VoIP jako takovy je hodne kvalitni ve srovani s PSTN. Zalezi na HW a linkach, po jakych to chodi. Delam v AT&T Brno, predtim IBM Brno... IBM cca 3 000 uzivatelu, telefony AVAYA, kvalita 100%
AT&T (tusim) cca 300 uzivatelu, telefony cisco 7960. kvalita 100%.
Jenze to je "ustredna" cisco call manager, PoE switche cisco, QoS atd...
Dobre postavena firemni sit s kvalitnim "trunkem do PSNT" je urcite lepsi co do kvality hovoru (vetsi sirka pasma, lepsi kodeky) nez klasicka tel. sit..
Vzhledem k tomu kolik se provola v takovy stredni az vetsi firme a tomu kolik stoji takova odpovidajici pobockova ustredna, jsou naklady na HW i provoz +- totozne (aktualne). Do budoucna se da predpokladat ze naklady na VoIP budou klesat s poctem ucastniku a klesajici potrebou komunikace do klasicke site.
a jé, zase teoretik:-) vzhledem k tomu co provolá každá "střední a větší firma" udělají co kefalín?
vykašlou se na pevnou, osloví svého MOBOPA a hádej co kefalín? dostanou za 1 kč/kus/měsíc vpn po ČR zdarma, nepočítají se volné minuty...
zahraničí přes mobily "zvýhodněné" typu EU za 4/kč minuta na jakoukoli síť - obvykle mají cizinci spíše mobily, resp. je tam zastihnete..
taky to u nás zkoušeli, Huawei, Cisco i Avaya :-) po letmém nástřelu a sladkém tajemství "kolik teď měsíčně provoláte - cca 20-50 000 pevná" a mobily o několik řádů víc... tak smutně zakouleli očkama a šli o dům dál
a, pan specialista ... mno mel sem v ruce nabidky na obe varianty reseni.
Pobockova ustredna pro 80 ucastniku +- 100kKc (cca 30k zaklad + licence na kazdy port). Za stejne prachy 2x Cisco s PoE + VoIP ustredna (s neomezenym poctem ucastniku, respektive omezenym pouze vykonem HW). Pravda, analogovy telefon stoji 300, VoIP stejnych kvalit 500. Manazersky analog stoji 2-3k, stejne jako lepsi VoIP.
Telefony jsou do ustredny (neservisovatelny 10+let stary "analog") privedeny pomoci 2Mbitu, staci vzit a prepojit.
Hovorne stoji totez, ovsem vyhoda VoIP (jak sem rek, dnes nema zatim moc vahy) je volani zdarma na ostani VoIP ucastniky.