 
Bezvýznamných autorů je 98%. A ano, ten systém je pro ně, aby si i tihle lidé mohli vydělávat hraním a skládáním.
A komerční organizace si zakládají. Docela známý je kupříkladu Ochranný Svaz Autorský (OSA). Ta reakce "OSA nepotřebujeme, zrušme ho a nechme autory založit OSA" mě každopádně mate.
Je asi zřejmé, že kdyby zákazníci neměli žádné povinnosti, tak z nich podobné organizace nedostanou ani korunu. Proto je v zákonech zakotvena povinnost spotřebitelů s těmito organizacemi komunikovat a v souladu s pravidly platit za užití děl členů těhle organizací.
Co je špatně je míra, jakou se OSA domáhá poplatků a za co vše. Je naprosto v pořádku aby rádia, televize apod. měly povinnost vykazovat užití děl a platit za ně. Ale aby výrobci nebo prodejci platili za paměťová média? Za kopírky? Nebo aby platila firma za každé PC bez ohledu na to, zda je použito pro přehrávání chráněného obsahu? To je nehorázná drzost.
 
Velkých labelů je sice 5, ale pak máte desítky indie labelů, které zejména zastupují okrajové žánry. Ať si klidně autorské svazy existují, ale pouze jako občanské sdružení, neměly by mít žádnou výhodu než jiné občanské sdružení. Pak by bylo na jednotlivých muzikantech, zda vstoupí do osy nebo si založí konkurenci, nebo se nenechají zastupovat vůbec.
 
Takže, v ČR se kolektivní správou autorských práv u audiovizuálních děl zabývají:
- OSA
- OAZA
- OOA-S
- Dilia
- Intergram
A není to žádný úřad, stejně jako OSA, ale organizace založené právě těmi držiteli práv. Kde jste vzal, že se těmi filmy a dalším obsahem nikdo nezabývá?
A každého autora opravdu nezastupuje jeden z velkých labelů, i v ČR je naprosto běžné, že úspěšnější kapely a autoři si svoje práva řeší sami.
 
I autorské právo v "civilizovaném" světě má autorské právo svůj vývoj, ten současný stav je záležitost posledních 30 let. Třeba v "civilizovaném" USA do roku 1978 platila ochrana autorského práva 28 let od publikace s možností prodloužení o dalších 28 let (nikoliv automaticky, byla nutnost požádat).
 
Argument "civilizovany svet" je opravdu diskuzni dno. To by nekdo jiny zase mohl namitnout, ze do "civilizovaneho sveta" nepatri presumpce kolektivni viny. Ze maji nekde podobne vypalne prece neznamena, ze dava smysl. Mozna tam maji podobne lobbisty a lidi, co radi sahaji do cizich kapes.
Jeste pochopim(teda dost spatne, ale budiz), ze se v devadesatkach zavedl poplatek na prazdna CD, protoze ty se ve zbidacene CR asi vetsinou pouzivaly na piratske kopie kdovi ceho. Ale dnes? Kazdy je 24/7 pripojeny na internet a vsechno ma pred nosem na streamovacich sluzbach(treba i piratskych). Kolik lidi jeste dnes provozuje nejakou domaci sbirku piratskych kopii? Ta souvislost mezi nakupem pametoveho media a piratstvim proste zadna neni. A taky bysme mohli zacit zkoumat, jakym zpusobem si OSA(a jini paraziti) rozdeluji nakradene chechtaky. Vetsina lidi co znam posloucha spis zahranicni hudbu. No a kdyz nakouknu do vyrocni zpravy, tak je zajimave, ze za hranice posila OSA jen maly zlomek. I kdyby lidi ve velkem piratili, tak tam neni souvislost mezi tim co pirati a tim, co do eteru husti celoplosna radia(kde je mimochodem taky ceska tvorba v mensine). Je to cele jen penezovod, co si prolobbovalo par "zaslouzilych" umelcu.
A nez me budes z neceho obvinovat, tak ja nejsem proti ochrane autorskych prav. Jenze system, kde cela spolecnost plati vypalne organizaci, ktera ty prachy nepruhledne rozdeli mezi kamarady, podle me neni reseni - to je zbaveni se viny spachanim dalsi nepravosti. Vypalne je oduvodnovano zakonnou moznosti udelat si kopii. Fajn, tak at se tahle moznost ze zakona vypusti. Piratstvi se opet stane nelegalnim a skodu je mozne vymahat po dopadenych vinicich, nikoliv ji rozdelovat mezi celou spolecnost.
 
V "civilizovaném světě" neplatím za něco, co nekonzumuji. Což je můj případ - do mobilu nic nestahuji. P. S. Nevím, kde jste vzal to s tím komunismem. Protože nikde na zeměkouli dosud komunismus nebyl. Lze to lehce dohledat. Pouze režimy v jisté fázi socialismu, někdy vedené stranami, které měly v názvu "Komunistická".
 
Sice nejsem právník a už vůbec ne odborník na historii práva, ale podle mne autorské právo fungovalo za minulého režimu naprosto normálně, Jinak by u nás nevycházely překlady knih, gramodesky či kazety zahraničních interpretů nebo třeba filmy. Jestli zpěváci něco kradli netuším, ale četl jsem, že paní Zagorovíá byla považována za hodnou holku ;-).
9. 4. 2025, 18:20 editováno autorem komentáře
 
Protože je potřebujeme. Nemůžete chtít po všech autorech aby měli smlouvy se všemi rádii atd. To si může dovolit jen nějaký hodně plodný člověk. Díky těmhle organizacím si jako zákazník prostě použijete co chcete a "jen jim pošlete výkaz a peníze". OSA sama si má pak najít autory (klidně zahraniční) a vypořádat se s nimi. A jako autor naopak dostáváte peníze za své dílo i bez toho, abyste musel pátrat a nahánět kde kdo co z toho použil. V případě OSA jen teoreticky, prakticky si musíte vše ověřovat a reklamovat. Případně se i soudit.
Otázky jsou dvě a jiné:
1. Proč to pořád ještě vypadá takhle? V dnešní době by to celé šlo udělat jinak a přesto zajistit, že autor dostane zaplaceno za užití svého díla bez toho, aby muselo každé radio/hotel/koncert/soubor/obchodní galerie/atd. hledat autory a domlouvat se s nimi napřímo. Když už to řeší zákon, tak ať existuje nějaký oficiální (polo)státní subjekt, co by se o to vše staral. Takhle tu máme organiaci pro autory hudby, jinou pro interprety, ještě jinou pro autory knih atd. Každou s jinými pravidly.
2. Proč stále ještě na seznamu figuruje OSA, se kterou se soudí kde kdo včetně autorů? To je kozel zahradníkem. Ta arogance tam není jen vůči zákazníkům, ale i vůči autorům. Navíc jako autor máte prakticky nulovou šanci jakkoliv ovlivnit užití vlastního díla, to má pod palcem OSA. Ona ani Dilia nebo Intergram nejsou úplně v pohodě, ale oproti OSA je to o řád lepší přístup ke všem stranám.
 
Pravděpodobně nevíte že autorské právo se ctí v celé Evropě, myslím v evropské unii. Za minulého režimu tomu tak nebylo. Pouze zpěváci si vydělávaly horentní sumy tím že kradli autorská práva z ostatních zemí. Přijetím těchto zákonů jsme se dostali do skutečně civilizovaného světa. Pokud se vám to zdá nepochopitelné tak byste asi chtěl aby tady byl opět komunizmus. V Rusku neplatí. Vaše poznámka je tudíž zcela nekompetentní a nebo záměrná. Piráti jsou neobolševici. Půjdou za chvíli i proti soukromému vlastnictví.