Amazon rozeslal obchodníkům (zatím zřejmě jen těm v USA) e-mail s tím, že končí s prodejem Apple TV a Chromcastu do té doby, než se naučí spolupracovat s jeho videoslužbou Prime Video. Zákaz by měl podle agentury Bloomberg začít platit na konci října.
„V uplynulých třech letech se služba Prime Video stala důležitou součástí balíčku Prime. Je důležité, aby přehrávače streamovaného obsahu, které prodáváme, s Prime Video dobře fungovaly. Jinak by mohli být zákazníci zmatení,“ zní oficiální vyjádření Amazonu.
Toto vysvětlení ovšem zní dost podivně. Případnému „zmatení“ zákazníků by e-shop mohl snadno zabránit například přidáním varování do popisku zboží nebo jiným způsobem. Navíc: nebudou zákazníci zmatenější, když na Amazonu Chromecast a Apple TV nenajdou?
Jak to pochopí zákazníci
Stažení z prodeje se také týká jen dvou jmenovaných produktů. Třeba Xbox nebo Playstation v nabídce zůstávají. Vypadá to tedy, jako by Amazon zasáhl proti konkurenci, kterou vidí hlavně v Applu a Googlu. Obchod využívá i situace, kdy je jeho Fire TV, umožňující propojení televize s Prime Video nebo s Netflixem, nejprodávanější elektronikou na stránkách obchodu.
„Amazon možná jen chce dát Googlu a Applu lekci v tom, že by měly dělat svá zařízení víc univerzální a kompatibilní,“ komentuje situaci Bloombergu právník Allen Grunes.
Na druhou stranu se to může obchodu vymstít. „Posílá tím špatný signál zákazníkům, kteří to mohou pochopit tak, že Prime Video nefunguje tak dobře jako konkurenční produkty,“ dodává opačný pohled analytik Michael Pachter z Wedbush Securities.
Střelba do nohy?
Televizní krabičky Amazonu, Applu, Googlu a Roku tvoří 86 % všech prodaných podobných zařízení ve Spojených státech. Amazon drží podle Parks Associates třetí pozici hned za Roku a Googlem.
Před koncem roku se tak Amazon možná obchodně střílí do nohy. Apple má totiž své vlastní obchody a Google má také dost prodejních kanálů. Obchod ale obětoval provize z prodejů populárních zařízení výměnou za promo vlastní služby.
Do té těžce investoval a připravil i vlastní pořady, včetně úspěšné komedie Transparent. Velká očekávání jsou i od domluvy s Jeremy Clarksonem a zbytkem týmu Top Gear. Předplatitelé se k obsahu dostanou za 99 dolarů ročně.