Přehraj to znovu. Jak si Češi oblíbili dodatečné sledování pořadů

7. 4. 2025
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: Pexels, podle licence: Public domain
Důkazem rostoucí popularity IPTV a televizních aplikací jsou data o odložené sledovanosti. U některých pořadů může zpětné spuštění z archivu přidat statisíce diváků.

Většina televizních diváků sleduje pořady v reálném čase. Ale data z elektronického měření sledovanosti ukazují, že v posledních letech roste podíl opožděného sledování. Do takzvané odložené sledovanosti se započítávají všichni diváci, kteří si nějaký pořad pustí o pár minut i pár dnů později po jeho vysílání. Třeba kvůli tomu, že v původním čase vysílání dělali něco jiného nebo kvůli souběhu pořadů dali přednost jiné stanici.

Sledování s časovým posunem typicky umožňují poskytovatelé placených televizních služeb a televizních aplikací. V programovém průvodci se například vrátíte na konkrétní den, vyberete si pořad a spustíte ho. Doba zpřístupnění pořadů se může u jednotlivých operátorů lišit, standardně bývají v jejich archivech dostupné týden zpětně. Jinou oblíbenou možností, jak si pořad zpětně pustit, jsou internetové videotéky jednotlivých stanic.

Podle údajů Asociace televizních organizací za celý český televizní trh tvořila v roce 2024 odložená sledovanost do tří dnů od vysílání 11,1 % z celkové sledovanosti. Některé pořady si díky tomu připisují desítky až stovky tisíc dalších diváků, především seriály, filmy a dokumentární cykly. Zpravodajské pořady nebo sportovní přenosy se naopak sledují dominantně v reálném čase.

Podrobně se odložené sledovanosti věnuje třeba Česká televize ve své výroční zprávě za loňský rok. „V roce 2024 připadlo z celkového času, který diváci strávili s Českou televizí, 87,4 % na živé sledování v televizi, 8,6 % na odložené sledování v TV a 4 % na sledování přes internet, ať už živě, nebo z archivu,“ konstatuje dokument.

Například u loňského jarního seriálu Smysl pro tumor si jednotlivé epizody opožděně přehrávalo průměrně 398 tisíc diváků s chytrými televizory. Dalších 130 tisíc diváků je sledovalo prostřednictvím internetového archivu České televize. V součtu tedy odložená sledovanost přidala ke klasické sledovanosti ještě 50 % dalších diváků.

Velmi úspěšnou byla na internetu také druhá série seriálu Stíny v mlze, jejíž jednotlivé díly si na iVysílání přehrálo 124 tisíc diváků, dalších 466 tisíc pak odloženě v televizi (+67 % živé sledovanosti). Dalšími úspěšnými tituly byly minisérie Vedlejší produkt (odloženě 110 tisíc diváků na internetu) a Docent II (103 tisíc).

Druhou řadu úspěšného komediálního seriálu Dobré ráno, Brno! sledovalo na internetu 102 tisíc uživatelů a dalších 263 tisíc uživatelů pak odloženě v televizi. Celkový přídavek k živé sledovanosti činil rekordních 88 %.

V absolutních číslech měla nejvyšší odloženou sledovanost štědrovečerní pohádka Tři princezny. Na televizorech si ji se zpožděním pustilo 889 tisíc diváků a dalších 105 tisíc si ji přehrálo na internetu. Celková televizní sledovanost byla 2,4 milionu diváků starších čtyř let.

Výpravný příběh, ve kterém se princezny Sofie, Leona a Flóra vydávají na cestu plnou dobrodružství, aby zachránily království před temnou hrozbou královny Mortany, se však divákům nelíbil. Na největší české filmové databázi ČSFD si vysloužil nízké hodnocení 27 % a Česká televize ve výroční zprávě sama uznává, že pohádka z produkce ostravského studia „bohužel nebyla dobře hodnocena“.

 

Živá sledovanost v TV, v tisících

Odložená sledovanost v TV (0–7 dní), v tisících

Odložená sledovanost na internetu (0–7 dní), v tisících

Příspěvek odložené sledovanosti k živé v TV

Tři princezny

1 569

889

105

63 %

StarDance XIII …když hvězdy tančí

1 539

259

47

20 %

Čarovné jablko

1 508

467

79

36 %

Peče celá země

1 138

235

65

26 %

Smysl pro tumor

1 061

398

130

50 %

Docent II

1 038

412

103

50 %

Svatá

1 016

291

83

37 %

Stíny v mlze II

885

466

124

67 %

Vedlejší produkt

834

356

110

56 %

Smetana

702

161

31

27 %

Il Boemo

672

104

22

19 %

Přišla v noci

667

140

30

25 %

Služka

612

114

28

23 %

Lovec

556

321

80

72 %

Komisařka Florence I. – VI.

490

96

13

22 %

To se vysvětlí, soudruzi

452

180

55

52 %

Dobré ráno, Brno! II

413

263

102

88 %

Výborná SHOW

401

82

10

23 %

Zdroje: ATO – Nielsen, PEM D, údaje za cílovou skupinu diváků starších 4 let

Z cyklů vysílaných na ČT2 vykázala nejvyšší odloženou sledovanost Stezka Českem. Putování herce Mirka Vladyky po dálkové turistické trase od nejzápadnějšího bodu republiky k nejvýchodnějšímu si dodatečně pouštělo 108 tisíc lidí na televizích a 27 tisíc na internetu. 

Zaujala také druhá řada série Příběhy starých hospod (111 tisíc dodatečných diváků na televizích a ještě 19 tisíc na internetu). Diváky zaujal také dokument Tělo v mé hlavě o tématu bodyshamingu (49 tisíc v TV; 16 tisíc na internetu). 

Obecenstvo kulturního programu ČT art vyhledávalo v televizích a na internetu záznam divadelní inscenace Tři grácie z umakartu, kde živá sledovanost (124 tisíc) vzrostla díky opožděnému sledování o 48 %. Úspěšný byl také dokument Cimrmani zblízka (živě 97 tisíc) s nárůstem sledovanosti o 64 %. 

Z pořadů ČT24 si diváci nejvíce zpětně přehrávali Novoroční projev prezidenta republiky Petra Pavla z 1. ledna 2024 (35 tisíc diváků) a Hyde Park Civilizace z 9. 3. 2024 s tématem života v Severní Koreji (11 tisíc diváků).

Celkově Česká televize odvysílala 54 nejsledovanějších pořadů loňského roku napříč celým televizním trhem. Přispěl k tomu úspěch českých hokejistů na mistrovství světa. Nejvyhledávanějším pořadem roku totiž bylo finálové utkání Česko – Švýcarsko, které v televizi nebo na internetu sledovalo celkem 3,74 milionu diváků starších čtyř let. 

Zápas se stal nejsledovanějším přenosem na programu ČT sport v jeho dosavadní historii a rovněž nejvyhledávanějším pořadem na všech televizních stanicích od prosince 2022. 

Nejsledovanější sportovní přenosy roku 2024

 

Sledovanost (v tisících)

Podíl na publiku (%)

On-line stream (v tisících)

TV + stream (v tisících)

MS v hokeji 2024: Švýcarsko – Česko

3 517

74,71

278

3 795

MS v hokeji 2024: USA – Česko

2 329

55,09

201

2 530

MS v hokeji 2024: Švédsko – Česko

2 134

75,80

207

2 341

MS v hokeji 2024: Česko – Rakousko

1 883

48,77

124

2 007

MS v hokeji 2024: Švýcarsko – Česko

1 868

48,69

117

1 985

MS v hokeji 2024: Kanada – Česko

1 855

62,61

183

2 039

MS v hokeji 2024: Norsko – Česko

1 626

45,28

116

1 742

MS v hokeji 2024: Česko – Velká Británie

1 597

43,90

115

1 712

MS v hokeji 2024: Česko – Finsko

1 520

45,25

102

1 622

MS v hokeji 2024: Česko – Dánsko

1 277

55,05

120

1 397

EURO 2024: Portugalsko – Česko

1 219

37,86

96

1 315

EURO 2024: Česko – Turecko

1 126

37,47

83

1 209

MS v hokeji 2024: Kanada – Švýcarsko

1 098

35,56

87

1 186

Zahajovací ceremoniál OH Paříž 2024

1 060

38,96

22

1 083

MS v hokeji 2024: Švédsko – Kanada

995

46,95

62

1 057

EURO 2024: Španělsko – Anglie

917

31,69

80

997

OH Paříž 2024: Tenis mix: Siniaková/Macháč – Wang/Chang

899

32,33

36

935

OH Paříž 2024: Atletika – Oštěp M, 200m M, dálka Ž, 400m př. Ž

868

26,52

28

896

MS v biatlonu 2024: Hromadný start M / Nové Město

840

34,69

12

852

EURO 2024: Gruzie – Česko

790

50,58

62

852

Zdroje: ATO – Nielsen, ČT, cílová skupina diváků od čtyř let

  • Chcete mít Lupu bez bannerů?
  • Chcete dostávat speciální týdenní newsletter o zákulisí českého internetu?
  • Chcete mít k dispozici strojové přepisy podcastů?
  • Chcete získat slevu 1 000 Kč na jednu z našich konferencí?

Staňte se naším podporovatelem

Autor článku

Novinář se zaměřením na média. Dlouholetý účastník i pozorovatel českého mediálního cirkusu. Pracoval v Marketing & Media, Hospodářských novinách a Českém rozhlase.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).