S datovými schránkami pracuji 9 let! Zdá se, že tahle anabáze nebude mít konec, pokračování ve formě Portálu občana tomu nasvědčuje!
Posílat zprávu mailem považuji za absolutní nesmysl (spíš pitomost!) - především z důvodu ztráty kontroly nad doručováním! Proč stát utrácí peníze za nesmysly? Udělal někdo analýzu tohoto problému? Zjevně ne. Někdo, kdo evidentně nemá praktickou zkušenost s prací s DS tady nabízí blbiny a vymýšlí funkcionality, které nikdo nepotřebuje. Řídí to vůbec někdo nebo si dělají programátoři, co chtějí?
Potřeba je spousta důležitých funkčností na Portále občan a oni se tady baví!
Stat mel jenom drzet back-end a verzovat API, s pilotnim front-end v CLI. Zbytek mohl byt realizovan na ryze komercni bazi. Byl by klid, vyssi uzitna hodnota, a nizsi cena pro stat.
Ostatni aspekty ceskeho eGov spektaklu jsou spise kvalitnim nametem pro pokracovani sagy "Jiste pane premiere/ministre", tentokrat napr. v produkci Ceske televize.
Klient pro DS na PO mi připadá jako nějaký "trucprojekt" a štve mě na tom štve nekoncepčnost. Stát za datové schránky (DS) utratil nemalé peníze a teď utrácí další za paralelní činnosti. Na DS je určitě stále co vylepšovat, ale má se to dělat (a tím platit) koncepčně a na jednom místě, ne paralelně na dvou, jakými jsou v současnosti portál občana a vlastní DS :-(
Docela by mě zajímalo, jak tohle může projít přes OHA a také co na to řekne NKÚ.
No se státem/místní samosprávou interakce může být docela dost, asi je to individuální. Ale třeba přehled místních poplatků, přihlášení/odhlášení (psa, popelnice) - pravda to někde už umí a to využije každý. Můžou být různé žádosti a sledování toho, co a kde se s mou žádostí děje (zábor místa, podněty, žádosti o informace atd). Pokud se soudíte, tak informace o tom co se děje se spisem, stažení rozsudků (třeba taková "blbost" jako nutnost se soudit o výpověď stavebka patřícímu dítěti mě stála den volna), ze soudu mi chodily papírové rozsudky, byť měli povinnost jej poslat do datovky (to se povedlo až na potřetí). Když máme e-recept, tak mít možnost komunikovat s lékarnou, třeba recept poslat elektronicky a nechat si doručit léky domu (pokud to jde). A taková blbost jako korespondeční adresa do registru obyvatel - nahlásit to přes web portál - banalita, proč to nejde? Automatická výměna dokladů nebo alespon avizace o konci platnosti. Elektronicky vedený techničák, komplet přehled toho co kde mám zaplatit za daně, vygenerování daňového přiznání daně z nemovitosti na jeden klik z katastrálních map atd. (ikdyž by to mohlo být naprosto automatické)... Vymyslet se dá milion věcí co by mohly fungovat.
A co se týká výměny dokladů, tak to teda nevím jestli je to dobře optimalizované, ale já musel po přestěhování vyměnit 2x techničák, občanku, řidičák - naprosto zbytečné tři návštěvy, u techničáku jsem tam čekal než mi zataví průkaz do plastu - hodina než to všechno paní za přepážkou zprocesovala. Tady by mohla být změna úplně automatická s tím, že po změně trvalého bydliště příjde notifikace na úřad a mě posléze jen výzva k vyzvednutí už hotových dokladů.
5. 8. 2019, 10:50 editováno autorem komentáře
Pořád je to jen kosmetika. Portál stále neumí nic, kvůli čemu by jej mělo smysl používat pro běžného člověka. Sám mám datovou schránku od počátku, zkouším používat vše co stát/místní samospráva nabízí a pořád je to bída. V podstatě je vše naprosto nepoužitelné nebo to nic neumí. Řešil jsem poslední tři roky spoustu věcí kolem stavebního povolení, stěhování, atd. - typické věci, kde by se vše mohlo naprosto bez problémů řešit "na dálku", kdyby byla vůle. Na úřadech se řešilo pokud možno vše papírově - až na pár výjimek. Typicky to bylo tak, že jsem mohl různé žádosti poslat přes datovku,ale ouředník musel odpověď vytisknout a orazítkovat a fyzicky jsem ten papír musel vzít a jít předat na jiný úřad/odbor (a to i jen třeba patro níž), zbytečná pakárna ...