Nejde si toho nevšimnout. Kvalita mobilního Internetu v pražském metru, se kterou se setkáte pokaždé, když chcete v podzemí použít mobilní telefon či tablet s internetovým připojením, se zhoršila. I když se vám podaří spojit dřív, než vaše souprava opět odjede ze stanice, málokdy se vám podaří něco protlačit. Moc nepomáhá, ani když nejste v soupravě, "E" na displeji sice svítí, ale data netečou. Jakžtakž postačí k tomu, abyste si ulevili na Twitteru, ale nahrání fotky na Instagram? Lépe počkat až budete venku na povrchu.
Zdá se, že jedinou možností v tuto chvíli je tedy dokrýt 3G signál jak
ve stanicích, tak i v samotných tunelech, přestože jde o extrémně nákladné
řešení a návratnost investice pro jednotlivé operátory je velmi diskutabilní.
V tuto chvíli tedy vedeme jednání na třech frontách: jednak s Dopravním
podnikem o pronájmu umístění vyzařovacího kabelu, dále s ostatními
operátory o rozšíření pokrytí tunelů, a v neposlední řadě také se
samotným dodavatelem o výstavbě pokrytí,
shrnuje T-Mobile poměrně jasně situaci
okolo mobilního Internetu v metru.
Pokryté jenom stanice a jenom Edge
Pražské metro je "pokryté" signálem mobilních operátorů. Tedy pokud se u "pokrytí" spokojíte pouze se stanicemi, tunely pokryté nejsou (a jak později zjistíme, hned tak nebudou). Mobilní Internet v metru navíc najdete pouze v pomalé podobě, žádné 3G tam nehledejte, k dispozici pro datové přenosy je pouze Edge. Pokrýt metro kompletně je navíc problém, částečně technologický (tunely jsou kovové, vlaky jsou kovové), ale hlavně finanční. Dopravní podnik se k financování něčeho takového staví dlouhodobě odmítavě a tři operátoři sice spolupracují, ale potřebné finance zpravidla raději investují jinam.
Roli ve snaze pokrýt tunely samozřejmě hrála i jejich délka (podstatně vyšší
nároky na pokrytí vykrývacími anténami) a hlučnost. Nehledě na otázku ekonomické
návratnosti, toho často citované zaklínadlo. Desítky kilometrů pražské
podzemky mohou podle všeho představovat náklady ve výši až stovek milionů korun.
Potvrzují to nejenom operátoři, ale například i ČTÚ: Podle našich informací
je pro operátory zavedení internetu v metru záležitostí velmi nákladnou vzhledem
ke značné hloubce pod zemí a dalším technickým komplikacím.
Rostou nároky, klesá použitelnost
Ještě loni se mobilní Internet ve stanicích metra dal rozumně používat, letos se situace výrazně zhoršila, byť na to neexistují žádná nezávislá měření (ostatně nikdo žádná měření nevyžaduje a žádné povinně dodržované parametry neexistují). Pokud máte chytrý telefon či tablet a s napětím čekáte na signál ve stanici, zřejmě tuto zkušenost také máte. Než se zařízení připojí, vlak už pomalu odjíždí ze stanice. A i když se připojí, neznamená to vůbec nic, v řadě případů nestihne přenést data.
Stěžovat si není kde, taková je realita. Například ČTÚ otázku mobilního internetu v metru vůbec neřeší: Jde o
záležitost, která se týká v prvé řadě operátorů. Je na nich, zda se rozhodnou
např. v rámci posílení konkurenceschopnosti mobilní internet v metru poskytovat. ČTÚ takovou povinnost neukládá ani jinak nereguluje. Ze strany ČTÚ tedy v tomto
ohledu nejsou stanoveny parametry, ukládány sankce apod.
Dopravní podnik to, dalo by se říci, také vlastně moc nezajímá. Pokrytí zajišťuje sdružení operátorů (Vodafone,
T-mobile a Telefonica O2), které z něj profituje,
zní odpověď na dotazy. DPP za umístění technologií ve stanicích
dostává peníze (nájem), a co se pokrytí tunelů (mezistaničních úseků) týče, opět se odvolává na velkou finanční náročnost a jasně říká, že DPP o realizaci
na vlastní náklady neuvažuje.
JAK JE ŘEŠEN INTERNET V METRU?
Každý operátor má ve společné místnosti BTS technologii napojenou na společný optický systém, sdílený všemi operátory. Odtud je signál mobilních telefonů šířen přes optiku do stanic metra. Ve stanicích je opět společná technologie - převodník z optického signálu na radiový a potřebné rozvody a antény. Výstavbu systému platilo právě Sdružení metra, DPP inkasuje nájem za umístění technologie repeaterů ve stanicích i za umístění technologie BTS v Centrálním dispečinku, včetně spotřeby energie. Společný je i monitorovací systém optiky, který sleduje externí firma.
BTS technologie si monitorují a hlídají sami operátoři. V současnosti jde o pokrytí 56 stanic metra 2G signálem. 3G najdete jen v nadzemních stanicích (což je například Depo Hostivař). Typický datový provoz za jeden den (10. říjen) můžete vidět na grafu od Telefónicy Czech Republic - odspodu jsou hlasové služby, data a červeně součet hlas+data v metru. Zelené jsou ostatní provozy sítí.
Jak je to se snižující se použitelností mobilního Internetu ve stanicích metra?
Odpověď je poměrně jednoduchá. Stoupají nároky - stále více lidí má
mobily a tablety s mobilními daty. A jak například uvádí Vodafone, s nárůstem smartphonů a neomezených tarifů je situace v metru taková, že jsou
mnohem víc v provozu data než hlas
.
V praxi pak prioritizace hlasového provozu vede k tomu, že data
prostě nedostanou prostor. Navíc samozřejmě dochází k tomu, že příjezd vlaku fungování připojení prakticky znemožní, což ostatně Vodafone také potvrzuje: Konkrétně v metru navíc dochází k atypické
situaci – plný vlak vjede do stanice a desítky uživatelů se začnou připojovat a
to je okamžitý nápor na signalizaci i provoz 2G sítě.
Nedostačující mobilní Internet ale má na svědomí i to, že v některých
případech slouží jedna GSM buňka pro pokrytí několika
stanic. Právě zmíněný Vodafone v odpovědi uvedl, že do konce tohoto
roku by se situace měla změnit a stanice by se měly dočkat pokrytí buňkami 1:1.
Bylo by řešením pokrýt stanice 3G? Podle T-Mobile nikoliv, uživatelská
zkušenost by byla mnohem horší, vzhledem k velmi krátkému intervalu metra
ve stanici
.
Jak je na tom cizina?
The Telegraph v
London set for mobile coverage on Underground trains zmiňuje
pokrytí londýnské podzemky mobilním Internetem. Včetně pokusu z roku 2011, kdy
se to nepovedlo. Nikoliv z technických důvodů, ale protože to byla firma Huawei, kdo
chtěl Londýnu darovat
50 milionové vylepšení (v librách samozřejmě). A jak je to například v New Yorku? Tam se mobilní pokrytí
objevilo
ve stanicích v roce 2011 a letos bylo rozšíření o další stanice. Zajímavý je i
starší článek z roku 1999 v New
York Times: New Frontier for Mobile-Phone Operators Lies Underground
Po technologické stránce vše v pořádku
Ne že by operátoři stížnosti svých zákazníků ignorovali. T-Mobile například
říká: Mobilní signál v metru jsme na základě stížností nechávali v poslední
době ověřovat několikrát. Ukázalo se, že z naší strany je po technologické
stránce vše v pořádku.
A dodává totéž, co Vodafone, tedy že lidé více
používají chytré telefony, ty se připojují k síti i bez jejich vědomí, stahují
aktualizace a 2G síť přetěžují.
Zajímavá je ovšem jedna informace, která se týká budoucnosti: V současné době připravují operátoři pokrytí signálem GSM nové trasy V.A, a to včetně
mezistaničních úseků/tunelů. DPP předpokládá, že k dalšímu rozhodnutí operátorů
o rozšíření pokrytí GSM signálem v tunelech metra by mohlo dojít po realizaci a
vyhodnocení tohoto pilotního projektu. DPP je připraven o tomto záměru s
operátory jednat a pro realizaci jim dát standardní podmínky pro umístění
zařízení v prostorách metra.
Což zdánlivě vypadá, že se dočkáme lepšího mobilního internetu v metru.
Reálně ale asi pouze na nové části trasy A. Pro zbytek, tedy desítky starých
tunelů
, problém zřejmě zůstane nevyřešen. Vysoké náklady, technologická náročnost... A
podle stylu odpovědi z DPP to trochu vypadá i na to, že DPP má trochu problém s tím,
že operátoři na službě profitují
. Takže pokud chcete mobilní Internet, počkejte, až budete venku z metra.
Potvrzuje to i Telefónica Czech Republic: V tuto chvíli prozatím
nemůžeme pokrytí tunelů závazně potvrdit, jsme ale na dobré cestě. Pokud jednání
dopadnou dle očekávání, budou nové stanice pokryty jistě signálem 2G i 3G, a
stejně tak i tunely mezi samotnými stanicemi. Ostrý provoz metra je v plánu v
září 2014.
Co se pokrytí dnešních tunelů týče, ani Telefónica moc nadějnou odpověď nedává: Měření prokázala, že anténami se dají pokrývat jen kratší tunely, a
proto by výsledné řešení muselo kombinovat pokrývání anténami a vyzařovacími
kabely. Úspory v investicích by tak byly nízké a pokrytí by vyžadovalo obrovské
investice.
A kdo že to drží toho Černého Petra? Těžko říct. DPP financovat pokrytí
nechce (a otevřeně řečeno, proč by to taky dělal). Operátoři se snaží, osobně
bych řekl v mezích možností
, ale pokud skutečně pokrytí všech tunelů a přechod
z Edge na 3G znamená stovky milionů korun, tak lze chápat, proč se do něčeho
takového nehrnou. Tyto peníze se určitě dají lépe využít někde jinde
než zrovna v pražském metru.