Vyplatí se přednostní výpisy na klíčová slova?

30. 4. 2007
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: 29
V minulém dílu jsme si představili placené přednostní zápisy v oborovém katalogu vyhledávače. Kromě nich však můžeme využít ještě placený přednostní výpis na klíčové slovo, případně přednostní výpis v katalogu firem. Vyplatí se do nich investovat?

Pozn.: Předem varuji, že tento článek je úzce zaměřen na ty, kteří přemýšlejí o zviditelnění své firmy ve vyhledávačích a obecně se zabývají marketingem ve vyhledávačích neboli SEM (Search Engine Marketingem) – těm přinese i informace, které nejsou běžně k nalezení. Ostatním bude připadat velmi nezáživný a bude je zbytečně ponoukat k tomu, aby nesmyslně přispívali do diskuze.

Ale zpět k tématu: Uveďme si příklad, kdy uživatel hledá slovo „práce“. Potom první tři odkazy na stránce jsou přednostní výpisy na klíčové slovo. Následují další odkazy, které už jsou výsledkem hledání přirozeným fulltextem a nelze je předplatit. Příklad je demonstrován na vyhledávači Seznam.cz, na ostatních funguje poněkud jinak.

Atlas i Centrum odsouvají hledání přirozeným fulltextem do pozadí a nabízejí kromě placených přednostních výpisů produkt „garance první strany“. Např. na Atlasu tak uživatel po vyhledání některého z klíčových slov uvidí nejdříve až 6 pozic přednostních výpisů a poté až 12 pozic garancí první strany, teprve zbytek výpisů je doplněn přirozeným fulltextem. O tom ale později. Představme si tedy reklamní produkt „placený přednostní výpis“ na třech nejpoužívanějších českých vyhledávačích.

Seznam

Přednostní výpisy na klíčová slova


Seznam - přednostní výpisy

Obr.: Příklad přednostních výpisů na klíčové slovo; Zdroj: Seznam.cz a inzerenti

.

Seznam stupňuje cenu za přednostní výpisy v závislosti na oblíbenosti klíčového slova. Čím více uživatelů ho tedy vyhledává, tím vyšší je jeho cena. Protože na stránkách Seznamu přesný ceník nenaleznete, doporučuji kontaktovat obchodního zástupce Seznamu a zjistit přesné údaje, nebo pro přibližnou informaci nahlédnout do následující tabulky:


Seznam – přednostní výpisySeznam – přednostní výpisy
Kolikrát denně je klíčové slovo vyhledáno Cena za měsíc
0 – 200 1200 Kč
201 – 600 3500 Kč
601 – 3000 4400 Kč
3001 – 6000 6000 Kč
6001 – 9000 8500 Kč
9001 – 12.000 10.500 Kč
12.001 – 18.000 12.750 Kč
18.001 – 24.000 15.000 Kč
24.001 – 33.000 17.500 Kč
33001 – 45000 19.500 Kč
45.001 – 60.000 21.500 Kč
60.001 – 120.000 24.000 Kč
120.001 – 210.000 26.000 Kč
210.001 – 300.000 28.500 Kč

Cena přednostního výpisu na Seznamu podle návštěvnosti klíčového slova.


U 250ti nejvyhledávanějších slov ještě počítejte s cenou o 20–50 % vyšší.

Přednostní výpisy na klíčová slova v katalogu Firmy.cz jsou oceněny trochu jinak. Cena se počítá na základě tzv. zmrazené návštěvnosti, kterou však bez obchodního zástupce nezjistíte. Pokud se potom návštěvnost slova pohybuje v rozmezí do 100 návštěv denně, cena za přednostní výpis je 3500 Kč bez DPH, do 500 návštěv denně zaplatíte 4400 Kč bez DPH, do 1000 návštěv denně 6000 Kč bez DPH za měsíc atd.

Přednostní výpisy v sekcích

Cenu přednostního výpisu v katalogu je možné vypočítat obdobně jako cenu výpisu na klíčové slovo ve firmách. Zde je situace o to jednodušší, že statistiku návštěvnosti konkrétní sekce jednoduše zjistíte klikem na odkaz „Návštěvnost kategorie“ v patičce stránky. Na této stránce se rovnou i dozvíte cenu přednostního výpisu, zkuste např. statistiku a výpočet ceny placeného výpisu v kategorii elektro a počítače.

Centrum

Přednostní výpisy v sekcích

Za přednostní výpis v sekcích zaplatíte minimálně 11.000 Kč bez DPH na čtvrt roku. Pokud sekci během měsíce navštěvuje mezi 10.000 a 20.000 uživateli, cena je 16.000 Kč, a pokud více než 20.000 uživatelů, zaplatíte 21.000 Kč bez DPH.

Přednostní výpisy na klíčová slova


Centrum - přednostní výpisy

Obr.: Příklad přednostních výpisů na klíčové slovo; Zdroj: Centrum.cz a inzerenti

Zde se cena počítá podle návštěvnosti klíčového slova. Pokud se slovo zobrazí méněkrát než 2000× za měsíc, za přednostní výpis zaplatíte 11.000 Kč bez DPH na čtvrt roku, v případě do 3000 zobrazení je cena 15.000 Kč, do 5000 cena 19.000 Kč atd. až do 15.000 zobrazení za 40.000 Kč bez DPH na 3 měsíce. Podrobnější ceník najdete v tomto ZIP souboru (0,1 MB). Je zajímavé, že Centrum nabízí i balíčky, kdy si můžete definovat více slov, a pokud jejich návštěvnost nepřesáhne např. 2000 zobrazení za měsíc, zaplatíte pouze oněch 11.000 Kč apod.

Atlas

Přednostní výpisy v katalogu

Jedná se o prvních 6 zvýrazněných pozic a ceny jsou od 1,5 tisíc do 4 tisíc podle umístění, ale pozor, cena platí na jeden měsíc. Pokud byste se však chtěli zobrazovat v některé z velmi konkurenčních sekcí, jako jsou např. počítače nebo cestovní ruch, zaplatíte až 9 tisíc Kč bez DPH na jeden měsíc. Kompletní ceník všech produktů na Atlasu ve formátu PDF stáhnete zde (179 kB).

K zobrazování firem v katalogu dochází tímto způsobem (PDF) (240 kB): nejdříve až 6 přednostních výpisů, poté firemní zápisy Bravo, Promo, Prima a nakonec bezplatné zápisy.

Přednostní výpis ve vyhledávání na klíčová slova


Atlas - detailní výpisy

Obr.: Příklad přednostních výpisů na klíčové slovo; Zdroj: Atlas.cz a inzerenti

Zde Atlas nabízí možnost až šesti přednostních výpisů a dvanácti garancí první strany. Až poté následuje fulltext. Přednostní výpisy vás přijdou na 300 až 9600 Kč bez DPH na klíčové slovo/měsíc. Garance první strany stojí 150 Kč až 2400 Kč bez DPH za slovo na měsíc, a to v závislosti na jeho atraktivitě.

Vyplatí se přednostní výpisy?

Přednostní výpisy v sekcích a na klíčová slova obecně bývají výrazně dražší než firemní zápisy a využívají je především bonitnější firmy. Není to však pravidlem. Tuto inzerci bych doporučil spíše jako součást větší reklamní kampaně, pokud budete mít rozpočet nízký, můžete ho investovat lépe např. do PPC (pay per click, např. kontextové) reklamy, případně do firemních zápisů na vyhledávačích. Výhodou však je, že si můžete zvolit reklamní text víceméně podle vlastních představ. Odkaz z reklamního odkazu však většinou nebude použitelný pro SEO optimalizaci vašeho webu.

MM Influenceři

Vyplatí se dohodnout inzerci mimo sezónu, kdy je návštěvnost nižší, a tudíž je klíčové slovo levnější (např. na klíčové slovo snowboard zakoupit přednostní výpis na zimu v létě, kdy je málo vyhledávané, a zaplatíte za něj mnohem méně, než byste za něj zaplatili v zimě).

Doslechl jsem se o mnoha případech, kdy inzerující společnost touto metodou ušetřila pěkné peníze. Např. před pár lety nejmenovaný internetový prodejce knih dokázal vhodně vycítit budoucí zájem o klíčové slovo „Harry Potter“ v době, kdy o těchto knihách v ČR věděl málokdo. Zakoupil na Seznamu přednostní výpis na první pozici za minimální částku (denní vyhledávanost slova se pohybovala v jednotkách uživatelů) několik měsíců před Vánocemi, kdy měl vyjít první díl knihy o tomto čarodějném učni. Před Vánocemi se vyhledávanost zvýšila na tisíce uživatelů denně a zaměstnanci tohoto e-shopu se rozhodně nenudili.

Zkusili byste spekulovat a předplatit si přednostní výpis?

Autor článku

Autora kromě internetového marketingu baví i ten mobilní, o kterém píše na webu reklamavtelefonu.cz.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).