Pořád je to jen kosmetika. Portál stále neumí nic, kvůli čemu by jej mělo smysl používat pro běžného člověka. Sám mám datovou schránku od počátku, zkouším používat vše co stát/místní samospráva nabízí a pořád je to bída. V podstatě je vše naprosto nepoužitelné nebo to nic neumí. Řešil jsem poslední tři roky spoustu věcí kolem stavebního povolení, stěhování, atd. - typické věci, kde by se vše mohlo naprosto bez problémů řešit "na dálku", kdyby byla vůle. Na úřadech se řešilo pokud možno vše papírově - až na pár výjimek. Typicky to bylo tak, že jsem mohl různé žádosti poslat přes datovku,ale ouředník musel odpověď vytisknout a orazítkovat a fyzicky jsem ten papír musel vzít a jít předat na jiný úřad/odbor (a to i jen třeba patro níž), zbytečná pakárna ...
No se státem/místní samosprávou interakce může být docela dost, asi je to individuální. Ale třeba přehled místních poplatků, přihlášení/odhlášení (psa, popelnice) - pravda to někde už umí a to využije každý. Můžou být různé žádosti a sledování toho, co a kde se s mou žádostí děje (zábor místa, podněty, žádosti o informace atd). Pokud se soudíte, tak informace o tom co se děje se spisem, stažení rozsudků (třeba taková "blbost" jako nutnost se soudit o výpověď stavebka patřícímu dítěti mě stála den volna), ze soudu mi chodily papírové rozsudky, byť měli povinnost jej poslat do datovky (to se povedlo až na potřetí). Když máme e-recept, tak mít možnost komunikovat s lékarnou, třeba recept poslat elektronicky a nechat si doručit léky domu (pokud to jde). A taková blbost jako korespondeční adresa do registru obyvatel - nahlásit to přes web portál - banalita, proč to nejde? Automatická výměna dokladů nebo alespon avizace o konci platnosti. Elektronicky vedený techničák, komplet přehled toho co kde mám zaplatit za daně, vygenerování daňového přiznání daně z nemovitosti na jeden klik z katastrálních map atd. (ikdyž by to mohlo být naprosto automatické)... Vymyslet se dá milion věcí co by mohly fungovat.
A co se týká výměny dokladů, tak to teda nevím jestli je to dobře optimalizované, ale já musel po přestěhování vyměnit 2x techničák, občanku, řidičák - naprosto zbytečné tři návštěvy, u techničáku jsem tam čekal než mi zataví průkaz do plastu - hodina než to všechno paní za přepážkou zprocesovala. Tady by mohla být změna úplně automatická s tím, že po změně trvalého bydliště příjde notifikace na úřad a mě posléze jen výzva k vyzvednutí už hotových dokladů.
5. 8. 2019, 10:50 editováno autorem komentáře
Klient pro DS na PO mi připadá jako nějaký "trucprojekt" a štve mě na tom štve nekoncepčnost. Stát za datové schránky (DS) utratil nemalé peníze a teď utrácí další za paralelní činnosti. Na DS je určitě stále co vylepšovat, ale má se to dělat (a tím platit) koncepčně a na jednom místě, ne paralelně na dvou, jakými jsou v současnosti portál občana a vlastní DS :-(
Docela by mě zajímalo, jak tohle může projít přes OHA a také co na to řekne NKÚ.
Stat mel jenom drzet back-end a verzovat API, s pilotnim front-end v CLI. Zbytek mohl byt realizovan na ryze komercni bazi. Byl by klid, vyssi uzitna hodnota, a nizsi cena pro stat.
Ostatni aspekty ceskeho eGov spektaklu jsou spise kvalitnim nametem pro pokracovani sagy "Jiste pane premiere/ministre", tentokrat napr. v produkci Ceske televize.
S datovými schránkami pracuji 9 let! Zdá se, že tahle anabáze nebude mít konec, pokračování ve formě Portálu občana tomu nasvědčuje!
Posílat zprávu mailem považuji za absolutní nesmysl (spíš pitomost!) - především z důvodu ztráty kontroly nad doručováním! Proč stát utrácí peníze za nesmysly? Udělal někdo analýzu tohoto problému? Zjevně ne. Někdo, kdo evidentně nemá praktickou zkušenost s prací s DS tady nabízí blbiny a vymýšlí funkcionality, které nikdo nepotřebuje. Řídí to vůbec někdo nebo si dělají programátoři, co chtějí?
Potřeba je spousta důležitých funkčností na Portále občan a oni se tady baví!