IP telefonii jsme ve firmě implementovali před 5 roky. Zadání bylo od vedení firmy, protože to bylo shledáno jako "úspora telekomunikačních nákladů". Nakonec se ukázalo, že úspora to nebyla, museli jsme právě kvůli kvalitě hovoru nasadit místo "obyčejného" internetu s VPN tunelem spojení s garantovanou kvalitou, což je MPLS s řádově vyšší cenou. Obzváště zahraniční hovory (máme pobočku v Bratislavě) byly velmi špatné a přes internet prakticky nepoužitelné. Je pravda, že dnes využíváme MPLS i na ještě náročnější služby (multipoint video-konference) a vše běhá OK, možná by IPT dnes (doba je zase kousek dál) běhalo i na tom internetu dostatečně kvalitně, ale když jsem před 4 roky byl na Invexu a advokáti tam prosazovali IPT jako snížení nákladů, říkal jsem si, že přinejmenším u nás se telco náklady díky zavedení IPT naopak zvedly. Technická poznámka: IPT máme řešeno zařízeními v našem vlastnictví (značka Nortel), nikoliv dodané od poskytovatele (Volný apod.)
Voip přes O2 UMTS: funguje to, akorát po navázání hovoru (zvednutí druhou stranou) je několik sekund ticho, než se stream probojuje. Nevím přesně, čím je to způsobeno (na Nokii E51-1).
Víte co potřebujete? Novýho "Ajťáka".
Používáme VoIP jak na ADSL, tak na obyčejné WiFi (802.cz) a kvalita je bez problémů. Zrovna Bratislava - kvalita jako když stojí vedle vás.
Nově zkoušíme VoIP z chytrých mobilů i přes 3G a tam to je zatím jak kdy a jak který mobil.