Mám podobné zkušenosti a to s akvariem, není ještě vše vyřízené, ale musím říct, že jsem si balík rozbalila před dopravcem, bylo rozbité, ale peníze měl už on,tak jak to řešit, je to opravdu nedomyšlené, po této zkušenosti už nikdy více, pěkně děkuju, oni mají peníze a já rozbité akvarium za 3 42O,-kč, je to opravdu do nebe volající, do toho akvaria byly volně vložené upevnovací kovové trubky, které to akvarium rozbili, jsem moc rozlobená, mám i pocit, že ty trubky tam byly dány úmyslně a to akvarium posílali již rozbité, nenechám to tak, věřte mi.
S neandertalcema se nebavte, ti bud nemaji paru nebo jsou placeni od toho aby vas poslali nekam. Navic co nemate pisemne je vam k nicemu. Na reklamaci mate pravo a je treba ho vyuzit. Spravny postup vygooglovat nebo se prinejhorsim zeptat pravnika, a dat najevo ze k soudu klidne pujdete.
Je to dost tvrdá zkušenost. Bohužel vyhrožováním Čoikou, dopisem od právníka na mimosoudním vyrovnání, případně samotný soud tě nemine.
z posledního čísla D-Testu je tento článek:
Z praxe českých internetových obchodů
Pan Karel, nadšený akvarista, objevil v internetovém obchodě sadu designových akvárií, která by se jeho rybičkám určitě velmi zamlouvala. Cena nebyla lidová, ale protože na svém koníčku nehodlal škudlit, neváhal a objednal si ji. Obchodník se s ním obratem spojil a potvrdil, že při přepravě zásilky dopravcem, kterého si při nákupu zvolil, se nemá ani v případě tak choulostivého nákladu čeho obávat. Následující den byl informován o tom, že zásilka byla předána dopravci a že již ve večerních hodinách může očekávat její předání. Bylo mu jemně naznačeno, že by bylo dobré, kdyby si zásilku při předání zkontroloval, a pokud by měla poškozený obal, nechť ji odmítne převzít.
Ve večerních hodinách opravdu dorazil velmi uspěchaný přepravce. Předal zboží v napohled nedotčeném obalu a pak se uctivě, ale o to rychleji rozloučil. Pan Karel, který se již nemohl dočkat, až akvária vyzkouší, se nad tím nějak nepohoršoval, poděkoval a dal se do rozbalování zásilky. Jaké pak bylo jeho překvapení, když zjistil, že jedno z akvárií je naprasklé. Spásu hledal na stránkách e-shopu, pokoušel se dovolat na číslo zákaznické podpory. Kvůli pozdní hodině a následnému pracovnímu vytížení se dovolal až popozítří...
Znuděný mladík na druhém konci linky sdělil, že „je to vaše blbost, páč každej ví, že zásilku si musí hned při předávání zkontrolovat, jinak má smůlu. Je to ostatně i v našich podmínkách. My sme to předávali v pořádku, tak si to když tak vyřiďte s dopravcem.“
Situace rozhodně není tak beznadějná, jak se na první pohled může jevit. Prodejce totiž odpovídá za vady, které má zboží v okamžiku převzetí, přičemž okamžikem převzetí není okamžik jeho předání přepravci, ale okamžik předání zboží zákazníkovi. Prodejce tedy odpovídá i za poškození, které vznikne během přepravy.
S přepravcem zákazník není v žádném smluvním vztahu a prodávající tudíž nemůže zákazníka s řešením problému odkazovat na přepravce.
V podmínkách e-shopu bylo ustanovení, podle kterého si zákazník musí zboží při přebírce zkontrolovat a zjištěné nedostatky nejpozději do 24 hodin namítnout prodejci, jinak ztrácí možnost úspěšně uplatňovat nároky z vad, které věc v okamžiku převzetí měla. Toto ustanovení sice pan Karel odsouhlasil, to však nic nemění na tom, že ustanovení je bez dalšího neplatné.
Občanský zákoník pro namítání vad dává 24 měsíců, z toho v prvních šesti měsících od převzetí můžete využít tuto domněnku: nedostatky, které namítnete v této lhůtě, se považující za nedostatky, které věc má od počátku a za které tedy odpovídá prodejce. Této odpovědnosti se může zprostit jen tehdy, prokáže-li, že v okamžiku převzetí na věci vada nebyla, a to ani třeba ve skryté formě.
Internetový obchodník z našeho příběhu by tedy měl proškolit přepravce, aby zásilku rozbalil z vlastní iniciativy a pak se zákazníkem sepsal prohlášení o absenci zjevných vad, případně i výrobek vyzkoušet. Nemůže tedy toto břemeno přenášet na spotřebitele, neboť ten žádnou povinnost kontroly nemá. Takto omezující podmínky jsou neplatné a pan Karel se může domáhat nároků z odpovědnosti za vady i nadále. Navíc může i odstoupit od smlouvy ve čtrnáctidenní lhůtě, která počíná běžet okamžikem převzetí zásilky.
To je správná a ideální cesta. Jenže vykládejte to třeba po telefonu neandrtálcům na help linkách některejch e-shopů (někteří jsou i školení na to, se zákazníkem co nejúspornějc vyje.....).
Ono kdyby takovýhle věci soudy rozhodovaly v 10 minutách, tak jsme taky někde jinde, a podobný šmejdi by si to rozmysleli.
Jednoznačně záležitost e-shopu a jejich nedostatečného balení, případně označení balíku jako křehké. Strašně moc celou věc urychlí sepsání reklamace na místě při převzetí balíku, ale následné odmítnutí zásilky !!! Každopádně vše řešit z prodejcem. O všem by měl být informován.
celé je to o tom, že vy provádíte jako zákazník platbu eshopu, tedy uzavíráte smlouvu s eshopem, eshop si najímá přepravce a má s ním smlouvu, reklamace by tedy vždy měla směřovat do eshopu i reklamace přepravy a ten to má řešit s dopravcem, věci které vás nemusejí zajímat, jako zda použili správný obal si pak mohou vyříkat mezi sebebou a neobtěžovat s nimi zákazníka
Přidám svou zkušenost. Objednal jsem si akvarijní osvětlení z e-shopu. Přepravovala ho general parcel. Při převzetí jsem obal zkontroloval a vše bylo v pořádku. Převzal jsem, zaplatil a podepsal. Když jsem si světlo donesl nahoru do bytu, rozbalil a zjistil že je celé rozmlácené. Během hodiny od převzetí jsem reklamoval, poslal fotky. E-shop řekl, že je to chyba přepravce, ať to řeším s ním. Přepravce mi napsal, že je moje chyba že jsem si to převzal a že pokud se rozbilo a nebyl poškozen obal, jedná se o chybu obchodu, který to špatně zabalil. Doslova: "Pokud mohlo dojít k poškození zboží uvnitř zásilky bez poškození přepravního obalu, jednalo se o nedostatečné či nevhodné balení pro zvolený způsob přepravy (sběrná služba). Vzhledem k uvedeným skutečnostem odmítáme odpovědnost naší firmy za reklamovanou škodu. ". Obrátil jsem se tedy na ČOI, ty mi zhruba po 40ti dnech poslali vykopírované tři paragrafy týkající se přepravy zboží, s tím že pokud si myslím že nějaký byl porušen, ať se obrátím na soud. Světlo jsem nakonec poskládal z ještě jednoho rozbitého dohromady a od té doby si balíky i rozbaluju, než je převezmu. Protože reklamace se prostě uhádat jen tak nedá.