Většina televizních diváků sleduje pořady v reálném čase. Ale data z elektronického měření sledovanosti ukazují, že v posledních letech roste podíl opožděného sledování. Do takzvané odložené sledovanosti se započítávají všichni diváci, kteří si nějaký pořad pustí o pár minut i pár dnů později po jeho vysílání. Třeba kvůli tomu, že v původním čase vysílání dělali něco jiného nebo kvůli souběhu pořadů dali přednost jiné stanici.
Sledování s časovým posunem typicky umožňují poskytovatelé placených televizních služeb a televizních aplikací. V programovém průvodci se například vrátíte na konkrétní den, vyberete si pořad a spustíte ho. Doba zpřístupnění pořadů se může u jednotlivých operátorů lišit, standardně bývají v jejich archivech dostupné týden zpětně. Jinou oblíbenou možností, jak si pořad zpětně pustit, jsou internetové videotéky jednotlivých stanic.
Podle údajů Asociace televizních organizací za celý český televizní trh tvořila v roce 2024 odložená sledovanost do tří dnů od vysílání 11,1 % z celkové sledovanosti. Některé pořady si díky tomu připisují desítky až stovky tisíc dalších diváků, především seriály, filmy a dokumentární cykly. Zpravodajské pořady nebo sportovní přenosy se naopak sledují dominantně v reálném čase.
Podrobně se odložené sledovanosti věnuje třeba Česká televize ve své výroční zprávě za loňský rok. „V roce 2024 připadlo z celkového času, který diváci strávili s Českou televizí, 87,4 % na živé sledování v televizi, 8,6 % na odložené sledování v TV a 4 % na sledování přes internet, ať už živě, nebo z archivu,“ konstatuje dokument.
Například u loňského jarního seriálu Smysl pro tumor si jednotlivé epizody opožděně přehrávalo průměrně 398 tisíc diváků s chytrými televizory. Dalších 130 tisíc diváků je sledovalo prostřednictvím internetového archivu České televize. V součtu tedy odložená sledovanost přidala ke klasické sledovanosti ještě 50 % dalších diváků.
Velmi úspěšnou byla na internetu také druhá série seriálu Stíny v mlze, jejíž jednotlivé díly si na iVysílání přehrálo 124 tisíc diváků, dalších 466 tisíc pak odloženě v televizi (+67 % živé sledovanosti). Dalšími úspěšnými tituly byly minisérie Vedlejší produkt (odloženě 110 tisíc diváků na internetu) a Docent II (103 tisíc).
Druhou řadu úspěšného komediálního seriálu Dobré ráno, Brno! sledovalo na internetu 102 tisíc uživatelů a dalších 263 tisíc uživatelů pak odloženě v televizi. Celkový přídavek k živé sledovanosti činil rekordních 88 %.
V absolutních číslech měla nejvyšší odloženou sledovanost štědrovečerní pohádka Tři princezny. Na televizorech si ji se zpožděním pustilo 889 tisíc diváků a dalších 105 tisíc si ji přehrálo na internetu. Celková televizní sledovanost byla 2,4 milionu diváků starších čtyř let.
Výpravný příběh, ve kterém se princezny Sofie, Leona a Flóra vydávají na cestu plnou dobrodružství, aby zachránily království před temnou hrozbou královny Mortany, se však divákům nelíbil. Na největší české filmové databázi ČSFD si vysloužil nízké hodnocení 27 % a Česká televize ve výroční zprávě sama uznává, že pohádka z produkce ostravského studia „bohužel nebyla dobře hodnocena“.
|
Živá sledovanost v TV, v tisících |
Odložená sledovanost v TV (0–7 dní), v tisících |
Odložená sledovanost na internetu (0–7 dní), v tisících |
Příspěvek odložené sledovanosti k živé v TV |
|
|
Tři princezny |
1 569 |
889 |
105 |
63 % |
|
StarDance XIII …když hvězdy tančí |
1 539 |
259 |
47 |
20 % |
|
Čarovné jablko |
1 508 |
467 |
79 |
36 % |
|
Peče celá země |
1 138 |
235 |
65 |
26 % |
|
Smysl pro tumor |
1 061 |
398 |
130 |
50 % |
|
Docent II |
1 038 |
412 |
103 |
50 % |
|
Svatá |
1 016 |
291 |
83 |
37 % |
|
Stíny v mlze II |
885 |
466 |
124 |
67 % |
|
Vedlejší produkt |
834 |
356 |
110 |
56 % |
|
Smetana |
702 |
161 |
31 |
27 % |
|
Il Boemo |
672 |
104 |
22 |
19 % |
|
Přišla v noci |
667 |
140 |
30 |
25 % |
|
Služka |
612 |
114 |
28 |
23 % |
|
Lovec |
556 |
321 |
80 |
72 % |
|
Komisařka Florence I. – VI. |
490 |
96 |
13 |
22 % |
|
To se vysvětlí, soudruzi |
452 |
180 |
55 |
52 % |
|
Dobré ráno, Brno! II |
413 |
263 |
102 |
88 % |
|
Výborná SHOW |
401 |
82 |
10 |
23 % |
|
Zdroje: ATO – Nielsen, PEM D, údaje za cílovou skupinu diváků starších 4 let |
Z cyklů vysílaných na ČT2 vykázala nejvyšší odloženou sledovanost Stezka Českem. Putování herce Mirka Vladyky po dálkové turistické trase od nejzápadnějšího bodu republiky k nejvýchodnějšímu si dodatečně pouštělo 108 tisíc lidí na televizích a 27 tisíc na internetu.
Zaujala také druhá řada série Příběhy starých hospod (111 tisíc dodatečných diváků na televizích a ještě 19 tisíc na internetu). Diváky zaujal také dokument Tělo v mé hlavě o tématu bodyshamingu (49 tisíc v TV; 16 tisíc na internetu).
Obecenstvo kulturního programu ČT art vyhledávalo v televizích a na internetu záznam divadelní inscenace Tři grácie z umakartu, kde živá sledovanost (124 tisíc) vzrostla díky opožděnému sledování o 48 %. Úspěšný byl také dokument Cimrmani zblízka (živě 97 tisíc) s nárůstem sledovanosti o 64 %.
Z pořadů ČT24 si diváci nejvíce zpětně přehrávali Novoroční projev prezidenta republiky Petra Pavla z 1. ledna 2024 (35 tisíc diváků) a Hyde Park Civilizace z 9. 3. 2024 s tématem života v Severní Koreji (11 tisíc diváků).
Celkově Česká televize odvysílala 54 nejsledovanějších pořadů loňského roku napříč celým televizním trhem. Přispěl k tomu úspěch českých hokejistů na mistrovství světa. Nejvyhledávanějším pořadem roku totiž bylo finálové utkání Česko – Švýcarsko, které v televizi nebo na internetu sledovalo celkem 3,74 milionu diváků starších čtyř let.
Zápas se stal nejsledovanějším přenosem na programu ČT sport v jeho dosavadní historii a rovněž nejvyhledávanějším pořadem na všech televizních stanicích od prosince 2022.
Nejsledovanější sportovní přenosy roku 2024
|
Sledovanost (v tisících) |
Podíl na publiku (%) |
On-line stream (v tisících) |
TV + stream (v tisících) |
|
|
MS v hokeji 2024: Švýcarsko – Česko |
3 517 |
74,71 |
278 |
3 795 |
|
MS v hokeji 2024: USA – Česko |
2 329 |
55,09 |
201 |
2 530 |
|
MS v hokeji 2024: Švédsko – Česko |
2 134 |
75,80 |
207 |
2 341 |
|
MS v hokeji 2024: Česko – Rakousko |
1 883 |
48,77 |
124 |
2 007 |
|
MS v hokeji 2024: Švýcarsko – Česko |
1 868 |
48,69 |
117 |
1 985 |
|
MS v hokeji 2024: Kanada – Česko |
1 855 |
62,61 |
183 |
2 039 |
|
MS v hokeji 2024: Norsko – Česko |
1 626 |
45,28 |
116 |
1 742 |
|
MS v hokeji 2024: Česko – Velká Británie |
1 597 |
43,90 |
115 |
1 712 |
|
MS v hokeji 2024: Česko – Finsko |
1 520 |
45,25 |
102 |
1 622 |
|
MS v hokeji 2024: Česko – Dánsko |
1 277 |
55,05 |
120 |
1 397 |
|
EURO 2024: Portugalsko – Česko |
1 219 |
37,86 |
96 |
1 315 |
|
EURO 2024: Česko – Turecko |
1 126 |
37,47 |
83 |
1 209 |
|
MS v hokeji 2024: Kanada – Švýcarsko |
1 098 |
35,56 |
87 |
1 186 |
|
Zahajovací ceremoniál OH Paříž 2024 |
1 060 |
38,96 |
22 |
1 083 |
|
MS v hokeji 2024: Švédsko – Kanada |
995 |
46,95 |
62 |
1 057 |
|
EURO 2024: Španělsko – Anglie |
917 |
31,69 |
80 |
997 |
|
OH Paříž 2024: Tenis mix: Siniaková/Macháč – Wang/Chang |
899 |
32,33 |
36 |
935 |
|
OH Paříž 2024: Atletika – Oštěp M, 200m M, dálka Ž, 400m př. Ž |
868 |
26,52 |
28 |
896 |
|
MS v biatlonu 2024: Hromadný start M / Nové Město |
840 |
34,69 |
12 |
852 |
|
EURO 2024: Gruzie – Česko |
790 |
50,58 |
62 |
852 |
|
Zdroje: ATO – Nielsen, ČT, cílová skupina diváků od čtyř let |