Spousta webů si stěžuje, že je blokace reklam ruinuje. Ale málokterý z nich nabídne alternativu, pokud člověk blokovat reklamy vážně chce. Kde jsou Flattr tlačítka? Kde jsou Donate tlačítka? Skoro neexistují.
Já osobně blokuju reklamy skoro všude, ale u webů, které navštěvuji často a mám je rád, se opravdu hodně snažím najít způsob, jak je podpořit. Pokud mají Flattr, tak si je subscribnu. Pokud mají něco typu PayPal, tak minimálně jednou ročně jim pošlu nějakou rozumnou částku jako kompenzaci za reklamy. Občas jim i píšu maily a snažím se vysvětlit, že by něco podobného měli zavést.
Je mi jasné, že většina lidí to takto pravděpodobně nedělá. Ale myslím si, že část čtenářů by se dala vychovat, většina lidí není amorální. Jenom je potřeba začít, a je potřeba dát lidem snadnou cestu, jak podpořit svůj oblíbený web (tzn ideálně mnoho různých možností, od Flattru, PayPalu atd až po bankovní převod). A také jim to čas od času připomenout.
PS: Systém typu "předplaťte si a my vám nebudeme zobrazovat reklamy" jako jediná varianta nepovažuji za dostatečný. Musí to fungovat, i když nejsem přihlášený. Musí to být na "pay what you want" principu, a ne fixním poplatku. Jinak se to nikdy ve větším rozsahu neujme. Takže klidně takový systém, ale v kombinaci i s dobrovolnými platbami a tolerováním blokace reklam - a s vybízením k finanční podpoře, nikoliv aktivním bojem proti adblocku.
Protože to je stejné, jako boj s pirátstvím - nemáš možnost to zastavit, pouze apelovat na slušnost (tj. "když už stáhnete, tak aspoň _něco_ přispějte"). To stejné s reklamami - kdo se bude chtít vézt zadarmo, poveze se zadarmo, prostě nainstaluje adblock. Ale jsou i lidé, kterým je takový přístup nepříjemný, a rádi by poskytli nějakou kompenzaci. Pokud taková možnost není, portál jen ztrácí potenciální příjem. A pokud místo represí začne své čtenáře vzdělávat, možná dokáže získat tolik příspěvků, že tím zakryje svoji ztrátu z vyblokovaných reklam. Nebo minimálně část z nich. V každém případě na tom bude lépe, než portál, který takovou možnost neposkytne.
Můj komentář neznamenal, že by se měl portál zcela zbavit reklam, ale umožnit lidem, aby adblock používali a tyto lidi poté vzdělávat a vést k tomu, aby přispěli na chod portálu jiným způsobem.
A nepletete si příčinu a následek? Já jen, že spousta lidí zde má blokaci reklamy dávno, než vyšel nějaký článek. A rozhodně si to neinstalovali pod vlivem reklamy "nainstalujte si to", ale kvůli reklamě obecně, protože "tohle už přehnali".
BTW, stačí se podívat jaké pluginy do prohlížeče jsou nejstahovanější. Ale to jen proto, že vyšlo málo manipulativních článků o prospěšnosti reklamy?
Ne nepletu, protože lidé s blokací reklamy už dávno na tu agresivitu zapomněli, protože s ní přece nepřichazejí do styku, a operují s ní, protože jim tu myšlenku implantoval ten článek firmy eMerito. Prostě je to PR majstrštyk :-)) Každá reklamní manipulace musí pracovat s daným kontextem, nelze se od něj odchýlit libovolným směrem a přijít s něčím, co kontext zcela postrádá, neúčinnější je reklama, která daný kontext svede žádoucím směrem :-)
To je odvážné tvrzení, že na to lidi zapomněli. Naopak je možné, že špatná zkušenost se v tomto případě pamatuje dlouho. Ale to jen plácání bez důkazů, ale já si toho na rozdíl od vás jsem vědom a nevydávám to za fakta.
Hmm, takže čtenář tohoto článku si zákonitě musel přečíst i jiný? Kdyby jste jej nezmínil, tak jsem o něm nevěděl - mě rozhovory neberou. Takže proč jste si jistý, že si jej přečetli i ostatní?
Nejen reklama se vyvíjí, ale i názor na to, co je agresivní a co ne. To že to není jako kdysi neznamená, že už je to OK. Opět máte nesprávné závěry.
A opět máte ukvapený názor založený na černobílém vidění světa - když mám adblock, tak už reklamu nikde nevidím? No, mám ji na několika prohlížečích, ale třeba někteří kamarádi nebo kolegové jej nemají. Vidím tedy často aktuální stav. IMHO je to lepší než kdysi, ale stále žádná sláva.
Jediné, co má na tom článku skutečnou cenu je ta anketa. 15% (a klesající trend) těch, co neblokují, je jasným signálem, jak moc je webová reklama oblíbená. Zbývá jen doufat, že se nad tím zadavatelé reklamy zamyslí, jenže se obávám, že místo, aby vystřízlivěli a ubrali, začnou blbnout ještě víc.
Jste opravdu kvalitní trol. Vaše doměnka, že když nevidím reklamu u sebe, nevím, jestli je agro a nebo ne je tak hloupá, že je všem jasné, že jste sice zdatný trol-intelektuál, ale realita vám utíká mezi prsty. Asi bude lepší, když budete mlčet a v klidu si žít ve vašem vysněném světě plnym kytiček a včeliček.