A jen tak pro zajímavost, dovolím si ocitovat z bodu 2.1.2 závěrečné zprávy auditora. Sice se týká odboru městského investora, ovšem jako střípek do skládačky je to dosti zajímavé:
Způsob použitý OMI ve všech auditovaných případech je založen na subjektivním hodnocení nabídek jednotlivými členy komise. Každý člen komise na základě subjektivního posouzení nabídek stanoví své vlastní pořadí předložených nabídek. Výsledné pořadí nabídek pak komise určí na základě součtu pořadí dosažených nabídkami u jednotlivých členů komise. Tento způsob nezohledňuje rozdílnost významu jednotlivých kriterií a nehodnotí objektivním způsobem ani kvantitativní hodnoty obsažené v nabídce (cenu, lhůty dodávky apod.). Z hlediska auditu je možno konstatovat, že způsob stanovení pořadí použitý OMI v auditovaných případech je v podstatě nekontrolovatelný.
V závěrech auditu k jednotlivým případům jsme proto upozornili pouze na případy, kdy komise zjevně vybrala nabídku neodpovídající stanoveným kriteriím a v zápise přesto není uvedeno zdůvodnění výběru nejvhodnější nabídky. Toto lze kvalifikovat jako postup neodpovídající zákonu.
Na korupční prostředí pražského magistrátu upozorňoval ještě před zveřejněním zmíněného auditu tehdejší primátor Jan Kasl. Výsledkem bylo pouze to, že byl nucen rezignovat. Ostatně i výsledky tohoto auditu vedení magistrátu (již pod taktovkou současného primátora) dlouho nechtělo zveřejnit. Takže by mě výsledky případných následujících auditů, pokud byly, opravdu zajímaly...
Ale na veřejnost se toho přece už před pár lety (konkrétně po auditu v roce 2002) dostala spousta, stačí strávit chvilku s Googlem. Byl od té doby udělán znovu nějaký podobný audit? To už jsem nenašel...
Jinak, pro zajímavost: magistrát a ostatní samosprávy nespadá do kompetence NKÚ, nekontroluje je žádný nezávislý úřad, veřejné zakázky může kontrolovat tak nanejvýš ÚOHS a vnitřní kontrolu si řeší samosprávy samy. Nejsem si jist, nakolik je potom možné považovat případné vnější audity za nezávislé a co se týče okolních zemí, podle mých informací tam samosprávy takovouto volnost nemají. Přitom speciálně na pražském magistrátě se často rozhoduje o investicích v řádech stovek milionů nebo i miliard.