Me to divny neprijde. Tady jde jen o uliti penez z nesmyslne zakazky. Operatori uz se driv vyjadrili, ze pokryti metra zaplati sami, ale kousnul se dopravni podnik. http://www.rozhlas.cz/plus/dnesniplus/_zprava/signal-v-metru-podle-namestka-dolinka-se-planuje-pilotni-provoz-mezi-muzeem-a-roztyly--1727664
Ne, nepřijde. Už proto, že pokrýt tunel je násobně technicky složitější a méně funkční.
Dnešní stav je takový, že stanice pokryté vlastně nejsou. EDGE se dneska nedá považovat za funkční pokrytí. I mimo špičku, kdy jezdí vlaky poloprázdné, je u cestujících tolich smartphonů, že to datovou i signalizační část sítě prakticky ihned zahltí. Kdo někdy zkoušel načíst byť jen textovou webovou stránku, během toho času, co vlak zastaví ve stanici, ví že je to téměř bez šance. Na spoustě stanic se telefon ani nestihne přihlásit do sítě.
Když budou stanice pokryté dostatečně rychle, naprosto to stačí.
Jinak nechápu, kde náměstek Dolínek vidí problém. Jako správný hospodáři by měli zajistit, že DPP zpřístupní potřebné prostory a operátoři za své nálady provedou instalaci technologií. Hotovo. Co furt chce město a DPP vymýšlet? Na čem se chtějí napakovat? Furt z toho mám jen ten dojem, že jim operátoři nechtějí dát úplatky. Jinak to prostě nechápu.
Kdyby se chovali jako správní hospodáři, tak už občanům a návštěvníkům města 10 let poskytují plnohodnotné služby v metru. Tj., že je tam dostupné mobilní pokrytí.
Nesouhlasím ve třech bodech:
- pokrýt tunel je násobně technicky složitější a méně funkční
- stanice pokryté vlastně nejsou. EDGE se dneska nedá považovat za funkční pokrytí
- když budou stanice pokryté dostatečně rychle, naprosto to stačí
Na novém úseku do Motola se jasně prokázalo, že to možné je. Funguje to výborně - ve stanicích i v tunelech. Pro on-line aktivity jsou ty tunely nezbytné.
Kromě toho používám i aplikaci, která umí stáhnout data a ty pak prohlížet off-line. A většinou se to podaří i ve stanicích s EDGE.
To si nerozumíme.
Že lze pokrýt tunely je samozřejmě fakt. To nikdo nezpochybňuje. Že je ale pokrytí tunelů násobně náročnější, to je taky fakt.
Navíc je třeba rozlišovat 4G mobilní síť a wifi, o kterém je primárně tenhle článek.
Já říkám, že alespoň pro mne osobně, je zajímavější pokrýt v první fázi použitelně alespoň stanice. A v druhé fázi klidně i tunely. Ale kdyby byly alespoň stanice pokryté, je to nárůst komfortu ze současných 2 procent třeba na 85. To že se pokryjí i tunely komfort zlepší, ale už to nebude tako zásadní krok.
Ty workaroundy kvůli pomalému EDGE nekomentuji vůbec.
Co si tak z hlavy vybavuji, tak už před několika lety se zasekli na tom, že ať ten drahý kabel - anténu pro tunely platí město. Oni ho budou jen využívat. Jak když sedlák hospodařil s čertem. Čert si nechá z brambor co je nad zemí a sedlák se spokojí s tím, co je pod zemí.
Nakonec ono je to logické. Operátorům pokrytí metra nijak příjmy a zisky nezvýší, jsou to jen náklady.
To take neni uplna pravda, operatorum to pochopitelne prijmy zvysi. To ze si lide zavolaji az vystoupi je sice jedna stranka, ale druha je ta, ze by mohli volat a datovat vice, kdyby jim to fungovalo i za jizdy, coz jaksi prirozene vede k potrebe vetsiho mnoztvi dat. Kdyz pojedete hodinku metrem do prace, muzete zvladnout i nejaky ten kratsi film, pripadne 2 dily nejakeho serialu (byt toto je v nasich specifickych podminkach naproste scifi).
Proč bych si proboha kupoval dva tarify? Přejdu k operátorovi který bude mít kabel v metru. Nějakou dobu to potrvá, do té doby mi skončí smlouva u stávajícího operátora, pak se budu rozhodovat jestli zůstat nebo přejít jinam. Ale souhlas s tím že moc na výběr tady stejně není.
Lidi si koupí dva tarify? V době neomezených paušálů? Anebo ten, co šetří každou korunu bude najednou utrácet? (Pro takového čůověka má smysl jen to wi-fi)
No a ta představa, že někdo bude NAKUPOVAT, mimo toho co už má zaplacené, drahá data, aby si online mohl pouštět filmy za jízdy v metru je... naprosto nereálná.
S temi operatory a pakovanim jste mozna take ponekud mimo. Pokud nekomu nekam dovoli instalovat nejaky rozvod, budou mu take v budoucnu muset umoznit provadet udrzbu. A to muze (a nemusi) znamenat naklady na strane majitele/provozovatele.
Copak budete rikat na to, az metro na tyden odstavi proto, ze se provadi rekneme "upgrade" site operatora?
To plati pro stavajici infrastrukturu DP, dalsi infrastruktura = dalsi cas navic.
Ostatne, neni to tak dloho co jsem resil osobne, zakaznik pozadoval dalsi data pro sve statistiky a jejich zpracovani znemanalo, ze bud upravi svou pracovni dobu, nebo bude po jeji cast jeho informacni system nepouzitelny, pripadne ze nakoupi dalsi HW. Nakonec se rozhodl, ze ta data vlastne nepotrebuje.
Aktualni stav byl totiz takovy, ze "nocni" zpracovani dat se tak tak stihne.
Nechápu co vaše statistiky mají společného s údržbou infrastruktury třetí strany v metru.
Jasně, vyšší náklady to jsou primárně, ale pro toho kdo provádí údržbu - což budou operátoři, protože jejich kabel to bude. Navíc, oni už techniky mají, a pár kilometrů kabelů položených v metru pro ně zásadní navýšení práce nepředstavuje.
To samozrejme nemuzete pochopit, protoze to vyzaduje pouziti mozku.
Predstavit si, ze udrzba stavajici infrastruktury trva rekneme 4 hodiny denne, a dalsi infrastruktura to zvedne na 5 hodin je zcela mimo vase moznosti.
Natoz ze i jen umozneni pristupu nekomu nekam = naklady. Nekdo totiz musi zajistit ze tam pusti jen opravnene osoby, nekdo dalsi musi zajistit, ze v tu dobu vazne nic jezdit nebude (soupravy bezne projizdeji tunely i mimo provozni hodiny) atd atd (mimo jine musi prave DP a nikdo jiny zajistit pravidelna skoleni vsech osob). To vse jsou naklady na strane DP. Naklady, ktere zcela pochopitelne musi chtit uhradit.
O kabelech pak vubec neni rec, protoze provoz telefoni site v metru vyzaduje aktivni prvky. A ty je treba pravidelne servisovat a pripadne vymenovat.
Tedy, napsat tolik protiřečících si tvrzení v jednom příspěvku, to je pomalu na psychiatra.
Nejdřív tvrdíte, že se kvůli údržbě zvýší potřebná doba údržby. To vypadá jako když si myslíte, že to budou dělat ti samí pracovníci. Jenže pak (správně) říkáte, že tam bude potřeba umožnit přístup dalším osobám, takže evidentně víte, že to nebudou dělat pracovníci DP. ¨
Pak tvrdíte něco o potřebě zajištění (ne)průjezdu vlaků, evidentně pro údržbu v tunelech, a hned o pár vět dále říkáte, že o kabelech to vlastně vůbec není.
Fakta jsou taková, že:
1) Údržbu samozřejmě budou zajišťovat pracovníci mobilního operátora
2) Ten tam má zařízení už teď (pro pokrytí stanic), takže žádné velké rozšiřování vstupů, školení velkého množství dalších osob, atp. nebude potřeba
3) Většina údržby půjde určitě dělat vzdáleně. On-site zásahů bude potřeba jen málo. Tvrzení o hodině denně je naprosto mimo mísu.
To že načíst cokoliv během té minuty kdy se vlak vyskytuje ve stanici je v podstatě nemožné je pravda, ale do velké míry je to samozřejmě i tím že se telefony mezi stanicemi odhlásí. Kdyby byly pokryté i tunely tak tenhle problém do jisté míry odpadá.
Jinak samozřejmě posílit pokrytí stanic neuškodí, ale dost pochybuju že spoléhat se na WIFI je ta správná cesta.
Dost cestuju, a vždycky je to trochu šok když např. v Londýně funguje v metru mobilní síť všude, a tady mi na Dejvické zmizí signál.