak si Linux nechte nainstalovat nekym, kdo mu rozumi. Od ceho jsou asi InstallFesty?
  • 9. 1. 2006 10:04

    bez přezdívky

    Pokud nekdo polozi dotaz "mam SB live 5.1 rev xy, v /etc/xyz mam nastaveno ... nasel sem to na www... ale SW abc mi pise ze ... distro je ..., v konferenci sem nasel ... ale nepomohlo"

    Pak ma smysl se odpovedi zabyvat, protoze tazatel evidentne vyvynul alespon elementarni snahu problem vyresit.

    Moje zkusenost je bohuzel takova, ze na otazku uvedenou v prikladu dostanu nejspis odpovedi typu: - "SB Live 5.1 je shit, kup si radsi ..." - "RTFM" - "Viz ... [odkaz na nesouvisejici diskusi]" - "Udelelej ... [popis toho, co uz tazatel vyzkousel a nepomohlo to (a on na to ve sve otazce upozornil)]
  • 9. 1. 2006 10:19

    nazir

    On k te "kristalove kouli" dospeje casem kazdy. Kdyz totiz nekdo napise "nemam cas to hledat, jak rozchodim v linuxu zvukovku ?", tak muze nasledovat bud ban, pokud to konference/4um/... umoznuje, nebo velmi sprosta reakce nebo ironie nebo naprosta ignorace.

    Zvláštní. Když někoho takové dotazy iritujou a není momentálně schopen se přes to všechno přenést, tak proč na ně vůbec nějak reaguje? Proč sahat po banování, sprosťárnách, či ironii, když je tu ta zmíněná lákavá možnost ignorování dotazu a přenechání jej těm, kdo zrovna náladu mají? Tohle mi vadí. Proč zbytečně gaychatovat?
    Možná by všem bylo lépe. Těm vystresovaným nováčkům i těm nevinným náhodným kolemčtoucím, kteří musí číst/přeskakovat plané plky a leštění bambusu... :)
    Snad mi trochu rozumíte.

    Pak ma smysl se odpovedi zabyvat, protoze tazatel evidentne vyvynul alespon elementarni snahu problem vyresit.

    To je pěkné, ale co když tazatel je totální laik a nováček, ochotný se učit, ale neví z čeho (je pěkné, že existují manuálové stránky, ale co když prostě tazatel ani neví, jak a na co se ptát a potřebuje nutně alespoň provizorně danou službu/funkci zprovoznit? Ono to ze začátku není jednoduché...
    Někdy se mi zdá, že určitá část "zkušených uživatelů" prostě nelibě nese blížící se konec "elitářství" (a díky této nelibosti záměrně přehlíží výhody zvýšeného zájmu newbies o GNU/Linux atd) a zuby nehty se snaží těm nováčkům házet klády pod nohy, aby to, nedejal-láh, neměli jednodušší, než oni před měsíci (záměrně nepíši "před lety" a kojím se pocitem, že tak činím správně)... :(((
    Asi mě zase popadla blbá nálada, tak se omlouvám za výlevy. :)

  • 9. 1. 2006 10:28

    nazir

    Nadpisy typu help, pomoc, velky problem rozhodne nesvedci o tom, ze tazatel je zoufaly a v presu. Svedci o tom, ze nema elementarni znalosti, jak se chovat v internetove diskuzi.

    IYO. Ostatně, ty znalosti vždy každý musel, musí a bude muset nějak získat. Mně příjde logičtější je získat v té diskuzi, než nějak telepaticky. Slušnou formou.

    A tak to funguje ve vsech oblastech lidske spolecnosti, ze kdyz nekdo neco chce a nema elementarni znalosti o tom, jak se chovat, tak dopadne spatne. Nekdy je ignorovan, nekdy je vysmivan a nekdy dostane do zubu

    Já dávám přednost tomu řešení, které jste z podivných důvodů nezmínil, tedy klidnému "zasvěcení" bez zbytečných šaškáren atd... :)

    A prijde mi lepsi, kdyz mi na muj dotaz nekdo odpovi ironicky a udela ze me blbce, nez kdyz neodpovi vubec.

    Mně příjde ještě lepší, když mi na můj dotaz někdo odpoví slušně, kamarádsky a kolegiálně. Ale to už se zřejmě nenosí, to už není "in". Inu - škoda.

  • 9. 1. 2006 12:18

    nazir

    To fakt nechápu. Když jsem začínal já, tak žádné takové abclinuxu nebylo, protstě jsem to z té dokumentace musel pochopit. Takže to asi nebude nemožné, ne? A že byla často v podstatně horší kvalitě než dnes.

    To snad ale neznamená, že dnešním začátečníkům se nesmí pomáhat a je nutné si z nich utahovat a dělat z nich debily...
    Alespoň doufám.

    ,Argumenty` o vystresovaných nováčcích jsou akorát chabé pokusy odvést pozornost vyvoláním soucitu.

    To si vážně myslíte? Opravdu nejste ochoten připustit, že to může být realita? Pokud ano, je mi líto.

    Pokud mě instalace nového, úplně jiného OS tak hrozně stresuje, tak proč se do toho ksakru pouštím?

    Nemusí jít nutně o instalaci systému, vždyť zásekových problémů je takové množství...

    A konec elitářství? Nebuďte směšný. Pokud lidi, kteří používali GNU/Linux ve verzi 0.98

    Viz moje poznámka měsíce x roky

    jsou stále stejně špatně položené dotazy stále a dokola na totéž taková pruda.

    Souhlasím. Já chci jen jediné - aby si jistá individua, pokud je začátečnické dotazy tak prudí, odpustila přiblblé narážky a odpovídala buď slušně a věcně, bez efektu odrazování, nebo neodpovídala vůbec.
    To je vše... :)

  • 9. 1. 2006 19:39

    nazir

    Ne, ale neznamená to ani to, že neprojevit žádnou vlastní snahu je dnes v pořádku (trochu moc záporů, co?) -- přinejmenším když chci od lidí, aby mi ve svém volném čase pomáhali.

    Točíme se v kruhu, oponuji již dříve použitým - nelíbí-li se Vám takovéto dotazy, prostě je zasklete, přejděte bez zbytečných poznámek, zvyšujících zbytečně jen traffic (popřípadě i sebevědomí)...

    To si vážně myslím. Hrajete argumentaci na emoce. To neberu.

    Omlouvám se, že ještě nějaké emoce mám... ;^)

    Viz moje poznámka měsíce x roky
    To je ovšem nepochopení.

    Je. Ale ne o mém. Ta poznámka byla myšlena poněkud jinak. Vyjádřil jsem jí bláhovou naději, že ti "záškodníci" jsou spíše součástí "nevé vlny", než těmi stařičkými ostřílenými vlky, těm to snad nestojí za to. Snad. Doufám.

    Já bych zae chtěl, aby do fór a konferencí, kam přispívám, nelezli zoufalci ptající se na první otázku ve FAQ a vymaštěnci, kteří se nedokáží zeptat, neumějí chovat slušně, ale zato chtějí odpověď -- rychle, přesně, podrobně. Každý holt chce to, co nemá...

    Líná huba - holé neštěstí.
    Na druhou stranu připouštím, že líný mozek je neštěstím taky.

  • 10. 1. 2006 8:15

    nazir

    Tak nevim, jestli to, ze tazatele nekdo odkaze RTFM na manual, je spatne - kdyz neodpovi vubec, je to z pohledu tazatele nadutost...

    Pokud ho slušně odkáže na konkrétní manuál/URL, tak není co namítat, takových by mělo být víc...
    Ale dost už toho, všechny tyhle debaty jsou k ničemu, lidi nepředělám. Tyhle debaty o RTFMování se vedou dlouho a všude možně (stačí si třeba přes groups.google.com nechat to RTFM v nějaké skupině vyhledat a zjistit, že všechny pod touto glosou uvedené názory už tam někde zazněly a oponenty nepřesvědčily...

    Jeden moudrý muž kdysi řekl "If you can, help others. If you can't, at least don't hurt others.", s čímž se já ztotožňuju. Z mého útlocitného pohledu tím ubližováním je ono machrování a zbytečná ironie.

    Příjde mi to, jako když slepec potřebuje přejít přes silnici a já jdu okolo:

    • Můžu mu pomoci rychle a bezpečně na tu druhou stranu přejít...

    • Můžu mu poradit, ať používá svojí slepeckou hůl (od toho se přece vyrábějí a jistě jich má doma spousty) a cestu si mezi těmi auty prokličkuje sám, vždyť je to jeho problém, proč bych se s tím zatěžoval já...

    • Můžu se mu posmívat do slepejšů, případně ho mezi ta auta elegantně strčit, ať je nějaká legrace, ha ha ha...

    • Protože jsem měl špatný den a nějaký jiný zrakově postižený mi vyfoukl práci, milenku a počítač, mám chuť udělat to, co v předchozí variantě, ale uhasím to v sobě a můžu nevšímavě okolo něj přejít a zamířit k domovu zmlátit manželku (ona už ví proč).

    • Můžu se soustrastně podívat na toho srandovního pána s bílou špacírkou, který snad ani neumí přejít ulici (to přece zvládne KAŽDÝ) projít okolo a jít dál svojí vlastní cestou...

    Možností je spousta. Jakpak to ale asi vidí ten slepec (hmmm, to asi není nejšťastnější formulace)? A jak to uvidím já, když při nehodě dočasně, či trvale ztratím zrak a najednou budu v jeho pozici?

    No, nechme toho, vše bylo řečeno, vše bylo ignorováno, reklamy se protočily.

  • 10. 1. 2006 12:02

    nazir

    Takže přecijen prachsprosté elitářství...

    OK, je to Váš "boj".
    Já jsem vděčný za každého nového uživatele gnu linuxu, byť by byl pro Vás a Vaší ctěnou komunitu jakkoli méněcený. Já v přílivu i obyčejných konzumentů, kteří "jen berou a nic komunitě nevrací" vidím pro sebe dostatečný užitek. Pokud ho ostatní nevidí...

    IMHO ta část ptajících se uživatelů, která veleváženou "komunitu" tak irituje, je přesně v pozici slepce, který se prostě vlastními silami není schopen pohnout z místa a velevážená "komunita" se není schopna ani ochotna do pozice těch jedinců vcítit a vše bere stylem "podle sebe soudím Tebe" , "smrádek, ale teploučko, cizáci pryč, nerušte nám naše kruhy" atd atd, vše tu již padlo, tohle je o ničem, viz předchozí post, sbohem.
    Už zase začínám mít stavy, o kterých jsem se zmiňoval v prvních postech.

  • 10. 1. 2006 14:15

    nazir

    s bohem a uz se nevracej, bez blbecku kteri se snazi citove vydirat, jako ty, nam bude lip :-)

    Jo, jasně, "citově vydírající blbeček"... No, dalo se čekat, že se ozve i nějaký klon widlepatřídohnoje(nebojaksetenvelkydrsnýlinuxákzživějmenuje)ho. :^) Ale co, to mám za ty "idioty"...
    Boha si do úst neberte, (nejen) tam je to totiž i o pokoře a vůbec o takových podobných divných irelevantních věcech, které ne všichni rozdýchají... Mějte se pěkně. :)

  • 10. 1. 2006 14:46

    nazir

    Elitarstvi pouzivate jako negativni nalepku

    Nic jiného si totiž IMHO nezaslouží...

    V tom, ze nejsou vitani lide, kteri chteji aby se za ne namahali druzi? O nicem jinem jsem nepsal...

    Každý chce dosáhnout úspěchu s vynaložením co nejmenší námahy. Lenost je motorem pokroku. Je lákavé se drsňácky zbavit neužitečné a "líné" spodiny, aby Vám nesmrděla ve Vašem soukromém VIP hI6h3Nd h4x00R fóru/konferenci, leč je to zároveň i krátkozraké. Vy se namáhejte dnes, oni se budou namáhat zítra, či pozítří, až si vzpomenou na to, jak kolegiálně a trpělivě jim v začátcích někdo pomáhal.
    Ta masa Vámi opovrhovaných "lenochů" je přinejmenším i masou potencionálních zákazníků, požadujících po autorech sw vývoj linuxových verzí jejich oblíbených programů a po výrobcích hardware podporu a ovladače pro linux. Vám možná současná situace s dostupností ovladačů vyhovuje, já bych ale uvítal změnu, já to tak narcisticky a sobecky "vidím".

    linuxova komunita ma povinost ve svem volnem case za vas delat vasi praci.

    Linuxová komunita (ať už tím je myšleno cokoli) snad také nemá povinost si z těch lidí dělat prdelky. Pokud Vás ty dotazy žerou, tak si jich nevšímejte. Nechcete někomu, kdo se Vám (snad jen pro pořádek, píšu všude "Vám" {ze zvyku s velkým písmenem}, myslím tím však tu část "komunity", kterou zde, jak se mi zdá, názorově obhajujete. Není v tom nic zcela osobního.) znelíbil pomoci, fajn - tak mu ale ani neškoďte. Zasklete ho, povzneste se do svých odborných výšin a nesestupujte tam, kde byste se mohl ušpinit. Jak tady o tom kdosi psal, ty drsňácké odpovědi přehlednosti Vašeho milovaného fóra asi taky nepřidají.
    Nelíbí se styl otázky? Tak neodpovídejte, odpoví někdo jiný, třeba ne hned, ale odpoví. Nic jiného nechci. Také mi jde o přehlednost diskusí, jde mi o to, aby když někdo položí dotaz, tak aby byl zodpovězen, a to pokud možno zcela konkrétně, ne odkazem na web, který může být za pár let (kdy budu podobný - pro Vás třeba triviální - problém já, nebo někdo jiný řešit) a koneckonců i manuálové stránky se mění, programy přibývají i mizí z distribucí atd atd.

    Zdravím.

  • 10. 1. 2006 15:00

    nazir

    je překvapivé, jak jednoduše jste dokázal přehlédnout faktickou část toho příspěvku. Váš přístup je totiž opravdu manipulující a citově vydírající.

    ? Popíral jsem to? Připouštím, že určitým typům lidí se apelování na nějaký cit může jevit jako vydírání a manipulace, WTZ... Vše ale dělám pragmaticky pro svůj prospěch. :)

  • 10. 1. 2006 15:57

    nazir

    Problém je v tom, že "Vše ale dělám pragmaticky pro svůj prospěch" je projev sobectví a egoismu, zcela odporující chování v komunitě (které sám vyžadujete). Potom se nemůžete divit, že vás pošlou leninskou cestou (tj. po pr....)

    V čem spočívá mé sobectví jsem již zmínil v jiném příspěvku, zkuste zatnout zuby a přečíst si jej (popřípadě alespoň keywords: masa potencionálních zákazníků, ovladače, linuxové verze programů), bude hned někde vedle. Nemyslím si, že by to bylo nějak zásadně proti zájmům komunity okolo gnu linuxu (samozřejmě se mohu mýlit).
    Zcela jsem už v argumentaci odsunul stranou tu obyčejnou slušnost a toleranci k chybám druhých (o nějakém soucitu a nadhledu ani nemluvě, bo nechci, aby mě cestou do práce zatkli za vydírání a manipulace), která se zjevně už nenosí, alespoň tedy v některých komunitách, nebo jejich zvenčí viditelných částech... ;^)

  • 10. 1. 2006 17:09

    nazir

    A kde jste se namahal uvest, V CEM spociva to elitarstvi a PROC si tuto nalepku zaslouzi lide, o kterych jsem ja psal - lide, kterym se nelibi, kdyz si nekdo mysli, ze jsou POVINNI mu ve svem volnem case poskytovat pomoc?

    Nejsou POVINI (a věřím, že si to ani valná část tazatelů nemyslí, snad jen určitá skupina, zmagořená nerealistickým básněním nějakého nadšence o výhodách gnu linuxu a vyzdvihující obětavou a všemocnou komunitu, bez zmínění určitých pravidel, jak to chodí a význam zkratek, které mohou očekávat). Nelíbí se mi to Vámi opěvované bezmilostné banování, sakrasmus a štvaní z fór, určených pro elitu, odmítající se zabývat tupým plebsem... Nevidíte do duše toho tazatele, nevíte, co zná, nevíte, že přestože by třeba rád uvedl ke svému hloupému dotazu dostatek informací, neví JAKÉ informace jsou třeba a kde je získá (jinak by se snad neptal) - což je pro Vás nepochopitelné, antož Vám by se to stát nemohlo. Ono je asi jednodušší nad každým zlomit po pár pokusech hůl a vykopat ho pryč, otázka je, zda to je nejvhodnější řešení. IMHO není, IYO zjevně je.

    Nalepovat nalepky dokaze kazdy. Daji se nalepit na kazdeho, kdo se vam znelibi, tezko se proti tomu brani a neni nutne se namahat vymyslenim argumentu. Jediny problem je, ze to neni fair.

    K tomu snad jen: Tohle je smesne. Ti, o kterych tady celou dobu mluvim, se nebudou namahat NIKDY s NICIM. To je prave podstata problemu.. Nálepka jak vyšitá. Telepatie a věštění vecí budoucích je krásná věc, také bych to rád uměl. No, nebo asi spíš raději ne, asi by to za chvíli byla nuda.

    Kde jsem psal o nejakem delani prdelek? Psal jsem, ze dokonce i lidem, kteri nevedi jak se chovat, by mela byt dana sance se to naucit. Teprve kdyz k tomu nekdo neni ochoten, vypudit ho ze sveho soukromeho prostoru. To ale neni delani prdelek, to je sebeobrana. A jeste veeelmi liberalni.

    OMG, on sakrazmus je vlastně úplně o něčem jiném, než o dělání si prdelek a leštění si bambusu, on je vlastně.....hmmm, o čem?
    OK, braňte se, izolujte se, příjemné vymření přeju...
    Myslím, že to tu ani nemá smysl nějak dál rozvíjet, zcela jste mi objasnil Váš postoj, děkuji. Jsem rád, že po předchozích zkušenostech z jiných platforem (ne, nemyslím tím windows) si držím od všelijakých komunit odstup. Tak se mějte pěkně, já jdu do pr.... práce. :)

  • 10. 1. 2006 21:43

    Tranq (neregistrovaný)
    Moc dekuji (i za ty podemnou :) ) za Odkazy, obvzlášť za USL, to vypadá jako to co jsem hledal.
    S anglicitinou problem nemam, spis jsem nechtel verit, ze by se nenaslo nic v cestine, coz je samozrejme mnohem pohodlnejsi.
  • 11. 1. 2006 15:58

    JiMi (neregistrovaný)
    Souhlasím s Váma, kdyby všichni ti "mozci" dali hlavy dohromady a napsali pro linux lepší detekci a instalaci hardware tak ubude sposta "hloupych" otazek. Jojo Linux holt neni vhodny pro desktop, clovek si to nainstaluje nejede to, pak to tyden ladi. Ja tyden nemam, ja musim pracovat...
  • 11. 1. 2006 17:40

    sddsf (neregistrovaný)
    ano.. tisice zbytecnych projektu slouzicich tomu, ze si franta vonasek s horni dolni pripoji starou 386 pres pojitko z roury od kamen na internet a ma tam stranku o dobrovolnych chovatelich zizal se sudym cislem souctu velikosti pivnich polstaru...
  • 13. 1. 2006 14:25

    Yorik (neregistrovaný)
    pridam sa aj ja:
    cca pred rokom som urobil prehlad s odkazmi na stranky venujuce sa linuxu v Slovencine a Cestine:

    http://www.linuxos.sk/index2.php?id=odkazy

    helpov je na webe naozaj kopa, niekedy je clovek trochu lenivy citat,

    inokedy ked zisti ze si musi nastudovat niekolko desiatok stran, tak mu pride jednoduchsie opytat sa na fore,

    najhorsie je, ked ani nevie ako sa na dany problem opytat, lebo nema dostatok informacii o probleme - vtedy je lepsie doporucit mu nejaky short manual objasnujuci problematiku a potom nech polozi otazku konkretnejsie
  • 21. 1. 2006 19:22

    QT (neregistrovaný)
    Hn, tak uživatel si má nějak poradit... Většina uživatelů které znám si poradí tak, že vezme CD s XP a vloží ho do počítače, přijde za půl hodiny, vybere ikonku, kterou bude mít u přihlašovacího jména a po restartu hledá CD s Office. Připojí se pěti kliky k internetu a funguje.
    Když se pokusí nainstalovat Linux, aby se naučili něco nového, tak za chvíli skončí na fórech, kde se začátačnické odpovědi nedozví, nápověda i v "windows-user-friendly" distribucích je oproti té z Windows naprosto mizerná (protože to píšou lidi, kteří ty problémy tímto způsobem neřeší, nekontroluje to žádný začátečník) a pak se ještě dozví, že mají někde něco číst v manuálu. Sorry, tohle většina uživatelů dělat nebude. Ale vy se tu budete dál rozčilovat, že lidi nechtějí mít doma Linux. Tak se zamyslete nad tím, proč.
  • 23. 1. 2006 9:44

    Puff (neregistrovaný)
    Naprostý souhlas.

    Komunita je dobrá hlavně tehdy, jestliže existuje nějaká nelogická vazba, např. mezi čímsi v nějakém zastrčeném konfiguračním souboru, na co normální nezasvěcenec sám nepřijde bez několika měsíců studia.

    Jinak snad vše co mi eventuálně poradila "komunita" jsem stejně zjistil taky a sám. Nakonec je to logický, jsme jenom všichni lidi...

    Takže poté, co pro mne každá změna v linuxové distribuci znamenala několikadenní stres, učení se nových fíčur jádra, rekompilace a shánění verzí knihoven, které opravdu budou fungovat, jsem skončil u těch "blbých windows". Protože opravdu nehodlám věnovat svůj čas správě a dovývoji systému, i když je to zajímavé hobby.

    Naposledy jsem na opensourcové nedodělávky narazil, když jsem sháněl kompilátor C pro Atmely. Našel jsem WinAVR, (někdy na podzim) nejnovější verze měla v knihovnách takové chyby, že to kompilovalo úplné nesmysly, přičemž v "komunitě" se všichni tváří, že o tom nevědí (nebo o tom fakt nemají ani tušení). Tak jsem si příslušnou libc sehnal a do balíku doinstaloval sám. Stejně jsem v ní ještě musel několik věcí upravit.

    Jo, a reakce komunity na podněty a zlepšení? Před mnoha lety jsem posílal autorovi perlovského balíku Pod::HTML i s opraveným kódem. Nikdy jsem nedostal dokonce ani odpověď na ten mail.

    Takže - některé komunity fungují, jiné "komunity" se pro změnu skládají z několika nafrněných jedinců, kteří mají příliš vysoké mínění o sobě než aby se s někým bavili a kolem nich se soustřeďují vrstvy podobně nafrněných chytráků, kteří pochopili o co jde (nebo si to aspoň myslí) a blbý plebs jim taky nestojí za námahu.

    To mám radši komerci, kde konkrétní koruna má ten efekt, že dotyčný pracovník, pokud si uvědomuje, že je z té koruny placen, zapomene na to, že jsem idiot a udělá oč ho žádám, aby tu korunu dostal. A výsledkem je oboustranná spokojenost :)
  • 9. 1. 2006 20:01

    nazir

    Nikoliv. Logické je si to přečíst. Na Abclinuxu je návod, jak položit dotaz a co před tím udělat. Ten návod je těsně nad formulářem pro zadání dotazu.

    To je možné a šikovné (na abclinuxu jsem přestal chodit).

    "Ptám se přece Já! Nic nebudu něco hledat, nic nebudu číst. Vy jste tu přece od toho, abyste můj problém vyřešili."

    My tu jsme od toho, abysme buď slušnou formou pomohli, nebo to nechali plavat.

    Často se pak stane, že mu někdo odpoví třeba http://www.google.com/search?q=jméno_programu nebo "man jméno_programu".

    Proti takové odpovědi nelze nic namítat a byl bych rád, kdyby tak odpovídali všichni. Potom už je to opravdu jen problém tazatele.

    A tazatel, místo aby následoval link nebo se podíval do manuálové stránky, pouze odsekne něco o neochotě komunity, která mu neodpověděla ani za 10, ba ani za 20 minut.

    Také už jsem se párkrát setkal s případem, že tazatel vysloveně uvedl, že v manu hledal, leč nepochodil - a přesto mu byl doporučován zatvrzele man. Asi to lidi dělají automaticky, nevím...
    Já se pod touto glosou ozval proto, že mi mnohé připomenula (ne svým konkrétním příkladem, ale "duchem zákona"). Připomenula mi bolestně rozdíl diskusí před pár lety a teď (popřípadě na fidonetu blahé paměti). Opravdu se mi zdá, že se slušnost (bohužel na obou stranách. K tomu dodávám - oni na Vás kamenem, Vy na ně chlebem.) někam vytratila a příjde mi to líto.

  • 10. 1. 2006 13:06

    pepa (neregistrovaný)
    No, nevim, ale zaplava nesmyslnych odpovedi typu "RTFM", "prohledej forum", "jsi debil" a naslednych hadek odtrzenych od tematu nekdy snizuje pouzitelnost fora mnohem vic nez jeden nesmyslny dotaz bez odpovedi.
  • 9. 1. 2006 13:05

    Standa (neregistrovaný)

    Nadpisy typu help, pomoc, velky problem rozhodne nesvedci o tom, ze tazatel je zoufaly a v presu. Svedci o tom, ze nema elementarni znalosti, jak se chovat v internetove diskuzi.

    IYO. Ostatně, ty znalosti vždy každý musel, musí a bude muset nějak získat. Mně příjde logičtější je získat v té diskuzi, než nějak telepaticky. Slušnou formou.

    Nikoliv. Logické je si to přečíst. Na Abclinuxu je návod, jak položit dotaz a co před tím udělat. Ten návod je těsně nad formulářem pro zadání dotazu.

    Když však přesto zadavatel napíše "Help, please", navíc stejný dotaz, který je momentálně na hlavní stránce serveru, svědčí to pouze o naprosté ignoranci tazatele: "Ptám se přece Já! Nic nebudu něco hledat, nic nebudu číst. Vy jste tu přece od toho, abyste můj problém vyřešili."

    Často se pak stane, že mu někdo odpoví třeba http://www.google.com/search?q=jméno_programu nebo "man jméno_programu". A tazatel, místo aby následoval link nebo se podíval do manuálové stránky, pouze odsekne něco o neochotě komunity, která mu neodpověděla ani za 10, ba ani za 20 minut.

  • 10. 1. 2006 21:52

    Leos Literak (neregistrovaný)
    A proto jsme na abicku zacali tvorit online linuxovou ucebnici (zdaleka neni hotova). Aby zacatecnik mel kde ziskat ty zakladni znalosti Linuxu a nemusel se na ne dokolecka vyptavat ve foru. O nasi motivaci najdete vice v mem blogu.
  • 9. 1. 2006 9:56

    Flasi (neregistrovaný)
    Nadpisy typu help, pomoc, velky problem rozhodne nesvedci o tom, ze tazatel je zoufaly a v presu. Svedci o tom, ze nema elementarni znalosti, jak se chovat v internetove diskuzi.
    A tak to funguje ve vsech oblastech lidske spolecnosti, ze kdyz nekdo neco chce a nema elementarni znalosti o tom, jak se chovat, tak dopadne spatne. Nekdy je ignorovan, nekdy je vysmivan a nekdy dostane do zubu.
    Ti lide, kteri na takoveto dotazy odpovidaji ironicky mluvi o kristalovych koulich by jiste nemuseli byt tak ironicti. To, ze mu reknou jakou dela chybu mu davaji sanci chybu napravit a zeptat se znovu a lepe. A prijde mi lepsi, kdyz mi na muj dotaz nekdo odpovi ironicky a udela ze me blbce, nez kdyz neodpovi vubec. V prvnim pripade me muze trknout, kterou dulezitou vec jsem zapomnel zminit, ve druhem pripade cekam na odpoved, ktera ani prijit nemuze.
  • 9. 1. 2006 8:34

    nazir

    Jinak souhlasím s tím, že mě obtěžují fóra, kde mají dotazy nadpisy typu HELP!!!, pomozte, problém apod. :-(


    Tyto nadpisy mi zas nijak moc nevadí, jsou pro mě jen znamením, že tazatel už fakt neví jak100hoven, je zmatený, zoufalý, v pressu.

    Jestli mi něco OPRAVDU vadí, tak to jsou bohorovné reakce milých "guruů", "wizardů" a podobných individuí, která nelitují času, aby vysvětlili zoufalému tazateli, že se jeho problémem nehodlají zabývat, žonglujíce přitom ironicky svými křišťálovými (nebo jakými vlastně) koulemi (jistě jste se už s tímto dementním výrazem setkali. Zajímalo by mě, který -beeeeep- to má na svědomí, kdo s tím začal.).
    To si potom o těch idiotech (ne, skutečně teď těmi idioty nemyslím ony tazatele) pomyslím cosi velmi ošklivého a leckdy to zcela nespravedlivě vztáhnu na celou komunitu, posléze i na komunitu z druhé strany frontové linie a následně na celé lidské pokolení a vše živé i mrtvé v širokém dalekém okolí.

    Zkrátka - tihle chytráci mě dovedou vytočit, přestože jsem jinak spíše flegmatický melancholik. Když nechtějí pomoci, ani nejsou schopni se vcítit do zoufalé situlace začátečníků, nechťať si nabouchají svá obecná moudra do trenek a drží kušnu!

    U brady al-láhovy, vždyť ti nováčci neví, v čem je přesně jejich problém, neví, jak se mají ptát a co vše mají k dotazu připojit, to je snad normální u každého začátečníka v každém oboru, není přece nutné si na nich vybíjet své buddhaví kde získané mindráky a stírat je přiblblými ironickými kecy!

    Čest chápavým a tolerantním výjimkám.

    (Já osobně se "komunit" raději na nic neptám... Pardon za nesouvislý nesmyslný výlev mysli, jsem po noční.)

  • 9. 1. 2006 12:40

    Goro (neregistrovaný)
    Kdyz nekteri zacinali s pocitaci, tak si psali cely operacni system v hexa primo z hlavy. Meli si to nechat pro sebe (kdyz jsem to dokazal ja, tak to muzou dokazat ostatni, jen se musi snazit)? Nikdo vas nenuti na hloupe dotazy odpovidat a neodpovedet je lepsi, nez toho dotycneho zdrbat.
  • 9. 1. 2006 17:08

    l4m4 (neregistrovaný)

    To snad ale neznamená, že dnešním začátečníkům se nesmí pomáhat a je nutné si z nich utahovat a dělat z nich debily... Alespoň doufám.

    Ne, ale neznamená to ani to, že neprojevit žádnou vlastní snahu je dnes v pořádku (trochu moc záporů, co?) -- přinejmenším když chci od lidí, aby mi ve svém volném čase pomáhali.

    To si vážně myslíte?

    To si vážně myslím. Hrajete argumentaci na emoce. To neberu.

    Viz moje poznámka měsíce x roky

    To je ovšem nepochopení. Samozřejmě, že dnes může u řady věcí začátečník po několika měsících zvládnout to, co se dřív znalec učil roky (a u řady stále ani náhodou). Jenže já psal o tom, že znalec se nejspíš učí stále, a proto dnes umí věci, které je zapotřebí se učit roky dnes. Konec elity se nekoná.

    Já chci jen jediné - aby si jistá individua, pokud je začátečnické dotazy tak prudí, odpustila přiblblé narážky a odpovídala buď slušně a věcně, bez efektu odrazování, nebo neodpovídala vůbec.

    Já bych zae chtěl, aby do fór a konferencí, kam přispívám, nelezli zoufalci ptající se na první otázku ve FAQ a vymaštěnci, kteří se nedokáží zeptat, neumějí chovat slušně, ale zato chtějí odpověď -- rychle, přesně, podrobně. Každý holt chce to, co nemá...

  • 9. 1. 2006 23:06

    Tranq (neregistrovaný)
    A muzes sem pls ty odkazy hodit. Sam vim, ze jsem kdysi po nejakych ceskych! webech patral, ale nalezl jsem vlastne jen fora (z tech se ucit nelze), prilis obecne stranky (aneb Unix na 5 strankach), prilis odborne (root.cz) popripade nedodelane veci. Nejaky web, ktery zasveti do zakladnich taju prikazove radky, souboroveho systemu a ja nevim ceho vseho dalsiho. Osobne bych byl moc rad.
  • 10. 1. 2006 13:35

    petr (neregistrovaný)
    s bohem a uz se nevracej, bez blbecku kteri se snazi citove vydirat, jako ty, nam bude lip :-)
  • 10. 1. 2006 14:09

    sddsf (neregistrovaný)
    a to je presne to co zpochybnuje tyto komunity

    kdyz na zacatecnicke dotazy ma byt placena podpora, protoze dotycny nechce resit a nemuze preci zneuzivat komunitu, a nebo vyhledavat v ramci nejake confluence, clovek, ktery se casem stane expertem pak takoveto veci uz nepotrebuje nebo si to vyzkouma sam event. precte v manualech protoze uz resi veci, ktere nejsou obecne

    a kdo zbyva? stredni vrstva s obecnymi dotazy, ktera se musi naucit vyhledavat event. ziskat obecne know-how event. a uprimne, je lepsi mluvit s vyvojarem daneho produktu nebo lidmi ze supportu, samozrejme, je -li support dobre postaven, coz je ostatne jeden z bodu pri vyberu reseni..

    jak to shrnout, FAQ event. wiki event.manual event. neco podobneho nema psat pouhy uzivatel produktu ale primo zdroj a opravdu pomahat se evidentne komunite prilis obecne nechce, jiste je to o lidech
  • 9. 1. 2006 12:04

    Flasi (neregistrovaný)
    Je jasne, ze se znalostmi jak se kde chovat se nerodime. Museli jsme je nekde ziskat. Nekdo je nas mel naucit. Mozna rodice, mozna lektor v kurzu obsluhy internetu, mozna jsme samouci, pak ale musime pocitat, ze to bude bolet.

    Kdyz prijde do prumerne restaurace host, ktery nevi, ze je nesluslne hlasite rihat a hlasite si tam rihne, tak mu tam nikdo slusne a kolegialne nevysvetli, ze je to spatne.
    Bud ho bude cisnik a ostatni hosti budouu ignorovat, nebo mu rovnou vynadaji. Anebo se ho jizlive a ironicky zeptaji, jestli "neumi i neco s usima".
    A pokud se najdou lide, kteri maji s temito neznalky trpelivost, tak je to jenom proto, ze jich je v realnem svete velmi malo.

    Na internetu je to totez v blede modrem.

    I ja bych byl rad, kdyby internetove poradny byly lepsi nez je zbytek sveta, ale nejsem naivni, abych cekal, ze opravdu budou a uz vubec me nenapadne si stezovat, ze nejsou.
  • 9. 1. 2006 7:52

    anonymní
    Také občas hledám pomoc na fórech a úspěšnost je střídavá. Každopádně když se mi povede něco udělat, tak to pak napíšu jako odpověď (třeba i sám sobě), abych pomohl dalším tápajícím. A doufám, že to tak udělá každý. Udělal to autor této poznámky?

    Jinak souhlasím s tím, že mě obtěžují fóra, kde mají dotazy nadpisy typu HELP!!!, pomozte, problém apod. :-(
  • 9. 1. 2006 8:09

    mandrivák (neregistrovaný)
    Některý problémy jsou tak specifický, že odpovědět na ně je někdy víc než problematický. Autor se neobtěžoval ani naznačit, čeho se otázky týkaly, to pak těžko soudit, a výsledný závěr je k ničemu. Je snad na těch chybách něco tajnýho?!
    Plno otázek procházím (samozřejmě pokud je něco smysluplného a mně známého z titulku - HELP a POMOC si opravdu vůbec nevšímám), ale když odpověď neznám, tak co? Mám tam napsat: "Nevim" bo co?
    Když to je něco obecnějšího, odpovim alespoň taky obecně (mohlo by to být tohle tamto nebo tudlencto).

    Třeba v instalaci Mandrivy 2006 je občas problém s mountem. Napíše to, že mount se neprovedl, na pomocný konzoli chyba disku a nazdar (disk je přitom naprosto v pořádku). OK a instalace skončí. Toť vše. Po diskuzi jsme dospěli k tomu, že problém je v instalátoru, a stačilo nejdřív nainstalovat Mandrivu 2005 LE a pak až 2006 a v poho (což se samozřejmě nehodí pro update, tam problém asi stále čeká na identifikaci).
  • 9. 1. 2006 9:42

    anonymní
    On k te "kristalove kouli" dospeje casem kazdy. Kdyz totiz nekdo napise "nemam cas to hledat, jak rozchodim v linuxu zvukovku ?", tak muze nasledovat bud ban, pokud to konference/4um/... umoznuje, nebo velmi sprosta reakce nebo ironie nebo naprosta ignorace.

    Autor totiz dal nedrive najevo ze si podporu pravdepodobne plati, kdyz se nehodla zabyvat hledanim odpovedi, pak necht se obrati na toho komu plati. Nasledne dal dotaz jako stvoreny prave pro tu kristalovou kouli, jelikoz se ani neobtezoval rici co ze to ma za HW, jakou distribuci pouziva, ... . Zdaleka ne kazdy je totiz ochoten z uzivatele 50ti dotazy pacit potrebne informace aby posleze dosel k tomu, ze stejny problem byl resen v predhozich 50 prispevcich.

    Neni se co divit, kdyz pak clovek vola na hotline nejake firmy a tam z nej delaji ... dotazy jako "a mate tu mys pripojenou?". Pri podobne urovni dotazu se to jinak asi ani delat neda.

    Pokud nekdo polozi dotaz "mam SB live 5.1 rev xy, v /etc/xyz mam nastaveno ... nasel sem to na www... ale SW abc mi pise ze ... distro je ..., v konferenci sem nasel ... ale nepomohlo"

    Pak ma smysl se odpovedi zabyvat, protoze tazatel evidentne vyvynul alespon elementarni snahu problem vyresit.
  • 9. 1. 2006 11:33

    l4m4 (neregistrovaný)
    To fakt nechápu. Když jsem začínal já, tak žádné takové abclinuxu nebylo, protstě jsem to z té dokumentace musel pochopit. Takže to asi nebude nemožné, ne? A že byla často v podstatně horší kvalitě než dnes. Nebyl ani Google. Opakuji, protože to už je dnes obtížné si představit: nebyl ani ten zatracený Google.

    ,Argumenty` o vystresovaných nováčcích jsou akorát chabé pokusy odvést pozornost vyvoláním soucitu. Pokud mě instalace nového, úplně jiného OS tak hrozně stresuje, tak proč se do toho ksakru pouštím? Nebo si mám vzít prášky. Stejně tak když si nejsem ochoten nic zjistit sám nebo nemám čas se tím zabývat. Když budete chtít hrát na klarinet, ale nemáte talent a nechcete cvičit, jak to asi dopadne?

    A konec elitářství? Nebuďte směšný. Pokud lidi, kteří používali GNU/Linux ve verzi 0.98, od té doby akorát nespali, tak jsou dnes opět daleko napřed. Právě proto, že už je dnes všechno 1000x jednodušší, popsáno, zdokumentováno a předkládáno v pokousané a natrávené podobě, jsou stále stejně špatně položené dotazy stále a dokola na totéž taková pruda.
  • 9. 1. 2006 13:34

    lidoop (neregistrovaný)
    'To je pěkné, ale co když tazatel je totální laik a nováček, ochotný se učit, ale neví z čeho'

    To je prave ten problem. Ohledne unixu je napsana tuna sympatickych materialu pro newbies. Na kazdem foru jsou na to odkazy, na kazdem webu jsou na to odkazy. Existujou FAQ. Ze tazatel nevi ani co jsou manove stranky svedi o tom, ze vsechno tohle usili naprosto odignoroval a ocekava ze ostatni budou resit jeho veliky help problem s 5 vykricnikama.

    Uroven fora kde je takove neco tolerovane jde smerem dolu a agresivite geeku /kteri chteji to forum na nejake urovni drzet/ se ani nedivim.
  • 9. 1. 2006 15:51

    anonymní
    Ehm, konferece a 4a jsou od toho, aby se v nich resily problemy, ale ne od toho, aby se vnich resil 50x stejny problem. To by jste si zase mel uvedomit vy. Hodnota konference ve ktere se resi stale dokola tytez nesmysly velmi rychle upadne a pak ti, kteri by eventuelne poradit mohli, radsi odejdou => neni tam kdo by poradil.

    Kdyz je nekdo novacek, ma znat alespon pravidla slusneho chovani a ne si arogantne vynucovat odpoved. A prohlasit "nemam cas, koukejte mi odpovedet" je velmi arogantni. Nemluve o tom, ze jakou pouziva distribuci a jaky ma HW muze snadno zjistit.
    Mimochodem, kdyz nekde napisete "nejede mi auto" a nekdo vas posle do onech mist, to vam prijde neadekvatni ? Me ani ne, kdyz ani nevite co ze to mate za znacku a model. Jdete do servisu a zaplatte si.

    Osobne jsem zacinal s Linuxem take sam a kupodivu jsem veskere odpovedi vzdy nasel. Nekdy pravda trebas po dvou i vice dnech, mezitim jsem delal neco jineho. Kdyz uz jsem se na neco ptal, snazil jsem se vzdy uvest vse co by mohlo vest k reseni a vzdy se mi dostalo odpovedi alespon ve stylu kam se mam podivat nebo cim by to mohlo byt.
  • 9. 1. 2006 15:58

    anonymní
    Jasne, postrkovat mozno, ale fakt bych chtel videt, jak bude nekdo dobrovolne pacit z nekoho jeho nastaveni a konfiguraci. Nebo jak bude reagovat, kdyz s nekym vcera podobnym zpusobem resil podobny dotaz.
    Nebo jeste lepe, jakou reakci si zaslouzi clovek, ktery nebyl schopen copy&paste chybove hlasky do googla/kamkoli do search, na cez by mu vypadla hned na prvnim miste odpoved ? (stalo se mi a dotycny byl navic jeste urazen kdyz jsem ho - podotykam ze slusne - upozornil => dalsi reakce jej odkazala na patricna mista)

    Kazda konferece nebo 4um ma preci svou historii a nez se zacnu hloupe ptat, projdu si alespon nekolik dotazu zpet. Minimalne tim zjistim jakym zpusobem je bezne komunikovat a prizpusobim tomu svuj dotaz.
  • 9. 1. 2006 16:03

    anonymní
    Ty znalosti jsou zmineny v hlavicce kazdeho 4a ci jine diskuse, staci umet cist. Jeste jsem se nesetkal s pripadem, ze by nebyla odkazovana stranka, na ktere je velmi podrobne popsano jak se chovat, jak klast dotazy a obzvlaste zdurazneno, ze dotycny ma nejdrive HLEDAT. Je to uplne vsude a to ze to ten "novacek" ignoruje je jen jeho blbost. Ostatni se k nemu podle toho budou naprosto opravnene chovat.
  • 10. 1. 2006 6:59

    Petr (neregistrovaný)
    Točíme se v kruhu, oponuji již dříve použitým - nelíbí-li se Vám takovéto dotazy, prostě je zasklete, přejděte bez zbytečných poznámek, zvyšujících zbytečně jen traffic (popřípadě i sebevědomí)... No nevim,a le tahle rada na "nereagovani" je autorem kritizovana taky: ...Také se tak nestalo. Přišel Ježíšek, leč odpověď mi pod stromeček nedonesl. Pak první svátek, druhý. Před Silvestrem, když už jsem kontrolování fór na ... Tak nevim, jestli to, ze tazatele nekdo odkaze RTFM na manual, je spatne - kdyz neodpovi vubec, je to z pohledu tazatele nadutost...
  • 10. 1. 2006 11:19

    Honza (neregistrovaný)
    Ta "analogie" se slepcem neni analogicka. Slepec neni ve valne pripade zodpovedny za svou slepotu, clovek, ktery neco nevi, JE za sve (ne)vedomosti zodpovedny. Proto by se - na rozdil od slepce - mel v prve rade snazit pomoci si sam. A byt si vedom toho, ze pomohou-li mu druzi, je to jejich dobra vule, ne povinnost.
    A nesmyslna je i vase rada spatne otazky ignorovat - to totiz neni mozne. Zaplava nesmyslnych, opakovanych a na lenosti zalozencych otazek ztezuje a postupne az znemoznuje nalezeni relevantnich a chytrych otazek, blokuje tak komunikaci ve forech a snizuje pravdepodobnost nalezeni reseni i u dobre polozenych otazek. A to proste neni fair. Proc by si komunita mela nechat nicit sva fora, proc by se nemela branit? Kazdy ma sanci hledat pomoc. Kdyz je ale takova sance zneuzivana - imho je spravne a rozumne takovym lidem nejdrive naznacit, ze se chovaji nevhodne (dat jim sanci, protoze nikdo uceny z nebe nespadl) - navrhoval bych to treba formou vyse zmineneho odkazu http://www.stare.cz/otazky/. Pokud to nepomuze - odradit sarkasmem, pripadne rovnou bez milosti banovat.
  • 10. 1. 2006 13:33

    Honza (neregistrovaný)
    Elitarstvi pouzivate jako negativni nalepku, kterou jaksi nemate podporenu argumenty. Takze v cem jako spociva ono elitarstvi? V tom, ze nejsou vitani lide, kteri chteji aby se za ne namahali druzi? O nicem jinem jsem nepsal...
    V druhem odstavci vaseho prispevku uvadite neco, co se nikterak nevylucuje s tim co jsem uvedl takze jako oponentura je to irelevantni - nikdy jsem netvrdil opak; tim, jakym zpusobem to uvadite v reakci na muj prispevek mi to imho jen pripisujete, coz se mi nelibi a povazuji to za demagogii. Narcisticke povzdechnuti "pokud ho ostatni nevidi..." snad uz vubec nebylo nutne.
    Treti odstavec proste prekrucuje realitu - tem, kteri si opravdu nevi rady, JE pomahano. V naproste vetsine i v pripadech, kdy odpoved je k nalezeni v manualu / na netu - dobrovolnici z komunity jsou ochotni i pomoci zkratit cestu (jak tady o tom kdosi psal). Viz kvanta for o linuxu. RTFM je odpovidano jen na zcela zjevne "line" dotazy, arogantne predpokladajici, ze linuxova komunita ma povinost ve svem volnem case za vas delat vasi praci.
  • 10. 1. 2006 14:22

    David Rohleder (neregistrovaný)
    je překvapivé, jak jednoduše jste dokázal přehlédnout faktickou část toho příspěvku. Váš přístup je totiž opravdu manipulující a citově vydírající.
  • 10. 1. 2006 15:08

    David Rohleder (neregistrovaný)
    Problém je v tom, že "Vše ale dělám pragmaticky pro svůj prospěch" je projev sobectví a egoismu, zcela odporující chování v komunitě (které sám vyžadujete). Potom se nemůžete divit, že vás pošlou leninskou cestou (tj. po pr....)
  • 10. 1. 2006 15:59

    Honza (neregistrovaný)
    >>>Elitarstvi pouzivate jako negativni nalepku
    Nic jiného si totiž IMHO nezaslouží...
    A kde jste se namahal uvest, V CEM spociva to elitarstvi a PROC si tuto nalepku zaslouzi lide, o kterych jsem ja psal - lide, kterym se nelibi, kdyz si nekdo mysli, ze jsou POVINNI mu ve svem volnem case poskytovat pomoc? Nalepovat nalepky dokaze kazdy. Daji se nalepit na kazdeho, kdo se vam znelibi, tezko se proti tomu brani a neni nutne se namahat vymyslenim argumentu. Jediny problem je, ze to neni fair.
    Lenost je motorem pokroku
    Oblibena fraze. Az na to, ze byla myslena naprosto jinak. Byla myslena na "lenost" lidi, kteri se nechteli namahat s neustale opakovanymi rutinnimi ukoly a proto se namahali vymyslet neco noveho. To rozhodne nejsou ti lide, o kterych se tady bavime. Ti jsou nanejvys brzdou pokroku.
    je to zároveň i krátkozraké. Vy se namáhejte dnes, oni se budou namáhat zítra, či pozítří, až si vzpomenou na to, jak kolegiálně a trpělivě jim v začátcích někdo pomáhal
    Tohle je smesne. Ti, o kterych tady celou dobu mluvim, se nebudou namahat NIKDY s NICIM. To je prave podstata problemu.
    Linuxová komunita (ať už tím je myšleno cokoli) snad také nemá povinost si z těch lidí dělat prdelky
    Kde jsem psal o nejakem delani prdelek? Psal jsem, ze dokonce i lidem, kteri nevedi jak se chovat, by mela byt dana sance se to naucit. Teprve kdyz k tomu nekdo neni ochoten, vypudit ho ze sveho soukromeho prostoru. To ale neni delani prdelek, to je sebeobrana. A jeste veeelmi liberalni.
  • 10. 1. 2006 16:11

    Honza (neregistrovaný)
    opravdu pomahat se evidentne komunite prilis obecne nechce, jiste je to o lidech
    Takk tohle uz je IMO opravdu sila. Komunita dala dohromady ve svem volnem case ohromnou kupu software a zadarmo to dala k dispozici lidem. Komunita dala dohromady obrovske mnoztvi informaci ve forme manualu, guidelines, dokumentace - rozvnez ve volnem case, a rovnez to dala k dispozici lidem. Jako by to vse nebylo dost, komunita provozuje obrovske mnozstvi webu, irc kanalu a dalsich diskusi, kde se ve svem volnem case snazi zadarmo pomahat lidem - navzdory tomu, ze nekteri toho zneuzivaji k zaplavovani diskusi smetim, ktere uz se milionkrat opakuje jinde, a navzdory tomu, ze existuji placene distribuce linuxu, ktere za cenu mnohem nizsi nez konkurence pridavaji k software i profesionalni placenou podporu. A pak se presto objevi mudrc, ktery prohlasi "opravdu pomahat se evidentne komunite prilis obecne nechce, jiste je to o lidech". Nezlobte se na me, ale z toho je mi opravdu na zvraceni.
  • 9. 1. 2006 13:31

    survival (neregistrovaný)
    "... křišťálové koule ..."

    Klidně to použiju, ale taky k tomu napíšu, že je potřeba pro zodpovězení dotazu vědět to a to. Důležitý taky je, že se takový dotaz potom stále drží na špici nahoře, a odpovědi se dotyčný (včetně křišťálokoulníka) dočká spíš (teda když dotyčný tazatel připojí informaci, která je požadována).

    Co napsat na dotaz "Nejde mi grafická karta. Co s tim?"???

    Dobrý den,
    řešení je samozřejmě XYZ.

    To snad ne? Trochu je potřeba tazatele postrčit k uvedení podrobností, a ne ho nechat máchat v tom, že nikdo neodpoví NIC, protože neni na co (a tazatel to neví - což beru, jasně, a proto ho postrkávám!)!
  • 10. 1. 2006 12:16

    Honza (neregistrovaný)
    No, osobne doporucuju se anglicky naucit - je to dnes imho zakladni dovednost, je to uzitecne v rade oblasti, a konkretne v oblasti linuxu to obrovskym zpusobem zvetsuje sumu informaci, ktere jsou dostupne.
    Ale pri trose hledani se da najit i cesky. Ja osobne bych za nejlepsi metodu uceni povazoval:
    1. V pripade, ze chcete linux proste pouzivat s nejaky peknym grafickym rozhranim - nainstalovani takoveho SuSE linuxu a nasledne hledani v clancich a forech (minim stara fora, ne ze mate psat nove dotazy;-)) na http://www.abclinuxu.cz a http://www.root.cz.
    2. Pripadne, pokud jste drsnejsi, znate-li uz alespon zaklady Linuxu a chcete se podivat pod uroven grafickeho rozhrani, tak bych na vasem miste zkusil pruzkum bojem - vlastnorucni poskladani si vlastniho linuxu ze zdrojaku podle ceske verze (kterou najdete tady) vynikajici knihy LFS (Linux From Scratch - osobne jsem ceskou verzi necetl).
    Pokud chcete nejake ucelenejsi texty, tak ja osobne povazuju za vyborny Wraithuv Uvod do systemu Linux
    Pokud se chcete postit do skriptovani, tak cesky uvod do skriptovani v BASHi
    Pak uz zbyva jen cesky Linux - dokumentacni projekt (.pdf), ktery sice ponekud zastarava, ale pro pochopeni principu fungovani Linuxu muze byt porad velmi uzitecny a je velmi komplexni (1020 stran).
    To jsem zminil jen ty, ktere jsou primo na webu volne dostupne - ale existuje i obrovske mnozstvi vybornych knih, ktere si na webu muzete alespon koupit - za vsechny jmenuji aspon vynikajici knihu Linux - Příručka českého uživatele systému, kterou napsal Vilem Vychodil.
  • 10. 1. 2006 14:29

    lidoop (neregistrovaný)
    Honza nade mnou uz napsal dostatek materialu. Zvlast popularni je to 17megove pdf (linux dokumentacni projekt). Jeste doplnim fimuni.org - jedna se vetsinou o VS skripta v ruznych oblastech - uvod do unixu (PV004) sprava unix. systemu (PB065, PV077), site etc.

    Za zminku taky stoji tistene knizky. Za velice dobrou povazuju Unix/Linux od Michala Brandejse.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).