Bla bla bla bla. Jak nas profesor na cvicka z fyziky. K veci. Pokud neni urceno jinak je autorske dilo chraneno. Pod pojmem chraneno se rozumi to co je uvedeno v zakone.
Autorsky chráněnou písničku si nesmím pískat, ani když to bude falešně? Když přijdu z kina a vyprávím o čem byl film, je nepřesný či chybný popis neodsouhlaseným pozměňováním autorského díla a tedy trestným činem?
hezky argumenty, jenze nejsme v americe a ty nejsi Perry Mason. u nas by takovym 'detailum' pocitacove negramotny soudce naprosto nevenoval pozornost, pripadne by ti zvysil sazbu protoze 'delas chytryho'....
Viz ten nedavny pripad s chlapikem, ktery mozna psal neco nevhodneho o uplatnem urednikovi mestske casti Prahy. Zabavili mu pocitac, zjistili ze na chatu vystupuje se stejnym nickem a nic je nezajimalo, ze to mohl napsat kdokoli. Dostal myslim 1/2 roku natvrdo. Urazka majestatu. Snad si nemyslis, ze za ty nehorazne dane budou slouzit urednici Tobe, ty jsi jejich otrokem a majetkem, ne naopak...
Dřív se to dělalo tak, že se vzal materiál, třeba mp3 soubor o délce 3MB, soubor A. Dále se vygeneroval soubor náhodných dat o stejné délce, soubor B. Pak se XORoval soubor A souborem B a vznikl soubor C. Soubory B a C se někde vystavily, přičemž nikde nebylo uvedeno, který je B a který C, tedy nebulo možné zjistit, který je shlukem náhodných dat a který je XOR mezi shlukem náhodných dat a souborem A.mp3. Nikdo tak nemohl být z ničeho obviněn, neb distribuovat shluky náhodných dat (zatím) není trestné. XORem mezi soubory B a C pak vznikne soubor A(.mp3).
V okamziku, kdy najdou tu vystavenou cast, koncis.
Navic XORovani je sice nejsilnejsi mozna sifra, ale musis mit k tomu stejne dlouhy klic jako data, coz je neprakticke. Jednodussi je pouzit nejakou silnou sifru s treba 128 bitovym klicem. Jenze i takove sdileni je dost neprakticke. Stejne budes muset predavat klic. A jak po siti poznas, zes ho predal jen duveryhodne osobe?
On někdo nabízí původní, nekomprimovaný, autorsky chráněný obsah? Jsem myslel že je to neefektivní a všichni používají nějaké ztrátové komprese, a na odvozené dílo se autorská ochrana již nevztahuje.
To je pekna kravina. Autorsky zakon neni zadne GPL. Pokud majitel autorskych prav urci, ze jeho dilo nesmi byt pozmenovano bez jeho souhlasu, tak jiz to, ze ho zmenite a sirite dal je trestny cin.
Pouze pokud mate souhlas (obvykle musi byt pisemny a notarsky overeny), tak toto muzete provadat a muzete jeho dilo menit a pak jiz se nedopoustite trestneho cinu.
To je ale docela zajímavá myšlenka. Naprosto opomíjeným tematem je identifikace díla. Je sled datových souborů xx.rar až xx.r99 na disku identické dílo jako film na DVD? a co třeba xx.mp3 je identické dílo jako písnička? :)
Když to rozbalíte nějakým rozpakovacím souborem, tak to přece už není to, co bylo šířeno, ale úplně něco jiného ne? :)
Když rozstříhám Vojnu a mír na jednotlivá písmenka, a zamíchám, stále je to Vojna a mír nebo už jenom zamíchaná písmenka? :))
A co když je takový archiv navíc chráněn heslem?
Mimochodem např. u torrent nikdy nešíříte celé dílo. Nikdy nezhotovíte kopii díla, samostatný fragment nebude asi průkazný o obsahu díla ne?
A v jakém okamžiku lze konstatovat naplnění subjektivní stránky trestného činu? dyž sdílím např. soubor xxx.rar, musím vědět že je to autorsky chráněné dílo? Jak poznám, že vista.iso jsou autorsky chráněné dílo, pokud jsem obsah nezkusil nainstalovat?
Podľa teba je vzniknutý súbor náhodným zhlukom dát? Mne to skôr príde ako výsledok xorovania súboru A a B. To už by si fakt mohol rovno tvrdiť, že pesnička prevedená z audio CD do mp3 je náhodný zhluk dát.