To jo, to oni občas dělají. Posílají dopisy s urgencí platby (uvedou tam nějakou částku s nějakým zdůvodněním) a mnohdy vyhrožují i žalobou. Zřejmě je to taktika jestli se jako najde nějaká ovce, co vymění trenky a obratem poběží zaplatit složenku. Jediná taktika je ignorace a klid. Nemají nárok! Jen to tak zkouší.
Bohužel, pravdu nemáte
Při takovém jednání klidně můžete skončit i v exekuci.
Opravdu na to ze zákona, ten si prolobovali opravdu dobře, nárok mají. Naopak, pokud se z toho chce autor vyvázat, pak musí podstoupit dost velké martýrium složitých a finančně náročných (protože bez specializovaného a dobrého, tudíž i drahého, advokáta to nezvládnete) právních úkonů.
Pravdu bohužel mám. Ověřeno teorií i praxí. Advokátů netřeba. Pokud tvrdíte opak, doložte něčím (§ zákona, vyhlášky atp.) oprávněnost toho jejich Vámi proklamovaného nároku. Zde jde o to, že tisíckrát opakovaný nesmysl se stal „pravdou" (či spíše takovou tou lidovou urban legend, co se dává k lepšímu, aby se ukázalo, jaké je to svinstvo). BTW: Takový případný nárok by byl v přímém rozporu s ústavou i normami ještě vyšší právní síly.
Stačí známá kausa, kdy školní děti presidentovi v , tuším, Ústí zazpívaly lidovou písničku ve vlastní úpravě a školní sbor pak platil jak mourovatý. I inkasování zpěváků / hudebníků za produkci vlastních písní s vlastními texty. U těch věcí s propadlými nebo vašimi vlastními právy je na to obezlička, "že jste produkci předem neohlásil, aby OSA mohla odpovědně atd. posoudit, že to můžete produkovat".
Prostě OSA je názorný příklad bezcenných parazitů na "autorských právech", kteří jen a jen škodí, v podstatě i těm autorům a interpretům (byť to některým nedochází).
„... známá kausa, kdy školní děti presidentovi v , tuším, Ústí zazpívaly lidovou písničku ve vlastní úpravě a školní sbor pak platil jak mourovatý ..." - Tak pozor! Tady byl řeč o vlastním autorském obsahu, takže neměňte předmět tématu! Znovu tedy opakuji - pokud budu hrát vlastní věci, tak si může vOSA akorát políbit žihadlo. A nemusím a ani nebudu nikomu nic ohlašovat (a pokud se vOSA začne nějak rojit, tak jim to jejich žihadlo zásadně přistřihnu). Udejte konečně nějaký konkrétní §, který mě k tomu (du)nutí. Jina k je to jen zmíněná urban legend.
Tou encyklopedii jste me pripomenul Encyklopedii "Diderot s animovanymi obrazky". Kolega prisel do prace pred cca 14 lety s vypalenou kopii s tim ze se musi mrknout jestli to ma koupit. Nakonec to nekoupil, protoze kvalita byla hruzna a palic za to chtel 50 Kc a kopii si sam vyrobit nemohl, tenkrat nemel skoro nikdo vypalovacku. Ta encyklopedie stala myslim v originale 1500 Kc. Trosicku to ilustruje absudrni situaci, kdy kvalita neodpovida ani cene produktu ani v tomto pripade jeho 1/30. Ja jsem v devadesatych letech nakupoval knihy ve velkem (tak 1000 knih) a musel jsem toho nechat, protoze jsem se probudil z porevolucni euforie a zacal jsem si vsimat ruznych "silnic pro startujici letadla" (runway), zacali knihy delat na zachodovem papiru a hlavne jsem si cuchnul k tomu jak se knihy vydavaji apod. V posledni dobe je to ale lepsi, ale ted zas nemam cas na cteni.
Jo a mimochodem animovany obrazek byl v encyklopedii jeden - 4 faze motoru a jeste myslim nebylo popsano ktera faze je ktera ;-).
Ono hlavni potencialni uspory u ebooku nejsou ani tak v (nepritomnosti) tisku, ale ve vyraznem snizeni nakladu na distribuci, vcetne provize distributoru/prodejcu. Preci jen zivit z prodeje knih par ekniznich eshopu vyjde radove levneji nez rozsahlou sit knihkupcu, kterych je nekolik v kazdem malomeste.
A něco k věci by nebylo?
OSA si prostě vylobovala právo vybírat výpalné za jakoukoli hudební produkci, která není výslovně z její pravomoci vyňata (což je dlouhotrvající a velice drahý proces, pro dávno mrtvé autory, např. lidových písní, navíc neprostupný). A i v případě, že produkujete na veřejnosti jen svou tvorbu, musíte mít od OSA "posudek", že jsou tam opravdu jen věci mimo její působnost (a nevlastnictví tohoto "posudku" předem je trestáno přibližně stejně jako porušení "autorských práv").
MMCH, kdyby OSA začala svou existenci o pár set let dříve, tak jednoduše žádné lidové písně neexistují, protože jejich autoři dělali přesně to, co OSA postihuje: vzájemně přebírali a upravovali textové a hudební motivy.
Autorská práva zcela jistě chráněna být mají, ale takováto hypertrofovaná "ochrana", týkající se i dávno mrtvých tvůrců, případně tvůrců, kteří s touto ochranou nesouhlasí, je zcela jednoznačně horší, než ochrana žádná. Veškerá lidová tvorba i prakticky veškerá hudební klasika vznikly v právním stavu, kdy žádná ochrana autorských práv v dnešní podobě neexistovala. Obávám se, že ze současné doby "ochrany autorských práv v pojetí OSA", mnoho děl naši potomci mít nebudou a těch kvalitních ještě méně.
Zdravím všechny ničemy, kteří načerno šíří slavné a tudíž pro primitivy "atraktivní knihy", aniž chápou jejich smysl, obsah, krásu a podstatu,, na něž jsme koupili autorská práva (např. záloha na Ecovo Jméno růže činila 5000 Euro) plus překladatelská práva, smlouva na ilustrace, zredigování a revize překladu, grafickou úpravu apod.. Um, kteří nám prostě vykradou a všude je toho plno... My, kteří víme,co je kniha, proč je dobrá a čím je dobrá, to prostě nemusíme dělat. Přetahovat se s gangstery, kteří vůbec nechápou podstatu hodnototvorné nakladatelské činnosti, je nesmyslné... , např. na Forex Saxo Bank lze vydělat pouhým kliknutím lépe a zábavněji... Ostatně co lze čekat v zemi, kde je víc univerzit než veřejných záchodku, a tisíce docentů a profesorů, kteří by před dvaceti lety neudělali ani maturitu...
"... hudby organizací OSA (kdy nemůžete volně nakládat ani s tím, co jste sami složili a nazpívali ..." - obecně oblíbený omyl a tisíckrát opakovaný nesmysl! Co jsem si složil sám, do toho žádné vOSE nic není!!! Pokud jsem s nimi ovšem nesepsal smlouvu - to je pak jiná pjesnička. Ale ta smlouva je dobrovolná.
Jinak kontra k úvaze typu "cena zboží je částka, kterou je rozhodující masa zákazníků ochotná za zboží zaplatit" - podnikatel nebude dělat něco, co se nevyplatí. Tedy před tím zmíněná věta platí i jaksi "obráceně" - "výroba jakéhokoliv zboží (platí i pro služby) je podmíněna předpokladem, že nebude prodělečná" - tedy se také může stát, že vydávání knih (obzvláště to pak bude platit u určitého typu knih) nebude ekonomicky zajímavé.
Tak už je mi to jasné. Jak vyplývá z Vašich reakcí i jinde zde, máte zjevně zcela zásadní problém chápat význam psaného textu - v tom případě končím diskuzi - to je opravdu ztráta času.
„ ... možná jste za to placený ... „ - přesně tak, jsem rozvraceč socialistického režimu a vrah vólstrítem placený, a možná i tajný agent síajej, nebezpečnej a very zlej, vysílačku mám v nosní dírce, a samopal skrytej v sirce). :-)
A co paranoia, nestraší tak trošku?
Je vidět, že o knižní sazbě a nákladech při výrobě nevíte vůbec nic. Samotný tisk tvoří 20 - 30 %. Zbytek jsou náklady, které má nakladatel jak u tištěné knihy, tak i e-booku.
Dle Vašeho názoru Vás tipuji, že asi pracujete zadarmo, takže chápu tu zlomkovou cenu ebooku, kterou navrhujete a která by měla mít typicky 2/3 ceny tištěné knihy.
Mohl byste alespoň v nástřelu nějak rozepsat kalkulaci e-booku, který při ceně 1/4 - 1/3 papírové knihy bude pokrývat nějakou odměnu pro autora, náklad na korekturu a neopomene odlišné zatížení DPH?
A ještě bych ke zmíněné kalkulaci měl jednu prosbu: zkuste ji navrhnout neprodělečnou a pro české podmínky.
Papírové knížky jsou určitě hezčí. Ale elektronické se mi taky líbí. Hlavně si spousta autorů může vyrobit svojí knížku. Např. Žonglérův slabikář - obrázkovou učebnici žonglování na papíru nikdy nikdo nevydá. To je prostě ptákovina. Vyrobit verzi pro Kindle zabralo jedno odpoledne :^)
Nedávno jsem hledal jeden titul samozřejmě bezúspěšně, tak mrknu na warez a ejhle spokojenost a knížka je doma. A navíc jsem si sosnul dalších asi 4500 dalších knížek a tak je co číst. rozhodně nemíním platit to co za papírovou knížku.
A na eshopech s eknihama nenajdu tituly co hledám třeba Trosku, Karla Michala, apod.
A tak proč platit vydavatelům a držet ceny vysoko, lepší je ignorovat prodej potom budou muset s cenou dolů a s výběrem nahoru.
OSA má jedinou velikou výhodu že už neplatí zákon o příživě.
Mají výrazně nižší užitnou hodnotu (některé věci byly zmíněny v článku), dalším problémem je možnost exspirace datového formátu a v případě DRM i vazba na jedno konkrétní zařízení.
Příprava e-knihy je výrazně levnější a jednodušší než příprava klasické sazby (protože u e-bookových formátů řeší font a zalomení řádků a odstavců čtečka), výrobek může být vyráběn dle potřeby libovolně dlouho, vydavatel a distributor nemají problémy s plným skladem a neprodanými zásobami. Klesá tedy výrazně i podnikatelské riziko z nerozprodání (jsou nižší tzv. fixní náklady, které jsou také zakalkulované do ceny výrobku).
Tohle spolu s výše zmíněnou nižší užitnou hodnotou e-knihy nutně opravňuje volání po tom, aby e-kniha stála kolem 1/4 - 1/3 knihy papírové a kniha s DRM aby byla ještě výrazně levnější (prototože zde jsou rizika pro kupujícího ještě výrazně vyšší a užitná hodnota nižší).
Je třeba, aby se vydavatelé podívali do základních učebnic ekonomie a přečetli si tam, že "cena zboží je částka, kterou je rozhodující masa zákazníků ochotná za zboží zaplatit". Takže nechť hodí za hlavu nesmyslné kalkulace o "redakční práci", "sazbě" apod. Pokud budou e-knihy prodávat za cenu, kterou bude ochotno zaplatit jen několik procent potenciálních zákazníků, tak prostě krachnou. Knihu za cenu, která bohatě pokryje náklady za scan a OCR, si prostě koupí jen pár nadšenců nebo lam, co to nezvládnou (a z těch ještě část sežene scany vyrobené někým jiným).
Pokud se nějakému družstvu vydavatelů nepodaří prosadit automatické znárodnění textů, analogické znárodnění hudby organizací OSA (kdy nemůžete volně nakládat ani s tím, co jste sami složili a nazpívali), tak se nejspíš situace přesune k modelu, kdy si autor zaplatí jazykového korektora a případně i redaktory (může to být jedna a ta samá osoba) a opravený text bude distribuovat buď sám nebo prostřednictvím nějakého autorského družstva s pronajatým serverem a nákupním systémem. I při určitém počtu nelegálních kopií si přijde na víc než přes klasického vydavatele (toho korektora si navíc může odečíst alespoň zčásti z daní). Ono by to mělo jeden pozitivní dopad: alespoň část kritiků by přestala produkovat bláboly a začala se zabývat i objektivně hodnotitelnou řemeslnou stránkou díla.
Mě osobně by takový systém hověl, vydal jsem pět románů (z toho dva ve dvou vydáních) a srovnatelný počet odborných textů, takže mám jakousi představu o věci.
Jinak jsem se už zmiňoval na rootovi, že není technicky problém text zalomit přes TeX(LaTeX) do pdf vhodného pro určité konkrétní zařízení. Mělo by to význam v případě použití "sociálního DRM", kdy by v každém exempláři bylo osobní věnování autora konkrétnímu čtenáři (jeho přidání lze totálně zautomatizovat). Sám jsem vyzkoušel, že se dá snadno udělat pdf bezproblémově čitelné i na mobilu. Z pdf se sice část textu odstranit dá (byť to není triviální), ale daly by se tam nasekat nějaké další markery (kdo pozná, že na straně 125 je 115. písmeno o půl bodu větším fontem?), které by jednoznačně určovaly majitele. OCR by to sice odstranil, ale při solidní ceně by do toho rozhodující masa zákazníků nešla.
A ještě k tomu DRM: Já si koupil v první polovině 90. let encyklopedii na CD a přihlásil se k dokupování aktualizací. Firma poté, co rozprodala první CD, vyhlásila "úpadek" (osobně si myslím, že předem plánovaný). CD je chráněno časově vázaným DRM, takže mám za necelou tisícovku (což v té době byla v porovnání s tehdejšími a dnešními cenami knih částka cca 2,5 násobná) podložku pod vázu, nicméně i poučení: nikdy nekupovat nic s DRM. Protože DRM není nic jiného než prostředek na okrádání zákazníků.