Níže přinášíme stenografický záznam vystoupení nedávno jmenovaného ministra průmyslu a obchodu Jiřího Havlíčka, kterým projednávání vládní novely zákona o elektronických komunikacích ve třetím čtení přítomným poslancům uvedl. Zákon kromě jiného zavádí legislativní rámec pro chystaný přechod na nový standard zemského vysílání DVB-T2 nebo zpřísňuje sankce pro mobilní operátory.
AKTUÁLNĚ: Vládní novelu Zákona o elektronických komunikacích schválila Poslanecká sněmovna jednohlasně
Právě nedostatečná přísnost vůči telefonním společnostem mohla být jedním z důvodů pro odvolání Havlíčkova předchůdce Jana Mládka. Letos v únoru ho z ministerského křesla odvolal předseda vlády Bohuslav Sobotka.
PODROBNĚJI: Novela zákona o elektronických komunikacích mohla způsobit odvolání ministra Mládka
Na následujících řádcích si můžete přečíst projev, kterým se Havlíčkovi povedlo přesvědčit poslance, aby novelu bez větších problémů schválili.
„DVB-T2 je nejefektivnější a nejšetrnější...“
Jak již bylo řečeno v průběhu prvního a druhého čtení, důvodem pro
zpracování tohoto zákona je zajištění a realizace procesu přechodu na
nový spektrálně efektivnější standard digitálního televizního vysílání,
tzv. DVB-T2, jako součást části realizace strategie rozvoje zemského
digitálního televizního vysílání, kterou v loňském roce schválila vláda
ČR. Přechod na tento nový formát je cestou pro rychlé a včasné uvolnění
radiových kmitočtů pásma 700 MHz v souladu s příslušným rozhodnutím
Evropského parlamentu a rady.
SHRNUTÍ: Budoucnost a cíle pozemního vysílání v DVB-T2/HEVC
Volba přechodu na DVB-T2 je z hlediska udržitelnosti bezplatného
zemského televizního vysílání pro ČR a české občany nejefektivnější a
sociálně nejšetrnější cestou k zajištění tohoto evropského rozhodnutí.
Dále návrh zákona obsahuje aspekty posilující ochranu spotřebitele
v oblasti elektronických komunikací a postavení Českého
telekomunikačního úřadu v oblasti regulace.
Satelit jako přímý konkurent zemského vysílání
Pokud jde o témata, která otevřela svojí kampaní Česká asociace
satelitních operátorů, dovolte mi se k nim také vyjádřit. Tato asociace
především napadá a zpochybňuje navrhovaný postup přechodu na nový formát
digitálního vysílání a kompenzace nákladů poskytovatelům tohoto
vysílání, které budou mít s tímto vynuceným, podotýkám, vynuceným
přechodem.
Předně je třeba zdůraznit, že platforma satelitního vysílání je přímým
konkurentem zemského digitálního vysílání, které je pro občany
bezplatné. Je tedy jejich obchodním zájmem narušit současný stav a
rovnováhu na trhu televizního vysílání a získat z toho maximum ve svůj
obchodní prospěch. Jedná se tedy jednoznačně o konkurenční boj, o snahu
připravit české domácnosti o jedinou bezplatnou televizní platformu.
ROZHOVOR: Patrik Brom – Vládní strategie přechodu na DVB-T2 prosazuje pouze jedinou možnou variantu
Veřejnou podporu musí schválit Evropská unie
K otázce veřejné podpory musím uvést, že samotné přijetí návrhu zákona
nezakládá veřejnou podporu, ale stanovuje pravidla, podle kterých může
být veřejná podpora případně poskytnuta. Návrh zákona explicitně
obsahuje pojistku, aby nebyla vyplacena nedovolená podpora, tedy bude
možné uhradit pouze efektivně a účelně vynaložené náklady pouze
po úspěšném řízení před Evropskou komisí.
POLEMIKA: Jaromír Glisník - Přechod na DVB-T2 je zbytečný, jde jen o budoucí kompenzace
Primární právo Evropské unie, které je přímo aplikovatelné, členským
státům zakazuje provést opatření veřejné podpory před jeho schválením
Evropskou komisí. Co se týče problematiky prodloužení přídělu radiových kmitočtů, což
byla jedna z dalších výhrad, jedná se o postup, který musí být
realizován ve správním řízení, tedy v souladu se zákonem. Obdobný
institut byl použit v rámci přechodu z analogového na digitální
televizní vysílání, kdy provozovatelé celoplošného televizního vysílání
si mohli požádat o prodloužení doby platnosti o osm let a mohli si rovněž
požádat o tzv. kompenzační licenci.

Postupné omezování frekvenčního spektra určeného pro zemské televizní vysílání.
Pro úplnost bych chtěl také konstatovat, že z důvodu veřejného zájmu
byly kmitočty pro zemské televizní vysílání udělovány bezplatně a
s ohledem na zachování kontinuity celoplošného zemského televizního
vysílání se vůbec nepředpokládalo, že by tyto kmitočty byly alespoň do
roku 2030 předmětem vydražení. Také rozhodnutí Evropského parlamentu a rady k uvolnění kmitočtů pásma
700 MHz předpokládá, že členské státy přijmou podle konkrétní situace
taková opatření, která zajistí udržitelnost bezplatného zemského
televizního vysílání nejméně do roku 2030.