Zkoumat nárory na kvalitu je sice dobrý, ale VoIP vnímám hlavně jako kvalitativní posun (doma i v práci používám jak SIP (hw telefony i adaptéky), tak Skype). Dají se používat věci, který dřív byly naprosto nemyslitelný - od vyžvaňování prakticky zadarmo přes Skype přes půlku zeměkoule až po normální SIP volání kamkoli prakticky zadarmo.
Největší brzdou všeho je bohužel ČTU a čeští operátoři - jak to, že např. do Thajska, USA nebo Číny volám na mobil i do pevný za cca 30 halířů a do českých sítí to stojí řádově víc?
V některých zemích to může být způsobeno tím, že účastníci v mobilních sítích platí za příchozí hovory. Třeba v USA. Logika je asi taková - chceš být mobilní, všude k zastižení - tak si za to zaplať. A ten kdo ti volá, ať je mu jedno, kam ti volá - ještě aby se podle čísla snažil zjistit, jestli je to mobilní síť, nebo ne... Asi je pak snazší i přenositelnost čísel...
Analogii trochu vidím i v roamingu - tam ten, kdo vám volá, také neví, jestli jste zrovna v zahraničí, nebo ne - proč by měl on platit víc - takže platí stejně, ať jste kde jste a vyšší náklady s tím, že hovor jde přes hranice, platí příjemce. Že jsou ty ceny stejně trošku přestřelené je jiná věc. :-)
Nevím jak USA, ale zrovna v tý Asii jsou příchozí hovory zadarmo stejně jako tady, takže to tímhle nebude. Mobilní i pevný čísla jsou samozřejmě striktně oddělena a mají jiné předvolby (jako tady), ale pro volání přes VoIP jsou ty podmínky obvykle shodný.
Nebudu platit něco, co jsem si neobjednal! Proto jezdím do zahraničí jen s VoIP klientem a mobil nechávám vypnutý doma. Roaming je zlodějna, kterou nehodlám podporovat. Tím pádem platím za mezistátní hovory stejné peníze, jako za místní, nebo, pokud je to ve vlastní síti, tak vůbec nic. A protože moji známí v zahraničí mi také chtějí telefonovat zdarma a svým známým v ČR za 40 hal. za minutu se sekundovou tarifikací, začínám pracovat na zřízení dalších 18 VoIP klientů. Naštěstí není můj operátor poskytovatelem veřejných telekomunikačních služeb a celé akci fandí, takže problémy nepředpokládám. Budoucnost VoIP vidím v tom, že pokud se tato služba masově rozšíří, mohly by vzniknout jakési geograficky neohraničené buňky, složené z několika, až několika desítek účastníků, v nichž by se odehrávala většina provozu, s tím, že pokud by vznikla potřeba, mohlo by docházet i k jejich slučování. Že se tento model vydřidušským telekomunikačním operátorům nebude líbit a budou mu házet klacky pod nohy, je celkem jasné, je otázka, co proti tomu kdo zmůže.
Tahle načrtnutá cesta mi připadá ze série "proč to dělat jednoduše, když se to dá dělat složitě". Roaming sice zlodějna je, ale dá se většinou elegantně obejít: koupit místní simku, na tu volat přes VoIP. Pak to stojí řádově desítky haléřů a nevidím v tom problém.
Jsou země, kde by nikoho vytváření vlastních "sítí" ani nenapadlo (a asi i to používání VoIP). Když vás do kterékoli sítě z předplacenky vyjde na 0,50 Kč a s paušály ještě mnohem míň, tak to asi nikdo moc řešit nebude.
Když koupím na Slovensku místní SIMku a budu volat do ČR, tak ssebou jednak musím tahat mobil + NB, jednak mě to rozhodně vyjde dráž, než 40 hal./min. nebo nula. Navíc moji známí na
Slovensku, kterým především volám, už mají ,,český VoIP" v počítači také, takže proč platit za něco, co mohu mít zcela zdarma? Navíc na Slovensku neexistují anonymní SIM karty a 300 SK za rok tam neprovolám ani náhodou, takže ten váš ,,levný" nápad vůbec levný není, alespoň pro mne. BTW: Platby za VoIP máme všichni nastavené tak, že po prokecání 500 Kč přijde faktura, tu zaplatíme a jedeme dál. VoIP mám už třetí rok a fakturu jsem dostal jen jednu. Známí na Slovensku už z toho VoIPu volají i po Slovensku, protože si spočítali, že je to vyjde levněji, než kdyby platili prepaid z mobilu. Takže mobil už jen pro příchozí volání, nebo když jsem mimo a neberu si počítač.